سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر دفاع آمریکا:«برجام» اطلاعات ما برای حمله نظامی را بیشتر می‌کند 

   

اشتون کارتر می‌گوید که با وجود برجام، حمله نظامی به ایران موثرتر خواهد بود.

به گزارش مشرق، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در یادداشتی که روزنامه یواس‌ای تودی آن را منتشر کرده، مدعی شده است که توافق هسته‌ای با ایران فرصتی را برای از بین بردن یک تهدید هسته‌ای بزرگ فراهم آورده است.به نوشته کارتر، با اجرای برجام، یک منبع مهم ریسک در منطقه‌ای پرتنش حذف خواهد شد. توافق بخشی از راهبرد کلا‌ن‌تر آمریکا برای دفاع از منافعش، دفاع از دوستانش، بالاخص اسرائیل و مواجهه با ایران و داعش است.وزیر دفاع آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را واقعی خوانده و تصریح کرده است که این گزینه برای آینده نیز به خوبی باقی خواهد ماند. به باور وی، هیچ چیز در ایران نمی تواند جلوی پنتاگون را در حمله به این کشور در صورت نیاز بگیرد.اشتون کارتر همچنین مدعی شده است که هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود برجام موثرتر خواهد بود؛ تسهیلات هسته‌ای ایران کوچک‌تر خواهد شد و راستی آزمایی‌ها اطلاعات بیشتری را برای اقدام نظامی علیه ایران در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.

وزیر دفاع ایالات متحده ضمن اشاره به اینکه برجام تمام مشکلات کشورش با ایران را حل نخواهد کرد، از سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه به عنوان «رو به جلو» نام برده و افزوده است: ما در حال جلوگیری از تهدیدات منطقه‌ای و حفظ وضعیت نظامی قدرتمند در خاورمیانه هستیم.منبع: فارس

جان کری در گفتگو با هافینگتون پست دیدگاههای خود را درباره توافق هسته ای ایران تشریح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری: براساس  معماری امنیتی جدید خاورمیانه، اعراب و اسرائیل یک هدف مشترک دارند؛ مقابله با ایران / تهران از داعش نفرت دارد
وزیر امورخارجه آمریکا مسئله سوریه را محور گفتگوهای احتمالی آتی با ایران توصیف کرد.
به گزارش «انتخاب»، جان کری در گفتگو با هافینگتون پست دیدگاههای خود را درباره توافق هسته ای ایران تشریح کرد.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: شما در مصاحبه با جفری گولدبرگ خبرنگار نشریه آتلانتیک گفته بودیدکه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفته است که وقتی کار توافق تمام شود، او قدرت خواهد داشت تا با شما درباره مسائل منطقه گفتگو و همکاری کند. آیا شما بحثهایی در این خصوص داشته اید؟
جان کری در پاسخ گفت: خیر. هنوز این کار را انجام نداده ایم. هنوز کار توافق تمام نشده است. باید این کار را تمام کنیم.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: شما اساسا معمار (این توافق) هستید. احتمالا شما صریح ترین حامی این توافق هستید. می خواهم از روی کنجکاوی خودم بپرسم، بزرگترین نگرانی شما درباره این توافق به صورت مشخص چیست؟
جان کری در پاسخ گفت: نگرانی اصلی من این است که ایرانی ها بخواهند عقب بکشند یا کاری را انجام ندهند. در هر دو صورت، ایران باید پاسخگوی این کار باشد. ممکن است در طول مسیر ، مسائلی در اینجا و آنجا پیش بیاید که باید با آن مواجهه داشته باشیم.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: دولت آمریکا به صورت تلویحی یا اساسا گفته است که می خواهد با کشورهای حوزه خلیج (فارس) و اسرائیل همکاری کند تا امنیت ملی آنها و سازوکارهای دفاعی آنها را باتوجه به این توافق، ارتقاء بدهد. از منظر عملی، وارد کردن تسلیحات بیشتر به منطقه، چگونه می تواند به استقرار در آنجا کمک کند؟
جان کری در پاسخ گفت: این تسلیحات ، تدافعی هستند. این تسلیحات، کشورهای مذکور را قادر خواهند ساخت تا از خودشان دفاع کنند و این تسلیحات، مولفه بسیار مهمی برای بازدارندگی هستند. البته ما این کار را به شکل های مختلف قطع نظر از توافق هسته ای انجام می دهیم زیرا اقدامت ایران درباره حزب الله، انتقال تسلیحات به شبه نظامیان شیعی عراق و انتقال تسلیحات به حوثی ها و دیگران عمیقا نگران کننده است. این اقدامات برخلاف تحریم (تسلیحاتی) است و ما باید تحت هر شرایطی با این کارها مخالفت کنیم. باید بگویم که وضعی که خواهیم داشت ، منحصر به فرد خواهد بود زیرا معماری امنیتی جدیدی برای منطقه شکل می گیرد که براساس آن، اسرائیل و کشورهای عربی عملا هدف مشترکی دارند و آن اینکه نوعی مانع درمقابل این نوع اقدامات ایران داشته باشند.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: این هدف ، هدف مشترک منحصر به فرد خواهد بود؟
جان کری در پاسخ گفت: درواقع، این هدف منحصر به فرد خواهد بود اما فکر می کنم این طرح در حال حاضر، بسیار روی هوا است.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: آیا اسرائیل آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای حوزه خلیج(فارس) اعلام کرده است یعنی همان کشورهایی که به صورت سنتی، روابط بسیار گرمی با اسرائیل نداشته اند؟
جان کری در پاسخ گفت: اگر برای نمونه از مصر صحبت کنیم باید بگویم که این اتفاق همین حالا نیز در حال رخ دادن است. منظورم این است که اردن و مصر همین حالا نیز با اسرائیل درباره مسائل صحرای سینا و فعالیت عناصر جهادی در این منطقه همکاری می کنند. پیش بینی می کنم انی روند ادامه پیدا کند و حتی رشد کند.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید: آیا فکر می کنید به اندازه کافی احتمال همکاری بالقوه با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله سوریه وجود دارد؟
جان کری در پاسخ گفت: ما هنوز این مسئله را بررسی نکرده ایم. باید توجه داشت که ایران از (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش نفرت دارد. ما نیز همین نگرش را داریم. داعش خطر است. تکان دهنده است که در قرن بیست و یکم چنین گروهی به تخریب معابد می پردازد، افرادی را گردن می زند که باید از آنها محافظت کند، و تجاوز به عنف را به حربه ای جنگی و تقویت عناصر خود به شنیع ترین شکل ممکن تبدیل می کند. به صراحت باید بگویم که باید در این خصوص کاری انجام شود. جهانیان با بحران مهاجرت در اروپا که (اخیرا) شاهد آن هستند چشمانشان به روی این واقعیت باز می شود و بیدار می شوند که باید در این زمینه کار بیشتری انجام بدهند. بحران آوارگان بسیار فوریت دارد. ما باید مانع از خروج عظیم انسانها به این صورت شویم. ما باید برای محافظت از این افراد کارهای بیشتری انجام بدهیم. باید وضعی بوجود آورد که این افراد تا این اندازه مستاصل نشوند ( تا به این مهاجرت خطرناک مبادرت کنند). باید برای آنها سرپناه موقت ایجاد شود و به آنها غذا داده شود. نباید این پناهگاهها به صورت دائمی باشد. در حال حاضر، اردوگاههای بزرگ اوارگان در اردن و لبنان وجود دارد. در ترکیه نیز ما اردوگاههای اوارگان داریم. شاید لازم باشد فعلا نوعی ساختار اردوگاه آوارگان برای شرایط کنونی بوجود بیاوریم تا بتوانیم به این مشکل رسیدگی کنیم. مشاهده تصویر کودک سه ساله جان باخته (سوری در آبهای منطقه به هنگام مهاجرت) از بسیاری جهات، بسیار تکان دهنده بود. من نوه ای دارم که همین سن را دارد.
رویترز:
منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی در مرحله پیشرفته ای از مذاکرات با دولت آمریکا برای خرید دو کشتی جنگی قرار دارد که دو طرف شاید تا پایان امسال در این خصوص به توافق برسند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان، از امریکا کشتی جنگی می خرد / سعودی ها از ترس ایران مذاکرات تسلیحاتی را تسریع کردند

رویترز نوشت: منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی در مرحله پیشرفته ای از مذاکرات با دولت آمریکا برای خرید دو کشتی جنگی قرار دارد که دو طرف شاید تا پایان امسال در این خصوص به توافق برسند.به گزارش «انتخاب»، خرید این دو کشتی جنگی که ارزش آنها به بیش از یک میلیارد دلار می رسد در چارچوب برنامه میلیاردها دلاری توسعه ناوگان دریایی عربستان سعودی در خلیج (فارس) با کشتیهای پیشرفته آمریکایی صورت می گیرد که قایقهای جنگی کوچک را نیز شامل می شود.
با وجود تنشهایی که در خصوص توافق هسته ای ایران بین ریاض و واشنگتن وجود دارد اما روابط نظامی دو کشور همچنان قوی است.
برخی منابع آگاه از این مذاکرات این هفته به رویترز خبر دادند آخرین اقدامات قرارداد عربستان سعودی احتمالا تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.
این منابع افزودند برنامه نوسازی ناوگان دریایی عربستان سعودی ، آموزش ، زیرساختها و تجهیزات نظامی ضد زیردریایی را نیز شامل می شود.
قرار است سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی امروز در تلاش برای تقویت روابط با آمریکا در واشنگتن با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور دیدار کند.این دومین دور مذاکرات درباره توسعه نیروی دریایی عربستان سعودی در سالهای اخیر به شمار می رود اما منابعی در آمریکا گفتند نگرانیهای عربستان سعودی در خصوص ایران موجب شد این مذاکرات زودتر انجام شود.یکی از این منابع گفت :« ما هیچ تنشی در روابط بین دو دولت آمریکا و عربستان سعودی که مانع روابط اقتصادی شود نمی بینیم ، سعودیها همچنان به خرید فن‌آوری آمریکایی بسیار تمایل نشان می دهند.»رومن شوایتزر تحلیلگر مرکز «گوگنهام سکیوریتز» گفت سفر پادشاه عربستان احتمالا « راه تعداد زیادی از درخواستهای خرید تجهیزات نظامی از تولیدکنندگان آمریکایی را هموار خواهد کرد.»
وی افزود مسئولان آمریکایی احتمالا پس از توافق هسته ای با ایران توجه بیشتری به بزرگترین همپیمانان آمریکا در منطقه خواهند داشت.
مسئولان آمریکایی و سعودی همچنین آخرین اقدامات را در خصوص جزئیات قراردادی به ارزش یک میلیارد و 900 میلیون دلار برای خرید 10 بالگرد «ام اچ 60آر» که در عملیات دریایی بر ضد زیردریاییها و ماموریتهای دیگر استفاده می شود انجام خواهند داد.
قانون گذاران آمریکایی مه گذشته در جریان این قرارداد قرار گرفتند.
شرکت سیکورسکی ایرکرافت که یکی از شرکتهای وابسته به «یونایتد تکنولوجیز کورپ» است و همچنین شرکت لاکهید این بالگردها را تولید خواهند کرد.
شرکت سیکورسکی ژوئن گذشته اعلام کرد عربستان سعودی ارائه درخواست تعداد بیشتری از بالگردهای «بلک هاوک» را بررسی می کند و همچنین تلاش می کند ناوگان کنونی خود را که 80 بالگرد دارد دوبرابر کند.
مسئولانی در وزارت امور خارجه آمریکا از توضیح درباره فروش تسلیحاتی مشخص به عربستان سعودی خودداری کردند اما گفتند از زمانی که سعودیها وارد جنگ بر ضد گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش شده اند و ناآرامیها در یمن گسترش یافته است به صورت دائم با مسئولان سعودی در تماسند.
یکی از بزرگترین قراردادهای عربستان سعودی با شرکتهای آمریکایی در سالهای اخیر ، قراردادی به ارزش 13 میلیارد دلار است که فوریه 2014 برای خرید خودروهای زرهی سبک اعلام شد.واحد کانادایی شرکت «جنرال داینامیکس» آمریکا آن را تولید خواهد کرد.شرکت بوئینگ نیز در قراردادی به ارزش 33 میلیارد و 400 میلیون دلار 84 فروند «اف15» برای عربستان سعودی خواهد ساخت که این قرارداد دهها بالگردی که شرکت سیکورسکی تولید می کند را نیز شامل می شود.تاد بلیچر سخنگوی رسمی بوئینگ گفت اولین این جنگنده های «اف 15» در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا مراحل آزمایشی را سپری می کنند.
تایمز اسرائیل:
هووارد کوهر، رئیس ایپک با ارائه شماره تلفن های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از هزار و 600 نفری که عصر سه شنبه در نزدیکی کنیسه بالتیمور تجمع کرده بودند، خواست با سناتور میکولسکی و سناتور کاردین تماس بگیرند، از آنها بخواهند با توافق هسته ای ایران مخالفت کنند و بگویند به توافق بهتری نیاز داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ایپک» دست بردار نیست؛ لابی گری ها علیه توافق ایران همچنان ادامه دارد

روزنامه تایمز آو اسرائیل از ادامه تلاش های کمیته روابط عمومی اسرائیلی های آمریکا برضد توافق هسته ای ایران خبر داد.
به گزارش «انتخاب»، هووارد کوهر، رئیس ایپک با ارائه شماره تلفن های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از هزار و 600 نفری که عصر سه شنبه در نزدیکی کنیسه بالتیمور تجمع کرده بودند، خواست با سناتور میکولسکی و سناتور کاردین تماس بگیرند، از آنها بخواهند با توافق هسته ای ایران مخالفت کنند و بگویند به توافق بهتری نیاز داریم.«ما به توافق بهتری نیاز داریم» شعار افرادی بود که در این مکان گرد هم آمده بودند. منظور از توافق همان توافق هسته ای است که ایران و شش قدرت جهانی در ماه ژوئیه به آن دست یافتند. توافقی که ایپک با آن مخالف و رئیس جمهور اوباما با آن موافق است. اگر نگوییم همه، بیشتر جمهوریخواهان هم با این توافق مخالفند و این مسئله حزب دموکرات را به میدان نبرد هر دو مجلس تبدیل کرده است.
کوهر گفت: دو سناتور دموکرات مریلند، یعنی باربارا میکولسکی و بن کاردین اهداف اصلی هستند.وی بر این باور است که اگر بتوانند اعضای این هیئت را تکان دهند بر روی دیگر هیئت ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.این اقدام می توانست موثر واقع شود، اما دیگر دیر شده است زیرا میکولسکی 12 ساعت یا بیشتر پس از درخواست کوهر حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد و 34 رای لازم را برای اوباما فراهم کرد.
یپک قرار است برنامه دیگری در لیوینگستون، نیو جرسی برگزار کند که هدف آن سناتور کوری بوکر است، یکی دیگر از دموکرات هایی که به جوامع یهودیان طرفدار اسرائیل نزدیک و هنوز در مورد موضع خود در برابر توافق ایران تصمیم گیری نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه گفت که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی امروز(جمعه) و شنبه در لوگزامبورگ، لغو تحریم های ایران را بررسی می کنند.«مارتین شیفر» در پاسخ به پرسش ایرنا درباره قرار داشتن موضوع لغو تحریم ها در برنامه نشست بعدازظهر شنبه اتحادیه اروپا گفت: پیش از این مذاکرات اولیه و مقدماتی دراین باره در بروکسل انجام شد و انتظار داریم که این موضوع در گفت و گوهای لوگزامبورگ نیز مطرح شود.
شیفر پیش بینی کرد که تحریم های وضع شده علیه ایران در سه ماهه نخست 2016 «به شرط پایبندی تهران به تعهداتش در توافقنامه هسته ای 14 ژوییه (23 تیر) وین» تعلیق یا لغو شود.به گفته شیفر، نشست روز شنبه وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین بر روابط این نهاد اروپایی با ایران متمرکز خواهد بود.این دیپلمات آلمانی همچنین از رئیس جمهوری آمریکا به علت به دست آوردن پیروزی درباره توافق هسته ای ایران در سنای این کشور، تقدیر کرد.وی افزود: «به نظر ما، کسب و برخورداری از میزان نسبتا بالایی از اعتماد سیاسی در این مرحله نخست، نسبت به توانایی و خواست طرف آمریکایی به ایفای قول و تعهدش و اجرای پیمان هسته ای وین، خوب است.»وی همچنین ابراز اطمینان کرد «ایران نیز تصمیم های سیاسی لازم برای پیشرفت اجرای این توافق تاریخی را بگیرد.» منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد