سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اهواز پایتخت کتاب جهان نشد

کلانشهر اهواز که زمستان سال 93 به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده بود در رقابت برای دریافت مقام پایتخت جهانی کتاب به شهر کوناکری، پایتخت گینه، باخت.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ‌ در این باره اظهار کرد: شهر کوناکری پایتخت کشور گینه به عنوان پایتخت کتاب جهان از طرف سازمان یونسکو در سال 2015 میلادی انتخاب شد.

 قنواتی با اشاره به دلایل انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب جهان ادامه داد: بیشتر تمرکز یونسکو بر مساله بی‌سوادی بود. کشور گینه 60 درصد بی‌سواد دارد و کارهایی که در حوزه کتاب انجام داده بودند برای کاهش آمار بی‌سوادی بوده است. نگاه یونسکو نیز در جهتی بود تا این موضوع را در آفریقا مورد توجه قرار دهد.

 پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌ سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و خواندن آن کوشش شایانی کرده‌ باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزهٔ مالی را برای برگزیدهٔ آن دربرندارد بلکه تصدیق بهترین برنامهٔ اختصاص داده‌ شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

 سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز شامل انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌ها است. سالی که شهر عنوان پایتخت جهانی کتاب را دارا است از ۲۳ آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا ۲۲ آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.

 پیش از این مادرید در اسپانیا (۲۰۰۱)، اسکندریه در مصر (۲۰۰۲)، دهلی نو در هندوستان (۲۰۰۳)، آنتورپ در بلژیک (۲۰۰۴)، مونترال در کانادا (۲۰۰۵)، تورین در ایتالیا (۲۰۰۶)، بوگوتا در کلمبیا (۲۰۰۷)، آمستردام در هلند (۲۰۰۸)، بیروت در لبنان (۲۰۰۹)، لوبلیانا در اسلوونی (۲۰۱۰)، بوینوس آیرس در آرژانتین (۲۰۱۱) و ایروان در ارمنستان (۲۰۱۲) پایتخت جهانی کتاب بودند.

 تهران نیز یک بار در سال ۲۰۰۶ و بار دیگر در سال ۲۰۱۱ برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضا داده‌ که هر دو تقاضا رد شد. پایتخت ایران در سال ۲۰۰۶ با یک رأی این عنوان را به تورین ایتالیا باخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد