سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تاسف آور

رئیس جهاد:سد گتوند، خیانت به کشاورزی خوزستان است
کارون پرس- رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح غیر کارشناسی احداث سد گتوند در مجاورت کوهی از نمک یک طرح غیر کارشناسی شده ای بود که ضرر های کوتاه و بلند مدت به کشاورزی و خاک خوزستان و نوعی خیانت در حق کشاورزی خوزستان است.
  

سرویس اقتصادی؛ کیخسرو چنگلوایی که در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و در جمع خبرنگاران  سخن می گفت در پاسخ به سئوالی درباره ضررهایی که سد گتوند متوجه کشاورزی خوزستان کرده است افزود: سد گتوند دو ضرر آشکار و پنهان به کشاورزی خوزستان وارد کرد،ضررهای آشکار آن منجر به کاهش و عملکرد تولید محصولات از لحاظ کمی و کیفی شد و ضررهای پنهان آن خسارت به خاک کشاورزی است.

وی ادامه داد: اگر این روند شوری آب به واسطه احداث سد گتوند ادامه پیدا کند تهدیدی برای ذخایر آب زیر زمینی خواهد بود و نیز استمرار یافتن این شوری زمینهای زراعی را با مشکل مواجه می کند و از طرفی این شوری به تهدیدی برای گونه های بومی استان تبدیل شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت:در حال حاضر سدگتوند 600میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی خوزستان وارد کرده است که به نوعی باید این خسارات جبران شود.

چنگلوایی در پاسخ به این سئوال خبرنگار کارون پرس درباره شناسایی عاملان اجرای چنین طرح غیر کارشناسی که به نوعی جنایت در حق کشاورزی خوزستان است،چه کارهایی صورت گرفته است گفت: در این رابطه کمیته بررسی راه های مقابله با ضررهای این طرح در دانشگاه تهران تشکیل و مشغول به کار است تا از طریق راهکارهای ارائه شده مانع از پیش روی بیش از حد آب به منابع آب شیرین رودخانه کارون شود.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی راهکارهای لازم برای نجات کشاورزی خوزستان را ارائه داده و به شدت پیگیر این موضوع می باشد اما دوستانی که در گذشته این طرح را قبل از مطالعه به اجرا در آوردند،در حال حاضر باید جوابگو باشند البته این موضوع نیز از طریق دفتر ریاست جمهوری نیز در حال پیگیری است .

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد:برای مقابله با خسارات بیش از این سد گتوند به کشاورزی و زمین های خوزستان پیشنهاداتی از جمله انتقال آب های شور از طریق لوله به خلیج فارس، برداشت لایه های تحتانی و نیز ایجاد حوضچه های تبدیلی در بالادست ارائه شده است که راهکار سوم در دست مطالعه قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد