سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز استان

معاون سیاسی استاندار در خطبه های نماز تشریح کرد:

آخرین وضعیت فولاد شادگان و خرمشهر/ ارتقای جایگاه خوزستان در کنکور

خبیر
شناسهٔ خبر: 2897687 -
اهواز - معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، آخرین وضع پروژه های در دست اجرای خوزستان مثل فولاد خرمشهر و شادگان و پتروشیمی و آلومنیوم مسجدسلیمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرج الله خبیر ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اهواز به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: تثبیت نظام اقتصادی کشور کماکان ادامه دارد و در طول این دوره شاهد این بودیم که یک پویایی و تحرک خوبی در اقتصاد ایجاد شده و خوشبختانه تورم به تدریج کنترل شده و تورم افسار گسیخته‌ای که در شروع به کار دولت شاهد آن بودیم، به تدریج روند صعودی آن کاهش پیدا کرد.

خبیر تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای مهم دولت، رشد اقتصادی بوده و در پایان سال گذشته رشد سه درصدی اقتصاد را شاهد بوده و این نشان دهنده این است که فعالیت‌های اقتصادی دوباره پویا شده‌اند. در ‌‌نهایت نیز مردم نیز کار و نشاط را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

وی به فعالیت‌های عمرانی انجام شده در خوزستان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در حوزه عمرانی، کماکان اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را داشته و خوشبختانه با قدرت در حال انجام است به گونه ای که ماشین آلات و نیروی انسانی عظیمی در اجرای این طرح به کار گرفته شده است.

خبیر ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، آماده سازی اراضی برای بهره برداری بهینه در بخش کشاورزی است. ماهانه هفت هزار هکتار از اراضی مستعد خوزستان آماده سازی شده و برای بهره برداری نیز در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این طرح تاکید بر این بوده که حداکثر اشتغال در درون استان ایجاد شده و از پیمانکاران و تجهیزات درون استانی استفاده شود. با توجه به اینکه کارگران هم باید برای اجرای طرح از درون استان تأمین شوند تاکنون بیش از هشت هزار نفر در این طرح مشغول به کار شده‌اند.

کاهش تلفات رانندگی در خوزستان

معاون سیاسی استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های استان، اجرای طرح بهسازی جاده‌ها بوه که سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان تأمین و در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده شد تا کار بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز استان را به صورت ضربتی انجام دهد.

خبیر عنوان کرد: خوشبختانه روکش آسفالت‌ها، خط کشی جاده‌ها و همچنین حذف نقاط حادثه خیز باعث شد تا در ایام نوروز ۹۴ حدود ۶۷ درصد کاهش در تلفات تصادفات رانندگی داشته باشیم که خوزستان در این زمینه رتبه اول کشور را به دست آورده است.

ساماندهی سواحل رودخانه‌ها نیز در دستور کار استانداری بوده و اجرای طرح‌های مختلف گردشگری در طول رودخانه‌های استان به ویژه رودخانه کارون نیز جزو این ساماندهی استوی ادامه داد: ساماندهی سواحل رودخانه‌ها نیز در دستور کار استانداری بوده و اجرای طرح‌های مختلف گردشگری در طول رودخانه‌های استان به ویژه رودخانه کارون نیز جزو این ساماندهی است. این طرح ساماندهی در شهرهای مختلف استان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوش، شوشتر، شادگان و ماهشهر اجرا می‌شود. با اجرای این طرح تسهیلاتی برای همه مردم خوزستان و سایر گردشگران خارج از استان تأمین می‌کنیم.

خبیر گفت: عملیات دوخطه کردن راه آهن اهواز به اندیمشک در دستور کار قرار گرفته و طبق آخرین آمار ارائه شده زیرسازی این عملیات به اتمام رسیده است. عملیات ریل گذاری آن شروع شده و امیدواریم تا پایان امسال نیز خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک به بهره برداری برسد.

وی افزود: پروژه‌هایی که در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید، حدود ۷۱۳ پروژه است. برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۵۶۵ میلیارد تومان بوده و از این تعداد ۷۳ پروژه از محل منابع ملی، ۲۷۱ پروژه از محل منابع استانی و ۳۶۹ پروژه هم از محل سایر تأمین شده است.

خبیر اضافه کرد: ۳۷۶ مورد این پروژه‌ها در روستا‌ها و ۳۳۷ مورد نیز در شهر‌ها به بهره برداری می‌رسد. همچنین میزان اشتغالزایی این پروژه‌ها هفت هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است.

ایجاد ۴۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده با خرید تولیدات داخلی استانی

معاون سیاسی استاندار خوزستان تصریح کرد: در حوزه اقتصاد یکی از تصمیمات مهمی که در سال ۹۳ در استان خوزستان اتخاذ شد، صدور بخشنامه خرید کالا‌ها و خدمات درون استانی توسط استاندار به همه شرکت‌ها، سازمان و نهادهای استان است. تأثیر این بخشنامه این است که تمامی شرکت‌ها و نهادهایی که در استان خوزستان هستند بایستی نیازهای خود را از درون استان تأمین کنند.

فعال کردن بازارچه‌های شلمچه و چذابه نیز از برنامه‌های مهم در این راستا بوده ولی نباید این مسئله را فراموش کرد که فعالیت اقتصادی در این بازارچه‌ها در حال انجام بوده اما هدف ما افزایش حجم این فعالیت‌ها استخبیر تصریح کرد: طبیعی است که وقتی نیاز‌ها در استان تأمین شود، نقدینگی درون استان به گردش افتاده و کارگاه‌های تولیدی نیز فعال خواهند شد. با اجرای این بخشنامه همچنین بخش بازار بیش از گذشته فعال شده و در ‌‌نهایت سطح اشتغال بیشتری هم برای مردم ایجاد می‌شود.

وی گفت: آخرین گزارشاتی را که از ادارات دریافت کرده‌ایم، نشان دهنده روند خوب این بخشنامه بوده و اغلب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان که میزان خرید بالایی داشته‌اند نیز همه نیازمندی‌های خود را متوجه استان کرده و در این راه تلاش خوبی دارند.

خبیر بیان کرد: این یکی از طرح‌های بسیار خوب اقتصادی بوده که در استان اجرا شده است. پیش بینی می‌شود که از محل همین خرید‌ها حدود ۴۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شده و در اختیار اجرای طرح‌های عمرانی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها قرار بگیرد.

فعال کردن بازارچه های مرزی

معاون سیاسی استانداری خوزستان ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی یکی دیگر از کارهای خوبی بوده که در دستور کار استانداری قرار گرفته است. فعال کردن بازارچه‌های شلمچه و چذابه نیز از برنامه‌های مهم در این راستا بوده ولی نباید این مسئله را فراموش کرد که فعالیت اقتصادی در این بازارچه‌ها در حال انجام بوده اما هدف ما افزایش حجم این فعالیت‌ها است.

خبیر گفت: ساخت پایانه‌ها نیز در دستور کار استانداری قرار گرفته است. این دو پایانه شلمچه و چذابه مبادی ورودی و خروجی زائران به کشور عراق نیز بوده و بنابراین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زائران کشور عراق به ایران و زائران ایران به عراق از این دو پایانه بهره برده و در واقع سال گذشته نیز در ایام اربعین حدود یک و نیم میلیون نفر از این دو پایانه ظرف مدت محدود عبور کردند.

در مبادی ورودی در زمنیه کنترل اجناس و کالاهایی که وارد خوزستان می‌شد، مشکلاتی داشته که با تصمیمات و هماهنگی با مسئولان نظامی، اجرایی، سیاسی و انتظامی حل شدندوی اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی، شهرداری و مردم این کار به خوبی و با کمترین مشکل انجام شده است. بازارچه‌های مرزی اروند کنار و هندیجان نیز در حال راه اندازی بوده و همچنین بندر شادگان با همت بالایی راه اندازی شده است. این بندر در اقتصاد شادگان تأثیر به سزایی دارد.

ساماندهی ورود کالا توسط مرزنشینان

خبیر عنوان کرد: یکی دیگر از تصمیماتی که استاندار اخذ کرده ساماندهی واردات کالا توسط مرزنشیان بوده و اینکه اثرات این واردات کالا متوجه همه مردم خوزستان شود. در مبادی ورودی در زمنیه کنترل اجناس و کالاهایی که وارد خوزستان می‌شد، مشکلاتی داشته که با تصمیمات و هماهنگی با مسئولان نظامی، اجرایی، سیاسی و انتظامی حل شدند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های مهمی را در خوزستان داریم که آنها را فعال کرده و یکی از آنها ایجاد فولاد شادگان در نزدیکی خلیج فارس در حال اجرا بوده و امیدواریم ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد. این واحد حدود چهار میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور و خوزستان اضافه خواهد کرده و اشتغال عظیمی هم برای مردم منطقه ایجاد می‌کند.

خبیر اضافه کرد: فولاد خرمشهر نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم و عظیمی بوده که در حال اجرا است. عملیات این پروژه رو به اتمام بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

معاون سیاسی استاندار خوزستان گفت: مجتمع آلومینیوم مسجدسلیمان جزو طرح‌هایی بود که مجوز آن به سال‌ها قبل برگشته ولی به دلیل مشکلاتی چون تأمین زمین راکد مانده بود. این پروژه خوشبختانه در حال اجرا بوده و در حال ساخت است. در کنار این پروژه یک پروژه دیگر به نام مجتمع پتروشیمی دارند که هر دو در کنار یکدیگر در اقتصاد منطقه محروم مسجد سلیمان، اندیکا و لالی تأثیر مستقیمی داشته و اشتغال عظیمی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.

ارزیابی وضع خوزستان در کنکور

معاون سیاسی استاندار خوزستان با اشاره به وضع آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: نتایج اولیه‌ای که با بررسی کنکور داشتیم نشان می‌دهد که وضع امسال خوزستان به مراتب بهتر بوده و امیدواریم که در ارزیابی‌ها شاهد چند پله ارتقا در جایگاه آموزش و پرورش خوزستان باشیم.

نتایج اولیه‌ای که با بررسی کنکور داشتیم نشان می‌دهد که وضع امسال خوزستان به مراتب بهتر بودوی گفتت: سال گذشته در تمام مناطق تسهیلات پیش دبستانی را فراهم کرده و در ارتباط با بازماندگان از تحصیل و کسانی که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند نیز قدم‌های موثری برداشته شده است. در واقع تأکید شده که اجازه ندهیم به هر دلیلی افراد از تحصیل بازبمانند.

خبیر عنوان کرد: در بحث آموزش عالی نیز گام‌های بسیار خوبی در زمینه رشد کیفیت آموزش، گسترش آموزش عالی و افزایش امکانات آموزشی گام‌های بسیار موثری از جمله تأسیس دانشکده هنر در شوشتر، باستان‌شناسی در شوش و معماری در اهواز برداشته شده است. همچنین راه اندازی دانشگاه هویزه نیز در دستور کار بوده و ساخت فضای آموزشی مورد نیاز در دیگر شهر‌ها نیز پیگیری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد