سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

فوتونیوز؛

تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می خواهیم با بخش خبری فوتو نیوز، مقامات با شما بی روتوش از همیشه و رو در رو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز، «فوتونیوز» حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش خودشان الصاق می‌کند، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.

کد خبر: ۵۲۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ - 15 August 2015
تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش  با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند.
 
از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتونیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان، الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.

همزمانی مطرح شدن توسعه میدان گازی فرزاد با نحوه تسویه بدهی نفتی به ایران در سفر هیأت هندی اما از سویی این شائبه را به ذهن متبادر می کند که ایران برای دریافت پول نفت خود از هند، مجبور به دادن امتیاز میدان فرزاد شده است. به عبارتی، زد و بند مدیران نفتی ایران و هند برای دریافت پول نفت در برابر واگذرای امتیاز میدان فرزاد به شرکت هندی.

کد خبر: ۵۲۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ - 13 August 2015
ماجرای مراودات نفتی ما با هند، موضوعی بسیار جالب توجه بوده و طی سالهای اخیر نیز به موضوع جالب تری تبدیل شده است. طی دوران تحریم، هند یکی از مهمترین خریداران نفت ایران در آسیا بود و البته در کنار چین، از تجارت پر سود نفتی با ایران در تحریم بهره فراوانی می برد.

از زمان حضور زنگنه در صدر وزارت نفت اما رابطه نفتی ما با هند دچار دگرگونی های خاص خود شده است که البته محدود به هند نمی شود و شامل بسیاری از مشتریان سابق نفتی ایران در آسیا می شود. در حالی که سابقا مراوده نفتی ما با هند و چین مبتنی بر تبادل پایا پای نفت و کالا بوده است، اکنون موضوع بازگرداندن پول های نفت به کشور به شکل ارز مورد توجه قرار گرفته که مسائل خاص خود را به دنبال آورده است.

نگاهی به وضعیت مراودات نفتی ایران و هند در دوران تحریم، ما را به مسائل جالب توجهی می رساند. بدون هیچ تعارفی هند و چین در دوران تحریم سود بسیاری از مراودات نفتی خود با ایران به هم زدند و در قبال نفت وارداتی از ایران طی مدت بیش از یک سال در دوره تحریم، انواع و اقسام کالاهای خود را به ایران صادر کردند و بر حجم صادرات خود افزودند. همچنین از جمله کشورهایی است که از آغاز تحریم، کاهش صادرات را در دستور کار قرار داد، ولی پس از مدتی با صدور بیمه نفت‌کش از سوی ایران به روند واردات نفت ادامه داد. البته برای این ریسک پر خطری که هند داشت، ایران بهای زیادی را نیز پرداخت کرد و حداقل آن که سود سرشاری را نصیب هند کرد که عملا هزینه های تخطی از تحریم های آمریکا را برای این کشور معقول می ساخت.

در شهریور ماه سال 92 وزیر نفت هند در نامه ای به نخست وزیر این کشور پرده از راز سود سرشار مراوده نفتی با ایران برداشت و بر همین اساس پیشنهاد افزایش واردات نفت از ایران برای سال 2014 را داد. وی در این نامه به صراحت نوشت: واردات 11 میلیون تن نفت دیگر از ایران در سال مالی 2013 و 2014 به جلوگیری از خروج 8 میلیارد و 470 میلیون دلار ارز (با احتساب قیمت ۱۰۵ دلار برای هر بشکه نفت) خواهد انجامید.

موضوعی که برای هند در آن برهه زمانی بسیار اهمیت داشت، زیرا در این کشور ارزش روپیه به شدت در حال سقوط و به پایین ترین رقم در 18 سال گذشته رسیده بود و این جلوگیری از خروج ارز از کشور هند منجر به تقویت هرچه بیشتر بهای روپیه در اقتصاد هند می شد. درست در همان زمانی که تحریم های نفتی و مالی منجر به آن شده بود که ارزش ریال در طی دو سال بیش از 3 برابر سقوط را شاهد باشد.

هند از یک سو با واردات نفت از ایران، چرخ پالایشگاه ها و اقتصاد خود را می چرخاند و از سوی دیگر با صادرات کالاهای خود بدون هیچ دردسری به ایران از خروج ارز از اقتصادش جلوگیری میکرد و این یک سود دو طرفه برای هند بود.

با حضور دولت روحانی و وزیر نفتی به نام زنگنه در ایران، معادلات اما به هم خورد و ایران به پشتوانه سیاست خارجی فعال خود و دیپلماسی برای حل مسأله هسته ای سعی در تغییر نوع قرارداد خود با مستریان نفتی کرد. موضوعی که منجر به آن شده که اکنون هم هند و هم چین درگیر مسأله بازگشت پول های نفت ایران باشند.

آیا برای گرفتن پول نفت خودمان از هند، باج میدهیم؟

چندی پیش، وزیر نفت نیز در این رابطه سخن گفت و اشاره کرد: بدهی نفتی هند به ایران به دو بخش تقسیم می شود؛ بخشی که باید به یورو پرداخت شود که معادل هفت میلیارد یورو است. بخش دیگر بدهی هم به روپیه است که به تدریج در حال دریافت است.

اما در حالی که وزیر نفت ایران از بدهی 7 میلیارد یورویی هند به ایران خبر داده است، چندی پیش عنوان شد که یک هیأت هندی در سفری که به تهران داشته است، موضوع بدهی نفتی به ایران و راه های تسویه آن را به بحث گذاشته است؛ اما موضوع جالب در این است که در این گزارش ها، مبلغ بدهی نفتی هند به ایران برابر با 6.5 میلیارد دلار ارزیابی شده که اختلاف فاحشی با آنچه وزیر نفت در اردیبهشت ماه عنوان کرده بود دارد.

این موضوع دقیقا از همان سنخی است که در خصوص پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور و رقم طلب های ایران از چین مطرح شده. اختلاف های آماری شدید در خصوص رقم مطالبات ایران از کشورهای مختلف در دوران تحریم، گویا به مرور تبدیل به یک معضل بزرگ شده است و دولتمردان نیز هیچ گونه شفافیتی در این خصوص ندارند.

اما صرف نظر از این موضوع، مورد جالب تر رایزنی همزمان هندی برای مشارکت در بخش نفت و گاز ایران است. بر این اساس که هیأت هندی که برای تسویه بدهی نفتی روانه ایران شده بود، در عین حال موضوع دستیابی یک شرکت هندی به امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد ب را نیز مطرح کرده است؛ یعنی بزرگترین میدان گازی که تا کنون هند در خارج از کشور خود دیده است.

جالب آنجاست که این میدان گازی، همان میدانی است که هندی ها به دلیل تحریم توسعه آن را رها کردند و به رغم اولتیماتوم های جدی ایران – که هیچ یک هم عملی نشد – حاضر به بازگشت به این میدان گازی نشدند. براساس قرارداد هند باید طی سه فاز توسعه ای ظرفیت تولید این میدان را به ۲.۲ میلیارد فوت مکعب می رساند که به دلیل تحریم، هنوز در این زمینه اتفاق خاصی رخ نداده است.

اما بعد از توافق هسته ای هندی ها که اکنون بوی کار راحت و بدون دردسر و البته پر سود را در این میدان گازی مجددا استشمام کرده اند، مشتاقانه در خصوص بازگشت به این میدان گازی درخواست های مکرر به ایران دادند و امروز خبر از آن رسیده که بی روی رئیس بخش توسعه در «اویل ایندیا» گفته: تهران به هیأتی از هند که هفته آخر ژوئیه به ایران سفر کرده بود، اطلاع داد که قرارداد جدیدی را برای مشارکت در تولید از این میدان آماده می کند.

گویا مذاکرات هندی ها با ایران و چانه زنی آنها برای گرفتن امتیاز این میدان گازی ـ که خود مدتها پیش در بحران تحریم توسعه آن را رها کرده بودند ـ نتیجه داده و اکنون قرار است قرارداد توسعه این میدان گازی با شرکت هندی بسته شود؛ آن هم در حالی که بسیاری از شرکت های غول اروپایی و آمریکایی حاضر به نقش آفرینی در بخش نفت و گاز ایران هستند.

همزمانی مطرح شدن توسعه میدان گازی فرزاد با نحوه تسویه بدهی نفتی به ایران در سفر هیأت هندی اما از سویی این شائبه را به ذهن متبادر می کند که ایران برای دریافت پول نفت خود از هند، مجبور به دادن امتیاز میدان فرزاد شده است؛ به عبارتی زد و بند مدیران نفتی ایران و هند برای دریافت پول نفت در برابر واگذرای امتیاز میدان فرزاد به شرکت هندی.

البته این تنها یک حدس است که علیرغم احتمالی بودن آن شواهد مختلفی در تأیید آن وجود دارد؛ اما پیش از هرگونه اظهار نظر در این مورد نگاهی به وضعیت مراودات نفتی ایران با هند در دوران تحریم و بازی هندی ها با ایران در این دوره و بهره برداری های فراوان از نفت وارداتی از ایران، جای تأمل فراوان دارد.

روز جمعه تعداد زیادی از شهرهای مهم عربستان همچون مدینه و جده در تاریکی مطلق فرو رفتند

کد خبر: ۵۲۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸ - 16 August 2015
حمله نیروهای جنبش جنوب طی روزهای اخیر باعث شد نیروهای اماراتی و مزدوران وابسته به ریاض شامل نیروهای منتسب به منصور هادی و شبه نظامیان نزدیک به القاعده در کمال حیرت از مناطق مختلف عدن عقب نشینی کنند.

به گزارش وطن امروز، اشغالگران سعودی و اماراتی بندر عدن از حمله نیروهای مسلح وابسته به جنبش جنوبی یمن غافلگیر شدند. ظرف روزهای اخیر حمله نیروهای جنبش جنوب باعث شد نیروهای اماراتی و مزدوران وابسته به ریاض شامل نیروهای منتسب به منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و شبه نظامیان نزدیک به القاعده (حزب‌الاصلاح) در کمال حیرت از مناطق مختلف شهر عدن عقب‌نشینی کنند و بسیاری از تجهیزات و مهمات خود را به غنیمت بدهند.

دیروز نیز منابع خبری از تداوم درگیری‌ها بین جنبش جنوب یمن و شبه نظامیان وابسته به عربستان در دیگر مناطق مختلف استان عدن و همچنین درگیری با القاعده‌ای‌های مورد حمایت سعودی در استان حضرموت خبر دادند.

پس از آنکه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی برای جلوگیری از خونریزی و تخریب بندر عدن دست به یک عقب‌نشینی تاکتیکی از آن زدند، سعودی‌ها و متحدان متجاوزشان این را یک پیروزی بزرگ تعبیر کردند اما با تغییرات میدانی در عدن و استان‌های جنوبی، نیروهای جنبش جنوب به سرعت متوجه این نکته شدند که همه وعده‌های عربستان‌سعودی تنها با هدف سوءاستفاده از نیروهای آنان برای جنگ با ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بوده است؛ این مساله باعث شد تمام تلاش‌های اشغالگران برای متحد کردن نیروهای مسلح در جنوب یمن با شکست روبه‌رو شود. از آنجا که ذات حکومت عربستان ضدبشری است آنها حتی نتوانستند به اندازه ۱۰ روز نیروهای بومی جنوبی را حفظ کنند و سیاست‌های سلطه‌جویانه و عدم پاسخ به خواسته‌های سیاسی جنبش جنوب دست آنها را برای یمنی‌ها رو کرد. جنبش جنوب نیز وقتی دریافت تعهدات سیاسی ریاض به آنها سرابی بیش نبوده است ترجیح دادند همان راه حوثی‌ها را در مقابل اشغالگران در پیش گیرند و با به هم ریختن توازن قوا علیه اشغالگران اقدام کنند و این موضوع، نقشه نیروهای سعودی- اماراتی برای سیطره یافتن بر تمام استان‌های جنوبی از طریق عدن را نقش بر آب کرده است.

بدین ترتیب کار عربستان برای تسلط بر یمن بسیار دشوار شد، چون حالا آنها باید علاوه بر نیروهای ارتش و انصارالله در شمال و مرکز کشور با جنوبی‌ها هم بجنگند. در این میان جنگنده‌های متجاوز سعودی به‌رغم ادعای ریاض مبنی بر تسلط بر بندر عدن، اقدام به بمباران شماری از محله‌های آن کردند. در همین حال نیروهای جنبش جنوب از یکسو با مزدوران سعودی عبدربه منصور هادی و از سوی دیگر با عناصر مسلح القاعده در جنگ هستند و بعید نیست بار دیگر اتحادی راهبردی میان نیروهای شمال و جنوب یمن صورت گیرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، ارگان انصارالله، در درگیری عناصر القاعده و قبایل یافع در منطقه التواهی در استان عدن، شمار زیادی کشته و زخمی شدند و درگیری‌های دیگری نیز در کاخ المعاشیق در مرکز عدن بین جنبش جنوب و شبه نظامیان البکری از سران حزب الاصلاح در جریان است.

در استان حضرموت نیز درگیری‌ها میان نیروهای هاشم الاحمر از سران حزب وهابی الاصلاح و طرفدار القاعده و المقدسی از سران جنبش جنوب ادامه دارد. همچنین جنگنده‌های ارتش سعودی ۴ بار به مناطق مختلف استان مارب تحت کنترل انصار‌الله حمله کردند. متجاوزان همچنین ۱۰ بار منطقه عقان را بمباران کرده و مناطقی را در بخش الجراح در منطقه الحدیده گلوله‌باران کردند. ۴ شهروند یمنی نیز در حمله هوایی ارتش سعودی به روستای الدشوش در منطقه حرض در استان حجه یمن به شهادت رسیدند. 

در پاسخ به این تجاوزات، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع نظامی سعودی در منطقه نجران را با ۲۹ فروند موشک هدف قرار دادند. در این حمله ۲ دستگاه خودروی نظامی و یک تانک ارتش سعودی منهدم و شمار زیادی از نیروهای سعودی کشته یا زخمی شدند.
همچنین حمید رزق، کارشناس یمنی به تسنیم گفته است روز جمعه تعداد زیادی از شهرهای مهم عربستان همچون مدینه و جده در تاریکی مطلق فرو رفتند که رسانه‌های سعودی اشکال فنی در یکی از نیروگاه‌های برق را عامل آن معرفی کردند اما اطلاعاتی وجود دارد که براساس آن‌ قطع برق این شهرها به دلیل عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک عربستان رخ داده است.

دفع حملات دریایی عربستان به الحدیده

روسیه شش جنگنده از نوع میگ 31 را به سوریه فرستاد.

کد خبر: ۵۲۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ - 15 August 2015
روسیه شش جنگنده از نوع میگ 31 را به سوریه فرستاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی بوابه الاهرام، روسیه به فرودگاه نظامی "المزه" در دمشق شش جنگنده از نوع میگ 31 فرستاد که این اقدام در چارچوب توافق تسلیحاتی میان روسیه و سوریه صورت گرفته است.

به همراه این جنگنده‌ها هواپیمای انتقال سوخت نیز فرستاده شده است تا سوخت‌گیری در هوا صورت گیرد.

خبرگزاری اسپونتیک روسیه نیز امروز (شنبه) گزارش داد که روسیه به مسلح کردن سوریه ادامه می‌دهد و تعدادی موشک پیشرفته از نوع کورنت 5 و توپ‌خانه‌ روسی به سوریه تحویل داده است که این اقدامات در چارچوب طرح تسلیحاتی که از سه سال قبل میان روسیه و سوریه امضا شده است، صورت می‌گیرد.

کارشناسان و مشاوران روسی در سوریه حضور دارند تا تجارب لازم را جهت آموزش ارائه دهند.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که ژنرال «حمید گل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات داخلی پاکستان (ISI) ملقب به «پدر طالبان» بر اثر سکته مغزی درگذشته است.

کد خبر: ۵۲۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰ - 16 August 2015
رسانه های پاکستانی گزارش دادند که ژنرال «حمید گل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات داخلی پاکستان (ISI) ملقب به «پدر طالبان» بر اثر سکته مغزی درگذشته است.

به گزارش مهر به نقل از هندوستان تایمز، دختر ژنرال «حمید گل» به رسانه های پاکستانی گفته است که پدر ۸۰ ساله وی بعد از سکته مغزی به بیمارستانی نظامی منتقل شده اما پزشکان موفق به نجات وی نشده اند.

ژنرال گل، یکی از ژنرال های ارتش پاکستان بود که در خلال سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ و همزمان با اشغال افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی ریاست سازمان اطلاعات داخلی پاکستان را برعهده داشت.

گفته می شود وی مغز متفکر استفاده از نیروهای مجاهدین در افغانستان پس از بازگشت از جنگ این کشور برای شرکت در شورش های کشمیر علیه هند در سال ۱۹۸۹ بوده است.

ژنرال حمید گل همچنین نقشی مهم در ایجاد گروه طالبان ایفا کرد و مدتی لقب «پدر طالبان» به وی داده شده بود. آمریکایی ها همچنین این ژنرال پاکستانی را متهم به ارتباط با القاعده کرده بودند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد