سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش خواندنی+ تصاویر

اولین تجربه ایرانیان با پدیده عجیبی به نام "اتومبیل"

 

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18624693_303%2c00.jpg

این رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای به نام اتومبیل است. مظفرالدین‌شاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کرده‌اند. موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدین‌شاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آن‌ها سالم به ایران رسید.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18624694_303%2c00.jpg

سال‌ها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیل‌های دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیل‌های شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آیین‌نامه راهنمایی و راندگی در ایران انجامید.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18624695_303%2c00.jpg

"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته: «اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیل‌های وارداتی شدند. این کار چنان کلاس داشت که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند. دختران جوان هم عاشق و مرده چنین جوانان باکلاسی بودند و جواب رد به چنین خواستگارانی نمی‌دادند.»

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616886_303%2c00.jpg

اولین اتوبوس با لاستیک توپر اولیه در خطوط بین شهری ایران

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616891_303%2c00.jpg

قشر جدید شوفرها که همان گاریچیان سابق بودند. ضعف امکانات ماشین‌های عمومی، خرابی موتور، شکسته بودن شیشه و پاره بودن صندلی و کثیفی آن، نگاه اهل طنز آن زمان را نیز به خود جلب کرده است. "مشهدی محمد علی" از درشکه‌چی‌های قدیمی تهران بود که بعد از رواج اتوموبیل کسب و کار او کساد شد. پس چند دستگاه مینی‌بوس خرید و به دلیل حسن خلق خود مشهور شد. ترانه معروف "ماشین مشدی ممدلی" در وصف اوست.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616896_303%2c00.jpg

ماشین بارکش و مسافرکش لاری که از بدترین و مردم‌آزارترین نوع مسافرکش‌های اولیه در ایران بود.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616904_303%2c00.jpg

با ورود اتومبیل به ایران، تصادفات رانندگی نیز به معضلی جدید در ایران تبدیل شد که تا حالا نیز ادامه دارد.

 

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616914_303%2c00.jpg

خیابان سعدی تهران رو به میدان مخبرالدوله، اتومبیل‌ها به جای پارک کردن در کنار خیابان در میان آن پارک کرده‌اند.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616901_303%2c00.jpg

حضور اتومبیل‌های آخرین مدل آن زمان در جاده ناهموار و خاکی شمیران.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616897_303%2c00.jpg

سرهنگ حسن بقایی با سه تن از افسران لشکر آذربایجان در تبریز، در اولین اتومبیل ارتشی.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616887_303%2c00.jpg

نظامیانی هم که اتومبیل نداشتند به جای اتومبیل واقعی در اتومبیلی دکوری در خیابان لاله‌زار تصویری به یادگار انداخته‌اند.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616913_303%2c00.jpg

از اتومبیل‌های زیبای وارداتی به ایران.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616892_303%2c00.jpg

یک خانواده در راه شمیران به تهران کنار جاده عکس یادگاری گرفته‌اند.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616905_303%2c00.jpg

اعضای خانواده سپهبد مرتضی یزدان‌پناه فرمانده لشکر رضاشاه در کنار اتومبیل‌شان.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616910_303%2c00.jpg

اسدالله علم نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ در کنار اتومبیلش.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616889_303%2c00.jpg

با ورود اتومبیل به ایران، مراسم عروس‌کشون به جای اسب و گاری با بنز و اوپل انجام شد.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616906_303%2c00.jpg

کامیون خدمات عمومی در تهران قدیم در حالی که کارگران به روش قاجاری و بدون امکانات اولیه و کفش مشغول کار هستند.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616912_303%2c00.jpg

ورود تبلیغات محیطی بر بدنه اتومبیل‌های اولیه در ایران

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616909_303%2c00.jpg

دو دستگاه کامیون لاری که در ابتدای دوره رضاشاه به عنوان ماشین باری و مسافربری استفاده می‌شد.

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616917_303%2c00.jpg

سالگرد تولد ژیان در ایران

http://mj5.persianfun.info/img/94/5/Iran-Car/0%2c%2c18616903_303%2c00.jpg

"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در توضیح این عکس نوشته: «اولین پیکان تولید شده با دست ولیعهد متبرک می‌شود.»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد