سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش نگران کننده از وضعیت بهداشت استان

بیماران سلیاک درخوزستان از نبودمواد غذایی ویژه این بیماری رنج می برند

اهواز- ایرنا- بیماران مبتلا به بیماری گوارشی سلیاک در خوزستان از کمبود محصولات غذایی مخصوص این بیماری رنج می برند.

به گزارش ایرنا به گفته تعدادی از بیماران مبتلا به سلیاک، آنها در صورت استفاده از آرد گندم دچار مشکلات گوارشی می شوند به همین منظور امکان استفاده از نان با آرد گندم و محصولات غذایی که با آرد گندم تهیه شده اند را ندارند.

در خوزستان کارگاه و یا کارخانه هایی که محصولات غذایی برای بیماران مبتلا به سلیاک تهیه کنند وجود ندارد و از همین رو این بیماران مشکل تامین مواد غذایی روزانه خود را دارند.

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است؛ در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد. در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتیینی از دسته گلوتن که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم نبود تحمل می شوند.

بیشتر موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی است؛ بیماری سلیاک واگیردار یا سرطانی نیست . این بیماری معمولا به هنگام دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی (دو هفتگی تا یک سالگی ) آغاز می شود.

زینب جواهری یک بیمار مبتلا به سلیاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کشور تنها دو استان اصفهان و تهران نان و محصولات غذایی مخصوص بیماران سلیاک را تهیه می کنند و بیماران مبتلا به سلیاک در خوزستان ناچار هستند محصولات غذایی مورد نیاز خود را به سختی از این استان ها تهیه کنند.

وی بیان کرد: در دو منطقه در اهواز مکان هایی برای توزیع محصولات غذایی این بیماران در نظر گرفته شده اما با مراجعه به این مراکز معلوم شد هیچگونه هماهنگی با این مراکز برای تامین محصولات غذایی این بیماران نشده و محصولات غذایی این بیماران را تامین نمی کنند.

این بیمار مبتلا به سلیاک در ادامه افزود: درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها می توان با نخوردن مواد غذایی حاوی آرد گندم از تشدید این بیماری جلوگیری کرد.

جواهری با اشاره به اینکه نزدیک به شش سال است به این بیماری مبتلا است گفت: متاسفانه تعداد پزشکانی که در خوزستان پاسخگوی بیماران سلیاک هستند بسیار کم است و این بیماران در استان نیاز به انجمنی فعال برای گردهم آمدن بیماران و حل مشکلات خود دارند.

وی افزود: همچنین ایجاد مراکز تهیه و توزیع محصولات غذایی این بیماران که ازمهم ترین راه های پیشگیری از تشدید این بیماری است در خوزستان لازم است تا بیماران سلیاک برای تامین محصولات غذایی خود به استان های اصفهان و تهران مراجعه نکنند.



* بالغ بر 60 هزار بیمار مبتلا به سلیاک در خوزستان وجود دارد

رییس انجمن بیماران سلیاک در خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد بیمار مبتلا به سلیاک در خوزستان تنها یک هزار نفر عضو انجمن سلیاک استان هستند.

پژمان علوی بیان کرد: در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ایمنی فرد در برابر پروتیین موجود در آرد گندم و جو کاهش ، و سامانه گوارشی فرد دچار اختلال می شود و در صورت استفاده از آرد گندم و جو مخاط دستگاه گوارش دچار اختلال ، و جذب موادغذایی را دچار مشکل می کند.

این متخصص دستگاه گوارشی در ادامه افزود: این اختلال در دراز مدت می تواند باعث بروز سرطان دستگاه گوارشی شود.

وی گفت: امکان بروز این بیماری در جمعیت خردسال تا افرادی که 90 سال سن دارند وجود دارد و در مجموع یک درصد در هر جامعه به این بیماری مبتلا هستند.

علوی بیان کرد: شیوع این بیماری در مرکز و شمال خوزستان بیشتر است و وضعیت اقلیمی در بروز این بیماری تاثیر دارد و 50 درصد مبتلایان به این بیماری از نوع بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر متخصصان تخصص لازم در مورد این بیماری را ندارند اظهارکرد: تنها راه پیشگیری از تشدید این بیماری استفاده نشدن مواد غذایی حاوی آرد گندم است.

رییس انجمن سلیاک در خوزستان افزود: از مواد غذایی که بیماران مبتلا به سلیاک نباید از آن استفاده کنند باید به نان، ماکارونی و انواع سوسیس و کالباس اشاره کرد.

وی گفت: تنها دو استان تهران و اصفهان هستند که محصولات غذایی مخصوص بیماران سلیاک تهیه می کنند که این مواد غذایی حاوی آرد برنج و سویا و غلات هستند که بیماران سلیاک می توانند استفاده کنند.

علوی بیان کرد: دو مرکز در اهواز برای توزیع مواد غذایی این بیماران در نظر گرفته شده تا بیماران با صرف هزینه کمتر، مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند.

این متخصص با اشاره به نیاز خوزستان در تامین مواد غذایی مورد نیاز این بیماران گفت: در خوزستان نیاز است که کارخانه تولید نان و ماکارونی و سایر محصولات غذایی مورد نیاز این بیماران راه اندازی شود و باید تبلیغات لازم در راه اندازی این کارخانه ها در استان انجام شود.

علوی اظهار کرد: متاسفانه بیماران مبتلا به این بیماری همیشه با کمبود مواد غذایی در خوزستان روبه رو هستند.

گزارش از: زینب فرحانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد