سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

یک خبرگزاری روس خبر داد:

مذاکرات روسیه و ایران برای تحویل سامانه های پدافند هوایی مدرن تر از "اس-300" وارد مرحله نهایی شده و نزدیک به پایان است.


سرویس بین الملل فردا: مذاکرات روسیه و ایران برای تحویل سامانه های پدافند هوایی مدرن تر از "اس-300" وارد مرحله نهایی شده و نزدیک به پایان است. 
 این مطلب را خبرگزاری "اسپوتنیک" به نقل از منبعی در وزارت دفاع ایران گزارش داده است.  
این منبع گفت: "مذاکرات عملا به پایان رسیده است و ایران می تواند به جای اس-300 سامانه های پدافندی مدرن تر و امروزی تری دریافت کند".

وی تاکید کرد: "اگر مذاکرات با موفقیت دنبال شود، ممکن است که سامانه های پدافندی تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل داده شود".
پیشتر خبرگزاری "اسپوتنیک" به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع ایران گزارش داده بود که تهران پس از رسیدن به توافق هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک، می تواند به سامانه های پدافند هوایی مدرن تر از "اس-300" دسترسی پیدا کند.  
قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد اما ولادیمیر پوتین 13 آوریل امسال با صدور حکمی تغییرات را در فرمان سال 2010 وارد کرده که یکی از آنها حذف نکته مربوط به تحویل سیستم های اس-300 است.
همزمان با تجاوز نظامی به خاک سوریه
ترکیه همزمان با اعزام ارتش به شهر حلب سوریه، طی عملیات گسترده و بی‌سابقه، پایگاه‌های «داعش» را در 13 استان این کشور مورد حمله قرارداد و صدها تروریست را دستگیر کرد.

سرویس بین الملل فردا: دولت آنکارا دیروز در اقدامی بی‌سابقه، دستور حمله به مخفیگاه‌های داعش را به نیروهای امنیتی این کشور صادر کرد. طی این عملیات که تحت نام «مبارزه با تروریسم» صورت گرفت، تنها در شهر اسلامبول به بیش از 100 «مرکز مشکوک» حمله شد و در استان‌ها و شهرهای دیگر هم حملات مشابهی صورت گرفت.
دفتر نخست‌وزیر ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنکارا در مبارزه با داعش و گروه‌های کرد (پ.ک.ک) به یک اندازه مصمم است.» براساس این بیانیه، عملیات ویژه نیروهای امنیتی در 13 استان آغاز شده است و طی ساعات اولیه عملیات، بیش از 300 تن بازداشت شده‌اند. در عملیات فوق بیش از 5000 نیروی نظامی مشارکت دارند.
در همین حال، خبر می‌رسد در اسلامبول و در جریان این عملیات، یک زن براثر وقوع تیراندازی میان پلیس و عناصر مسلح کشته شد. تیراندازی مشابهی هم در شهر کردنشین «دیاربکر» ترکیه به وقوع پیوست که مرگ یک پلیس و جراحت یک تن دیگر را به دنبال داشت.

هر چند در مورد تعداد کل پایگاه‌های داعش در 13 استان که دیروز و شب جمعه مورد حمله نیروهای امنیتی ترکیه قرار گرفت، گزارشی منتشر نشده است، اما با توجه به شمار زیاد آنها در اسلامبول، احتمالاً این تعداد در 13 استان از 500 پایگاه هم فراتر می‌رود.

علت تغییر سیاست

کارشناسان با اشاره به قدرت زیاد سازمان جاسوسی ترکیه (میت)، می‌گویند که وجود این تعداد پایگاه داعش در خاک ترکیه، خود به تنهایی پرده از حمایت‌های گسترده آنکارا از داعش برمی‌دارد. اینکه ترکیه نام «پ.ک.ک» را هم در کنار داعش در این عملیات نام می‌برد، به دنبال القاء این است که به دنبال مقابله با تروریسم است. در حال حاضر که کار داعش پایان یافته تلقی می‌شود، دولت ترکیه با هجوم گسترده به پایگاه‌های داعش، تلاش می‌کند گذشته ننگین خود را پاک کند و گرنه هیچ کس نمی‌تواند حمایت‌های «ترکیه» از داعش را انکار کند.
تحلیلگران می‌پرسند، چطور ممکن است داعش صدها پایگاه در ترکیه داشته باشد و سازمان جاسوسی این کشور، از آن خبر نداشته باشد. بنابراین علت حملات ترکیه به داعش می‌تواند به پایان تاریخ مصرف این گروه بدنام مرتبط باشد و ترکیه با پی بردن به این واقعیت احتمالاً به دنبال تبرئه کردن خود از همراهی با این جنایتکاران است.

تجاوز نظامی به خاک سوریه

اما همزمان با انتشار این خبر، اعلام شد، ارتش ترکیه با تجاوز به خاک سوریه، وارد شهر مرزی حلب شده است.
در ارتباط با حمله به سوریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما باید اقدامات مختلفی را برای نظارت بر آنچه در شمال سوریه می‌گذرد در پیش بگیریم و امروز اولین گام خود را در این راستا برداشته‌ایم.
«داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه نیز گفت که کشورش از دولت دمشق برای حمله به سوریه اجازه نمی‌گیرد.

وی همچنین  اعلام کرد، عملیات‌ در مناطق مرزی سوریه علیه داعش ادامه خواهد یافت.
براساس گزارش‌های رسیده تعدادی از تانک‌های ارتش ترکیه با پشتیبانی جنگنده‌های اف 16 این کشور و به بهانه مقابله با داعش مداخله نظامی در سوریه را علناً آغاز کردند و وارد شهر حلب در شمال این کشور شدند.
ارتش ترکیه که نزدیک به دو هفته بود تحرکات بی‌سابقه‌ای را در مرز با سوریه آغاز کرده بود، سرانجام علناً حملات خود را به داخل خاک این کشور آغاز کرد. دولت ترکیه اعلام کرده که جنگنده‌‌های این کشور پنجشنبه شب مواضع داعش در استان حلب را بمباران کرده‌اند.
منابع نزدیک به دولت ترکیه می‌گویند حملات جنگنده‌ها که با ورودتانک‌ها و زره‌پوش‌های این کشور به داخل مرزهای سوریه همراه است، ده‌ها کشته در صفوف داعش برجا گذاشته است که در نزدیکی مرز با ترکیه مستقر بودند.
ترکیه مدعی است که این حملات در پاسخ به کشته شدن یک نظامی کشورش در مرز با سوریه صورت می‌گیرد که توسط اعضای داعش کشته شده است اما کمتر کسی است که این دلیل را بپذیرد.
روزنامه حریت چاپ ترکیه نیز مدعی شده که دولت آنکارا، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را در جریان عملیات هوایی علیه نقاط تجمع عوامل داعش در شمال سوریه قرار داده است.
بنا به گفته مقامات آنکارا، حملات ارتش این کشور به مواضع داعش «کوبنده و بی‌سابقه بوده» و برخی از کشته شدن بیش از 100 تروریست داعش در این حملات سخن گفته‌اند. منابع محلی نیز تأکید می‌کنند که یک گردان متشکل از 60 نیروی ویژه ترکیه با ورود به خاک سوریه کنترل دو روستا را به دست گرفتند و تاعمق 9 کیلومتری وارد خاک سوریه شدند.
برخی تحلیلگران معتقدند این حملات واقعاً با هدف مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش به ویژه پس از انفجار شهر «سوروچ» در استان «شانلی اورفا» که به کشته شدن 30 نفر از مردم ترکیه و زخمی شدن 100 نفر منجر شد صورت گرفته است. این عده معتقدند، احتمالاً دولت ترکیه پس از سالها حمایت از تکفیری‌ها، به این واقعیت رسیده که داعش دامن حامیانش را هم خواهد گرفت و انفجار انتحاری اخیر در شهر «سوروچ» یکی از مهمترین علائم این واقعیت است.
برخی دیگر از کارشناسان منطقه اما این اقدام را «تجاوز علنی» ترکیه به خاک سوریه قلمداد کرده و معتقدند «مقابله با داعش» بهانه‌ای ساده‌انگارانه است، چرا که اگر قرار بود مواضع داعش بمباران شود ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که ترکیه نیز به نحوی جزو آن است برای این کار کافی بود؛ هر چند این ائتلاف نیز دروغی بیش نیست. در عین حال هستند تحلیلگرانی که معتقدند با شکست‌های پی در پی تروریست‌های داعش از ارتش سوریه دولت ترکیه در تلاش است ننگ حمایت خود را از داعش پاک کند و علیه این تکفیری‌ها وارد میدان شده است.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع

همزمان با این حملات، خبر می‌رسد آمریکا و ترکیه علاوه بر توافق بر سر استفاده از پایگاه نظامی «اینجرلیگ»، درباره پرواز هواپیماهای ائتلاف برای ایجاد منطقه محدود پرواز ممنوع در مرز سوریه به توافق رسیده‌اند. این تجاوز می‌تواند با هدف ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این مناطق و هدف قراردادن جنگنده‌های سوری که قاتل داعش هستند نیز صورت گرفته باشد.
ترکیه سال‌هاست که به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع است. به نوشته حریت در صورت نهایی شدن این طرح، جنگنده‌های سوری اجازه ورود به منطقه پرواز ممنوع را نداشته و در صورت ورود به این منطقه هدف قرار می‌گیرند!
دولت ترکیه از سال گذشته تلاش زیادی کرده است تا متحدان غربی خود را به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز سوریه و ورود به خاک این کشور به بهانه اسکان مهاجرین و ایجاد کمپ‌های آموزشی برای مخالفان مجاب کند.

همکاری ارتش سوریه و حزب‌الله
ارتش سوریه اما به کمک رزمندگان حزب‌الله لبنان دو تونل را در زبدانی منفجر کردند. این دو تونل شعبه‌هایی از تونلی هستند که چند روز پیش منفجر شد. این تونل از دشت زبدانی تا منطقه «مضایا» ادامه داشته و افراد مسلح از آن برای تردد و نقل و انتقال تجهیزات استفاده می‌کردند.
ارتش سوریه با کنترل همه ورودی‌های مشرف به جنوب زبدانی، زمینه گسترش عملیات نظامی در این منطقه و قطع ارتباط تروریست‌ها در زبدانی و قلمون یا لبنان را فراهم کرد. منبع: کیهان
سفر قریب الوقوع فابیوس تهران
وزیر امور خارجه فرانسه در حالی قرار است به ایران سفر کند که در طول دوره مذاکرات و قبل از آن همواره در راستای ضدیت با جمهوری اسلامی فعالیت کرده است. و البته شایان ذکر است که این فعالیت ها محدود به دولت اولاند نمی شود و در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرانسه بار ها و بارها دست به اقدامات خصمانه علیه ملت ایران زده است.

سرویس بین الملل فردا: همین چند روز پیش بود که رسانه های داخلی به نقل از خبرگزاری فرانسه از آمدن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران خبر دادند. فابیوس روز سه‌شنبه 30 تیرماه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی، گفته: هفته آینده به تهران سفر خواهم کرد.

وی ادامه داده: همکارم (محمدجواد ظریف) از من دعوت کرده است. من پیش از این دعوت شده بودم اما اکنون فکر می‌کنم که همه چیز برای این سفر سر جای خود قرار دارد.

به گفته فابیوس در این سفر قرار است با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه فرانسه در حالی قرار است به ایران سفر کند که در طول دوره مذاکرات و قبل از آن همواره در راستای ضدیت با جمهوری اسلامی فعالیت کرده است. و البته شایان ذکر است که این فعالیت ها محدود به دولت اولاند نمی شود و در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرانسه بار ها و بارها دست به اقدامات خصمانه علیه ملت ایران زده است. 

در ادامه به برخی از این اقدامات خصمانه می پردازیم.

فابیوس؛ صادر کننده خون های آلوده به ایران

یکی از پرونده‌هایی که در وزارت بهداشت همچنان باز مانده و وزرای بهداشت متعددی را به خود دیده است موضوع واردات خون‌های آلوده و ابتلای تعدادی از بیماران به ویروس ایدز محسوب می‌شود. ماجرایی که امسال و همزمان با هفته ملی هموفیلی‌ها شاهد اتفاق تازه‌ای است. طی روزهای آینده لوران فابیوس  که هم‌اکنون در کسوت وزیر ‌خارجه فرانسه به ایران سفر می‌کند، به سرزمینی وارد می‌شود که هنگام نخست وزیری وی به زهر خون‌های آلوده مسموم شد. اما آیا در دیدار با وزیر خارجه فرانسه‌ اراده‌ای از سوی دولت برای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان از ویروس خطرناک ایدز وجود دارد؟

۳ دهه قبل و در زمان جنگ ایران و عراق انستیتو مریو، فاکتورهای انعقادی خون را که یکی از داروهای پرمصرف بیماران هموفیلی است به برخی کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد اما بر خلاف قوانین و قواعد موجود این بار محموله ارسالی فاکتورهای انعقادی به ویروس ایدز آلوده بود و مشکلی بر دردهای بیماران هموفیلی افزود.

پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

آلوده بودن این فاکتورها براساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات کشور فرانسه اعلام شد. به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است، سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که چندین سال است پرونده ارسال خون‌های آلوده از فرانسه به ایران و ابتلای تعدادی از بیماران هموفیلی به ایدز در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی مطرح شده و حال که فابیوس که در زمان ارسال محموله آلوده به ایران نخست وزیر فرانسه بوده و از مطلعان این ماجرای شوم به شمار می‌‌رود با پای خود عازم ایران شده است زمان مناسبی برای به فرجام رساندن این پرونده و دریافت غرامت از دولت فرانسه محسوب می‌شود. 
 

همبستگی اولاند و دولت فرانسه با گروهک منافقین  
خرداد سال 1382 بود که ناگهان اعلام شد، پلیس ضد تروریست فرانسه با حمله به ۱۳ پایگاه سازمان و دستگیری مریم رجوی و ۱۶۵ تن از کادرهای بالای سازمان مزبور را دستگیر کرد. روزنامه فیگارو در آن زمان طی گزارش‌هایی اهداف گروهک تروریستی فوق در اروپا از جمله نقشه ترور ۲۵ تن از جداشدگان آنان را فاش کرد.

همچنین فرماندهان این گروهک در بازجویی‌ها به پول‌شویی اعتراف کردند و رسانه‌های غربی با حساسیت ویژه‌ای اخبار مربوط به این عملیات را پوشش می‌دادند.

به عنوان نمونه روزنامه نیویورک تایمز انگیزه دولت فرانسه از این اقدام را جلوگیری از انتقال کانون سیاسی ـ عملیاتی گروهک تروریستی منافقین از عراق به فرانسه عنوان کرد.

همچنین پی‌یر دوبوسکه مسئول سازمان اطلاعاتی فرانسه، طی مصاحبه‌های متعدد مدعی می‌شد که سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه از پاییز گذشته متوجه ورود شمار روزافزون منافقین به خاک این کشور شده و کشف کردند که یک کارخانه تولید رنگ را در شهر سنت کوئن لامون اجاره و ضمن راه‌‌اندازی یک استودیوی تلویزیونی و نصب بشقاب‌های ماهواره‌ای، در حال تبدیل کردن آن به مرکز ارتباطات بودند.

با احضار مجدد مریم رجوی به دادگاهی در فرانسه، رسانه‌ها و مسئولان اروپایی و آمریکایی در حال حاضر ژست ضدیت با گروه‌های تروریستی به خود گرفته‌اند، اما با توجه به سوابق غربی‌ها و استفاده ابزاری آنها از اندک بقایای باقی مانده منافقین این سوال پیش می‌آید که خیمه‌شب‌ بازی جدید غربی‌ها با هدایت فرانسه به چه معنی است؟

برای اطلاع از روابط منافقین با حاکمان فرانسه لازم به توضیح است که در دوران فرانسوآ میتران، منافقینی که در پاریس مستقر بودند، به دلیل فعالیت های تروریستی و حمل اسلحه، از پاریس اخراج شدند و به پایگاه اشرف در عراق کوچ کردند.
 
 

اما کوچ زیرپوستی این گروهک تروریستی به اور سور لوآز (شهری ۶۰۰۰ نفری در شمال پاریس) هم از همان زمان آغاز شد. این شهر که به شهر ون گوگ معروف است و ون گوگ در این شهر زندگی کرده و در همانجا درگذشته است، کم کم به پایگاه شماره ۲ آنها تبدیل شد. آنها با پول هنگفتی که در شهر اور سور لوآز خرج کردند، شهر را عملا به دست گرفتند و شهردار سوسیالیست شهر ( ژان پیر بکه Jean Pierre Béquet که از سال ۱۹۸۹ شهردار این شهر است) عملا به عامل و مزدور منافقین تبدیل شد.

حمایت های علنی میتران و سوسیالیست ها از منافقین به حدی عادی و معمولی شده بود، که در زمان شیراک (رئیس جمهور پس از میتران)، و در زمان وزیر کشور سارکوزی، وقتی پلیس فرانسه به مقر آنها در اور سور لوآز حمله کرد، تعجب همگان را برانگیخت! 

سارکوزی، مریم رجوی را مدتی بازداشت کرد. اگرچه لابی منافقین قوی تر از آن بود که حکمی قضایی برایش صادر شود.

همچنین لیبراسیون در سال ۲۰۰۴ ( در زمان دولت ژاک شیراک در فرانسه و دولت محمد خاتمی در ایران)، خبر از دیدار پنهانی دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه (فرانسوآ اولاند) با مریم رجوی را منتشر می کند.

لیبراسیون، این دیدار را مسخره و تا حدی حیله گرانه می خواند و خاطرنشان می کند به هر حال خبر این دیدار به بیرون درز نکرده است. لیبراسیون می گوید که این دیدار در شهر اور سور لوآز و در مقر منافقین برگزار شده است و اشاره می کند که گروهک منافقین یک گروهک متعصب تروریستی می باشد و این درحالی ست که فرانسوآ اولاند دست مریم رجوی را به گرمی می فشارد و از گروهک منافقین اعلام حمایت می کند.
 
نمایندگی اسرائیل و عربستان در مذاکرات و سنگ اندازی های پیاپی
 
به تازگی احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر آتی لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان گفته: دولت فرانسه مامن منافقین تروریستی است که در سال‌های اول پیروزی انقلاب دست به ترورهای گسترده و ناجوانمردانه مسئولان و مردم زدند.

وی با یادآوری کمک‌های وسیع فرانسه به صدام حسین در طول 8 سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: این کشور در طول تحریم‌ها علیه کشورمان نیز هیچ گونه کمکی به ما نکرد.

امیرآبادی درباره نقش فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: فرانسه به گونه‌ای علیه ایران موضع خصمانه می‌گرفت که گویی از طرف رژیم صهیونیستی در مذاکرات شرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: ملت ایران هیچگاه جنایت‌های فرانسه علیه خود را فراموش نخواهد کرد و مسئولین نیز باید در طی مذاکرات با فابیوس در ایران این مطلب را به وی یادآوری کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش‌ دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ادعای تنی چند از اعضای کنگره آمریکا مبنی بر وجود بندهای محرمانه در توافق میان ایران و 1+5 گفت: ما متاسفانه بازی فکت‌ شیت‌ها را از روز اول داشتیم و دوگانگی که در ژنو، لوزان، برجام و قطعنامه شاهد بودیم ناشی از همین بازی است.
 

کمک های بی دریغ به حزب بعث عراق و اجاره هواپیما و خلبان!
هنوز از یادها نرفته است، مجموعه کمکهای نظامی و اطلاعاتی فرانسه به عراق در جنگ ایران و از قبل از جنگ ایران و عراق یعنی سال ۱۹۷۳ شروع شده بود و با شروع جنگ ۸ ساله این کمک‌ها شدت گرفت. طوری که حجم کمک‌های نظامی و فروش تجهیزات فرانسه به عراق در طول جنگ تا حدی بود که این کشور در رده دوم فروشندگان تسلیحات به عراق بعد از شوروی قرار گرفت.

با توجه به سند شماره ‌۵۳/۴/۲۰۹۹/د مورخ ۲ آوریل ۱۹۸۷ وزارت دفاع عراق، فیلیپ روندو، از نقش خود در ارسال هواپیماهای میراژ و موشک‌های رولاند خطاب به عدنان خیرالله سخن می‌گوید. وی همچنین خبر از بحث در هیئت دولت فرانسه بر سر امکان دست‌یابی محدود عراق به سلاح هسته‌ای در جنگ می‌دهد.

اطلاعاتی که در سال 1990 منتشر شد نشان می داد که فرانسه به احتمال زیاد از تامین کنندگان زنجیره تولید بمب های شیمیایی برای عراق بوده است. ده ها هزار ایرانی که بخش عمده ای از آنان را غیر نظامیان تشکیل می دادند از جمله دهها هزار کرد عراقی با بمب های شیمیایی صدام قتل عام شده یا مجروح و پس از تحمل سالها درد و رنج از دنیا رفتند.مردم محلی معتقدند مشکلاتی از جمله بدنیا آمدن کودکان ناقص الخلقه در برخی روستاهای بمباران شده ایران ، بالا بودن آمار خودسوزی در برخی مناطق ایران ناشی از استفاده عراق از گازهای شیمیایی از جمله گاز اعصاب است.
ادعای متوهمانه رسانه‌های آمریکایی
لس آنجلس تایمز نوشت: بسیاری از جوانان ایرانی در ارتباط با چشم‌انداز احتمال بازگشت مک‌دونالد به ایران هیجان‌زده هستند. اما دیگر شهروندان این کشور در این باره ناامید هستند که نماد برجسته فرهنگ آمریکایی به این زودی‌ها به ایران بازگردد. برخی نیز می‌گویند هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
سرویس سیاسی فردا؛ بعد از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای به فراخور روحیه طنز پرداز ایرانیان بذله گویی و شوخی پردازی‌های عامیانه‌ای در مورد پایان مذاکرات هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی و همچنین شبکه‌های موبایلی میان کاربران رد و بدل شد. یکی از شوخی‌هایی که بازتاب جالبی داشت که توسط بسیاری از کاربران مطرح شد ورود مک دونالد با پایان تحریم‌ها به ایران با این عبارت بود: «خداحافظ فلافل-سلام مک دونالد!»  


البته لطیفه‌های مشابه دیگری نیز در فضای مجازی منتشر شد و حتی به شوخی عکس‌هایی از اوباما در حال خوردن فلافل اصل آبادانی در این شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.


اما همین جوک ساده بسیاری از کسانی که سودای ارتباط با آمریکا را در سر می پرورانند ذوق زده کرد و از سوی دیگر برخی از روزنامه‌های و رسانه‌های آمریکایی نیز با تحلیل‌های متوهمانه و به دور از فضای واقعی ایران مطرح کردند که از نظر برخی از شهروندان ایرانی، مهمترین سوالی که در ارتباط با توافق نامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی مطرح می شود ارتباطی به موضوع غنی سازی اورانیوم یا چشم انداز بهبود شرایط اقتصادی این کشور ندارد. بلکه آنها می خواهند بدانند آیا مک دونالد به ایران باز می گردد یا خیر؟!


در همین زمینه روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز مطرح کرد: بسیاری از جوانان ایرانی در ارتباط با چشم انداز احتمال بازگشت مک دونالد به ایران هیجان زده هستند. اما دیگر شهروندان این کشور در این باره ناامید هستند که نماد برجسته فرهنگ آمریکایی به این زودی ها به ایران بازگردد. برخی نیز می گویند هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

  که البته این طرز تحلیل کردن نشان از این دارد که رسانه‌های امریکایی به هیچ وجه با فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور ایران آشنا نیستند و نمی توانند میان کنایه و شوخی و یک جمله جدی تمیز قائل شوند. البته این نوع گاف‌های رسانه‌ای درباره فرهنگ ایرانی چندان در میان این رسانه‌ها بی سابقه نیست. چندی پیش نیز یکی از روزنامه نگاران برجسته آمریکایی در تحلیلی عجیب تصویر شمر و اوباما را به اشتباه تبلیغ ایرانیان برای کفش ایرانی قلمداد کرده بود و شمر را قهرمان اسطوره‌ای ایران نامیده بود که کفش‌های چرمین به پا کرده و عکس صمیمانه ای با اوباما گرفته است!


استفن کینزر، خبرنگار الجزیره، نگارندۀ این مقاله که مضمون اصلی متن خود را به اهمیت مصالحۀ هسته‌ای اختصاص داده است، در خواندن کلیدی‌ترین نمادی که به آن اشاره می‌کند اشتباه کرده است. تصویر مد نظر کینزر، یکی از تابلوهای مشهور «با ما باش، در امان باش» بود که مدتی پیش برای هشدار نسبت به مذاکرات هسته‌ای در شهر تهران برافراشته شدند و در واقع مفهومی کاملا متناقض با آنچه که خبرنگار الجزیره برداشت کرده است، دارند. البته این موضوع نشان دهنده آن است که رسانه‌های غربی بیشتر در خبرسازی‌های خود آمال و آرزوهای خود را دنبال می کنند تا واقعیات را.


البته این موضوع از سوی برخی از رسانه‌های داخلی مانند روزنامه دولتی ایران نیز مطرح شده است. آغاز فعالیت نمایندگی «مک دونالد» پس از توافق هسته ای یکی از مهم‌ترین دغدغه های روزنامه دولتی ایران شده است؛ گروه سیاسی روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟!» در این باره نوشت: «در شرایطی که اعلام آمادگی «مک دونالد» برای پذیرش نمایندگی در ایران با حرف و حدیث‌های فراوان مواجه شده است قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره با تأکید بر اینکه تاکنون درخواستی در این رابطه ارسال و مجوزی صادر نشده است،‌ گفت: طبق قانون اصناف کشور، این گونه فعالیت‌ها نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط است. مجتبی خسروتاج گفت: طبق قانون اصناف کشور این‌گونه فعالیت‌ها به اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط نیاز دارند ولی به دلیل محدود بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور، هنوز اتحادیه این‌گونه واحدهای صنفی شکل نگرفته است.»

واقعیت‌های دیگر در این راستا در میان است. در این باره رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران اعلام کرده، مک دونالد برای کار در ایران باید از اداره امکان و وزارت ارشاد نامه دریافت کند. ضمن اینکه براساس قوانین صنفی، مک دونالد باید از اتحادیه صنف اغذیه فروشان تهران هم پروانه کسب دریافت کند. بنابراین بزرگترین کمپانی فست فود جهان از یک نهاد صنفی نسبتا کوچک در ایران باید مجوز کار بگیرد. براساس گفته بخش مهمی از فعالان اقتصادی، فضای کسب و کار ایران با نیازهای واقعی کمپانی‌های خارجی همخوانی ندارد.

البته در پس خبرسازی‌های این‌چنینی از سوی گروه‌های خاص و همچنین رسانه‌های امریکایی نوعی سیاست ارتجاعی دیده می‌شود. برداشت ساده لوحانه یا القاء مغرضانه برخی افراد و جریان‌های سیاسی مبنی بر ایجاد رابطه سازش‌کارانه با آمریکا و به نوعی تمام شدن دوران «مرگ بر آمریکاست». از این رو این جماعت سعی دارند با ورود نمادهای آمریکایی مانند مک دونالد به کشورمان زمینه ایجاد این ارتباط منفعلانه را فراهم کنند. جالب اینجاست که رسانه‌های مذکور در تبلیغاتی سیاه و شوم فضای اجتماعی کشورمان را به طور معکوس نمایش می‌دهند و حتی اعلام می‌کنند که ایرانیان برای ورود مک دونالد به کشورشان بسیار ذوق زده و هیجان زده هستند و حتی به تحریم‌ها و مسائل اصلی تا به این حد توجه ندارند!


به هر جهت کسانی که چنین موضوعات نازلی را دست‌آویزی برای رویاپردازی سیاسی قرار می‌دهند بیش ازهر چیز می‌دانند که در میان مردم چنین مسائلی جدی گرفته نمی‌شود و همانطوری که لطیفه‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی موجب خنده تحقیر آمیز کاربران ایرانی می‌شود، مطرح کردن جدی چنین مسائلی نیز در ذهن مخاطبان ایرانی مضحک جلوه می‌کند اما به نظر می‌رسد که برخی نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند و می‌خواهند با رویاپردازی و آرمان‌سازی از درون شوخی‌های عامیانه دنیای خیالی خود را بسازند.
گزارش اسپوتنیک از سودای سلاح هسته ای در کره شمالی
پیونگ یانگ فکر می کند که این کشور ، قربانی سیاست خصمانه ی آمریکا ، شامل مانورهای نظامی گسترده و مشترک با کره ی جنوبی و حتی تهدیدات آشکار استفاده از سلاح هسته ای علیه کره شمالی است. در این شرایط پیونگ یانگ قصد ندارد بدون هیچ گونه تضمینی از برنامه ی هسته ای خود امتناع کند برای آنکه آنرا ابزار دفاع از تمامیت ارضی خود می داند.

سرویس بین الملل فردا: وزارت امور خارجه کره شمالی پس از آنکه مذاکرات چند ماهه مربوط به مشکل هسته ای ایران با تصویب طرح اقدام مشترک همه جانبه به پایان رسید این مطلب را اعلام نمود.  اجرای آن لغو کلی تمامی تحریم های مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران را به همراه دارد. 
 پیونگ یانگ همچنین به لغو تحریم های بین المللی علاقه مند است اما معتقد است که منطقی نیست که اوضاع کره شمالی را با توافق های مربوط به برنامه ی هسته ای ایران مقایسه کرد: کره شمالی قدرت هسته ای است و قصد دارد این مسئله را همانند هر کشور هسته ای دیگر حل کند. پیونگ یانگ خاطر نشان می کند که هیچ کس از قدرت های هسته ای ثبت نشده چون هند ، اسرائیل و پاکستان ، توقف برنامه ی هسته ایشان و یا خلع سلاح هسته ای را نمی خواهد. به عقیده ی رئیس مرکز تحقیقات کره دانشکده ی خاور دور آکادمی علوم روسیه الکساندر ژبین ، کره شمالی خود را در ردیف این کشورها قرار می دهد:
 
کره شمالی سه آزمایش هسته ای انجام داده و خود را قدرت هسته ای معرفی کرده است. بدین ترتیب این کشور آماده است که تمامی وظایف را در ارتباط با این عنوان انجام داده و این را در قانون اساسی خود منعقد کند. در واقع کره شمالی خود را در زمره قدرت های هسته ای غیر رسمی می داند و در این ارتباط نمونه ی هند را دنبال می کند. مسئله این است که معاهده ی هسته ای آمریکا با هند در سال 2006 ، نقض تمامی قوانین و استانداردهای منع گسترش تسلیحات هسته ای صورت گرفت که در آن دوره وجود داشتند. و کره شمالی از این ماجرا استفاده کرد. آنها معتقدند که برنامه ی هسته ای نظامی آنها باید مصون بوده و  مانند موضوع هند مورد بحث و بررسی قرار نگیرد. جامعه ی بین الملل همانند سابق اصرار دارد که شبه جزیره کره باید غیر هسته ای شود. برای همین آمریکا و متحدینش از این موضوع صرفنظر می کنند که به کره شمالی طرح حل و فصل مشکل  و گام های مناسب همانند پیشنهادات به ایران برای حل و فصل مشکل هسته ایشان را پیشنهاد دهند. در آن طرح دقیقا نوشته شده بود که غرب چه خواهد کرد در صورتی که ایران به جامعه بین الملل اطمینان دهد که برنامه ی هسته ای اش جنبه ی صلح آمیز دارد.  آمریکا هیچ چیز مشابهی  را در ارتباط با کره شمالی پیشنهاد نکرده است.  
پیونگ یانگ فکر می کند که این کشور ، قربانی سیاست خصمانه ی آمریکا ، شامل مانورهای نظامی گسترده و مشترک با کره ی جنوبی و حتی تهدیدات آشکار استفاده از سلاح هسته ای علیه کره شمالی است. در این شرایط پیونگ یانگ قصد ندارد بدون هیچ گونه تضمینی از برنامه ی هسته ای خود امتناع کند برای آنکه آنرا ابزار دفاع از تمامیت ارضی خود می داند. واشنگتن وعده های مبهم زیادی می دهد ، الکساندر ژبین می گوید:
 
پیونگ یانگ از بیانیه رئیس جمهور اوباما در ژانویه امسال بسیار عصابی شد در این بیانیه آمده بود که کره شمالی آینده ای ندارد. در کره شمالی این بیانیه  را نقض بیانیه ی مشترک در سپتامبر سال 2005 می دانند جایی که طرفین قول دادند به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند. ضمنا قبل از پیشنهاد کردن به کره شمالی برای رفتن در مسیری که ایران برای حل برنامه ی هسته ای خود طی کرده است ،  باید نقشه ی راه ها تعیین شود. مفهوم است که این مسیری به شدت دشوار و طولانیست ، از آنجا که علی رغم توافق بدست آمده با ایران تمامی تحریم ها لغو نشده اند. و برنامه ریزی می شود که آنها طی مدت زمان طولانی در ارتباط با اینکه ایران چطور مسئولیت های خود را اجرا می کند لغو می شوند. در مورد کره ی شمالی اوضاع پیچیده تر است ، از آنجا که پیونگ یانگ واقعا نگران عملیات های خصمانه ی آمریکاست. از جمله فعالیتهای نظامی آنها در مرزهای کره شمالی. اکنون درست است که بگوییم ، چطور می توان نظارت بر قوانینی را فهمید که قدرت های هسته ای غیر ثبت شده اعمال می دارند. در واقع آزمایشات تسلیحات هسته ای انجام نمی شود ، فن آوری صادر نمی شود ، آنرا به کشور سوم نمی فروشند.از جمله به موسسه ای غیر دولتی و یا گروهکی نمی دهند. فن آوری های موشکی تولید نمی شود و موشک های بالستیکی قاره پیما آزمایش نمی شوند.
 
زمان برای تصمیم مصالحه آمیز مشکل هسته ای کره شمالی وجود دارد. الکساندر ژبین می گوید:
 
آمریکایی ها خودشان در مقالات رسمی خود از جمله در گزارش های پنتاگون منتشر شده از سال 2012 در خصوص پتانسیل کره شمالی می دانند که کره شمالی تا به امروز حتی یک آزمایش موفقیت آمیز موشک های بالستیک بین قاره ای انجام نداده است. پرتاب ماهواره برای آزمایش موشک بالستیک ممکن نیست. بنابراین تهدید کره شمالی برای آمریکا واقعیست ، و به زمان نسبتا طولانی نیازمند است. اما باید تمایل سیاسی باشد از جمله در رهبریت کره شمالی. امیدوارم که تلاش های بین المللی برای حل مشکل هسته ای کره شمالی ادامه یابد. و روسیه در اینجا یک از نقش های مهم را ایفا می کند. این کشور بارها به ادامه مذاکرات گروه 5+1 ، پرداختن به مسائل بسیار دشوار را پیشنهاد کرده است. از جمله وقتی کره شمالی مذاکرات را پس از بلوک حساب هایش در بانک " اف ایش" هنگ کنگ توسط آمریکایی ها لغو کرد. روسیه گروهی را برای ایجاد مکانیزم صلح و امنیت در این منطقه سرپرستی می کند.و از سرگیری مذاکرات گروه 5+1 ممکن است با کار این گروه ممکن است از آنجا که سخن در خصوص مشکل گسترده تریست. مشکل امنیت دول این منطقه و حق آنها برای توسعه ی تمامیت ارضیشان. توسعه اقتصاد آنها جایی که کره شمالی خود را در این قوانین و در ارتباط با تحریم ها در خفقان می بیند. حل مشکل هسته ای در این مفهوم کاملا منطقی است.  
استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و پرتاب ماهواره برای استفاده صلح آمیز از فضای هوافضایی همچنین ممکن است در نقشه راه برای کره شمالی ذکر شود. نباید از کشوربازگشت به توافق مربوط به عدم گسترش تسلیحات هسته ای و منع حق ش برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را خواست برای آنکه در این قرارداد دقیقا وظایف قدرت های هسته ای ذکر شده است که با کشورهای غیر هسته ای در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی همکاری کنند. این امر به پرتاب ماهواره هم مربوط است. 
ایجاد طرح دقیق برای لغو تحریم به کره شمالی کمک می کند که گام هایی را در جهت خلع سلاح هسته ای  شبه جزیره کره و از بین بردن نگرانی اعضای گروه5+1 در ارتباط با پتانسیل هسته ای موشکی این کشور برداشت.     منبع: اسپوتنیک
الکل و سیگار بلای جان جیب و جان مردم
سیگار و مشروبات الکلی بلای جان و جیب ایرانی هاست و این در حالی است که هر روز اخباری از مصرف بی رویه این دو ماده مضر روی خط رسانه ها می رود. البته وضعیت مصرف الکل در جامعه بدتر است چرا که به دلیل حرام بودن مصرف الکل در دین اسلام و مجازات برای مصرف آن، آمار دقیقی از مصرف الکل در جامعه در...

سرویس اقتصادی فردا: سیگار و مشروبات الکلی بلای جان و جیب ایرانی هاست و این در حالی است که هر روز اخباری از مصرف بی رویه این دو ماده مضر روی خط رسانه ها می رود.

البته وضعیت مصرف الکل در جامعه بدتر است چرا که به دلیل نکوهیده بودن و حرام بودن مصرف الکل در دین اسلام و مجازات برای مصرف آن، آمار دقیقی از مصرف الکل در جامعه در دست نیست اما چند سالی است که با افتتاح مراکز ترک اعتیاد الکل در کشور، تابوی این مساله نیز شکسته شده است تا جان بسیاری از انسان ها نجات یابد.

با این حال،الکل‌های صنعتی و نوشیدنی های دست ساز، هنوز هم قربانی می گیرند و هنوز هم آمار مصرف الکل در کشور بالاست.

این در حالی است که بر اساس آمار، ایرانیان سالانه 65میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند و 30 درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است.به این ترتیب می توان گفت مردم ایران حدودا روزانه  بیش از معادل ۳۰ میلیارد تومان سیگار می‌کشند و پول بی زبان را دود می کنند!

ایرانی ها در سال چقدر الکل و سیگار مصرف می کنند؟

بر اساس جدید ترین آمار، به تازگی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده: ایرانیان سالانه 65میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند و 30 درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است. 

به گفته علی‌اکبر سیاری، 30 درصد سیگارهای موجود در بازار قاچاق هستند در حالی که در کشورهای مشابه ما این میزان 10درصد است. 

وی ادامه داد: به کنوانسیون منع دخانیات جهان قول داده‌ایم 30درصد مصرف سیگار در ایران را کاهش دهیم، اکنون 65هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می‌کنند، سالی 65میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و 10هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می‌شود.  

سیاری افزود: وضعیت قلیان از سیگار هم بدتر است و توزیع آن با سادگی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات حال و آینده کشور بر اثر شیوع بیماری‌های غیرواگیر است، تاکید کرد: شیوع مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف الکل، عوامل خطر بیولوژیک همچون فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی در جامعه زنگ هشدار را به صدا در آورده است.

 معاون وزیر بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی که هر از گاه در کشور از این رهگذر اتفاق می‌افتد را متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است.

الکل به مدارس هم رسید

اما معاون وزیر بهداشت در حالی از مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در جامعه خبر می دهد که پیش از این، مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داده بود  که معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند. 

علی محمدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت مقابله و کاهش مصرف الکل در جامعه نیاز به تشکیل یک بانک اطلاعاتی دارد، گفت: در همین راستا جلساتی را در ابتدای سال جاری با استانداری و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی داشتیم.  
 
 او تصریح کرد: در این جلسات فرمت‌هایی که از دو سال قبل طراحی شده در اختیار تمامی نهادها و ادارات مربوطه قرار داده شد تا با تکمیل آنها بتوان بانک اطلاعاتی را در زمینه مصرف، کشفیات، تولیدات غیرمجاز و قاچاق الکل در استان تشکیل داد.  
 
 مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف و خرید و فروش الکل در جامعه واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد، تاکید کرد: باید هر چه سریعتر بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شود تا بتوان با برنامه‌ریزی درست در زمینه مقابله با این پدیده شوم برخورد کرد.
 
مراکز ترک اعتیاد الکل و تابویی که باید شکسته شود

این در حالی است که هنوز از یادها نرفته است که سال 91، در آماری که فرمانده نیروی انتظامی کشوراعلام کرد،  از وجود 200هزار معتاد به الکل در کشور خبر داد و این همزمان با شکایت هایی بود که مسئولان وزارت بهداشت از مصرف بالای الکل در جامعه مطرح کرده بودند.
 
در آن زمان باقر لاریجانی قائم‌مقام وزیر بهداشت وقت مصرف الکل را نگران کننده دانسته و گفته بود: «گزارش هایی درباره رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند نشان می دهد که به مرز نگرانی رسیده است.»
 
او از الکل های صنعتی جدیدی صحبت کرده بود که حتی در سوپرمارکت ها با طعم های مختلف و با قابلیت صد در صد خوراکی به فروش می رسند.
 
همین مساله اما باعث شد تا چهارم شهریور سال 92 مجوز پایلوت مرکز ترک اعتیاد به الکل برای جمعیت خیریه تولد صادر شود. بر اساس اخبار سازمان بهزیستی کل کشور این مجوز را صادر کرده بود  و مدت اعتبار این مجوز یک سال بود.این اتفاق اما رخ نداد تا ماجرا به سال 93 موکول شود.
 
در همان روزها مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره صدور این مجوز را بسیار مهم دانست  و معتقد بود، تابویی شکسته شده است.
 
بعد از آن اما آمارهای جدید منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌داد مصرف مشروبات الکلی در میان ملل مسلمان به‌دلیل حرمت شرعی آن،‌ پایین‌تر از متوسط جهانی است.

 این درحالی است که سالانه میلیون‌ها نفر در جهان به‌دلیل مصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند. به نقل از روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» بر اساس آمار جدیدی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است (آمار متعلق به سال‌های 2011-2010 است) کشور ایران در رده‌بندی جهانی میزان مصرف الکل در رده 166 قرار دارد و این مساله از لحاظ اقتصادی نیز هزینه های گزافی را به جامعه وارد می کند.
 
آنچه مسلم است، مصرف الکل آن زمان بحرانی خواهد شد که به دلیل حرام بودن مصرف مشروبات الکلی برخی مسئولان با پنهان کاری سعی در پاک کردن صورت مسئله را داشته باشند اما واقعیت این است که عدم مطرح کردن چنین مسائلی می‌تواند عمق فاجعه را بیشتر کرده و راه حل چنین موضوعاتی را پیچیده تر کند.

به این ترتیب می توان گفت، بازگشایی مراکز ترک اعتیاد الکل و تابویی که شکسته شد می تواند اولین قدم مثبت برای حل این معضل اجتماعی باشد و باید دید دولتی ها در این خصوص چگونه عمل خواهند کرد.از سوی دیگر جلوگیری از قاچاق سیگار و الکل به کشور می تواند بار اقتصادی زیادی  را از روی دوش دولت بردارد که نباید ان را نادیده گرفت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد