سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

لوموند:

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل مواضع سختگیرانه در مذاکرات هسته ای و نقشش در مسئله واردات خون های آلوده به ایران، پیش از سفر به تهران با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لوموند نوشت: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل مواضع سختگیرانه در مذاکرات هسته ای و نقشش در مسئله واردات خون های آلوده به ایران، پیش از سفر به تهران با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

به گزارش «انتخاب»، برای لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است چهارشنبه بیست و نهم ماه ژوئیه به ایران سفر کند، فرش قرمز پهن نخواهد شد.

پس از اعلام این سفر دیپلماتیک، ایرانی ها از هیچ کاری برای یادآوری نقش «شوم» فرانسه در طول مذاکره پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران در خصوص برنامه هسته ای تهران رویگردان نیستند. ایران و قدرت های جهانی در چهاردهم ماه ژوئیه در وین به توافقی که فعالیت های هسته ای تهران را محدود می کرد و زمینه ساز لغو تحریم های بین المللی علیه ایران بود، دست یافتند.

بعد از این توافق، در تاریخ نوزدهم ماه ژوئیه زیگمارگابریل معاون صدر اعظم آلمان به همراه یک هیات صنعتی راهی تهران شدند. مقامات دیگری از کشورهای اروپایی که مجذوب بازار هشتاد میلیون نفری ایران هستند نیز خود را برای سفر به ایران و از سرگیری روابط اقتصادی با این کشور آماده می کنند.

لوران فابیوس در چنین شرایطی برای ایرانی ها به هدف انتقادها مبدل شده است و ایرانی ها وی را به دلیل کارشکنی در مذاکرات هسته ای و همچنین مواضع سختگیرانه اش، به وی‍ژه در نوامبر سال دو هزار و سیزده سرزنش می کنند.

نشریات متعلق به اصولگاران روی حمایت وی (فابیوس) از مواضع اسرائیلی ها و سعودی ها انگشت گذاشته اند.

مسئله دیگری که ایرانی ها را خشمگین کرده و لوران فابیوس را با مشکل مواجه کرده، ماجرای خون آلوده در سال های هزار و نهصد و نود می باشد. به دلیل نبود و یا ضعف تمهیدات امنیتی، حدود سیصد بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران به دلیل واردات تولیدات خونی تهیه شده در فرانسه به ویروس ایدز و یا هپاتیت سی مبتلا شدند. لوران فابیوس در آن زمان نخست وزیر فرانسه بود.

سازمان انتقال خون ایران به پرداخت غرامت به بیماران و یا خانواده های آن ها ناگزیر شد. اما تهران موفق نشد شرکت فرانسوی مِریو را که در این ماجرا زیر سوال قرار گرفته بود، به پرداخت غرامت وادار کند.

برخی از مقامات سیاسی ایران نیز خواستار لغو سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران شده اند. اما از نظر مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، سفر فابیوس تنها حامل یک پیام است: عذرخواهی از مردم ایران و قبول ناعادلانه بودن تحریم هاست.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تهدید جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را که گفته بود اگر کنگره آمریکا موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران را تایید نکند اسرائیل ممکن است با انزوا روبرو شود ، رد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تهدید جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را که گفته بود اگر کنگره آمریکا موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران را تایید نکند اسرائیل ممکن است با انزوا روبرو شود ، رد کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از « تایمز آو اسرائیل » ، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل که به طور غیر رسمی مسئول پیگیری امور مربوط به ایران است روز یکشنبه هشدار اخیر جان کری را در مورد اینکه اگر کنگره موافقتنامه هسته ای ایران را تایید نکند ممکن است اسرائیل مقصر شناخته شود ، رد کرد.

وی افزود دیدگاه اسرائیل در مورد مسئله هسته ای ایران که با امنیت و موجودیت اسرائیل در ارتباط می باشد ، روشن است و هیچکس اجازه ندارد ما را برسر این موضوع تهدید کند.

وی تصریح کرد بحث هایی که در مورد این موافقتنامه مطرح می شود بیطرفانه است و صرفا به اسرائیل مربوط نمی شود. انتقاد از توافق به دست آمده با ایران در آمریکا به طور کلی و در کنگره به طور خاص به علت عیب ها و راه های فراری است که این موافقتنامه وجود دارد.

کری به عنوان بخشی از تلاش های دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منظور جلب حمایت از موافقتنامه هسته ای با ایران که 14 ژوئیه به دست آمده است روز جمعه در اظهاراتی در شورای روابط خارجی در نیویورک گفت اگر کنگره موافقتنامه هسته ای ایران را رد کند ممکن است دوستان ما در اسرائیل بیشتر منزوی شوند و تقصیر مخالفت کنگره با این موافقتنامه به گردن آنها بیفتد.

مایکل اورن سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد فورا این اظهارات را رد کرد و گفت اگر قانونگذاران آمریکایی موافقتنامه هسته ای ایران را رد کنند ، صرفا بر اساس منافع آمریکا عمل خواهند کرد. تهدید وزیر امور خارجه آمریکا درمورد اینکه اسرائیل ممکن است با خطر تبدیل شدن به یک دولت آپارتاید روبرو باشد نمی تواند مانع از عمل کردن ما به وظیفه ملی خودمان برای مخالفت با این موافقتنامه خطرناک شود.

کری روز جمعه همچنین هشدار داد هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران برسر برنامه هسته ای این کشور یک « اشتباه بزرگ » خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن رضایی اخیرا پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

محسن رضایی در صفحه ی اینستاگرام خود نوشت:

با عرض سلام خدمت خواهران و برادران ایمانی. پیامهایی از شما دریافت کردم مبنی بر اینکه جهت صمیمیت بیشتر عنوان سرلشگر و دکتر را از صفحه خود بردارم ....بنده بارها عنوان کرده ام همان عنوان "آقامحسن" که امام و رزمندگان بنده را خطاب می کردند بسیار بالاتر از هر صفت دنیایی برای اینجانب می باشد و ما هیچ افتخاری بالاتر از سربازی ولایت و خدمتگزاری ملت ایران نداریم. لذا عنوان سرلشکر و دکتر را از صفحه خود برمیدارم تا شما عزیزان راحت تر با برادر خودتان در ارتباط باشید. توصیه بنده به شما دوستان اینست که حال معنوی که در ماه مبارک رمضان بدست آورده اید را حفظ نمایید. موفق و سربلند باشید.

محسن رضایی

محسن‌رضایی بدون عنوان سرلشگر و دکتر
المانیتور:
اسرائیل دکترین سیاست خارجی اوباما را رد کرده است. بحث کنگره درباره توافق ایران یکی از مهمترین بحث ها در تاریخ آمریکا است. در اینجا، فقط توافق وین در خطر نیست بلکه عمدتا جایگاه بین المللی آمریکا در خطر است. حتی این خطر می تواند به هویت این کشور به عنوان کشور لیبرال برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور نوشت: یک منبع وزارت خارجه آمریکا گفته است توافق هسته ای با ایران احتمالا با وتو رئیس جمهورآمریکا تصویب خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، اسرائیل دکترین سیاست خارجی اوباما را رد کرده است. بحث کنگره درباره توافق ایران یکی از مهمترین بحث ها در تاریخ آمریکا است. در اینجا، فقط توافق وین در خطر نیست بلکه عمدتا جایگاه بین المللی آمریکا در خطر است. حتی این خطر می تواند به هویت این کشور به عنوان کشور لیبرال برسد.

اقدام بنیامین نتانیاهو در رد آشکار توافق هسته ای ایران در حقیقت رد دکترین باراک اوباما است که بر راهبرد راه حل های دیپلماتیک برای مناقشه ها بر همکاری با شرکای آمریکایی تاکید دارد.

یک منبع ارشد وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت، دولت آمریکا از هیچ تلاشی برای قانع کردن کنگره برای تصویب این توافق فروگذاری نخواهد کرد.کاخ سفید با هریک از اعضای کنگره در این زمینه گفتگو خواهد کرد.

این منبع افزود: ما تردیدی نداریم این توافق احتمالا با وتو رئیس جمهور تصویب خواهد شد اما اعتبار سیاست خاورمیانه ما و همچنین اعتبار ما در برابر شرکای جهانی پنج به علاوه یک در خطر است.وی افزود: این توافق اهداف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه در اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای دست کم در پانزده سال آینده را برآورده خواهد ساخت.

براساس این منبع ،مذاکرات به توازن برد-برد رسید و بهترین شرایط ممکن برای اطمینان از پایداری این توافق به وجود آمد.

وی تصریح کرد: توافق وین بخشی از دکترین بزرگ سیاست خارجی اوباما است. این توافق براساس این دستورالعمل عقیدتی سیاست خارجی اوباما است که گزینه نخست دیپلماسی است و آخرین گزینه جنگ است. اوباما تلاش کرده است سیاست های آمریکا را با سیستم در حال تغییر بین المللی وفق دهد مبنی بر این که جنگ آنطور که در عراق و افغانستان مشاهده شد، دیگر به معنای پیروزی نیست. جنگ اغلب موجب طولانی شدن بی ثباتی و ناامنی و حتی مناقشه های بیشتر می شود.دیپلماسی جمعی، در مرکز این دکترین سیاست خارجی قرار دارد. دولت آمریکا تحریم های جمعی، ساختار مذاکرات جمعی پنج به علاوه یک و توافق جمعی را برای موفقیت بین المللی مهم توصیف کرد. دولت اوباما به اتحادیه اروپا و حتی روسیه گوش فرا داد و این تغییر اساسی در سیاست خارجی در مقایسه با دوران رونالد ریگان و جورج بوش است که در آن دوران آمریکا نقش پلیس جهانی را ایفا می کرد. دولت اوباما جایگزینی برای فکر و احساس مردم آمریکا شد که عمدتا دخالت نظامی آمریکا را رد می کنند. دکترین اوباما چهره لیبرال تر آمریکا را منعکس می کند که از راهبرد راه حل های مسالمت آمیز برای مناقشه با همکاری کامل با شرکا استقبال می کند. پس علاوه بر این که این توافق هسته ای است، دیدگاه اوباما درباره آمریکا است که آن را در کنگره با اکثریت جمهوریخواه به رای می گذارد. برخی بر این باورند اوباما در نهایت با وتو این توافق را تصویب می کند.

منبع وزارت خارجه آمریکا گفت : دولت آمریکا بر اجرای این توافق با هماهنگی با پنج به علاوه یک نظارت خواهد کرد.

این منبع معتقد است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مرحله اجرای این توافق تماس خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در سطح پایین حفظ خواهد کرد.نویسنده مقاله افزود:در حالی که اتحادیه اروپا ،روسیه و چین توافق وین را رویداد مثبت تاریخی توصیف کردند، بخش برزگ جهان عرب به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار درباره آن نگران شدند. بسیاری از سران عرب با این توافق با رضایت بدون اشتیاق برخورد کردند. این کشورها به ویژه عربستان سعودی نگران تقویت قدرت منطقه ای ایران در سوریه، عراق و یمن است. اوباما گفت که دولتش در حال تماس با کشورهای خلیج (فارس) به عنوان بخشی از گفتگویی است که از کمپ دیوید در مه گذشته شروع شد. دولت آمریکا می خواهد به مصر، اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج (فارس) اطمینان دهد در برابر افزایش فعالیت های تروریستی منطقه ای با حمایت و کمک مالی ایران در کنار آنها خواهد بود اما واکنش ها به توافق ایران نشان می دهد که سران عرب هنوز کاملا متقاعد نشده اند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز این توافق را اشتباه تاریخی توصیف کرد که امنیت اسرائیل و جهان غرب را به مخاطره می انداز.براساس یک منبع نزدیک به نتانیاهو، وی به شدت در حال شرکت در نبرد کنگره درباره این توافق هسته ای است. وی به تازگی در حال گفتگو با سازمان های یهودی راست گرا در آمریکا مانند کنفرانس روسای سازمان های مهم یهودی آمریکایی و کمیته آمریکایی روابط عمومی اسرائیل برای جلب حمایت آنها است. نتانیاهو به اوباما اعتماد ندارد و وی را رهبری ساده لوح می داند که قلب وی به جای اسرائیل نزدیک تر به اعراب است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد