سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

القدس العربی:

توافق هسته ای ایران و غرب، قاعده ای را بار دیگر اثبات کرد که سران عرب از آن غافل بودند، قاعده ای که می گوید نه دشمنی همیشگی وجود دارد و نه دوستگی همیشگی، بلکه منافع همیشگی وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : القدس العربی نوشت: سران عرب بهتر است به جای ستیز با ایران، فصلی نو در روابط با این کشور باز کنند.
به گزارش «انتخاب»، محمد عبد الحکم دیاب نویسنده مصری مقیم لندن، در مقاله ای در روزنامه القدس العربی چاپ لندن، با عنوان «عرب ها می جنگند و ایرانیها سود می برند» نوشت: توافق هسته ای ایران و غرب، قاعده ای را بار دیگر اثبات کرد که سران عرب از آن غافل بودند، قاعده ای که می گوید نه دشمنی همیشگی وجود دارد و نه دوستگی همیشگی، بلکه منافع همیشگی وجود دارد.
طبق این قاعده ایران و آمریکا که دهها سال دشمنی داشتند، بر اساس منافع مشترک، به توافق رسیدند، توافقی که همه مقامات کشورهای مذاکره کننده از آن استقبال کردند، هم باراک اوباما و هم حسن روحانی آنرا موفقیتی تاریخی و بزرگ خواندند. دیگر سران نیز چه در اروپا و چه در روسیه، این توافق را موفقیتی بزرگ توصیف کردند. اما واکنش کشورهای عربی به این توافق متفاوت و همراه با اختلافات بسیار بود.
امارات متحده عربی از این توافق استقبال و ابراز امیدواری کرد به برقرای آرامش در منطقه منجر شود، آرامشی که منافع اقتصادی و سیاسی برای امارات در پی داشته باشد. سوریه نیز از توافق استقبال کرد زیرا باعث تقویت دولت بشار اسد و کمک مالی بیشتر ایران به آن می شود. اما عربستان محتاطانه با توافق برخورد کرد و به طور رسمی، ناخرسندی خود را از آن نشان داد و اعلام کرد که این توافق باعث تقویت اقتصاد ایران و در نتیجه زمینه ساز دخالت بیشتر آن در کشورهای عربی می شود، اما واقعیت این است که واکنش عربستان از نظر بسیاری درست نیست. مصر نیز که در این گونه مسائل دنباله رو عربستان است، در برخورد با توافق ایران و غرب دیپلماتیک ابراز امیدواری کرد باعث برچیده شدن سلاح کشتار جمعی از منطقه شود.
این توافق، معماهایی دارد که به مرور آشکار خواهد شد. یکی از این معماها که کارشناسان روس آنرا پاسخ داده اند، درمورد ارتباط این توافق با ایجاد سامانه ضد موشکی غرب است. به گفته یک نماینده روس، آمریکا توانست در جنگی اطلاعاتی، اروپا را فریب دهد و آنان را برای پذیرش توافق با ایران متقاعد کند و در نتیجه زمینه استقرار سامانه ضد موشکی را در خاک اروپا فراهم آورد، سامانه ای که برضد چین و روسیه است. وی از دولت روسیه خواسته است برای برخورداری از سلاح موشک پیشرفته و سنگین تلاش کند. در این میان باراک اوباما توافق را حمایت از امنیت اسرائیل دانست و گفت این توافق راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را سد کرد، هر چند این سخنان نتوانست خشم مقامات اسرائیلی را آرام کند و همچنان به رجز گوییهای خود در برخورد با ایران ادامه دادند.
اما واقعیت این است که توافق در شرایطی به دست آمد که کشورهای عرب خلیج فارس، موضع متحدی در برابر همسایه خود، ایران اتخاذ نکردند، همسایه ای که به پیروزی انکار ناپذیری دست یافت و نمونه صبر و اعتماد به نفس بود و با پایداری مثال زدنی، سالها مذاکره کرد بدون آنکه منافع خود را فراموش کند یا از خود ضعفی نشان دهد و سودی به دشمن خود برساند، هرچند مخالفان خود را به مبارزه طلبید و با اقدامات دشمنانه آمریکا و تبعیض نژادی صهیونیستها مقابله کرد و با تکیه بر مردم، دانشمندان، کارشناسان و توانایی درونی و خودکفایی داخلی خود با محاصره برخورد کرد و توان هسته ای خود را به صورتی حساب شده، تثبیت کرد. اما عربها در این میان قبرستانهای کهنه را شکافتند و بر طبل جنگ کوبیدند و با یکدیگر درگیر شدند و وبال دنیا شدند و از قافله علم و پیشرفت در آسیا و آمریکای جنوبی و کره و هند و چین عقب ماندند، مناطق و کشورهایی که انتظار می رود در آینده نزدیک، برای رسیدن به قله های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، با آمریکا رقابت کنند.
ایران نیز در این میان با پایداری افسانه ای خود توانست منافع خود را تامین کند و هم اکنون ثمرات آنرا می چیند، هرچند صهیونیستها ناخرسند باشند. این توافق همچنین ممکن است باعث تغییر ریشه ای دیدگاه سیاسی بین المللی و به طور خاص غربی شود. نکته مهم این است که این توافق بین دو کشور نبود بلکه بین شش قدرت بزرگ جهان بود که پنج کشور از این شش کشور، عضو دائم شورای امنیت هستند و از حق وتو برخوردارند که توافق آنان نشان داد، تهدیدات رژیم صهیونیستی را نادیده گرفته اند زیرا بارها تهدید به بمباران تاسیسات هسته ای ایران کرد، اما قادر به انجام دادن آن نبود.
در این میان، کشورهای عربی نباید فرصت را از دست بدهند زیرا مخالفت با توافق هسته ای ایران و غرب، منافع آنان را به خطر می اندازد. این کشورها باید در تعاملی جدید و بر اساس منافع مشترک با همسایه خود ایران، روابط منطقی و قوی برقرار کنند و از تکفیر و فتنه انگیزی و خشونت و خونریزی دوری کنند و این اقدام را از گروههای اسلامی دانشگاهی به ویژه از الازهر آغاز کنند. در سطح سیاسی نیز کشورهای عربی نیازمند طرحی جدید هستند که براساس آن، اجلاس فوق العاده سران عرب تشکیل شود و شرکت کنندگان در آن، روابط «عربی ایرانی» جدیدی را ترسیم کنند که براساس احترام متقابل و همکاری مشترک و حسن همسایگی باشد، البته پیش از آنکه فرصت از دست برود و در عین حال از دشمن تراشی و کوبیدن بر طبل جنگ خودداری کنند.

مقامات دولت اوباما محرمانه بودن توافق های آژانس با ایران را قبول دارند. بر اساس روال کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق های این سازمان با کشورهایی که درمورد آنها تحقیقات انجام می شود، محرمانه محسوب می شوند تا کشورها تمایل بیشتری به همکاری پیدا کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: منتقدان توافق هسته ای ایران در کنگره در مبارزه خود با دولت اوباما فصل جدیدی گشوده اند و آن درخواست برای دسترسی به جزئیات محرمانه توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
به گزارش «انتخاب»، این منتقدان بر این باورند که توافقات جانبی ایران و آژانس به شدت ضعیف هستند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تکمیل تحقیقات خود درمورد میزان فعالیت های تحقیقاتی ایران در زمینه ساخت سلاح های هسته ای با این کشور به توافق هایی دست یافته است که بر اساس معیارهای این سازمان چنین توافق هایی محرمانه محسوب می شوند.
یکی از این توافق ها به اقدامات خاصی می پردازد که آژانس قصد دارد به منظور یافتن پاسخ پرسش های مطرح شده درمورد اقدامات مشکوک(!) نظامی ایران در گذشته به انجام رساند.نمایندگان بدبین کنگره می گویند آژانس بین المللی انرژی اتمی پذیرفته است که بازرسانش نیازی به ورود به تاسیسات پارچین ندارند و می توانند برای تصمیم گیری در مورد این که آیا ایران در این مکان تحقیقات غیر قانونی در زمینه ساخت سلاح انجام داده است یا نه، از نمونه های محیطی که ایرانیان در اختیار آنها قرار می دهند، استفاده کنند.نمایندگان کنگره خشم خود را از این توافق ادعا شده اعلام کرده اند.
تحقیقات آژانس درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران سال هاست که متوقف شده است. اما با قول همکاری بیشتر ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است تا ماه دسامبر تحقیقات خود را در این زمینه به نتیجه برساند.
مقامات دولت اوباما محرمانه بودن توافق های آژانس با ایران را قبول دارند. بر اساس روال کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق های این سازمان با کشورهایی که درمورد آنها تحقیقات انجام می شود، محرمانه محسوب می شوند تا کشورها تمایل بیشتری به همکاری پیدا کنند.
امیر اسماعیلی:
فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)گفت: در منطقه فردو محدوده‌ای بیش از ۲۰۰ مایل را رصد می‌کنیم و اگر حرکتی از دشمن سر بزند آسمان کشور آن‌ها را آتشفشان خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)گفت: در منطقه فردو محدوده‌ای بیش از ۲۰۰ مایل را رصد می‌کنیم و اگر حرکتی از دشمن سر بزند آسمان کشور آن‌ها را آتشفشان خواهیم کرد.به گزارش «انتخاب»، امیر فرزاد اسماعیلی در ششمین یادواره شهدای دروازه ری در قم که در مسجد حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد، از استان قم به عنوان تیری در چشم دشمنان نام برد و اظهار کرد: حضور جوانان و نوجوانان در این مجلس برای به دست آوردن شفاعت شهداست.
وی اضافه کرد: افرادی در شورای امنیت در تبریک گفتن به جمهوری اسلامی ایران پیشی می‌گیرند تا ادعا پیش قدمی نسبت به آن چیزی که تفاهم و احترام متقابل است داشته باشند هر چند دشمن مشکلات متفاوتی با نظام اسلامی دارد.وی با اشاره به اینکه شهداها با تحمل سختی‌ها توانستند جمهوری اسلامی را توانمند سازند عنوان کرد: دشمن در عرصه دیپلماسی به مذاکرات گرایش پیدا کرد و در این مذاکرات بارها حرف‌هایشان را تغییر دادند در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به این بی‌نظمی‌ها از بالا نگاه کرده و در پایان حق جمهوری اسلامی با علمی که توسط مردان ایران زمین به دست آمده به رسمیت شناخته شده است.
اسماعیلی تنها راه نفوذ دشمن در میان مردم ایران را تهاجم فرهنگی خواند و تاکید کرد: دشمن با راهکارهای مختلف از جمله تحریم حرکت‌های گسترده‌ای انجام داده است اما نتوانسته به نتیجه مورد نظر برسد.
فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه سامانه‌های فرهنگی دشمن اکنون در میان خانواده‌های جامعه اسلامی دیده می‌شود عنوان کرد: دشمن با سیستم‌های بی‌هزینه همانند شبکه‌های اجتماعی که خطری جدی برای ممالک مختلف است تهدیدی برای جامعه بشری محسوب می‌شود.
وی ایجاد اختلافات سیاسی را یکی دیگر از راهکارهای دشمن برای نفوذ در جامعه اسلامی برشمرد و گفت: تخریب تعهد و احساس مسئولیت مردم در دستور کار دشمن قرار گرفته است اما جوانان و نوجوانان با حضور در مراسم‌ها و یادواره‌های شهدا بی‌نتیجه‌بودن حرکت‌های دشمن را اثبات می‌کنند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که با استکبار جهانی ارتباط دارند از اقدامات آن‌ها رضایت ندارند اما جرات فریادزدن ندارند در صورتی که ایران اسلامی با شجاعت این توانایی را برای همگان به نمایش گذاشته است.فرمانده پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه ایران بعد از انقلاب اسلامی به دستاوردهای گسترده‌ای در زمینه دفاعی رسیده است ابراز کرد: با توجه به همت و اراده مردم ایران در عرصه‌های مختلف، دشمن باید خیال پیروزی خود را با تهاجم‌های فرهنگی به گور ببرد.اسماعیلی با اشاره به اینکه نیروهای پدافند هوایی در منطقه فردو محدوده‌ای بیش از ۲۰۰ مایل را مورد بررسی قرار می‌دهد تاکید کرد: اگر حرکتی از دشمن سر بزند آسمان کشور آن‌ها را آتشفشان خواهیم کرد.وی با بیان اینکه دفاع ملت ایران مردمی است تاکید کرد: قرارگاه پدافند هوایی در سه هزار و ۶۰۰ نقطه گسترش دارد زیرا نیروهای نظامی و بسیجیان خادمان ملت هستند؛ بسیجیان در قالب اقشار مختلف جامعه اسلامی رسالت خود را به خوبی انجام می‌دهند و این تفاوت سیستم ایران اسلامی نسبت به دیگر کشورهاست.
USA Today:
در حالی که کنگره آمریکا روز پنج شنبه بررسی دو ماهه توافق هسته ای ایران را آغاز کرد، مخالفان این توافق برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی در حال صرف دهها میلیون دلار هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه یو اس ای تودی نوشت : مخالفان توافق هسته ای برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی علیه این توافق، ده ها میلیون دلار خرج می کنند.
به گزارش «انتخاب»، در حالی که کنگره آمریکا روز پنج شنبه بررسی دو ماهه توافق هسته ای ایران را آغاز کرد، مخالفان این توافق برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی در حال صرف دهها میلیون دلار هستند.کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل(لابی صهیونیستی) موسوم به آیپک ، شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای (Citizens for a Nuclear Free Iran)، اتحاد علیه ایران هسته ای (United Against a Nuclear Iran) و ائتلاف یهودیان جمهوری خواه (Republican Jewish Coalition ) از جمله گروه هایی هستند که قصد دارند برای انتقاد از این توافق از طریق آگهی های بازرگانی تلویزیونی که از جمعه گذشته آغاز شده است، تبلیغات در رسانه های اجتماعی و ایجاد پایگاه های اینترنتی جدید در مورد نقایص این توافق، حدود بیست تا چهل میلیون دلار هزینه کنند.تلاش های مخالفان این توافق، فعالیت های حامیان آن را تحت الشعاع قرار داده است. الن السنر، سخنگوی گروه لیبرال یهودی جی استریت (Jewish group J Street) گفت این گروه دو میلیون دلار برای حمایت از این توافق هزینه کرده است. گروه های لیبرال دیگر مانند MoveOn.org نیز در تلاش برای جلب حمایت از این توافق هستند گرچه مشخص نیست که چه مقدار هزینه کرده اند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز از تریبون کاخ سفید برای جلب حمایت ملت آمریکا از این توافق استفاده می کند.
گروه شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای (Nuclear Free Iran) که مخالف توافق است، از بازدید کنندگان پایگاه اینترنتی خود خواسته است جلوی توافق هسته ای خطرناک با ایران را بگیرند و از کنگره بخواهند خواستار توافق بهتری شود.آیپک که یکی از قدرتمندترین گروه های لابی واشنگتن است نیز اعلام کرد جلسات فشرده ای با قانونگذاران در ایالت های خودشان برگزار خواهد کرد.گروه ائتلاف یهودیان جمهوری خواه نیز برای تبلیغات در رسانه های اجتماعی هزینه زیادی کرده است و مارک مک نالتی، مدیر ارتباطات این گروه گفت از این طریق قانونگذاران را تشویق می کنند با اکثریتی که بتوانند وتوی اوباما را خنثی کنند به این توافق رای منفی بدهند.السنر،‌ گفت گروه وی نمی تواند با پول هایی که مخالفان این توافق هزینه می کنند رقابت کند. اما افزود: «می توانیم مطمئن شویم که صدای جامعه یهودیانی که حامی این توافق هستند شنیده شود.»
وی در ادامه گفت: «گرچه این توافق کامل نیست اما جلوی ایران را در تبدیل شدن به یک کشور هسته ای می گیرد. اگر این توافق لغو شود، ائتلاف بین المللی که در پشت تحریم ها قرار دارد نیز از بین خواهد رفت و ایران آزادانه ذخایر سوخت هسته ای و همه تجهیزات و تاسیسات هسته ای خود را حفظ خواهد کرد. این بهترین توافقی است که می توانست حاصل شود.»
نشریه هیل:
این توافق با روسیه و چین، دو قدرت بزرگ جهانی بسته شد که آمریکا با آنها روابط خصمانه و رقابت آمیز دارد. مشارکت آنها در این توافق، راه را برای نقض توافق هسته ای بسیار دشوار می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«نه» کنگره به توافق ایران یعنی ریختن بنزین روی آتش جنگ

نشریه هیل نوشت: مخالفت با توافق هسته ای ایران، به معنای ریختن بنزین روی آتش جنگ است.به گزارش «انتخاب»، اظهارات اخیر لیندسی گراهام درباره این که موافقت با توافق هسته ای ایران مثل این است که شما یک قوطی بنزین بردارید و آن را به سمت آتش پرت کنید، توجه بسیاری از محافل رسانه ای و سیاسی را به خود جلب کرد. اما گراهام و دیگر مخالفان این توافق، وارونه حرف می زنند. اگر آمریکا بخواهد از زور استفاده کرده و دیپلماسی را رد کند، آن زمان است که بنزین بر آتش جنگ ریخته است.
بقیه تندروها باید این را بهتر بدانند. اصلا آنها بودند که ما را به جنگ فاجعه بار در عراق سوق دادند و ادعا می کردند که این تنها راه برای خلاص شدن از شر تسلیحات کشتار جمعی عراق است که اصلا وجود نداشت. اقدامات این تندروها برای ما هزینه بسیار زیادی داشت و در این راه هزاران نفر از زنان و مردان ما در ارتش جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند و ده ها هزار نفر از مردم عراق نیز کشته شدند. این حملات، همچنین منجر به بروز سلسله ای از ناآرامی ها در عراق و در نهایت ظهور گروه دولت اسلامی در عراق و شام (گروه تکفیری صهیونیستی داعش)شد. در حقیقت اگر ما در آن زمان به عراق، حمله نمی کردیم، اکنون ( گروه تکفیری صهیونیستی ) داعش وجود نداشت.وی در ادامه مقاله اش افزود: متاسفانه نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد تهدید به استفاده از زور، می تواند همچون ریختن بنزین بر آتش جنگ باشد. در لیبی حمایت نظامی ما از شورشی ها، منجر به بروز جنگ داخلی در بنغازی و فعالیت گسترده (گروه تفکیری صهیونیستی) داعش در این کشور شد. حملات پهپادها در یمن به ناآرام کردن حکومت کمک کرد و این کشور درجنگ داخلی و حملات هوایی از سمت عربستان گرفتار شد. میزان تلفات ناشی از حملات پهپادها در پاکستان در پنج ماهه اول سال به بیش از نهصد نفر رسیده است، در حالی که تروریست ها در این کشور همچنان به پیشروی های خود ادامه می دهند.
وی اضافه کرد: این بار به جای این که بنزینی بر آتش درگیری و منازعات ریخته شود،‌ توافق با ایران برای متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای ایران، ممانعتی درخشان از تلاش برای فرونشاندن آتش است. توافق هسته ای راه ایران را برای دستیابی به تسلیحات اتمی مسدود می کند. زمان گریز هسته ای ایران برای تولید مواد لازم به منظور دستیابی به بمب اتم، چهار برابر بیشتر از زمانی می شود که توافق به دست نیامده بود.
اورانیوم غنی شده ایران به سطح پایین تری می رسد و با این بازرسی ها از هرگونه انحراف در برنامه هسته ای ایران، جلوگیری می شود. بازرسان به همه تاسیسات هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت.تحریم های آمریکایی، تنها بعد از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که ایران گام های کلیدی برای اجرای توافق برداشته است، لغو خواهد شد.وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این بود که این توافق با روسیه و چین، دو قدرت بزرگ جهانی بسته شد که آمریکا با آنها روابط خصمانه و رقابت آمیز دارد. مشارکت آنها در این توافق، راه را برای نقض توافق هسته ای بسیار دشوار می کند. به همین دلیل است که می توان گفت، اگر آمریکا توافق هسته ای را رد کند، چین و روسیه همچنان از توافق هسته ای ایران حمایت می کند و در آن زمان جهانیان می توانند ادعا کنند که آمریکا به دنبال راهکار دیپلماتیک نیست و تنها خواستار اطاعت محض کشورها از منویات آمریکا است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد