سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی

عمارت تاریخی سه‌گوش اهواز بانک اطلاعات فرهنگی و پژوهشی می‌شود

سه گوش اهواز
شناسهٔ خبر: 2853951 -
اهواز - مشاور امور عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پس از مرمت و بازسازی، ساختمان سه‌گوش (دانشکده قدیم ادبیات) به بانک اطلاعات فرهنگی و پژوهشی، خوزستان شناسی و موزه علم و فناوری تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، محمدابراهیم مظهری اظهار کرد: در راستای حفظ میراث فرهنگی استان، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شهید چمران اهواز، اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان منعقد شد تا بتوان با اختصاص اعتباراتی، شرایط مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش را فراهم کرد.

وی با اشاره به همکاری‌های انجام‌شده بین دانشگاه شهید چمران اهواز و میراث فرهنگی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد به‌منظور مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از ساختمان دانشکده قدیم ادبیات، هر کدام از دستگاه‌ها و نهادهای متولی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اعتبارات مشخص‌شده برای اجرای این طرح عنوان کرد: اعتبارات موردنیاز برای مرمت و بازسازی عمارت سه‌گوش از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود و مقرر شده که این طرح در مدت سه سال، اجرایی شود.

مظهری افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار پس از مرمت ساختمان سه‌گوش، با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان، کاربری ساختمان را تعیین می‌کنند.

وی گفت: از جمله برنامه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های فرهنگی و پژوهشی در زمینه های مختلف علمی و فنی پس از بهره‌برداری از ساختمان سه‌گوش است.

مشاور امور عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان مجری طرح مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش است، عنوان کرد: تهیه طرح مرمت و بازسازی ساختمان با هماهنگی دانشگاه و متناسب با بهره‌برداری بر عهده این اداره کل است.

مظهری افزود: یکی از مشکلات این ساختمان از بین رفتن بخشی از در و پنجره‌های چوبی آن توسط موریانه‌ها است که همزمان با اجرای طرح موریانه زدایی، در و پنجره‌های این ساختمان نیز تعویض خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برداشتن همه الحاقات ناهمگن شامل طبقه فوقانی، لوله و اتصالات دستگاه‌های سرمایشی و همه  سقف‌های کاذب موجود در بنا از برنامه‌های در دست اجرای مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش است که هم‌اکنون در حال انجام است.

وی در پایان اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام آمادگی کرده که پس از بهره‌برداری از این ساختمان، همکاری‌های لازم برای طراحی، تجهیز و تهیه اسناد و اشیا برای راه‌اندازی موزه علم و فناوری را انجام دهد.

بنابراین گزارش عمارت سه‌گوش در سال ۱۳۰۸ به‌عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد و چند سال بعد به مقر اداره حکومتی ولایت (استانداری) تغییر یافت.

پس از آن در سال ۱۳۲۱ همزمان با جنگ جهانی دوم به مقر ارتش متفقین در خوزستان تبدیل شد و در سال ۱۳۳۶ پس از خریداری شدن از بانک ملی ایران به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور تغییر یافت.

ساختمان سه‌گوش از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش‌سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود تا اینکه کاربری این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپور تغییر یافت و در سال ۱۳۸۹ نیز تخلیه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد