سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک طرح عمرانی

کریدور ارتباطی خرمشهر - چابهار در انتظار اعتبار

بزرگراه
شناسهٔ خبر: 2853610 -
بندرعباس - بزرگراه عسلویه به جاسک بخشی از طرح بزرگ از خرمشهر تا چابهار است که به دلیل کمبود اعتبارات و اعلام دولت بر نبود نقدینگی لازم به برنامه ششم توسعه موکول شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جنوب کشور به لحاظ دسترسی از طریق خلیج فارس و دریایی عمان به آبهای آزاد و همچنین داشتن سواحلی زیبا و منحصر به فرد از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار هستند. قبل از انقلاب و حتی با گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامی نگاه ویژه ای به سواحل جنوبی کشور و استفاده و بهره برداری از ظرفیت های مناسب اقتصادی، گردشگری، تجاری و فرهنگی از آن نشده است. تا آنجا که بسیاری از ساحل نشینان برای امرارمعاش هجرت را به ماندگاری ترجیح دادند.

طی سالهای اخیر با تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد توسعه سواحل جنوبی کشور از خرمشهر در خوزستان تا پسابندر در استان سیستان و بلوچستان، دولتی ها و نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا برای توسعه سواحل جنوبی کشور به فکر تصویب و اختصاص بودجه های عمرانی بیفتند. روند کند و لاک پشتی تخصیص اعتبارات و همچنین مشکلات عمده اقتصادی کشور پیشرفت این پروزه ها را با کندی و در برخی متوقف کرده است.

جاده بزرگراه خیابان

پروژه بزرگ کریدور خرمشهر تا چابهار اصلی ترین برنامه دولت برای اتصال ساحلی شرقی ترین شهر ساحلی به غربی ترین شهر ساحلی کشور است. در این بین استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از طرق بزرگراه و گاها آزادراه به هم متصل می شود و رونق اقتصادی بنادر اقتصادی و تجاری این استانها دوچندان خواهد شد.

عباس آخوندی در سفر به استان هرمزگان که چندی قبل انجام شد، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما کریدور توسعه را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که از منطقه چابهار و شرقی‌ترین نقطه ساحل جنوبی ایران تا غربی‌ترین منطقه این ساحل در خرمشهر امتداد دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این محور در حال توسعه است و باید این محور ساحلی را توسط بزرگراه‌ها به هم متصل کنیم.

به گفته آخوندی در این خصوص اقدامات خوبی در هرمزگان انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه بین عسلویه تا بندرلنگه احداث شده است که می‌تواند وضعیت این منطقه و استان را تغییر دهد.

پروژه خرمشهر تا چابهار از چند بخش تقسیم شده که عمده آن در استان هرمزگان است، اتصال عسلویه به جاسک و از آنجا به چابهار وصل می شود، در این محور بزرگراه عسلویه و بندرلنگه بیشترین پیشرفت فیزیکی داشته و تا حدودی می توان آن را تمام شده دانست اما همچنان بزرگراه بندرلنگه به بندرعباس نیمه کاره است. محور میناب به جاسک هم متاسفانه پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشته و به نوعی می توان آن را جزو طرح های راکد عنوان کرد.

بزرگراه بمپور

منصور آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد کریدور خرمشهر به چابهار بیان داشت: بخشی از کار در حال انجام است ولی سرعت پروژه رضایت بخش نیست.

آرامی اظهارداشت: روند اجرایی محور میناب به جاسک از شرایط مناسب و قابل قبولی برخوردار نیست و این هم به دلیل کمبود نقدینگی دولت برای تخصیص و اتمام پروژه است. با توجه به شرایط تحریمها و بدهی های وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران اکثر پروژه ها به برنامه ششم توسعه موکول می شود.

وی بیان کرد: طی سال جاری بارها نسبت به موضوع اتمام پروژه های راه با وزیر جلسات مشترک برگزار کرده ایم، همچنین پیگیر هستیم تا پروژه های بزرگراهی در دست اجرا را به آزادراه تبدیل کنیم اما مشکل کمبود اعتبار مانعی برای حتی اتمام پروژه های کنونی است.

این نماینده مجلس بیان کرد: چانه زنی ها و رایزنی های زیادی در کمیسیون عمران مجلس برای تخصیص اعتبارات انجام شد ولی تحریمها و عدم وصول مطالبات دولت از محل فروش نفت و سایر صادرات محصولات موجب شد در سال جاری اعتبارات عمرانی دولت در لایحه بودجه کاهش یابد و بسیاری از پروژه ها راکد و یا با سرعت کمی پیشرفت داشته باشد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه بندرعباس در مجلس افزود: وضعیت کنونی راه های مواصلاتی اصلی استان هرمزگان از غرب به شرق هرمزگان مناسب نیست، اگر به دنبال توسعه پایدار و رونق بنادر و شهرها و روستاها هستیم باید محور اصلی توسعه که همان راه مواصلاتی است را تقویت و اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: پل بزرگ خلیج فارس، راه آهن بندرعباس به شیراز، توسعه ریلی استانهای ساحلی از جمله پروژه های مهم است که نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و استاندار هرمزگان پیگیر آن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد