سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی از عظمت خوزستان

خوزستان تنها استان کشور با سه اثر ثبت شده جهانی

اهواز- ایرنا- رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان گفت: خوزستان با ثبت پرونده شوش، در کنار چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر تنها استان کشور دارای سه اثر ثبت جهانی در یونسکو است.

پرونده ثبت جهانی شوش روز شنبه به وقت بن آلمان در مجمع جهانی یونسکو بررسی و ثبت جهانی شد.
به گزارش ایرنا سوسن جهرمی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ثبت جهانی شوش تاثیر بسیاری بر افزایش گردشگران شوش دارد که اگر در بحث زیرساخت ها کار شود می تواند مقصد گردشگری جهانی شود.
وی افزود: هر گردشگر برای شروع گردشگری خود ابتدا به سراغ سایت های جهانی می رود،که با ثبت جهانی شوش خوزستان تنها استان کشور با سه اثر ثبت جهانی می شود و می تواند از مهم ترین مقاصد گردشگران خارجی در کشور باشد.
جهرمی تاکید کرد: البته ابتدا باید زیرساخت های جذب گردشگر را در این مکان ها فراهم کرد و سپس انتظار حضور گسترده گردشگران را داشت.
رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان گفت: اگر زیرساخت های گردشگری این استان را فراهم کنیم می توان خوزستان را به عنوان بهشت باستان شناسی دوره عیلامی ثبت کنیم، زیرا در کنار چغازنبیل و محوطه باستانی شوش، دو تپه ثبت باستانی رامهرمز نیز از آثار دوره عیلامی است.
وی بیان کرد: وقتی یک مسافر خارجی به خوزستان می آید با ارزآوری و هزینه کردن، همه درگیر می شوند و اینجاست که می توان گردشگر را به شهرهای دیگر هم سوق داد.
جهرمی ادامه داد: اگر تنها برای دیدن چغازنبیل، مسافری به خوزستان بیاید به جاهای دیگر هم هدایت می کنیم که در این خصوص باز بر اصلاح و فراهم آوری زیرساخت ها تاکید می شود.
رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان در خصوص رقابت استان های دیگر با خوزستان برای داشتن ثبت جهانی اظهار کرد: شعار همه جای ایران سرای من است باید در عمل باشد و تنها به شکل شعار باقی نماند و هر جای ایران که توانست ثبت جهانی داشته باشد مایه افتخار این کشور است و می توان از آن بهره برد.
با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در یونسکو، اسم، موقعیت و مشخصات محوطه باستانی شوش در هفت هزار سایت گردشگری جهان قابل مشاهده می شود.
پرونده میراث شوش صبح شنبه در نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد -یونسکو- در شهر بن آلمان بررسی و ثبت شد.
پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه های آکروپول و قلعه فرانسوی ها است.
زیگورات چغازنبیل نیز نخستین اثر باستانی ثبت جهانی شده ایران است که در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.
این بنای خشتی و آجری در پنج طبقه احداث شده که اکنون تنها سه طبقه از آن باقی مانده است.
زیگورات چغازنبیل بخش به جا مانده از شهر دوراونتاش است.
این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
پرستشگاه چغازنبیل توسط 'اونتاش گال' پادشاه بزرگ عیلام و برای ستایش 'این شوشیناک' نگهبان شهر شوش بنا شده است.
سازه های آبی شوشتر نیز در دوران ساسانیان، برای بهره گیری از نیروی آب به عنوان محرک آسیاب های صنعتی ساخته شد.
در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی برای استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.
سازه های آبی شوشتر در تیر 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.
7148/ 6037

انتهای پیام /*
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد