سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به برگزاری هفته اطلاع رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از 13 تا 17 تیر ماه‏، گفت: بسیاری از بیماریها بین انسان و دام مشترک و قابل انتقال هستند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری هاری، تب مالت، سالک، کیست هیداتیک و آنفلوآنزای پرندگان اشاره کرد.

دکتر شکراله سلمان​زاده در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: هاری از بیماری​های شایع بین انسان و دام است؛ هاری یک بیماری ویروسی کشنده است و غالبا از طریق گزش ایجاد می​شود. ابتلا به این بیماری پس از گزش در صورت مراجعه سریع به مرکز درمانی و دریافت واکسن مخصوص، قابل پیشگیری است ولی در صورت ابتلا‏، غیرقابل درمان خواهد بود. 

وی ادامه داد: یکی از دیگر بیماری​های خطرناک قابل انتقال از حیوان به انسان، کیست هداتیک است. این بیماری توسط نوزاد یک انگل روده​ای سگ که وارد بدن انسان و دام می​شود، بروز می​کند.

سلمان‌زاده اظهار کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام‏، افرادی که در روستا زندگی می​کنند باید حتما محل زندگی خود را از محل زندگی دام جدا کرده و همچنین با مراجعه به اداره دامپزشکی، احشام خود را واکسینه کنند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در صورت استفاده از لبنیات محلی و غیر پاستوریزه، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و به ویژه شیر را به خوبی بجوشانید. حداقل زمان لازم برای جوشاندن شیر 20 دقیقه است ولی با توجه به اینکه در این مدت زمان، بسیاری از مواد مغذی شیر از بین می​رود، توصیه می​شود افراد از شیر پاستوریزه استفاده کنند.

وی گفت: به محض این که فردی مورد گزش حیوان قرار گرفت، لازم است حتما و به سرعت به نزدیک​ترین مرکز بهداشتی مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم برای وی انجام شود. برای پیشگیری از ابتلا به کیست هیداتیک و بیماری​های انگلی نیز سبزیجات باید قبل از مصرف؛ به روش بهداشتی، سالم​سازی و شست​وشو شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد