سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گزارش خبرنگار «انتخاب» از وین؛

این روزها مذاکرات هسته ای وارد فازی از بی خبری شده است، هر از چندگاهی وزرای خارجه 1+5 در مقابل هتل کوبورگ و چشمان منتظر خبرنگاران می ایستند و سخنانی کلیشه ای به زبان می آوردند که به جوک هایی متدوال بین گزارش کنندگان مذاکرات هسته ای تبدیل شده است، اما نشانه ها و برخی اخبار حکایت از نزدیکی ایران و 1+5 به توافق هسته ای دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشانه های مثبت در مذاکرات هسته ای؛ از سفر آمانو به تهران تا پرواز نهاوندیان به وین
این روزها مذاکرات هسته ای وارد فازی از بی خبری شده است، هر از چندگاهی وزرای خارجه 1+5 در مقابل هتل کوبورگ و چشمان منتظر خبرنگاران می ایستند و سخنانی کلیشه ای به زبان می آوردند که به جوک هایی متدوال بین گزارش کنندگان مذاکرات هسته ای تبدیل شده است، اما نشانه ها و برخی اخبار حکایت از نزدیکی ایران و 1+5 به توافق هسته ای دارد.

اختلافات ایران و 1+5 که روزی، لیستی بلند بالا بود امروز به چندین مورد تبدیل شده است که PMD، دسترسی ها و تحریم تسلیحاتی از این جمله است. بدین سبب، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به هتل کوبورگ آمد و با ظریف و کری دیدارهایی کرد و سرانجام توافق بر این شد که برای یافتن راه حل و تسریع روند حل و فصل مسائل فنی باقی مانده، او راهی تهران شود و شخصا با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

آنطور که از اظهارات و سخنان مسئولان ایرانی و خارجی بر می آید، سفر آمانو موفقیت آمیز بوده است. در این راستا، نماینده ایران در اژانس گفت: در جریان ملاقات ها در مورد مورد چارچوب زمانی، تدوام همکاری ها با در نظر داشتن ملاحظات ایران و آژانس برای تسریع در حل و فصل موضوعات گذشته به تفاهم کلی رسیدند.

جدا از نتایج دلگرم کننده سفر آمانو به تهران، پرواز بی سر و صدای محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به پایتخت اتریش که در تاریخ دو ساله مذاکرات بی سابقه بوده است، نشانه ی مثبت دیگری از روند رو به جلوی گفتگوها است.

نهاوندیان که پیش از این در دوره ی ریاست علی لاریجانی بر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، نقش پیام آوری ویژه را ایفا می کرد و شخصا به آمریکا سفر کرد تا درگوشی های رئیس تیم هسته ای را به محمدجواد ظریف ،که نماینده وقت ایران در سازمان ملل بود، انتقال دهد، امروز ظاهرا بازهم حامل پیامی مهم از جانب پایتخت برای ظریف است.

شنیده ها حاکی از آن است که نهاوندیان حامل توصیه هایی از سوی تهران در رابطه با مسئله تحریم ها است. همچنین برخی منابع دیگر معتقدند حضور نهاوندیان مربوط به مدیریت شرایط پس از مذاکرات و توافق است.

تنها نشانه ی منفی که در طول آخرین دور از مذاکرات دیده شده، اظهارات و شروط لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مقابل خبرنگاران است. او شروطی غیرقابل تحقق از نگاه ایران مطرح کرد. با این حال به گفته منابع مطلع، فابیوس این سخنان را تنها برای آرام ساختن شرکای منطقه ای خود اعلام کرده است و هرگز این موارد را در نشست های خود با مذاکره کنندگان ایرانی مطرح نکرده است.

از سوی دیگر، دو شب پیش، در ضیافت افطاری با استانداران و معاونین وزرا، رئیس جمهور گفت: امام حسن(ع) به ما یاد دادند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد؛ امت می‌توانست مضمحل شود،اما تصمیمی بسیار مهم اتخاذ کردند.

این قسمت از سخنان رئیس جمهور که در حساب های توییتر و اینستاگرام روحانی نیز بازنشر یافت، اهمیتی ویژه در این برهه از زمان دارد و می توان آن را نشانه ی اراده ی محکم ایران برای بستن همیشگی پرونده هسته ای دانست. با این حال، رئیس جمهور پس از آن اعلام کرد که در صورت عدم توافق، دنیا به پایان نمی رسد و برنامه ایران «شدیدتر از آنچه در مخیله» 1+5 تصور می شود، ادامه پیدا خواهد کرد.

حقیقت آن است که کشورهای پنج بعلاوه یک بویژه آمریکا هر یک به نوبه ی خود تلاش های بسیاری در راستای حصول توافق انجام داده اند و دو سال تمام، زمان خود را روز و شب صرف این گفنگوهای بی سابقه کرده اند. این کشورها راه زیادی پیموده اند و علاقه ای ندارند این مسیر دشوار را که پیش از این کسی در آن پا نگذاشته بود را بازگردند، بنابراین تمام قوای خود را برای طی کردن چندین قدم باقی مانده به مقصد نهایی گذاشته اند.

اختلافات باقی مانده نیز باوجود اهمیتی که هر یک به تنهایی دارند، مانع از آن نخواهند شد که طرفین به توافق نرسند. در حقیقت، دو طرف تلاش خواهند کرد که تا جای ممکن گام هایی متقابل برای پایان دادن به اختلافات انجام دهند. در حال حاضر ایران و 1+5 آخرین زورهای خود را برای گرفتن امتیاز از یکدیگر می زنند؛ ایران بر روی مسئله بازرسی فشار می آورد و 1+5 بر روی تحریم ها.

هم اکنون در وین اخباری به نقل از محافل اروپایی به گوش می رسد که براساس آن، باید شب یکشنبه یا بامداد دوشنبه شاهد اعلام حصول توافق باشیم. سخنان فابیوس در مورد بازگشت او به وین در روز یکشنبه و ادعای ایتارتاس در رابطه با نشست خبری وزرای خارجه ایران و 1+5 در همان روز، شایعه نزدیک بودن این اخبار به واقعیت را قوت بخشیده است. با این حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
برخی منابع در گفتگو با «انتخاب» خبر دادند:
براساس گفته های این منابع، این ساز و کار که بتوان در شورای امنیت به تنهایی علیه ایران وارد عمل شد و تحریم ها را بزگردند منتفی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران و 1+5 توافق کردند؛ بازگشت خودکار تحریم ها منتفی شد

گفته می شود مسئله بازگشت خودکار تحریم ها حل شده است.

منابع آگاه در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، اظهار داشتند: بازگشت خودکار تحریم ها که همواره جز مسائل مورد مناقشه بین ایران و 1+5 بوده، منتفی شده است.
براساس گفته های این منابع، این ساز و کار که بتوان در شورای امنیت به تنهایی علیه ایران وارد عمل شد و تحریم ها را بازگرداند منتفی شده است.
این منابع افزودند: براساس توافقات صورت گرفته، قرار است کمیسیونی تشکیل شود تا اسناد و مدارک مربوط به ادعاها علیه ایران در مورد نقض توافق هسته ای ارائه شود.
به گفته ی این منابع، این کمیسیون پس از بررسی ها و جمع بندی، نسبت به اعمال تحریم های جدید تصمیم گیری می کند.
ژنرال پترائوس:
دیوید پترائوس رئیس سابق سیا گفت ممکن است آمریکا در شرایط خاص به ایران حمله نظامی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیوید پترائوس رئیس سابق سیا گفت ممکن است آمریکا در شرایط خاص به ایران حمله نظامی کند.

به گزارش «انتخاب»، جفری گلدبرگ از نشریه آتلانتیک روز چهارشنبه در «جشنواره ایده های اسپن» با دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق سیا درباره موضوعاتی از جمله تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، جنگ داخلی در سوریه، داعش و خطری که برای آمریکا دارد و جنگ در عراق مصاحبه کرد.

گلدبرگ درباره خطرات حمله به ایران پرسید: پس شما معتقد هستید که رئیس جمهور اوباما در شرایط خاصی هنوز از نیروی نظامی بر ضد ایران استفاده خواهد کرد؟

پترائوس پاسخ داد: فکر می کنم وی چنین خواهد کرد. من می دانم که ما خطوط قرمزی داشتیم که در واقع خطوط قرمز نبودند. من فکر می کنم این مسئله ای متفاوت است و من به طور آشکار درک می کنم چگونه دولت [آمریکا] تلاش کرده است نشان دهد که این مسئله از دیگر انواع اظهارات عجولانه بسیار بسیار متفاوت است.

ژنرال پترائوس با اشاره به مذاکرات اتمی گفت: مذاکرات هسته ای با ایران ادامه دارد. من از مفهوم مذاکرات حمایت می کنم. این مذاکرات سبب می شود بخشهایی از برنامه هسته ای ایران به عقب رانده شود. در توافق موقت (ژنو) بر این مسئله تاکید شده بود.

وی افزود: مسئله مطرح ، جزییاتی است که باید روشن شود. ما از توافق هسته ای حمایت می کنیم البته اگر توافق خوبی باشد. ما این مطلب را درقالب نامه ای هم که موسسه سیاست های خاورنزدیک واشنگتن منتشر کرده است اعلام کرده ایم. اما ما واقعا جزییات توافق هسته ای را هنوز نمی دانیم. آیا سازوکارهای مربوط به راستی آزمایی هسته ای در ایران جامع خواهد بود؟ آیا بازرسان می توانند با طرح دلایل خود در فاصله زمانی اندکی از اعلام خواست خود، از هر نقطه ای در ایران دیدن کنند؟ آیا می توانیم به اطلاعات مفصلی درباره بخش موسوم به ابعاد احتمالی نظامی فعالیتهای هسته ای ایران دست پیدا کنیم؟ موضوع تحقیق و توسعه پیشرفته ایران درزمینه سانتریفیوژها چطور خواهد شد؟ زمان برداشته شدن تحریمها چگونه خواهد بود؟ این مسائل هنوز روشن نیستند.
رئیس سابق سیا اضافه کرد: مسئله مهم دیگر این است که آیا می توان تحریمها را بار دیگر به سرعت سرجای اولشان بازگرداند؟ باید این مسئله از همین حالا روشن شود تا روسیه و چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، نتوانند در آینده قطعنامه مربوط به این مسئله را وتو کنند.»
AP:
امیدها در مورد اینکه ایران از طریق همکاری با تحقیقات درباره ادعاهای مرتبط با فعالیت تسلیحات هسته ای مخفیانه این کشور به درخواست کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته ای عمل کند روز جمعه کم رنگ شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسوشیتدپرس نوشت : امیدها در مورد اینکه ایران از طریق همکاری با تحقیقات درباره ادعاهای مرتبط با فعالیت تسلیحات هسته ای مخفیانه این کشور به درخواست کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته ای عمل کند روز جمعه کم رنگ شد.

به گزارش انتخاب ؛ یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت نشست وی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران منجر به درک بهتر برای حرکت به جلو شد اما هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود.

ساختار بیانیه آمانو شبیه بیانیه هایی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر منتشر کرده بود. آژانس نزدیک به یک دهه است در تلاش برای حل نگرانی ها برسر فعالیت های هسته ای ایران است.

سفر روز پنجشنبه آمانو به تهران از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا آخرین فرصت برای تضمین دسترسی و همکاری ایران پیش از ضرب الاجل هفتم ژوئیه برای دستیابی ایران و قدرت های جهان به یک موافقتنامه هسته ای طولانی مدت بود.

روحانی پس از مذاکرات با آمانو هیچ اشاره ای به پیشرفت قابل توجه در این نشست نکرد. ایران پیشتر به برخی فعالیت ها مانند آزمایش بر روی چاشنی ها اذعان کرده بود اما تاکید دارد این آزمایش ها هیچ ارتباطی با انفجار هسته ای ندارد و اهداف صنعتی را دنبال می کند.

روحانی پس از نشست با آمانو با تکرار موضع گیری معمول ایران گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی اکنون متوجه می شود که این « ادعاهای بی معنی » هیچ پایه و اساسی ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال 2011 در گزارشی اعلام کرد اطلاعات به دست آمده نشان می دهد ایران برنامه تحقیقات تسلیحات هسته ای داشته که سال 2003 و در پی فشارهای بین المللی گسترده، متوقف شده است. این اطلاعات نشان داد ممکن است برخی از این فعالیت ها پس از آن سال ازسر گرفته شده باشد. در این گزارش به حدود 12 موضوع خاص ازجمله ادعاها در مورد کار بر روی چاشنی نوترون و آزمایش های انفجاری در پارچین اشاره شد که باید روشن شود. از چاشنی نوترون می توان به عنوان ماشه در انفجار اتمی استفاده کرد.

این اطلاعات تا حدودی بر اطلاعات دریافتی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی استوار بوده اما آژانس به نام این کشورها اشاره نکرده است. با این حال کارشناسان و دیپلمات ها می گویند گمان می رود این اطلاعات از اسرائیل و قدرت های غربی به دست آمده باشد. اما ایران چنین ادعاهایی را رد می کند و آنها را ساختگی می نامد.

تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان بخشی از مذاکرات در وین به منظور محدود شدن برنامه هسته ای ایران برای مدت یک دهه آینده ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. دست‌کم بخشی از کاهش تحریم ها علیه ایران براساس هرگونه موافقتنامه هسته ای با این کشور به همکاری کامل تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بستگی دارد.

آمانو گفت در سفر به تهران درباره نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب هرگونه موافقتنامه گفتگو کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با حمایت آمریکا به دنبال نظارت گسترده بر ایران به منظور اطمینان است!

اما یک مذاکره کننده ارشد ایران روز پنجشنبه هرگونه مقررات بازرسی غیر عادی را رد کرد.

این مقام ایرانی در مصاحبه با خبرنگاران در پایتخت اتریش افزود مقررات استاندارد آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه دسترسی به اطلاعات دولت ، سایت ها و دانشمندان برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای تهران کافی است.

ایران اعلام کرده متعهد به اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی ها و نظارت به عنوان بخشی از یک موافقتنامه است. پروتکل الحاقی امکان دسترسی آژانس را به مراکز هسته ای اعلام شده و احتمالا اعلام نشده و همچنین اطلاعات حساس بیش از 120 دولت که شروط آن را پذیرفته اند فراهم می کند.

اما این قوانین و مقررات نمی تواند تضمین کننده ورود بازرسان به هر مرکزی که تمایل دارند باشد.

مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور در مصاحبه ای که اخیرا با وی انجام شد گفت :« ما پروتکل الحاقی را برای مدت بیش دو سال یعنی از سال 2003 تا 2005 اجرا کردیم. دست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از مکان های مختلف در ایران آنهم به انتخاب خود باز بود و در مورد مکان هایی که آژانس خواستار بازدید از آنها بود هیچ مشکلی وجود نداشت. بنابراین تا جایی که به پیشینه ما در اجرای پروتکل الحاقی مربوط می شود باید گفت ما طی این سال ها به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرده ایم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است. بازرسان در این مدت آزاد بودند و کار خود را در ایران انجام دادند. بنابراین ما به وظایف خودمان در چارچوب تعهدات بین المللی خود عمل کرده ایم. ایران به پروتکل الحاقی که شامل دسترسی مدیریت شده است ، پایبند خواهد بود. ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد به مجتمع های نظامی ما وارد شوند زیرا پروتکل الحاقی به دادن اجازه به بازرسان و باز بودن دست آنها برای بازدید از هر مکانی و مصاحبه با هر کسی که بخواهند ، مربوط نمی شود. پروتکل الحاقی به فراهم کردن زمینه دسترسی به مناطقی مشخص مربوط می شود که مدارکی دال بر انجام شدن تخلفاتی ادعا شده در آنها وجود داشته باشد. همچنین چنین اسنادی باید در اختیار کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بگیرد. من فکر نمی کنم در آینده در زمینه اجرای پروتکل الحاقی مشکلی وجود داشته باشد.»

این مقام اسراییلی گفت توافق هسته ای و برداشتن تحریم ها ایران را در موقعیتی قرار خواهد داد که هیچ قدرتی توان تهدید آن را نداشته باشد و در نقطه مقابل این کشور را قادر خواهد کرد نفوذ خود را در هر منطقه ای گسترش دهد.
مسئول وزارت امور استراتژیک رژیم اسراییل و یکی از گزینه های اصلی برای ریاست سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) با ابراز نگرانی از پیامدهای توافق نهایی هسته ای با ایران گفت این توافق دسترسی حکومت ایران را به اقیانوسی از پول فراهم خواهد کرد.رییس آینده موساد: توافق هسته ای ایران را وارد اقیانوسی از پول خواهد کرد

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه جروزالم پست اسراییل " رام بن باراک" از مسئولان بلند پایه امنیتی رژیم اسراییل در مصاحبه با روزنامه " ماکور ریشون" اسراییل با بد دانستن توافق در شرف انجام بین ایران و گروه 1+5 مدعی شد این توافق به ایران این امکان را می دهد هر زمانی که اراده کرد فعالیت های هسته ای خود را به سمت تولید تسلیحات هسته ای سوق دهد.

رام بن باراک گفت :برداشتن تحریم ها امکان دسترسی حکومت ایران به اقیانوسی از پول را فراهم خواهد کرد و این امکان موجب تحکیم نفوذ ایران در سراسر منطقه خواهد شد.

این مقام اسراییلی گفت توافق هسته ای و برداشتن تحریم ها ایران را در موقعیتی قرار خواهد داد که هیچ قدرتی توان تهدید آن را نداشته باشد و در نقطه مقابل این کشور را قادر خواهد کرد نفوذ خود را در هر منطقه ای گسترش دهد.

این مقام اسراییلی مدعی شد: هم اکنون تقریبا هیچ نقطه ای از خاورمیانه نیست که ایران در آنجا نباشد و اعمال نفوذ نکند؛ ایران هم اکنون در عراق حضور دارد و منافع این کشور در عراق با آمریکا هم پوشان است. در لبنان ایران به واسطه حضور حزب الله دست بالا را دارد و یمن نیز اخیرا از سوی ایران فتح شده است.

بن باراک افزود: "در چنین شرایطی تصور کنید در سال های آتی وضعیت منطقه به چه شکل خواهد بود در حالی که حکومت ایران به میلیارد ها دلار (به واسطه رفع تحریم ها) دسترسی یابد. آنها در آن وضعیت هیچ محدودیتی نخواهند داشت."

گفتنی است بن باراک اداره وزارت امور استراتژیک رژیم اسراییل را از دسامبر سال 2014 در دست گرفته است. او یکی از سه گزینه اصلی ریاست موساد از سال آینده میلادی است.

باراک از سال 1991 با موساد همکاری داشته و مقام او در سازمان جاسوسی اسراییل رشد کرده است. او خود را چشم و گوش نتانیاهو توصیف کرده است.

بن باراک در ادامه سخنان خود مدعی شد:" موضوع هسته ای ایران یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که ما با آن مواجهیم... اگر آمریکا فشار بیشتری به ایران وارد کند آن موقع می توان به توافقی بهتر رسید."

او مدعی شد رژیم اسراییل با عربستان و مصر در زمینه بد بودن توافق کنونی با ایران هم نظر است و اگر توافق کنونی هسته ای با ایران امضا شود زمینه ای برای مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.

او گفت: " کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هیچ محدودیت مالی ندارند و تقریبا می توانند برای ایجاد موازنه با ایران هر نوع تسلیحاتی بخرند. این اتفاق زمانی خواهد افتاد که این کشورها احساس کنند ایران با توافق هسته ای کنونی وارد مسیری شده که انتهای آن به ایران دارای قابلیت هسته ای ختم خواهد شد. در این صورت کشورهای حاشیه خلیج فارس هم وارد این مسیر خواهند شد و شاهد یک مسابقه تسلیحاتی خواهیم بود.

بن باراک درباره اوضاع جاری در منطقه خاورمیانه این تنش ها و جنگ های داخلی را یک جنگ فرقه ای دانست که نتیجه آن می تواند به نفع اسراییل تمام شود چون دشمنان اسراییل با یکدیگر در حال جنگ هستند. با این حال او تاکید کرد که تضمینی نیست فردای خاورمیانه پس از تحولات و ناآرامی های اخیر به نفع اسراییل باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد