سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری و طولانی که مدت ها قبل می بایست خاتمه می یافت، پایان دهم. علی رغم برخی اختلافات باقیمانده در این ساعات آخرین، هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم. با این حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی به امریکا و متحدین غربی آن در 5+1 تاکید کرد علی رغم پیشرفت هایی که در دو سال گذشته طرفین به آن دست یافته اند، هیچ تضمینی به خاطر ادامه دلبستگی آنها به تداوم فشار وجود ندارد و آنها می بایست بین توافق و فشار یکی را انتخاب کنند.
 به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس تیم هسته ای ایران هشدار داد اگر طرف های غربی و آمریکایی فاقد شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای اتخاذ تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه باشند، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.
 ظریف با اشاره به تجربه ملت سرافراز ایران در جریان مقاومت در برابر تحریم ها و مقابله با تجاوز و جنگ تحمیلی هشت ساله صدام به ایران که با حمایت و پشتیبانی آمریکا و متحدین غربی اش همراه بود، خاطرنشان ساخت که توهمات غیرمنطقی جنگ طلبان غربی صرفا به افزایش تنش و دشمنی ها می انجامد. 

متن کامل پیام بشرح ذیل است :

من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری و طولانی که مدت ها قبل می بایست خاتمه می یافت، پایان دهم. علی رغم برخی اختلافات باقیمانده در این ساعات آخرین، هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم. با این حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست. 
دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است. 
برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم می انجامد. آنها فکر می کنند که می توانند کماکان به هزینه جان و مال دیگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال نمایند. 
با این حال من امیدوار هستم؛ چراکه نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. 
احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راهحل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد. آنها شاهد بوده اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ایران، نتوانست ملت ایران را -- که در برابر همه این کشورها به تنهایی ایستاده بود -- به زانو درآورد. 
آنها متوجه شده اند که کورترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچ یک از اهداف اعلام شده شان نرسانده و در عوض باعث آسیب افراد بی گناه و خشم ملتی صلح طلب و با گذشت شده است. 
به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده اند. ولی هنوز باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل. در سیاست -همچون زندگی- نمی توان به هزینه دیگران به اهداف خود رسید، چرا که عمر چنین دستاوردهایی همواره کوتاه خواهد بود. تنها توافقات متوازن هستند که می توانند از آزمون زمان سربلند بیرون آیند. 
ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم. 
امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است. ایران اولین کشوری بود که در مقابل این چالش ایستاد و با طرح "جهان علیه خشونت و افراط" پیشنهاد داد مقابله با این تهدید به یک اولویت جهانی تبدیل شود.
تهدیدی که "ما" با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند. از "ما" صحبت می کنم چرا که هیچ کس از این خطر جهانی در امان نیست. برای مقابله با این چالش های جدید، روش های جدید هم به شدت مورد نیاز است.
 ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط حاضر بوده است. امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی متمرکز کنند. 
هزار سال پیش، فردوسی شاعر ایرانی گفت:
"بکوشید نیکی به کار آورید
چو دیدید سرما بهار آورید" 

من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است.

در صورت دست یابی به توافق هسته ای، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بعد از گذشت مدت کوتاهی از دست یابی به توافق هسته ای به تهران سفر خواهد کرد.خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک دیپلمات فرانسوی نوشت که به شرکت های این کشور برای رفتن به ایران آماده باش داده شده است.
به گزارش عصرایران، رویترز نوشت: فرانسه از شرکت هایش خواسته است خود را آماده بازگشت به ایران کنند. این اتفاق قبل از دست یابی به توافق احتمالی میان ایران و قدرت های جهانی روی می دهد اما موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته ای و روابط پاریس با کشورهای عربی به معنی ادامه مسیر همراه با سنگلاخ فرانسه با ایران است.

به رغم تاریخ طولانی روابط تجاری، سیاسی و اجتماعی میان ایران و فرانسه اما پاریس بیشترین سرسختی را در میان گروه 1+5 در برابر ایران دارد.فرانسه با موضع سرسختانه خود وضعیت شرکت های این کشور را به هنگام برداشته شدن تحریم های ایران به خطر می اندازد.در صورت برداشته شدن تحریم های ایران، این کشور می تواند مبلغی به رقم 150 میلیارد دلار از پول های خود را از بانک های جهان دریافت و شرکت های خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از بخش انرژی گرفته تا حمل و نقل و ساخت و ساز جذب کند.
رویترز: آماده باش فرانسه به شرکت هایش: از بازار ایران جا نمانید
یک مقام ارشد فرانسوی گفت: بازار ایران محل طمع همه است. این بازار مهمی است اما باید تصمیم استراتژیکی برای مقابله با ایران گرفت. فرانسه بارها موضع قدیمی و جدی خود را درباره گسترش سلاح هسته ای تکرار کرده است. 
موضع فرانسه در برابر ایران در دوره دو رئیس جمهوری فرانسه، نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند که با قطر و عربستان سعودی هم پیمان شده اند سرسخت تر شد.
موضع فرانسه در برابر تنش های خاورمیانه و نقش ایران و اعتقاد برخی کشورهای عربی درباره اینکه هم پیمان سنتی شان یعنی آمریکا خود را از منطقه جدا می کند باعث شده فرانسه روابط بازرگانی جدیدی را با کشورهای عربی خلیج فارس ایجاد کند روابطی که تا قبل از این در دستان آمریکا و بریتانیا بود.ایران در حال فعالیت برای گسترش حوزه نفوذ خود در خاورمیانه از عراق تا لبنان و از سوریه تا یمن است. یمن جدیدترین صحنه زورآزمایی میان عربستان سعودی و ایران است.یک دیپلمات فرانسوی هم گفت: عربستان سعودی وزنه بزرگی در منطقه است. نفوذ این کشور از مرزهایش فراتر رفته است و ما از این موضوع بیشترین استفاده را می بریم.
نتیجه این سیاست مشخص شد. فرانسه در سال گذشته میلادی جنگنده ها، کشتی های جنگی، بالگرد و ماهواره به عربستان سعودی، قطر، مصر، کویت و امارات فروخته است که رقم این فروش سلاح به 15 میلیارد دلار رسیده است.
چندی قبل عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان از رئیس جمهوری فرانسه برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرد این امتیاز نادری است که معمولا به یک رئیس کشور خارجی ارائه داده می شود.فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه قراردادهایی به ارزش 12 میلیارد دلار با کشورهای عربی خلیج فارس امضا کرد که شامل فروش جنگنده و هواپیماهای ایرباس است.البته فرانسه همزمان با هشدار درباره گسترش سلاح هسته ای در منطقه، با عربستان سعودی قراردادهای هسته ای امضا کرده است.فرانسه در هفته گذشته قراردادهایی را با عربستان سعودی برای بررسی و تحقیقات درباره ساخت دو نیروگاه اتمی در عربستان امضا کرد. ساخت این دو نیروگاه های اتمی در عربستان سعودی 10 میلیارد دلار هزینه دارد.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز به رویترز گفته بود که فرانسه هم پیمان قدیمی و شریک تجاری است که ثابت کرده کشورهای جنوب خلیج فارس می توانند روی فرانسه حساب کنند.وی افزود: عربستان سعودی و فرانسه دارای نگاه مشترک درباره چالش های فعلی منطقه شامل سوریه، یمن، عراق، تروریسم و برنامه هسته ای ایران هستند و در عین حال روابط بازرگانی، نظامی گسترده ای میان دو کشور برقرار است.براساس آمار وزارت خارجه فرانسه، صادرات فرانسه به ایران از 1.77 میلیارد یورو در سال 2011 به رقم 62 میلیون یورو در سال 2013  کاهش یافت.
یک دیپلمات فرانسوی به شرکت های این کشور گفته است که شرکت هایی از کشورهای دیگر از جمله آمریکا و آلمان آماده ورود به بازار ایران هستند و زمانی برای هدر دادن باقی نمانده است.
این دیپلمات اضافه کرد: در صورت دست یابی به توافق هسته ای، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بعد از گذشت مدت کوتاهی از دست یابی به توافق هسته ای به تهران سفر خواهد کرد.
رویترز به نقل از برخی دیپلمات ها اضافه کرد: فابیوس از زمانی که در دهه 80 میلادی نخست وزیر فرانسه دشمنی شخصی با ایران داشت. 
جزئیات نقشه آمریکا در نگارش توافق 80 صفحه‌ای چیست؟!
آخرین پیشنهادها و شرط‌گذاری‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای، از نوعی کلاهبرداری برای ربودن توانمندی‌های ایران و در عین حال زمان‌بندی کوتاه تمدید تعلیق تحریم‌ها به نحوی است که سرمایه‌گذاران خارجی عملاً ریسک معامله با ایران را نپذیرند!

به گزارش مشرق، در حالی که مذاکرات تا سه‌شنبه این هفته تمدید شده، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. بنابر ادعای بلومبرگ «تحریم‌ها برای دوره‌های 6 یا 12 ماهه برداشته شده و در صورت نقض توافق از سوی ایران، این کاهش تحریم‌ها می‌تواند متوقف شود.»
این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های سه کشور طرف مذاکره ایران نوشته: آمریکا و متحدان اروپایی آن توانسته‌اند یک مسیر را برای بازگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها در صورتی که ایران توافق صورت‌گرفته برای محدود کردن برنامه اتمی خود را نقض کند، تأمین کنند.
این دیپلمات‌ها گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل بایستی به صورتی دوره‌ای یک قطعنامه را برای کاهش تحریم‌ها تأیید کند. این قطعنامه به دولت‌های عضو اجازه خواهد داد که اگر دلیلی داشته باشند که به این باور برسند که ایران توافق را نقض کرده است بتوانند کاهش خودکار تحریم‌ها را متوقف کنند.
مفهوم این گزارش آن است که اولاً امکان زدن زیر تعهد از سوی آمریکا و غرب فراهم شده و ثانیاً تعلیق تحریم‌ها به شدت کوتاه‌مدت خواهد بود و به همین دلیل امکان ریسک از سوی شرکت‌های خارجی برای معامله و سرمایه‌گذاری در ایران وجود نخواهد داشت! ثالثاً چنین فرآیندی، اصلاً سخن از برداشتن تحریم‌ها نیست و بنابراین، وعده غرب فاقد ارزش و اهمیت است و نمی‌تواند اساساً امتیاز واگذار شده به ایران تلقی گردد.
جالب اینکه غرب در مقابل از ایران توقع دارد ضمن توقف فعالیت دو سوم سانتریفیوژهای خود، حجم اورانیوم غنی شده را نیز تقریباً «واگذار» کند! در این زمینه گزارش نیویورک تایمز از قول 3 مقام ناشناس حاکی است: «ایران اکنون ظاهراً قبول دارد که باید بیش از 9 تن از مواد هسته‌ای کم غنی شده را به عنوان بخشی از یک توافق جامع که طرفین امیدوارند تا هفته آینده به آن دست یابند، به خارج از کشور منتقل کند.»
پیش از این اعلام شده بود غرب مایل است ایران 9 تن از مواد غنی‌سازی شده را اکسید یا رقیق کند و تنها 300 کیلوگرم را نگه دارد اما موضوع انتقال 9 تن از اورانیوم 3/5 درصد غنی‌سازی شده به خارج کشور، مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.
نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: 3 ماه قبل در لوزان سوئیس عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به گزارشگران گفت این کشور هرگز با انتقال سوخت به خارج از سرزمین ایران موافقت نخواهد کرد. اما به گفته مقامات آمریکایی، تأسیساتی که تهران برای خنثی‌سازی این سوخت در دست ساخت داشت، عملیاتی نشده است و تحریم‌های اقتصادی بر ضد ایران تا زمانی که سرنوشت 96 درصد از ذخایر سوخت هسته‌ای آن مشخص نشود، لغو نخواهد شد.
یک مقام رسمی شرکت‌کننده در مذاکرات، که مانند دیگر مقامات مصاحبه‌شونده برای مقاله خواست نامش فاش نشود، گفت: آنها یک توجیه تجاری برای انتقال سوخت به خارج مطرح می‌کنند و در داخل کشور می‌گویند که سوخت را می‌فروشند، گرچه بازار سوخت رآکتور هسته‌ای اشباع است.
نیویورک تایمز در عین حال نوشت: اما چند مقام رسمی هشدار دادند که معلوم نیست موانع موجود شامل درخواست‌های ایران درباره زمان و توالی لغو تحریم‌ها قابل رفع باشد.
روزنامه آمریکایی همچنین مدعی شد حتی پروتکل الحاقی برای بازرسی از تأسیسات ایران کفایت نمی‌کند و آمریکا خواستار بازرسی‌های بیشتر از مراکز سری است.
اما سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفته است: تدابیری که در پروتکل الحاقی (در توافقنامه ضمانت‌های آژانس) تصریح شده است، کاملاً کافی است تا همه مسائل و شبهاتی که ممکن است هنوز در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده باشند، برطرف شوند.
وی گفت: «اگر با توجه به حقایق قرار باشد پروتکل الحاقی به نحوی در ایران به مورد اجرا در بیاید، این بدان معناست که آژانس بدون هر گونه تصمیمات اضافی با تهران همکاری و پاسخ سؤالاتی را که دارد، در هماهنگی با ایران روشن خواهد کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «مشکل از اینجا ریشه می‌گیرد که در واقع برخی از دوستان و همقطاران ما معلوم است که قصد دارند اهداف و مقاصد اصلی را مبهم و مخدوش سازند و از پروتکل اضافی به عنوان ابزاری برای قانونی کردن دسترسی به سایت‌ها و مسائل غیر مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران، به نحوی سوءاستفاده کنند.»
ریابکوف می‌گوید 91 درصد توافق تکمیل شده است.
در گزارشی دیگر، شبکه المنار، از آغاز تدوین قطعنامه مربوطه برای شورای امنیت خبر داده است. بلومبرگ درباره این سناریو می‌نویسد: «آژانس در جست‌وجوی اطلاعاتی است که نیروهای نظامی ایران را به برنامه هسته‌ای این کشور مرتبط کند. دیپلمات‌ها می‌گویند ساز و کاری طراحی شده تا تحریم‌های شورای امنیت در صورت هر گونه نقض توافق از سوی ایران بلافاصله دوباره برقرار شود.
از مجموعه شواهد و قرائن به نظر می‌رسد که غرب در صدد است تعلیق بخشی از تحریم‌ها و تمدید هر 6 ماه یک بار آن را به نحوی به بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی و PMD مرتبط کند که ضمن جمع‌آوری سابقه اطلاعات، راه دررو برای توقف تعلیق تحریم‌ها را باز بگذارد و همزمان 97 درصد اورانیوم غنی شده ایران را هم از کشور خارج کند.
گزارش‌ها حاکی است در مجموع تاکنون 20 صفحه متن اصلی و حدود 60 صفحه ضمایم از سوی معاونان وزرای خارجه تهیه شده که البته حاوی برخی پرانتزها (مسائل حل نشده) است.
متن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در صورت اعلام توافق باید صادر و تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را لغو کند هم در دست معاونان وزیران است که باید آماده شود.
به گفته یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده «این پیش‌نویس مبسوط و قدری پیچیده» است و آن هم به نوبه خود ضمائمی دارد. این پیش‌نویس باید جایگزین قطعنامه 1929 شورای امنیت شود.
به نوشته کیهان، براساس مجموع اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد غرب در صدد است ضمن توقف یا تخلیه توانمندی‌های هسته‌ای ایران (از تعداد سانتریفیوژها تا ذخایر اورانیوم 3/5 درصد) قدرت چانه‌زنی ایران را به نحوی کم کند که در نوبت بعدی به هنگام نقض تعهد و عدم پایبندی به لغو تحریم‌ها،‌ ایران فاقد قدرت مانور لازم باشد. در عین حال ادعای مطالعات نظامی گذشته را به عنوان استخوان لای زخم، در متن توافق به نحوی بگنجاند که اولاً به بهانه آن، مطالبه بازرسی‌های فاقد چارچوب کند و ثانیاً به همین بهانه هر گاه اراده کرد تعهد خود برای برداشتن تحریم‌ها را زیرپا بگذارد.
نکته دیگری که در این زمینه باید مورد اشاره قرار گیرد، حمایت علنی و فزاینده رژیم اسرائیل از ارتش آزاد و گروه‌های وابسته به آن است که حتی در اظهارات موشه یعلون، وزیر جنگ این رژیم نیز بازتاب یافته است.
طی یک سال اخیر و در پی قدرت‌گیری روزافزون گروه تروریستی داعش، صحنه نبرد در سوریه تا حد زیادی تغییر کرده و ترکیب نیروهای درگیر در نبرد دستخوش تحول شده است. در این میان، آن دسته از نیروهای شورشی که آمریکا آنها را «میانه رو» خوانده و مدعی مبارزه آن‌ها با داعش است، تمرکز اصلی خود را در نبرد با ایران می‌بینند.
به گزارش «تابناک»، ایاس غالب، مدیر دفتر سیاسی گروه ‌«شورای فرماندهی انقلابی» در قنیطره و جولان که از گروه‌های نزدیک به ارتش آزاد سوریه است، در گفت‌و‌گویی با روزنامه جروزالم پست ضمن بیان این ادعا که گروه تحت فرماندهی وی خود را احیا کرده و همچنان مشغول مبارزه در سوریه است، نبرد اصلی این گروه را با ایران و حزب الله دانسته است.
وی در این گفت‌و‌گو ادعا کرده، وضعیت نظامی جاری در قنیطره، سبب شده نیروهای دولتی سوریه، متحمل ضرباتی از سوی گروه‌های مخالف شوند و در مقابل، ارتش آزاد یک سیستم فعال دفاع و حمله را در مقابل نیروهای ارتش طراحی کرده است.بنا بر این گزارش، شورای فرماندهی انقلابی که از سال 2013 در منطقه قنیطره و جولان فعال است، تمرکز خود را بر فعالیت در منطقه مرزی سوریه با سرزمین‌های اشغالی قرار داده است. رهبر این شورا، عبدالله البشیر، همزمان رئیس ستاد شورای عالی نظامی نیز هست که بدنه اصلی «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل می‌دهد. وی در ماه فوریه سال 2014 به این سمت منصوب شده است.
جروزالم پست اشاره می‌کند، ‌گروه‌های شورشی هفته گذشته عملیاتی با نام «طوفان جنوبی» را در منطقه درعا در 80 کیلومتری قنیطره در مرز اردن انجام دادند که هدف از آن، عقب راندن نیروهای دولتی بود. منطقه قنیطره یکی از مناطقی است که حضور گروه‌های شورشی و تروریست در آن، بر نتیجه نبرد در سوریه تأثیرگذار است.
با این حال، یک سخنگوی گروه مذکور تأیید کرده که نیروهای شورشی در این منطقه، به شدت از سوی دولت سوریه و متحدانش تحت فشار هستند. وی در اظهارات خود به چالش‌های نیروهای شورشی در مقابل نیروهای دولتی اشاره کرده و فقدان دفاع مؤثر در مقابل حملات هوایی و امکانات اندک برای مداوای مجروحین را از جمله مهمترین مسائل برشمرده است.

با این حال، وی مدعی است که طی یک سال گذشته، نیروهای ارتش اسد تا حد زیادی تحلیل رفته و در شرایط کنونی، این ایران و حزب الله هستند که در این منطقه مشغول نبرد می‌باشند؛ بنابراین، وی تمرکز اصلی نبرد ارتش آزاد را در حال حاضر بر مبارزه با ایران و حزب الله می‌داند.
گفتنی است، این اظهارات در حالی از سوی افراد مذکور بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا از مدتی پیش، ارتش آزاد سوریه و گروه‌های همسو با آن را در فهرست گروه‌های شورشی «میانه رو» در سوریه قرار داده و مدعی است ‌از طریق ارسال انواع کمک‌ها برای این گروه‌ها و همچنین آموزش نیروهای آن‌ها، این گروه‌های شورشی را برای مبارزه با داعش آماده می‌کند.
با ‌وجود این، آن گونه که از اظهارات این سران شورشی برمی آید، کمک‌های آمریکا نه تنها در راستای تمرکز آن‌ها بر مبارزه با تکفیری‌های داعش به کار گرفته نشده، بلکه این گروه‌ها نیز همچون داعش دشمن اصلی خود را ایران می‌دانند و بر ضرورت اولویت دادن به مبارزه با ایران و حزب الله تأکید می‌کنند.

نکته دیگری که در این زمینه باید مورد اشاره قرار گیرد، حمایت علنی و فزاینده رژیم اسرائیل از ارتش آزاد و گروه‌های وابسته به آن است که حتی در اظهارات موشه یعلون، وزیر جنگ این رژیم نیز بازتاب یافته است. یعلون در جریان یک کنفرانس خبری در ‌29 ژوئن ضمن اشاره به اینکه رژیم اسرائیل با شورشیان سوری در ارتباط است، از فراهم کردن خدمات پزشکی و درمانی برای گروه‌های شورشی خبر داد. البته به شرطی که شورشیان، مناطق مرزی سوریه با سرزمین‌های اشغالی را آرام نگه دارند!
به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، رژیم اسرائیل تلاش دارد با استفاده از گروه‌های شورشی در سوریه، منفعتی چندگانه برای خود کسب کند؛ بدین معنا که نخست، این گروه‌ها را برای براندازی دولت سوریه تقویت کند؛ دوم، از آن‌ها به عنوان نیروهای مرزبان برای جلوگیری از سرایت بی ثباتی به داخل سرزمین‌های اشغالی استفاده و سوم، از طریق این گروه‌ها با نفوذ ایران و حزب الله در منطقه قنیطره و جولان مبارزه کند.
منبع: تابناک
عربستان جدید و تحولات متناقض؛
تناقض‌های موجود در رژیم سعودی حتی موجب تعجب مردم عربستان نیز شده و این موضوعی است که القاعده پیشتر و داعش هم اکنون به خوبی از آن به سود خود بهره برداری می کند، به همین دلیل است که جوانانی از عربستان به صفوف داعش ملحق می شوند تا با دشمنان اسلام مبارزه کنند؛ اما پس از مدتی به دشمن عربستان تبدیل می شوند.
چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - حاکمان عربستان سعودی اهمیت چندانی نمی دهند که لقب «پادشاه» به آنها داده شود یا به این نام خوانده شوند، چون بر این باورند که پادشاهان بسیاری در جهان وجود دارند، به همین دلیل آنها ترجیح می دهند، به خود لقب «خادم حرمین شریفین» را جهت اشاره به مکه مکرمه و مدینه منوره می دهند و اگرچه در این لقب تواضع و فروتنی بسیار نهفته است، اما حاکمان سعودی در پی بسط سلطه و حاکمیت خویش به ماورای عربستان سعودی هستند.
دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره دارای قداست و حرمت بسیار نزد مسلمانان است و هر سال میلیون ها مسلمان از سراسر جهان برای برگزاری مناسک حج روی به این کشور می آورند. آمارها نشان می دهد، در سال 2010 میلادی 12 میلیون نفر از سراسر نقاط جهان برای ادای مناسک حج راهی عربستان شدند و پیش بینی می شود، این رقم ظرف همین سال ها به 20 میلیون نفر برسد.
این دستاویز مناسبی است تا حکومت سعودی موضوع توسعه و گسترش مسجد الحرام را برای پذیرش تعداد بیشتری از حجاج مطرح کند و به ذائقه خویش دست به تعدیلاتی در شهر مکه مکرمه بزند.
اگرچه سال ها پیش حرم مکی به اندازه ای توسعه و گسترش یافته بود که ظرفیت پذیرش این تعداد از حجاج را داشته باشد و توسعه ای که هم اکنون روی این حرم صورت می گیرد، برای پذیرش ظرفیتی بسیار بیشتر از این است.

برای تحقق این امر بالطبع حکومت سعودی اقدام به از بین بردن کوه های اطراف حرم مکی خواهد کرد و در این راه بیش از آنکه در اندیشه عظمت و شکوه این حرم باشد، در پی بیان قدرت و شکوه خاندان سعودی است و سلمان بن عبد العزیز، شاه جدید سعودی برای اینکه نام خود را به گمانش در تاریخ جاودان کند، نامش را بر بناهای جدید خواهد گذاشت.


پادشاه جدید سعودی کمتر از شش ماه است که به این مقام منصوب شده است، اما با حرص و جدیتی که در حکومتمداری در خود نشان داده، به نظر می رسد که تلاش می کند، نام خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین پادشاهان مسلمانان از دوره حاکمیت «صلاح الدین ایوبی» در تاریخ ماندگار کند، کسی که خود را اولین خادم حرمین شریفین نامید و در قرن 12 اقدام به متحد و منسجم کردن مسلمانان و بیرون راندن صلیبیان از کشورهای اسلامی و بازگرداندن قدس شریف کرد.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
در کمتر از 5 ماه سلمان بن عبد العزیز اقدام به بازنگری در ساختار حکومت سعودی کرد، تا به نحوی احیاگر نقش رهبری آن در خاورمیانه باشد، نقشی که پادشاهان سعودی در طول تاریخ خو گرفته اند تا ایفاگر آن به شکل استفاده از درآمدهای نفتی جهت حمایت از گروه های تروریستی و رژیم های هم پیمانشان باشد.
در این راستا پادشاهان سعودی طی سال های گذشته تلاش کردند تا شبکه ای از مبلغان و مفتی های تندرو مذهبی را تاسیس کنند، شبکه ای که مهمترین وظیفه آن اشاعه و نشر نسخه افراط گرایانه از اسلام در سراسر نقاط جهان است.
اما آنچه تاکنون مخفی نگه داشته می شد، هم اکنون آشکار و عیان گشته است و بر کسی پوشیده نیست که آنچه عربستان سعودی دست به آن می زند، به دور از خویشتن داری و در مواردی موازین اخلاقی است.
آل سعود در مصر به حمایت مالی از ژنرال های مصری پرداخت که بار دیگر به قدرت رسیده بودند، در لیبی، سوریه و عراق گروه‌ های مسلح تروریستی را غرق در حمایت های مالی و نظامی خویش کرده است.
در یمن به صورت مستقیم علیه جنبش «انصار الله» این کشور، وارد جنگ شد، چون بیش از هر طرف منطقه ای دیگری، حتی رژیم صهیونیستی از افزایش نفوذ و سیطره ایران در منطقه واهمه دارد و بر این باور است که انصار سر سپرده و مجری دستورات ایران در یمن است که باید از پیش رو برداشته شود.
نقشی که ریاض در این برهه از زمان تلاش می کند، ایفاگر آن باشد، شبیه نقش برلین در اروپاست، اما بر عکس «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، ملک سلمان با تردید کمتری عمل می کند و صرف نظر از حجم و اندازه و ثروت و چشم داشت ها، این سوال را برای هر انسانی مطرح می کند که آیا عربستان سعودی می تواند، خواسته های پادشاه جدید را برآورده کند؟
تاکنون رهبران عربستان سعودی نتوانسته اند، برنامه روشن و شفافی را ارائه دهند که با توسل به آن زمینه برقراری صلح و آرامش را در خاورمیانه فراهم و در بعد داخلی اقتصاد کشور خود را از اقتصادی متکی به نفت به اقتصادی مدرن و شکوفا تبدیل کنند.

البته آینده به ما نشان خواهد داد که آیا رهبران جدید سعودی خواهد توانست نظام قدیم و منسوخ این کشور را در هم بشکنند و نظامی نوین و جدید بنا کنند، نظامی که در آن نام و نشانی از قدرت رهبران و سران دینی و مذهبی وهابی در آن نباشد.


چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
نسل جدید
سلمان بن عبد العزیز پیش از آنکه به سلطنت برسد، 50 سال را در منصب امیر ریاض، پایتخت عربستان سپری کرد. پس از آن به سمت وزیر دفاع عربستان منصوب شد و هنوز جسد «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سابق سعودی به خاک سپرده نشده بود که نقل و انتقالات خود را آغاز کرد.
روز 23 ژانویه گذشته که اولین شب بر تخت نشستن سلمان به شمار می آمد، وی اقدام به برکناری اعضای با نفوذ و تاثیرگذار نزدیک به عبد الله کرد و هفته های  بعد از آن اقدام به تغییر وزرای قدیمی و کهنه کار سعودی و بعد از سه ماه و نیم، اقدام به تغییر و بازنگری در روند خلافت و جانشینی در خاندان سعودی کرد.
با این تغییر و تحولات شاه سلمان 79 ساله که از لحاظ سنی فاصله چندانی با شاه سابق ندارد و همچون عبد الله بیمار و رنجور نشان می دهد، تغییر و تحولاتی را در نسل حاکم به وجود آورد که سال هاست، عربستان سعودی انتظار آن را می کشید و در حالی که دو سوم جمعیت این کشور را افراد قرار گرفته در گروه سنی زیر 30 سال تشکیل می دهند و با وجودی که مهمترین ویژگی این کشور، جمعیت جوان آن است، اما پادشاهان و حاکمانی پیر و فرتوت بر آن حکومت می کنند، به گونه ای که عبد الله هنگام مرگ 90 سال داشت و میانگین صاحب منصبان و مقامات حکومتش 60 سال بود.

به طور کلی تمام حاکمان عربستان سعودی از سال 1953 میلادی از فرزندان «ملک عبد العزیز»، معروف به «ابن سعود»، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی بودند، اما درپی تغییراتی که ملک سلمان دست به آن زد، از این پس سلطنت به فرزندان آخرین پادشاه از فرزندان ملک عبد العزیز می رسد.


به این ترتیب پس از مرگ سلمان اولین نواده ملک عبد العزیز قدرت را در عربستان به دست می گیرد و در این راه سلمان اقدام به برکناری شاهزاده «مقرن»، برادر ناتنی اش از منصب ولی عهدی کرد و به جای وی شاهزاده «محمد بن نایف»، برادر زاده 55 ساله اش و فرزند ولی عهد اسبق سعودی را به این سمت منصوب کرد.اما چون شاهزاده مقرن و شاهزاده محمد بن نایف، هر دو از خاندان سدیری نیستند، بنابراین نمی توانند، قدرت را در آل سعود به دست گیرند.

اما تصمیم عجیب تر شاه سلمان انتصاب پسر 30 ساله اش، شاهزاده «محمد» به سمت جانشین ولی عهد بود، کسی که به تند خویی، عصبی بودن و پرخاشگری در خاندان سعودی معروف است.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
کسی که به ظاهر ولی عهدی پسر عمویش، محمد بن نایف را می پذیرد، اما همچون وی در غرب تحصیل نکرده است، بلکه گفته می شود، ژاپن را دوست دارد، به گونه ای که ماه عسلش با همسر اولش را در این کشور سپری کرد و هنگامی کع برای حضور در کنفرانس «کمپ دیوید»، چند ماه پیش به آمریکا سفر کرده بود، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا وی را دارای شناخت و درک گسترده و تدبیر و حکمتی فراتر از سنش است.مطبوعات عربستان سعودی نیز که ماه‌ها بود، برای شاهزاده محمد به عنوان منجی عربستان مانور می‌ داد، به شدت از اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره شاهزاده جوان به خود می‌ بالیدند.

محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان سعودی از حیث داشتن مناصب در تاریخ خاندان سعودی بی‌ همتاست. او رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس دفتر سلطنتی که رفت و آمدهای افراد نزد پادشاه سعودی با مجوز این دفتر صورت می گیرد، رئیس کمیته امور سیاسی و امنیتی که به تازگی تشکیل شده، مدیر مسئول شرکت نفتی حکومت سعودی، مدیر مسئول شرکت سعودی آرامکو و مدیر مسئول صندوق سرمایه گذاری حکومت عربستان سعودی است.

افزون بر این جانشین جوان ولی عهد عربستان، وزیر دفاع این کشور نیز به شمار می آید و به تبع آن تصمیمات گرفته شده طی ماه های گذشته، به خصوص مناطقی که نیروی هوایی ارتش این کشور اقدام به بمباران آنها در یمن و وابسته به جنبش «انصار الله» یمن می کند، توسط شخص وی گرفته شده است.
با علم به اینکه عربستان سعودی در گذشته در عملیات های نظامی دیگری نیز مشارکت داشته است، به عنوان هم پیمان آمریکا در جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی، به عنوان هم پیمان مصر و اردن و سوریه در جنگ شش روزه در سال 1967 میلادی، اما در جنگ اخیر علیه یمن، عربستان مستقیما وارد عرصه شد.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشارتک تیراندازی که در کمین نشسته است
سلسله کوه ‌هایی که در مرزهای شمالی یمن وجود دارد، از این مرزها عبور کرده و تا جنوب عربستان ادامه می یابد. سوار بر خودرو یک ساعت از بندر شهر جازان به داخل شهر «ابو عبید تک تیرانداز» ایستاده است.
 
ابو عبید از اوایل آوریل در مرکز «المشرق» مستقر شده و با عینک تک تیراندازی خود به یکی از تپه های پوشیده از درختان و درختچه ها، در آن سوی مرز چشم دوخته است. هر از چندگاهی گله ای از گوسفندان و بزها به همراه چوپانشان از مقابل دیدگان وی عبور می کند و گزارش های خود را به مافوقش می دهد.ابو عبید تاکنون حتی یک تیر هم شلیک نکرده، اما می گوید: لحظه ای در شلیک تردید نخواهد کرد.
نیروهای ائتلاف ضد یمن به فرماندهی عربستان سعودی حملات هوایی علیه یمن را از اواخر مارس گذشته آغاز کردند و هدف اعلام شده از این حملات پایان دادن به تمرد انصار الله و واداشتن گروه ها و نیروهای درگیر در یمن جهت نشستن پای میز مذاکره عنوان شده و آنها مدعی هستند که در این امر موفق بوده اند، چون توانسته اند، گروه ها و نیروهای سیاسی یمنی را به ژنو و پای میز مذاکره بنشانند.

طی 10 هفته ای که از حملات هوایی ائتلاف ضد یمن می گذرد، بیش از 2 هزار یمنی کشته و بسیاری از موسسات و مراکز زیر ساختی و ساختارهای زیربنایی این کشور کاملا منهدم و بیش از نیم میلیون شهروند یمنی آواره شده اند، اما تاکنون قدرت انصار الله نه تنها تضعیف نشده است، بلکه این جنبش هفته گذشته مواضع و پایگاه های ارتش سعودی در مرزهای عربستان را هدف قرار داده و تعدادی از نظامیان سعودی را کشته و زخمی کرده است، در منطقه ای که با محل استقرار ابو عبید فاصله چندانی ندارد.

«جمال خاشفجی»، خبرنگار و یکی از نخبگان بارز عربستانی درباره حمله کشور متبوعش به یمن چنین می گوید: با این وجود، این حمله، اقدام درستی بود که عربستان دست به آن زد.خاشقجی ادامه می دهد: جنگ یمن نشان داد که ما توان و شایستگی رهبری و فرماندهی و تشکیل ائتلاف ها و هم پیمانی ها را داریم.
در نزدیکی «جده» شهری بنا شده بر سواحل دریای سرخ که با راه های سریع السیر و برج های سر به فلک کشیده اش و بازارها و مراکز خریدش بیش از آنکه شبیه ریاض باشد، شبیه لس آنجلس است، به ویژه آنکه صدای آهنگ های رپ غربی از خودروهایی که از کنار ساحل با سرعت سرسام آور می گذرند، گوش را کر می کند.
ساکنان جده خود را مدرن تر و با فرهنگ تر از ساکنان ریاض می دانند، اما لحظه ای در درستی تصمیمات پادشاه اشان که تلاش دارد، رهبری منطقه را در دست بگیرد، شک کنند.
خاشقجی می گوید: ریاض برای سال های بسیار مسئولیت های خود در برابر خاورمیانه را نادیده گرفته بود و ادامه می دهد: وقتی انقلاب های عربی رخ دادند، تصور می شد که آمریکا نظام قدیم را به خاورمیانه باز می گرداند، اما هم اکنون آمریکا درحال عقب نشینی از خاورمیانه است و ایران موجب مشکلات بسیاری از لبنان تا بحرین و از سوریه تا یمن شده است، به همین دلیل منطقه نیازمند قدرت منطقه ای جدیدی است که از این نظام منطقه ای محافظت کند و این عربستان است که اقدام به اصلاح و ترمیم این خاورمیانه به ویرانه تبدیل شده خواهد پرداخت.
خاشقجی پس از آن اینگونه به بیان دیدگاه های جالبش می پردازد: شاه سلمان به گفته خود عینیت بخشید، هنگامی که گفت، عربستان را پادشاه فعال جدیدی هدایت و رهبری خواهد کرد و این به معنای پایان دادن به دوره ضعف عربی و بازنگری در نظام منطقه و فراتر از آن ایستادن در برابر ایران است و جنگ در یمن بنا به گفته وی اولین نمود این اصل «جنگ در یمن» است. 
خاشقجی می گوید: چند سال پیش پیشنهاد تشکیل ائتلافی متشکل از عربستان و ترکیه را داده بود تا براندازی نظام در سوریه را تسریع کند. در آن زمان همه به این پیشنهاد خندیدند، اما هم اکنون در دوره سلطنت سلمان این ائتلاف به یک حقیقت و واقعیت تبدیل شده است.
همانگونه که خاشقجی نمی تواند، هدف راهبردی کشورش از ائتلاف با ترکیه تبیین کند، به همان ترتیب نمی تواند، خاورمیانه جدیدی که ادعا می کند، کشورش آن را بازسازی و ترمیم خواهد کرد، را ترسیم کند.

اما آنچه آشکار است، اینکه شکاف بین ایران و عربستان به ویژه پس از آغاز جنگ یمن و جنگ های شیعی – سنی در منطقه افزایش یافته و سران این دو کشور مهم منطقه ای با یکدیگر اتفاق نظر ندارند، همان گونه که برای حل مشکلات منطقه نیز دیدار و نشست مشترکی نداشته اند و این چالشی بزرگ در عرصه بین المللی است، چون در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه را داشت.

در واقع جهان عرب تا زمانی که یکی از بحرانی ترین مناطق جهان باشد، در حل بحران های خویش ناکام خواهد بود و همچنان در عقب ماندگی و جنگ دست و پا خواهد زد و باید منتظر سرایت این جنگ ها و ناآرامی ها به تمامی این کشورها حتی عربستان سعودی باشیم که در آن زمان دیگر خاندان سعودی بی شک نخواهد توانست با درآمد نفت وفاداری و فرمانبرداری مردمانش را بخرد.

حاکمان سعودی عربستان باید توجه داشته باشند که از مدت ها پیش کشورشان وارد مرحله اجتماعی جدیدی شده است. جمعیت 30 میلیون نفری عربستان به سرعت در افزایش است و تا سال 2050 میلادی به مرز 45 میلیون نفر خواهد رسید و به موازات آن بهای نفت نیز از 140 دلار به 60 دلار کاهش خواهد یافت.

علاوه بر اینکه باید به دو عامل بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت و کشف نفت در آمریکا نیز باید توجه داشت که بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت و در این بین عربستان برای حفظ موازنه در بودجه عمومیش نیاز به آن دارد که دست کم هر بشکه نفت خود را 100 دلار بفروشد.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشارآینده نفت

وزارت نفت عربستان در ساختمانی محقر در شهر ریاض قرار دارد. دفتر «ابراهیم المهنا»، یکی از مشاوران بسیار نزدیک به «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان در کنار این ساختمان قرار دارد و بالطبع او از جمله افرادی در این کشور شمرده می شود که از جایگاه نفت در سیاستگذاری عربستان و راهی که کشورش در آن گام بر می دارد، آگاه است.
مهنا می گوید که آمریکا در حال خروج از منطقه است و در این بین سه کشور عربستان و ایران و ترکیه هستند که از شانس بیشتری برای پر کردن این خلاء برخوردار هستند و عربستان به این جهت که دارای هم پیمانان بیشتری است، از شانس بزرگ تری نسبت به دو کشور دیگر برخوردار است.
مهنای 60 ساله که شاهد بحران‌ ها و جنگ های متعددی در منطقه بوده، نشان می دهد که چندان به بحران هایی که هم اکنون در سوریه و عراق و مصر جریان دارد، توجهی ندارد. وی می گوید که نگرش و دیدگاهش به جهان تغییر نکرده و عربستان همچنان بازار نفت را در دست خواهد داشت.

وزارت نفت نیز همانند دیگر دستگاه ها و موسسات حکومتی عربستان از تغییر و تحول برکنار نخواهد بود. به نظر می رسد، فرزند چهارم ملک سلمان به عنوان جانشین احتمالی وزیر نفت کنونی که از سال 1995 میلادی در این منصب قرار دارد و با وجود تمام وعد و وعیدها نتوانسته راه حلی اساسی برای کاستن از اتکای کشورش به نفت ارائه دهد و این کشور همچنان 90 درصد بودجه اش بر درآمدهای نفتی متکی است.

درحال حاضر حدود 8 میلیون نیروی کار خارجی در عربستان مشغول به کار هستند که تقریبا یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می دهد و می توان تصور کرد که بدون این نیروی کار حکومت عربستان توان پیشبرد امور را ندارد.
با این حال هم اکنون امکان ادامه این شرایط ممکن نیست، چون میانگین بیکاری در این کشور به خصوص در میان جوانان همچنان روند صعودی را طی می کند و در این شرایط پر کردن 8 میلیون فرصت شغلی توسط نیروی کار خارجی منطقی به نظر نمی رسد.
بر خلاف دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مانند امارات متحده عربی و عمان که تلاش کرده اند، از میزان وابستگی خود به نفت بکاهند، اما عربستان در عمل گامی در این راه برنداشته است و اگر هم برداشته شده، محدود و کوچک بوده و چالش های بوروکراتیک بسیار و بزرگی در این راه وجود دارد که باید از پیش رو برداشته شود. از آنچه گفته شد، به راحتی می توان دریافت که وابستگی عربستان به نفت تا سال های سال ادامه خواهد داشت.
وقتی با مهنا درباره پایان ذخایر نفتی عربستان سخن می گوییم، او می گوید: بله این ذخایر تمام خواهد شد، اما این امر 10 تا 20 سال آینده رخ نخواهد داد. این گفته به خوبی نشان می دهد که تغییری در راه نخواهد بود.

ائتلاف سمی
در یکی از روزهای بهار، در حالی که حدود سه ماه از به قدرت رسیدن سلمان گذشته بود، وی از «درعیه» بازدید به عمل می آورد، منطقه ای که اطراف ریاض، پایتخت عربستان واقع شده و آل سعود می گوید که پایتخت اول حکومت سعودی پیش از ریاض بوده است.

ملک سلمان اعلام می کند که برای توسعه منطقه 500 میلیون دلار اختصاص داده و حکومت سعودی انتظار دارد، ظرف دو سال آینده این منطقه ده ها هزار گردشگر را جذب خود کند.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
حدود 270 سال پیش در این منطقه قبیله سعود با عشیره مردی که «محمد بن عبد الوهاب» خوانده می شد، ائتلاف کرد، کسی که پایه گذار مکتب وهابیت بود و با اصول افراط گرایانه ای که پایه گذاری کرد، مادر و سرمنشاء تمام گروه ها و جریان های افراط گرایانه از جمله «القاعده» و «داعش» شمرده می شود.
ائتلاف سعودی – وهابی همچنان به قوت خود پابر جاست و حتی حوادث 11 سپتامبر 2001 میلادی که از 19 نفر عامل آن، 15 نفر دارای تابعیت سعودی بودند، نیز نتوانست ضربه ای به پیکر این ائتلاف وارد کند.
 سعودی ها در پاسخ به انتقادات غربی ها و فعالان حقوق بشر درباره عدم اجازه ساخت و بنای کلیسا برای مسیحیان یا اماکنی برای عبادت پیروان دیگر ادیان یا ادای فرایض دینی و مذهبی اشان به این بهانه متوسل می شود که عربستان به این جهت که موطن حرمین شریفین است، به معنای کامل کلمه دولت خوانده نمی شود، بلکه باید آن را شبیه واتیکان دانست و به این طریق آل سعود با تکیه بر اصول و مبادی وهابیت به مقابله با ادیان دیگر می پردازد.با وجود تمام سختگیری های صورت گرفته با این حال جوانان عربستانی در تلاش برای تغییر وضعیت و شرایط زندگی خود هستند و همواره این سوال را مطرح می کنند که چرا همانند جوانان دیگر کشورها نیستند و بسیاری از امور بر آنها تحریم شده است.
این یکی از مهمترین ویژگی های وهابیت سعودی است و به نظر نمی رسد که ملک سلمان آمادگی پذیرش تغییرات و انجام اصلاحات را داشته باشد، حتی وی در برخی از موسسات مانند هیات امر به معروف و نهی از منکر از مدیرانی استفاده کرد که تندروتر از مدیران و روسای قبلی بودند، همچنین اعدام ها در این کشور از زمان به قدرت رسیدن سلمان افزایش چشمگیری داشته و از آغاز سال جاری تاکنون حکم اعدام 90 نفر به شیوه قطع کردن سر اجرا شده که برابر تمام اعدام های اجرا شده در سال گذشته میلادی است که آخرین سال سلطنت عبد الله به شمار می آمد.یکی از مشاوران عبد الله می گوید که سلمان تلاش می کند، همه را زیر چتر خود بگیرد، اما این چتر تنها افرادی را در برخواهد گرفت که به گذشته تعلق داشته و به قدیم دل بسته باشند.

شورشی متعارض
«محسن العواجی»، فعال معارض سعودی 12 دوربین مدار بسته و مانیتور را اطراف خانه اش در یکی از شهرک های اطراف ریاض نصب و راه اندازی کرده و هنگامی که از وی دلیل این امر را سوال می کنید، با خنده می گوید: می خواهم وقتی برای بازداشت مجددم، می آیند، آمادگی کامل داشته باشم.

العواجی تاکنون چند بار توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شده و آخرین بار مربوط به زمانی است که وی بیانیه نخبگان سعودی مخالف انقلاب نظامیان در مصر را امضا کرده و خواستار بازگشت مشروعیت به این کشور شده بود.العواجی که از طبع ظنز بسیار بالایی برخوردار است و با اخوان المسلمین هم دردی می کند، تنها شهروند عربستانی نیست که خواهان پارلمان و سلطنت مشروطه برای کشورش است و آن را رویایی برای خود می داند، بلکه این خواست تمام عربستانی هاست، اما در عین حال وی می گوید که ما جامعه ای قبیله ای هستیم و به همین دلیل نیازمند خاندان سعودی می باشیم، اما این بدین معنا نیست که آنها را دوست داریم، بلکه مجبوریم آنها را تحمل کنیم.

چرا تروریست‌هایی که نمک آل‌سعود را خوردند نمکدان می‌شکنند/ اماده انتشار
افکار العواجی برای خاندان سعودی خطرناک شمرده می شود، با این حال وی بخشی از این نظام است و خود را جزو دستگاه دینی و مذهبی می داند که بر کشور حاکم است و با وجود تمام افکار و اندیشه ها و دیدگاه هایش می گوید که «من وهابی هستم».

العواجی به عنوان مبلغ و مفتی وهابی در دهه هشتاد برای اسامه بن لادن، رهبر القاعده و عناصر این گروه کمک مالی جمع آوری می کرد، اما هم اکنون با مجوز حکومت سعودی جوانان وهابی که قصد پیوستن به صفوف گروه های مسلح را دارند، قانع می کند که خود را تسلیم پلیس کنند.وی همچنین تاجری همیشه در سفر است و دیپلمات های غربی برای فهم و دریافت نگرش و افکار سعودی ها با وی دیدار می کنند.
از آنچه گذشت به راحتی می توان دریافت که کنار هم قرار دادن این تناقضات چقدر سخت است، اینکه فردی هم مشوق فعالیت مسلحانه در قالب گروهی مانند القاعده باشد و هم مانع آن در قالب گروه های مسلح کنونی مانند داعش.این موضوعی است که خود العواجی نیز به آن اذعان می کند و می گوید: برای مردم عربستان به خصوص افرادی که سنتی هستند، بسیار سخت که برخی معانی و مفاهیم را درک کنند، به عنوان مثال به آنها گفته شده است که جهاد علیه دشمنان اسلام مقدس است، در حالی که اکنون مشاهده می کنیم که این جهاد را مستثنی می کنند و این موضوع به ویژه پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 تشدید شد.

العواجی تاکید می کند: این موضوعی است که القاعده پیشتر و داعش هم اکنون به خوبی از آن به سود خود بهره برداری می کند، به همین دلیل است که مشاهده می کنیم، جوانانی از عربستان به صفوف داعش ملحق می شوند تا با دشمنان اسلام مبارزه کنند، اما پس از مدتی به دشمن عربستان تبدیل می شوند.

این فعال عربستانی می گوید: پادشاه جدید عربستان باید روزی بر تمام این تناقضات فائق آید و آنها را حل کند. عربستان بخشی از جامعه بین المللی است، اما کشوری است که تشابهی با نحوه شکل گیری کشورهای دیگر ندارد.
وی می افزاید: من هرگز آرزو نمی کردم جای رهبران و مسئولان جدید کشور باشم، چون نمی دانم چگونه می خواهند تناقضات موجود در کشور را حل کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد