سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

اگر توافق نهایی تا تاریخ 9 جولای حاصل نشود و به بعد از این تاریخ موکول شود، بر اساس قانون " بازبینی توافق هسته ای با ایران " که در ماه می سال جاری در کنگره تصویب شده و به امضای باراک اوباما رسیده است، فرصت کنگره برای بررسی توافق نهایی به دو ماه افزایش خواهد یافت.

همزمان با پایان یافتن ضرب الاجل توافق نهایی هسته ای و در حالی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از روز سه شنیه (امروز) به منظور ادامه مذاکرات به وین بازخواهد گشت، رسانه های آمریکایی گمانه زنی هایی را درباره احتمال تمدید 10 روزه مذاکرات مطرح کرده اند.

به گزارش عصر ایران از روز دوشنبه و پس از نشست خبری جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید این احتمال و گمانه زنی در محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا تقویت شده است که احتمال تمدیدحداکثر 10 روزه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی وجود دارد.
ارنست دیروز به خبرنگاران گفت بعید به نظر می رسد تا ضرب الاجل پایان ماه ژوئن توافق نهایی حاصل شود. او همزمان تاکید کرد کاخ سفید از امکان رسیدن به توافق نهایی هسته ای در این دور از مذاکرات اطمینان دارد.
رسانه های آمریکایی در دو روز گذشته مدعی شده اند ، مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات اخیر  تغییر  موضع داده و به برخی از مفاد تفاهم سیاسی لوزان که دو ماه پیش بر سر آن توافق شد، پای بندی ندارند.
این ادعا در حالی است که در دو ماه گذشته برخی مقامات آمریکایی با تفسیر به رای مفاد کلی تفاهم لوزان و ارایه "فکت شیتی" مغایر با مفاد کلی مورد توافق در بیانیه لوزان تلاش کردند ، در یک بازی سیاسی و رسانه ای مذاکره کنندگان ایرانی را تحت فشار قرار دهند، با این حال تیم مذاکره کننده ایرانی همواره براصول ثابت خود در مذاکرات، اراده سیاسی برای توافق نهایی و ضرورت رعایت خطوط قرمز ایران در مذاکرات تاکید کرده است.
دیروز جاش ارنست بار دیگر با تکرار تلویحی ادعای برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر عدم پای بندی ایران به مفاد تفاهم لوزان اعلام کرد که اگر ایران به مفاد بیانیه لوزان پای بند نباشد هیچ توافق نهایی در کار نخواهد بود.
وب سایت "هیل" وابسته به کنگره آمریکا با ارایه گزارشی درباره مذاکرات هسته ای نوشت اگر مذاکرات کنونی تا تاریخ 9 جولای (10 روز دیگر) به نتیجه برسد و متن توافق نهایی به امضای طرفین مذاکره برسد آن گاه کنگره آمریکا 30 روز فرصت خواهد داشت این توافق را پیش از لغو تحریم های کنگره علیه ایران از سوی اوباما مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس این گزارش اگر توافق نهایی تا تاریخ 9 جولای حاصل نشود و به بعد از این تاریخ موکول شود، بر اساس قانون " بازبینی توافق هسته ای با ایران " که در ماه می سال جاری در کنگره تصویب شده و به امضای باراک اوباما رسیده است، فرصت کنگره برای بررسی توافق نهایی به دو ماه افزایش خواهد یافت.
موافقان توافق هسته ای در آمریکا نگران هستند که تاخیر در رسیدن به توافق و طولانی شدن مهلت کنگره برای بازبینی آن ممکن است موضع مخالفان توافق در کنگره را تقویت کرده و آنها را به مانع تراشی بیشتر در تصویب توافق نهایی هسته ای با ایران تشویق کند.

سفیر ایران گفت: رضا ضراب شهروند ترکیه است و در کشور شما زندگی می کند. او روابطی تجاری با ایران داشت و دادگاه او را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.

سفیر ایران در ترکیه نسبت به احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه هشدار داد و گفت این کار نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه حریت ترکیه علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا در اظهارات خود در انجمن خبرنگاران حوزه دیپلماسی در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه گفت:" هر گونه تخلف از تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل متحد از سوی ترکیه ظرفیت این کشور را برای حفظ ثبات و امنیت سوریه از بین خواهد برد.
 رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرده است کشورش اجازه نخواهد داد یک دولت مستقل کردی در سوریه تشکیل شود.
این واکنش اردوغان همزمان با پیشروی های روزهای گذشته نیروهای کرد سوریه در برابر داعش در مناطق مرزی با ترکیه صورت گرفت.بیگدلی در واکنش به ادعاها درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه در منطقه " جرابلس" در استان حلب سوریه گفت پیشتر نیز ادعاهایی در این باره در رسانه ها مطرح شده بود اما مقامات ترکیه آن را رد کرده بودند.
بیگدلی در ادامه ابراز امیدواری کرد ایران و ترکیه از ظرفیت های مشترک دو کشور به منظور بازگرداندن صلح و ثبات به کشور بحران زده سوریه استفاده کنند.
بیگدلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارتباطات ادعایی رضا ضراب تاجر ایرانی تبار مقیم ترکیه گفت: ارتباطات این فرد با ایران صرفا جنبه تجاری داشته است.
او گفت:" ضراب  شهروند ترکیه  است و در کشور شما زندگی می کند. او روابطی تجاری با ایران داشت و دادگاه او را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.
او در پاسخ به سوالی درباره اعظای جایزه به ضراب و اینکه آیا او از دیدن عکس های ضراب در صفحه نخست روزنامه های ترکیه به عنوان یکی از صادر کنندگان برتر ترکیه متعجب شده است یا نه ؟ گفت:" من متعجب نشدم چون عکس ها را ندیدم. شما و من دیدگاه های متفاوتی درباره موضوع ضراب داریم."
بیگدلی افزود:" او به عنوان یک بیزنس من موفق جایزه دریافت کرد. ما به عنوان سفارت ایران در ترکیه هیچ تماس و ارتباطی با این فرد نداریم."
رضا ضراب تاجر ایرانی مقیم ترکیه در 17 دسامبر سال 2013 و بر سر اتهامات پرونده فساد بزرگ اقتصادی در ترکیه دستگیر شد. او متهم به پولشویی و پرداخت رشوه به برخی دولتمردان ترکیه و برخی اعضای ارشد کابینه اردوغان شده بود اما چند ماه بعد دادگاه او را از تمامی اتهامات مالی تبرئه کرد.
ضراب هفته گذشته از سوی اتحادیه صادر کنندگان ترکیه به عنوان یکی از برترین صادر کنندگان ترکیه جایزه دریافت کرد. او جایزه خود را از دست معاون نخست وزیرترکیه گرفت.

نیروی پدافند هوایی عربستان سعودی با شلیک موشک، اسکاد شلیک شده از سوی یمن را سرنگون کرد.یک فروند مشوک اسکاد از یمن به عربستان سعودی شلیک شد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی یمن از شلیک یک فروند موشک روسی اسکاد به سمت پایگاه موشکی عربستان سعودی خبر داد.این خبرگزاری هم اکنون در اختیار دولت حوثی های یمن است.
این موشک به سمت پایگاه موشکی السلیل درمنطقه وادی الدواسر عربستان سعودی شلیک شده بود.
شلیک اولین موشک اسکاد از یمن به عربستان/ سرنگونی اسکاد یمن با پاتریوت سعودی / تقابل موشک های روسی و آمریکایی

همزمان شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد نیروی پدافند هوایی عربستان سعودی با شلیک موشک توانست موشک اسکاد شلیک شده از سوی یمن را سرنگون کند.

کاخ سفید: برخی مسایل مهم هسته‌ای هنوز حل نشده‌اندسخنگوی کاخ سفید همچنین قدرت بازگشت پذیری تحریم ها را زیاد دانست و گفت: این بازگشت پذیری باعث می شود که ایران تعهدات خود را نقض نکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل  از خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه توافقنامه ای که ماه آوریل بدست آمد (بیانیه لوزان) مستلزم تعهدات چشمگیر از طرف ایرانی ها است، گفت: آنچه که در این توافقنامه وجود دارد مجموعه ای از تدابیر راستی آزمایی است که اطمینان خواهد داد کارشناسان بین المللی به سایت های ایرانی ، تاسیسات ایرانی و حتی اشخاص ایرانی دسترسی دارند تا اطمینان حاصل کنند که آنها به تعهداتی که در چارچوب این توافقنامه دادند، عمل می کنند.
سخنگوی کاخ سفید در عین حال اذعان کرد، ضرب‌الاجل سه‌شنبه برای توافق هسته‌ای با ایران دست‌یافتنی نیست زیرا برخی مسایل مهم هنوز حل نشده‌اند.وی گفت: مسایل باقی‌مانده در 36 ساعت آینده حل نخواهند شد و نیازمند زمان اضافه است.ارنست همچنین از اعمال دخالت‌آمیزترین نوع بازرسی‌ها از مراکز ایران سخن به میان آورد.
یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: به نظر می رسد درباره مسائل فنی ما نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه در برخی از مسائل فنی پسرفت داشته ایم.
دیپلمات های غربی گفته اند مهمترین اختلافات میان ایران و گروه 1+5 هم اکنون بر سر زمانبندی رفع تحریم ها و بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران است.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، بسیاری از مقامات و دیپلمات ها و منابع آگاه ایرانی و غربی نیز می گویند مذاکرات هسته ای در وین به بعد از پایان مهلت از پیش تعیین شده یعنی سه شنبه 9 تیرماه طول خواهد کشید.این در حالی است که دولت آمریکا در صورتی که تا روز 10 ماه آینده میلادی (جولای) متن توافق هسته ای با ایران را به کنگره آمریکا ارائه نکند، کنگره به جای 30 روز، 60 روز مهلت خواهد داشت متن توافق را بررسی کند.
در صورت امضای این توافق، نزاع هسته ای 12 ساله میان ایران و غرب پایان می یابد و باب برداشتن تحریم ها از ایران نیز باز می شود.


2 اختلاف اصلی  در مذاکرات هسته ای: تحریم ها و بازرسی
یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: به نظر می رسد درباره مسائل فنی ما نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه در برخی از مسائل فنی پسرفت داشته ایم.
یک دیپلمات غربی دیگر هم به رویترز گفت: دو نقطه اختلافی اصلی وجود دارد. مدت و زمان کاهش تحریم های ایران در مقابل اقدامات هسته ای تهران و چگونگی و ابزارهای بازرسی برای اینکه ایران نتواند در عمل به تعهداتش اختلال ایجاد کند.رویترز اضافه کرد: مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی همچنین می خواهند وسیله ای داشته باشند که اگر ایران به تعهداتش در توافق های آینده پایبند نبود بتوانند تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد علیه تهران را بازگردانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 گزارش منابع عراقی از منطقه عملیاتی شمال استان صلاح الدین حاکی از فرار بزرگ و جمعی نیروهای داعش از شهر بیجی است و در عین حال یک سخنگوی نظامی عراق گفت هیچ هماهنگی میان نیروهای عملیاتی با مستشاران آمریکایی و ائتلاف بین المللی وجود ندارد.
قاسم مصلح فرمانده تیپ علی اکبر (ع) از مجموعه گروه های الحشد الشعبی، به پایگاه خبری المعلومه گفته که نیروهای داعش در پی اجرای مرحله دوم عملیات آزاد سازی بیجی موسوم به 'لسیل الجارف'، بصورت جمعی از منطقه گریخته اند.وی گفت: در عملیات نهایی که به پاکسازی کامل شهر و استقرار نیروها در خیابان های اصلی و مناطق مرکزی انجامیده، دهها تن از نیروهای گروه تروریستی داعش کشته و زخمی شدند.
به گزارش منابع خبری، هنوز جنازه های عناصر داعش در سطح خیابان ها دیده می شود.
نیروهای الحشد الشعبی شامل کتائب حزب الله، عصائب اهل الحق، تیپ علی اکبر(ع) به همراه نیروهای امنیتی عراق صبح امروز دوشنبه در پی یک نبرد سخت وارد شهر بیجی شدند.
شهر بیجی طی هفته های گذشته محل شدیدترین درگیری ها میان نیروهای عراقی و گروه تروریستی داعش بود و این گروه تلاش زیادی کرد تا این منطقه استراتژیکی را که پالایشگاه بیجی نیز در آن قرار دارد، از دست ندهد.یکشنبه شب منابعی در شمال عراق به خبرنگار ایرنا اطلاع داده بودند که گروه تروریستی داعش به دنبال شکست سنگین در منطقه بیجی ، این گروه خانواده های اعضای خود را از این منطقه به موصل انتقال داده است.در همین حال احمد الاسدی، یک سخنگوی هیات الحشد الشعبی نیز تاکید کرد که هیچ هماهنگی میان نیروهای الحشد الشعبی و مستشاران آمریکایی و نیز ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا وجود ندارد.
وی تاکید کرد، نیروهای الحشد الشعبی زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق حیدر العبادی قرار داشته و در هماهنگی با اتاق عملیات مشترک عمل می کنند.عراقی ها ، نسبت به نیت آمریکا در جنگ علیه داعش تردید دارند، بطوری که می گویند، هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا همواره از هدف قرار دادن داعش در استان های صلاح الدین و الانبار خودداری کرده و در مقابل بارها نیروهای مقاومت اسلامی و امنیتی عراق را بمباران کرده اند و بعدا ادعا کرده اند، اشتباه شده است.
منبع: ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد