سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر نگران کننده برای استان

   خوزستان دارای آمار بالای افراد مرگ مغزی /اما در رتبه های آخر اهدای عضو

اهواز - ایرنا - مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان از نظر اهدای عضو در رده های آخر کشور قرار دارد که زیبنده این استان نیست، این در حالی است که آمار افراد مرگ مغزی در این استان بالاست.

به گزارش ایرنا دکتر امین بحرینی دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار افراد مرگ مغزی در خوزستان بالا است و از این نظر در ردیف دو تا سه استان نخست کشور قرار داریم اما آمار اهدای عضو پایین است.
وی افزود: بر طبق آمار پزشکی قانونی در سال 91، 500 بیمار مرگ مغزی ناشی از تصادف در این استان گزارش شد که 50 درصد در بیمارستان و 50درصد در صحنه تصادف دچار مرگ مغزی شدند.
وی ادامه داد:250 نفر از این تعداد به صورت بالقوه قابلیت اهدای عضو را داشتند در صورتی که تنها چهار مورد اهدای عضو انجام گرفت.
دکتر بحرینی ادامه داد: آمار اهدای عضو در خوزستان پارسال به 17 مورد رسید و در سه ماه نخست امسال نیز 11 مورد در اهواز و سه مورد در بهبهان انجام شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بیماران نیازمند به اهدای عضو در انتظار پیوند هستند گفت:هم اکنون یک هزار و 200 بیمار دیالیزی در خوزستان وجود دارد که ماهانه 60 نفر نیازمند دیالیز به بیمارستان ها معرفی می شود و همچنین 100 نفر بیمار در فهرست پیوند کبد قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای هر فرد مرگ مغزی را می توان به هفت نفر و بافت و نسوج را به 20 تا 30 نفر اهدا کرد.
بحرینی در خصوص علل ایجاد مرگ مغزی گفت: تصادف از شایع ترین دلایل این عارضه است اما خونریزی مغزی و مسمومیت دارویی نیز می تواند مرگ مغزی ایجاد کند.
مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مرگ مغزی قطعی و برگشت ناپذیر است و تا 48 ساعت می توان از اعضای بیمار مرگ مغزی برای پیوند استفاده کرد.
وی تاکید کرد: اهدای عضو از نظر شرعی و قانونی هیچ اشکالی ندارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: امروزه بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی یا کبد با پیوند و اهدای عضو از مرگ یا دیالیز کردن نجات می یابند.
دکتر ایرج نظری اضافه کرد: در کشور و از جمله خوزستان نیز پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و در این استان شرایط برای ارایه خدمات به این بیماران ایجاد شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد