سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از میراث فرهنگی استان

فارس گزارش می‌دهد
«تپه برمی» تپه‌ای مانده از تاریخ با مردمانی در انتظار خدمات

مردمان ساکن در «تپه برمی» تپه‌ای مانده از تاریخ، چشم به راه ارائه خدمات هستند.

خبرگزاری فارس: «تپه برمی» تپه‌ای مانده از تاریخ با مردمانی در انتظار خدمات                

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در غرب رودخانه علا رامهرمز، رودخانه‌ای که در شرق رامهرمز با رود مارون به هم پیوسته و رودخانه جراحی را تشکیل و پس از گذر از دشت‌های جنوب خوزستان سرانجام به خلیج فارس سرازیر می‌شود، تپه‌ای باستانی دارای آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ فازهای مختلف عیلام و متاخر است، این تپه در سال 1347 به شماره 403 ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، در رابطه با این تپه باستانی اظهار کرد: آثار عتیقه بسیاری تاکنون از این تپه به طور اتفاقی به دست آمده که اغلب شامل زیورآلات زنانه، اشیای سفالی و پیکرهای سفالی و آجری، آجر نوشته و سنگ نوشته و سفال بوده است.

احسان شیخ بارانی گفت: در سال 1372 خورشیدی در منتهی علیه ضلع جنوبی این تپه، سنگ نوشته‌ای به طور اتفاقی به دست آمد که معادل 53 کیلوگرم وزن و تصویری و نیمه هجا است.

*حتی اجازه تعمیر منازل هم به مردم ساکن در روستای «برمی» داده نمی‌شود

یک شهروند رامهرمزی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی و آوارگی مردم شهر و روستاهای مرزی و مهاجرت به شهرهای همجوار، گروهی از مردم بدون خانمان با سکونت بر روی این تپه و ساختن منازلی موقت ساکن آنجا شدند و کم کم طی سال‌ها به جمعیت آنها افزوده شد و مانعی هم از سوی سازمان و یاد نهادی برای جلوگیری از اسکان آنها به عمل نیامد.

محمدعلی بهوندیوسفی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، مهاجرین ساکن بر تپه منازل ساخته شده بر روی تپه را فروختند و به شهرهای خود بازگشتند و مردم بومی که منازل را خریده بودند در این مکان ساکن شدند.

وی گفت: در حال حاضر 143 خانوار بر روی این تپه باستانی سکونت دارند که به علت قدمت آن، میراث فرهنگی اجازه حفاری در عمق و ساخت و ساز جدید را به ساکنان آن مکان نمی‌دهد و با توجه به فرسوده بودن بافت منطقه حتی اجازه تعمیر منازل هم به مردم ساکن در روستای «برمی» معروف به «تل برمی» داده نمی‌شود.

*به بهانه تاریخی بودن این منطقه اشتراک گاز به ما نمی‌دهند

مومن محبی عضو شورای اسلامی روستایی رامهرمز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه عنوان کرد: از سال 70 تاکنون در این محل سکونت دارم ولی متاسفانه مدتی است که شاهد بی‌مهری مسئولان شده و با وجودی که دارای آب و برق هستیم ولی از نعمت گاز بی‌بهره بوده و با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌ایم.

شمس‌الله بوستان نیز گفت: 12 سال است که در این منطقه ساکن هستم، مشکل اصلی ما نداشتن گاز خانگی است که لوله اصلی وارد روستا شده و با حدود یک‌متر و نیم فاصله از جلوی منازل ما عبور کرده، ولی به بهانه تاریخی بودن این منطقه اشتراک گاز به ما نمی‌دهند.

*میراث فرهنگی از دادن انشعابات جلوگیری می‌کند

 عضو دیگر شورای اسلامی روستایی رامهرمز نیز، مشکل اصلی مردم این روستا را عدم گازرسانی ذکر کرد و افزود: لوله گاز وارد این روستا شده ولی میراث فرهنگی از دادن انشعابات جلوگیری می‌کند.

کوروش بزرکار اضافه کرد: تکلیف این مردم چیست، اگر این تپه باستانی است پس چرا خدمات آب و برق و جدول گذاری اجرا شده و چگونه لوله اصلی گاز وارد روستا شده است؟!

دهیار روستای تل برمی نیز چنین اظهارنظر کرد: حدود 22 سال است که در این روستا ساکن هستم در این مدت به ما می‌گویند که به علت باستانی بودن این روستا، می‌خواهیم این روستا را تخلیه و جابه‌جا کنند اما هیچ کاری تاکنون صورت نگرفته است.

محمد محمدموسایی افزود: طی این سال‌ها خدمات مختلفی به مردم ارائه شده ولی از دادن گاز خانگی ممانعت می‌کنند و مردم را با مشکل خرید گاز و تهیه سیلندر با قیمت گران روبه‌رو کرده‌اند.

*از سال 82 لوله اصلی گاز وارد این روستا شده، اما تعطیل شده است

یکی از اهالی روستا گفت: اکثر مردم این روستا دامدار و کشاورز و کارگر هستند و اغلب زمین کشاورزی داریم، اگر می‌خواهند ما را جابه‌جا کنند باید در همین نزدیکی باشد.

علی برناوی افزود: از سال 82 لوله اصلی گاز وارد این روستا شده که بخشی از خانه‌ها هم اشتراک گرفتند که ادامه کار به تعطیلی کشیده شد لذا اگر به صورت روکار هم به ما گاز بدهند راضی هستیم.

*منتظر نظر نهایی سازمان میراث فرهنگی کشور هستیم

فرماندار رامهرمز در ادامه این توضیحات، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بنا به گفته میراث فرهنگی، این تپه، باستانی است و با توجه به اینکه از سال‌های گذشته تاکنون مردمانی در این منطقه سکونت کرده‌اند و دارای آب و برق و جاده و مدرسه نیز هستند، اما میراث فرهنگی از حفاری شرکت گاز و گاز رسانی به مردم در این محوطه جلوگیری به‌عمل آورده است.

مصطفی سمالی ادامه داد: ما پیگیری اداری را انجام داده و کارشناس ارشد میراث فرهنگی از محل بازدید کرده است و قرار شد که نظرات خودش را با هماهنگی میراث استان به مرکز اعلام کند.

فرماندار رامهرمز در پایان بیان کرد: ما منتظر نظر نهایی سازمان میراث فرهنگی کشور هستیم تا بتوانیم به نحوی مشکل گازرسانی شهری به مردم این منطقه را حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مردم روستای تل برمی (تپه برمی) از مسئولان شهرستان، استان  و کشور می‌خواهند هر چه زودتر آنها را از بلاتکلیفی برهانند و با وجودی که طی سال‌های گذشته سایر خدمات به مردم داده شده، حالا هم به هر طریقی که شده مشکل گاز خانگی این روستا را حل کنند و اگر تشخیص می‌دهند که این تپه میراث ماندگار و کهن است مردم را به حال خود رها نکنند و فکری اساسی کنند تا این تپه باستانی از تاریخ وامانده نشود و مردم نیز درمانده از خدمات نشوند.

انتهای پیام/72012/ح20

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد