سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز ایران و منطقه

ایرانی ها از هیچ تلاشی برای حصول این توافق -که برای رئیس جمهور روحانی و به نظر من برای همه دولت ایران حائز اهمیت است- دریغ نکرده اند تا اینگونه ایران از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و به جمع «جامعه جهانی» برگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانس24 گزارش داد به نظر می رسد توافق بر سر برنامه هسته ای ایران قابل دسترس باشد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست چهار درباره مذاکرات برنامه هسته ای ایران گزارش داد: وزیر امور خارجه ایران امشب وین را به مقصد تهران ترک می کند تا احتمالاً از روند گفتگوها در مرحله فعلی به مسئولان کشورش گزارش دهد. او فردا به وین بازخواهد گشت. مذاکرات پس از ضرب الاجل سی ام ژوئن ادامه پیدا می کند اما فقط برای چند روز. به نظر می رسد توافق قابل دسترس باشد.

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس درباره بازگشت وزیر امور خارجه ایران به تهران اظهار داشت: ایرانی ها از هیچ تلاشی برای حصول این توافق -که برای رئیس جمهور روحانی و به نظر من برای همه دولت ایران حائز اهمیت است- دریغ نکرده اند تا اینگونه ایران از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و به جمع «جامعه جهانی» برگردد.

در مقابل، مطالبات گروه پنج به علاوه یک و به خصوص فرانسه - که به داشتن موضعی سخت در این مذاکرات مشهور است- موجب نگرانی برخی مقامات ایران شده است. به نظر من، ظریف به این نیاز دارد که مقامات ایران را مطمئن کند که امکان بازگردان ایران و پایان تحریم های بین المللی همراه با حفظ وجهه این کشور وجود دارد.

به گفته این کارشناس، در نتیجه وی به این نیاز دارد که با رئیس جمهور روحانی و رهبر معظم انقلاب مشورت کند تا بداند آیا می تواند مطالبات گروه پنج به علاوه یک و به خصوص بازرسی ناگهانی از مراکز نظامی ایران را قبول کند یا نه.

او می افزاید: با توجه به اینکه ایران کشوری دارای حاکمیت است، بازرسی از مراکز نظامی برای مقامات ایرانی قابل قبول نیست و هرگونه بازرسی از تاسیسات نظامی غیرهسته ای به حاکمیت ملی‌ ایران خدشه وارد می کند. به این مورد خواسته مقامات ایرانی درخصوص لغو همه تحریم های بین المللی افزوده می شود.

اما گروه پنج به علاوه یک از ایران می خواهد که قبل از لغو همه تحریم ها، ابتدا حسن نیت خود را ثابت کند. در نتیجه می توان گفت هنوز مسائلی باقی مانده است و برای رسیدن به توافق باید این مسائل حل شود.

به همین علت بعید به نظر می رسد تا سی ام ژوئن توافقی حاصل شود. تمدید چند روز مذاکرات نیز مشکلی ایجاد نمی کند. اما تمدید مذاکرات برای مدتی طولانی تر استدلال تندروهای ایرانی را که مخالف توافق هستند، موجه جلوه می دهد. همچنین موجب تقویت مواضع نومحافظه کاران و جمهوری خواهانی می شود که به روابط نزدیک ایران و دولت اوباما خوش بین نیستند، زیرا حصول توافق تا ابتدای ژوئیه شاید به معنای نزدیکی روابط ایران و آمریکا در میان مدت باشد.

کارشناس فرانس 24 در پایان می گوید: در کل اگر چنین اتفاقی بیافتد، باردیگر به همان قدرت جهانی تبدیل می شود. اتفاقی که بسیار برای عربستان و اسرائیل مشکل ساز است.
معاون جان کری:

تقلا و مبارزه بین سنی‌ها که میان افراطی‌ها و اکثریت قاطع مسلمانان میانه‌رو درگرفته است، متبلور شده است. رقابت‌ میان قدرت‌های مستقر در کشورهای منطقه و اسلامِ سیاسی - که معمولاً نمادِ آن، اخوان المسلمین است - نیز بالا گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: ما باید روسیه و ایران را متقاعد کنیم که بسیاری از منافع محوری آنان در سوریه، حتی در دورانِ پس از اسد، نیز ممکن است حفظ شود.

به گزارش انتخاب، آنتونی جی بلینکن، معاون جان کری وزیر خارجه آمریکا،در کنفرانس سالانه «مرکز امنیت جدید آمریکا» در واشنگتن با عنوان «جهان در کشاکش هرج و مرج» گفت: یقیناً چنین احساس می‌شود که ما در خطرناک‌ترین برههِ تاریخ معاصر که به‌یاد داریم بسر می‌بریم، زیرا ما با تهدیدهای مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم که شامل بالا آمدن سطح آب دریاها، پیدایش بیمارهای نوظهور، حملات سایبریِ پیچیده و ظهور آن دسته از تروریست‌های افراطی است که با همه چیز مخالفند.

وی افزود: امروز صبح نیز حملات ویرانگر (تروریستی) به چندین نقطه در سراسر جهان انجام شده که مؤید همین نکته است.وی در خصوص منطقه خاورمیانه (از غرب آسیا تا شمال آفریقا) گفت: در خاورمیانه‌ی بزرگ، ما شاهد روندی بسیار متفاوت هستیم: موجی از تغییرات زیرساختی و عظیم که نظم منطقه‌ای را در شرف فروپاشی قرار داده است در این منطقه در جریان است. ما آن را در به چالش کشیده شدنِ نظم داخلی کشورهای این منطقه مشاهده می کنیم که شامل خیزش بخش‌های جدیدی از جامعه، قدرت گرفتن صداهای جدید و مطالبات مردمی برای آزادی و فرصت‌های بیشتر است.
او افزود: البته این می‌تواند تحولی مورد استقبال و مطلوب باشد، اما در عین حال ممکن است واکنش خشونت آمیزِ نظم قدیمی را به دنبال داشته باشد که نمونه این فرایند را در چرخهِ طولانی مدتِ مرگ در سوریه، یا در لیبی که نظم پیشین حکومت قذافی سرنگون شده است، مشاهده می کنیم و می بینیم که ممکن است خلاء قدرتی در این کشورها بوجود آید که تندروها و افراطی‌ها آن خلاء را پرکنند.
این تحولات ممکن است باعث تضعیف اقتدار دولت‌های کشورهای خاورمیانه و فرسایش نظم آن کشورها و ظهور مناطقی در آن ها شود که تحت کنترل و مدیریتِ حکومت مرکزی نباشد. این بی‌نظمی‌ها ممکن است همچنین به اشاعه سلاح‌ها و فنآوری‌ها و همچنین نمودار شدن مجددِ فرقه‌گرایی و افراطی‌گریِ دینی در این کشورها منجر شود.
مشکل دیگری که منطقه با آن روبرو است، به چالش کشیدن نظم منطقه ای توسط دولت های مختلف است: این معضل در روند فزاینده‌ی رقابت‌های منطقه‌ای میان کشورها؛ تشدید رویارویی میان عربستان سعودی و ایران؛ و هچمنین گسترش جنگ‌های نیابی، قابل مشاهده است.
همچنین این مشکل در تقلا و مبارزه بین سنی‌ها که میان افراطی‌ها و اکثریت قاطع مسلمانان میانه‌رو درگرفته است، متبلور شده است. رقابت‌ میان قدرت‌های مستقر در کشورهای منطقه و اسلامِ سیاسی - که معمولاً نمادِ آن، اخوان المسلمین است - نیز بالا گرفته است.
ما اغلبِ این نوع تحولات را در عراق مشاهده می کنیم، زیرا اکنون فشارهای ناشی از چندین دهه دیکتاتوری، جنگ یا استیلای بیگانگان در این کشور برداشته شده است که به نوبه خود، به بسیاری از این نقش‌آفرینان اجازه داده است که به صورت شاخ به شاخ با تلاش‌های شکننده برای ایجاد دولتی فراگیر که نماینده همه مردم عراق باشد، برخورد کنند. یکی از محصولات سمّیِ این تحولات، بیگانه شدن بخش عمده‌ای از جامعه‌ی سنی در عراق از دولتی است که نماینده آنان نیز هست. حدود بیست میلیون نفر از این سنی‌ها در منطقه‌ای میان بغداد و دمشق زندگی می‌کنند.
در رویارویی با چنین بی‌ثباتی گسترده‌ای در منطقه، انسان ممکن است وسوسه شود که خواهان یک راه حل بزرگ و فراگیر آمریکایی شود که نظم را بر منطقه تحمیل کند و آن را یک‌شبه دگرگون سازد. این در حالی است که ما باید درباره مؤثر و پایدار بودند مداخله نامحدود نظامی و در مقیاس بزرگ در خاورمیانه بحث کنیم.

ما باید بپذیریم که تغییرات تاریخی در خاورمیانه در جریان است که هیچ ربطی به ما ندارد و ما قادر نیستیم آن‌ها کاملاً کنترل کنیم. بلینکن تأکید کرد: این آمریکا نبود که یک میلیون نفر را در میدان تحریر قرار داد. ما نهضت بهار عربی را خلق نکردیم، یا حتی آرمان‌های دمکراتیک که نماد نهضت‌های بهار عربی بود را ما به‌وجود نیاوردیم.
با این حال باید توجه داشته باشیم که هرچند رخدادها و تحولات خاورمیانه شاید درباره ما نباشد، قطعاً بر ما تأثیرگذار است. این تحولات بر کشورهای متحد و همکار ما در منطقه تأثیر می‌گذارد که قهراً بر منافع ما نیز تأثیرگذار است. رهبری به دقت هدایت‌شده‌ی آمریکا در این منطقه - بیش از هر منطقه‌ی دیگر در جهان - قادر است بدترین مخاطرات را کاهش دهد و بیشترین پاداش‌ها را نیز برای ما در بر داشته باشد.
وی تأکید کرد: صلح و ثبات را نمی توان از بالا، یا از خارج یا به زور بر خاورمیانه تحمیل کرد؛ بلکه باید توسط دولت‌هایی که همه شمول، مسئولیت پذیر و پاسخگوی شهروندانشان هستند، از درون این کشورها متبلور شود. این مستلزم سازش سیاسی است که شامل تمرکز زدایی فزاینده‌ی قدرت برای تضمین آزادی، شرافت و امنیت برای تمام شهروندان است.در عراق ما شریک حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور شده‌ایم تا در جنگ برای پاکسازی عراق از گروه داعش و همچنین تلاش‌های وی برای بازسازی و ایجاد اصلاحات در نیروهای امنیتی عراق به او کمک کنیم. ما به همراه همکاران ائتلافی خود، در حال آموزش و تجهیز نیروهای عراقی، مشورت دادن به رهبران این نیروها و مهیا کردن پشتیبانی هوایی حساس، گسترش سربازگیری، به خصوص از میان جامعه سنی‌ها هستیم، زیرا این سنی‌ها قادر خواهند بود برای دفاع از شهرها، مناطق و زندگانی خود در عراق بجنگند. اما تمام عراقی‌ها، اعم از سنی، شیعه و کرد باید متقاعد شوند که دولتی که برایش می‌جنگند، نماینده و حافظ منافع تمامی آنان است. پس از چندین دهه دیکتاتوریِ ظالمانه در عراق، تمام مردم از اقوام و ادیان مختلف در این کشور نیاز دارند در دولت کشوری که وطن خود می‌خوانند، نماینده داشته باشند.وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: ما سال ها است با مخالفان میانه روِ سوری به انحاءِ مختلف همکاری کرده و به آنان آموزش داده ایم. هدف ما در سوریه انرژی بخشیدن به روند دیپلماسی است که هرچند ممکن است طولانی شود، سرانجام به خروج اسد از قدرت منجر شود، اما در عین حال،‌ نهادهای دولتی این کشور را منسجم نگه دارد.
ما همچنین باید به روسیه و حتی تا حدی به ایران نشان دهیم که بسیاری از منافعِ محوریِ آنان در سوریه در دوران پس از اسد نیز ممکن است حفظ شود. اگر چنین شود، آنگاه همه می‌توانند بر تهدید و خطر مشترک، که همان افراط‌گرایی است، متمرکز شوند.
بلینکن در خاتمه افزود: البته این کارِ آسانی نیست. یقیناً این مسئله‌ای ساده نیست و زمانبر نیز هست، اما من واقعاً بر این عقیده‌ام که اکنون پویایی و تحرک مضاعفی برای تحقق این اهداف از هر زمان دیگر در طول چند سال گذشته به وجود آمده است تا در جهتی مثبت‌تر حرکت‌کنیم.
العربیه :
می توان در این دوره از مذاکرات گمانه زنی کرد زیرا احتمال خبرهای غافلگیرکننده وجود دارد. وزیران امور خارجه آلمان و انگلیس طی ساعت های آینده چه عصر امروز یا صبح فردا وارد خواهند شد و پس از آنها نیز وزیران امور خارجه روسیه و چین وارد اینجا خواهند شد. پس از آن مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه وارد مذاکرات مربوط به تهیه پیش نویس توافقنامه نهایی آغاز خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اختلاف در مورد «شروط فرانسه برای توافق هسته ای» ؛ اتفاق نظری وجود ندارد

شبکه تلویزیونی العربیه در وین گزارش داد فابیوس در وین اعتراف کرد همه کشورها در اینجا درخصوص سه شرط فرانسه برای توافق با ایران اتفاق نظر ندارند.
به گزارش انتخاب ؛ خبرنگار شبکه العربیه درخصوص اینکه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا اعلام کرده اند که برای رسیدن به توافق همچنان کار سختی وجود دارد و در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد مهلت رسیدن به توافق بار دیگر تمدید شود گزارش داد: این سخنان در چارچوب اظهارات مرسومی ایراد می شود که پیش از هر دور مذاکره مطرح می شود و در آن هر دو طرف برای اعمال فشار بر طرف دیگر تلاش می کنند و می گویند مسائل پیچیده و دشوار است.
وی گفت: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته وارد وین شد. وی که بیش از دیگران بر ضرورت نظارت بر برنامه هسته ای ایران تاکید می کند و در این خصوص سختگیر تر از دیگران است گفت ما برای رسیدن به توافقنامه سخت (دقیق) پافشاری می کنیم؛ به این معنا که این توافقنامه حق ایران را در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای به رسمیت می شناسد و در مقابل تضمین می دهد که ایران به طور کامل و نهایی از رسیدن به سلاح هسته ای چشم پوشی می کند.
به گفته وی پیش از رسیدن به هر گونه توافقی که با ایران امضا خواهد شد شروطی باید مطرح شود که عبارتند از: نخست، بازگشت خودکار به نظام تحریم ها، در صورتی که ایران پس از امضای توافقنامه تعهداتش را نادیده گیرد. دوم راستی آزمایی بازرسان از مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و ضرورت ورود بازرسان نه فقط بر تاسیسات هسته ای که معروف است بلکه بر تاسیسات حساس نظامی که بازرسان درباره فعالیت در داخل آنها شک و تردید دارند. سومین شرطی نیز که فابیوس مطرح کرد کاستن از توانمندی های هسته ای ایران و توانایی آن در زمینه تحقیقات و توسعه بود.
وی اعتراف کرد که همه کشورها در اینجا درخصوص این سه شرط فرانسه اتفاق نظر ندارند، اما گفت که این شروط اساس هرگونه توافقی خواهد بود که احتمال دارد ظرف چند روز امضاء شود.
العربیه افزود: نمی توان در این دوره از مذاکرات گمانه زنی کرد زیرا احتمال خبرهای غافلگیرکننده وجود دارد. وزیران امور خارجه آلمان و انگلیس طی ساعت های آینده چه عصر امروز یا صبح فردا وارد خواهند شد و پس از آنها نیز وزیران امور خارجه روسیه و چین وارد اینجا خواهند شد. پس از آن مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه وارد مذاکرات مربوط به تهیه پیش نویس توافقنامه نهایی آغاز خواهد شد.
نکات زیادی در این پیش نویس برطرف شد، اما تعداد نکات باقی مانده اندک است، اما پیچیده تر است.
سه نکته پیچیده باقی مانده است که عبارتند از: محدودیت زمانی که غربی ها خواهان اعمال آن بر برنامه تحقیقاتی برنامه هسته ای ایران هستند. دومین نکته به جدول زمانی لغو تحریم ها مربوط می شود.

ایران پافشاری می کند که تحریم ها باید بلافاصله پس از امضای توافقنامه نهایی لغو شود، اما غربی ها خواهان لغو تدریجی تحریم ها هستند؛ به این معنا که ابتدا باید تحریم ها اروپایی و آمریکایی و سپس تحریم های سازمان ملل متحد حذف شود و سومین نکته نیز راستی آزمایی دقیق از سوی بازرسان بین المللی درباره مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و نبود جنبه نظامی ان است.
وکیل مدافع اسرائیل، به وین رسید و «سه شرط» برای توافق مطرح کرد؛
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر بر سه شرطی که تحقق یافتن آنها برای دستیابی به توافق با ایران ضروری است تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فابیوس: توافق به شرط بازرسی از مراکز نظامی ایران، دو شرط دیگر هم داریم!

وزیر امورخارجه فرانسه گفت به طور مشروط با ایران توافق امضاء می کنیم.
به گزارش خبرنگار «انتخاب» ، لوران فابیوس هنگام ورود به وین برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران در جمع خبرنگاران گفت فرانسه قدرتی مستقل و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. هدف سیاست بین المللی ما امنیت و صلح است.
وی افزود: در واقع همین هدف از زمان آغاز مذاکرات هسته ای با ایران دنبال می شود. آنچه که ما می خواهیم و من همواره آن را تکرار کرده ام توافقی پایدار است که حق فعالیت هسته ای غیر نظامی ایران را به رسمیت بشناسد و در عین حال تضمین کند که ایران به طور موثر و قطعا از سلاح هسته ای صرف نظر کند.
وزیر امورخارجه فرانسه ادامه داد: در این راستا ما معتقدیم دست کم سه شرط اجتناب ناپذیر است. نخستین شرط محدودیت مداوم ظرفیت هسته ای ایران برای تحقیقات و تولید است.
دومین شرط نیز بازرسی جدی تاسیسات هسته ای شامل تاسیسات نظامی ایران در صورت لزوم است.
شرط سوم هم بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض تعهدات است.
وی تاکید کرد: این سه شرط به تمامیت ارضی ایران نیز احترام می گذارد. اما هنوز از سوی همه پذیرفته نشده است. با این حال این سه شرط سه ضلع ضروری برای رسیدن به توافق پایداری است که ما خواهان آن هستیم.
فرانسه که طی ماههای اخیر در لحظات حساس مذاکرات هسته ای ، مانند وکیل مدافع اسرائیل عمل کرده و هر بار ، سعی کرده به نوعی مانع توافق شود ، ظاهراً این بار نیز ، در آخرین لحظات ماراتن هسته ای ، در همان موضع پیشین خود است.
العربیه:
مذاکرات وین زمانی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به آن اضافه شد در آستانه موفقیت بود، اما فابیوس فاصله رسیدن به توافقنامه را دورتر کرد

شبکه العربیه گزارش داد: فرانسویها حاضر نیستند هیچ انعطافی در برابر ایرانیها از خود نشان دهند.
به گزارش «انتخاب»، حسین فیاض قنیبر خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در وین گفت: مذاکرات وین زمانی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به آن اضافه شد در آستانه موفقیت بود، اما فابیوس فاصله رسیدن به توافقنامه را دورتر کرد. فابیوس نکاتی را از پاریس به همراه آورد که آنها را شرط دستیابی به توافقنامه توصیف کرد. وزیر امور خارجه فرانسه به متحدانی که فراموش کرده اند، یادآوری کرد این کشور ابرقدرت مستقلی است و می خواهد در مذاکرات بر این مسئله تاکید کند.
در ادامه این گزارش آمده است: یک منبع غربی پیش بینی کرد چند روز آینده دشوارترین روزها در دوازده سال گذشته باشد. علاوه بر موانع سنتی در مذاکرات، مانع جدیدی هم اضافه شد که مربوط به اصرار غربیها بر ورود به مراکز نظامی ایران و نه فقط مراکز هسته ای است. مذاکره کنندگان همچنین درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی سازی شده در ایران هم بحث و گفتگو می کنند که به ده هزار کیلوگرم می رسد. توافق (بیانیه) لوزان اجازه نمی دهد این ذخایر بیش از سیصد کیلوگرم باشد.
کلسی داوینبورت مدیر موسسه نظارت بر تسلیحات در وین به العربیه گفت:«گزینه هایی در برابر ایران قرار دارد که می تواند انتخاب کند و آنها مثبت است. فروش این ذخایر، انتقال آن به خارج یا کاهش درصد غنی سازی این ذخایر از جمله گزینه هاست.»
خبرنگار شبکه العربیه گفت: مذاکرات وین همزمان با دیدارهای پی در پی جان کری و محمد جواد ظریف منتظر رسیدن وزرای امور خارجه دیگر کشورهاست. پاریس می گوید ضمانت های ضروری برای حفظ امنیت و صلح جهانی را نادیده نخواهد گرفت. از ژنو تا لوزان و سپس وین، فرانسویها هیچ انعطافی در برابر ایرانیها از خود نشان نمی دهند. دیپلمات ها در وین، موضع وزیر امور خارجه فرانسه را سرسختانه ترین موضع بین همتایان غربی اش می دانند. موضع پاریس تاکنون بارها آمریکاییها را که برای دستیابی به توافقنامه عجله دارند، در تنگنا قرار داده است.
وزارت کشور کویت :
دولت کویت هویت عامل انتحاری حمله به مسجد شیعیان، امام صادق (ع) را فاش کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت کویت هویت عامل انتحاری حمله به مسجد شیعیان، امام صادق (ع) را فاش کرد.
 
به گزارش «انتخاب» به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این شخص که "فهد سلیمان عبدالمحسن القباع" نام دارد عربستانی‌الاصل و متولد سال 1992 بوده است.
 
بنا بر اعلام دولت کویت این شخص صبح روز حادثه از طریق هوایی وارد خاک کویت شده بود و خود را در بین نمازگزاران در مسجد امام صادق علیه السلام در منطقه الصوابر منفجر کرد. 
پیش از این مقامات کویت مالک خودرویی که عامل انتحاری را به محل حادثه رسانده بود، دستگیر کرده بودند سپس موفق به شناسایی هویت راننده خودرو شدند.

وزارت کشور کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد: راننده فردی به نام عبدالرحمان صباح عیدان سعود از جمله افرادی است که به شکل غیرقانونی در کویت اقامت داشته و هنگام بازداشت در یکی از خانه‌های منطقه رقه در اطراف پایتخت این کشور پنهان شده بود.
روز جمعه بر اثر حمله یک عامل انتحاری به نمازگزاران شیعه در مسجد امام صادق علیه السلام در منطقه الصوابر کویت 27 تن شهید و 227 نفر دیگر زخمی شدند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش بر تن کویتی‌ها هم زخم زد. نفوذ این گروه تکفیری در کویت بی‌سر و صدا اما اعلام حضور آن خونین و کرکننده بود. حمله ابو سلیمان الموحد، عنصر انتحاری داعش، به مسجد امام صادق (ع) در پایتخت کویت به مرگ 27  نمازگزار روزه‌دار و مجروح شدن بیش از 220 تن دیگر انجامید و آرامشی را که کشور کویت به آن می‌بالید به هم ریخت.

طی چهل روز گذشته این چهارمین بار بود که داعش به مساجد شیعیان در منطقه خاورمیانه حمله می‌کرد: دو مسجد در استان الشرقیه عربستان، یک مسجد در صنعا، پایتخت یمن، و این بار مسجد شیعیان در منطقه الصوابر شهر کویت. کویت از سال 2006 تا کنون حمله تروریستی ندیده بود و از این جهت کشوری امن به حساب می‌آمد. اما چه شد که کویت صحنه تئاتر مرگ داعش شد؟

سالگرد تاسیس «خلافت»

داعش یک سال پیش در اولین روز ماه مبارک رمضان تاسیس یک خلافت خودخوانده را اعلام کرد که هدف غایی آن سیطره بر آسیای مرکزی، قفقاز، بالکان، اسپانیا، شمال و مرکز آفریقا و غرب آسیاست. انتخاب این ماه ترفندی برای قداست بخشیدن به خلافت بود. یک سال پس از آن تاریخ و بعد از شکست‌های پی‌درپی در شهرهای سنجار، کوبانی، تکریت و دیگر نقاط، داعش حمله‌های انتحاری و شبیخون‌های شبانه را ابزاری برای نشان دادن علایم حیاتی خود قرار داده است. در هدفی دیگر به منظور جشن گرفتن سالگرد خلافت خودخوانده و تجمیع نیرو، اواسط هفته گذشته ابو محمد عدنانی سخنگوی داعش در پیامی صوتی خواستار گسترش «جهاد» علیه مخالفان در ماه مبارک رمضان شد.

در شرایط فعلی داعش از سه جهت در تیررس مخالفان و دشمنانش است؛ نیروهای مردمی و ارتش عراق، جبهة‌النصره وابسته به القاعده و کردها در سوریه.

پیشروی کردها تا 50 کیلومتری رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش، و درگیری‌های کشدار با جبهة‌النصره، داعش را در حصار مرگ و زندگی قرار داده است. از این رو، داعش برای رهایی از این منگنه به شهر کردنشین کوبانی در سوریه که مظهر مقاومت شکست‌ناپذیر کردها شده است شبیخون زد و در سطح منطقه‌ای به حامیان جبهة‌النصره و شرکای ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا حمله‌ور شده است. کویت آرام یکی از 60 شریک در این ائتلاف است که ترجیح داده با کلام کم‌تر و عمل و پول بیشتر در پشت پرده، مقابله با داعش را به پیش ببرد.
تصویری از ستیزه جویان داعش

مترسک جبهة‌النصره

در ماه‌های اخیر فعالیت اینترنتی و فیزیکی هواداران داعش در کویت زیر ذره‌بین و دوربین‌های مداربسته‌ نهادهای امنیتی قرار گرفت و در هفته‌های گذشته شماری از آنان بازداشت شدند. هم زمان با آن در عربستان، برادر بزرگ‌تر کویت و برخی شیوخ عرب نیز هسته‌های وابسته به داعش متلاشی شد. افزون بر این، مفتیان سعودی و کویتی در راستای تطهیر و توجیه برخی سیاست‌های منطقه‌ای دولت‌هایشان به سود جبهة‌النصره داد سخن سر داده‌اند که به تقابل ایدئولوژیک با داعش منجر شده است. به تازگی صفی از اعراب شکل گرفته تا در برابر داعش چموش، جبهة‌النصره به عنوان گروهی «میانه‌رو» و شایسته حمایت در جنگ با دولت بشار اسد در سوریه معرفی کند.
داعش به جای آن که در دروازه‌های رقه و زمین‌های استان دیرالزور در سوریه با جبهة‌النصره دست به گریبان شود با حامیان آن رویارو شده است. پاتک داعش در مقابل ضربات کویت و عربستان، حمله به مساجد جمعیت شیعیان در این کشورها بوده که دارای کارکردی دوگانه است. در یک روی این سکه، ناتوانی‌های حکام عربی در تامین امنیت شیعیان برجسته‌سازی شده و در روی دیگر، طرح ادامه دشمنی با شیعیان ضرب شده است.
شیعیان یک سوم از یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت بومی کویت را تشکیل می‌دهند و به یمن دموکراسی نسبی هم زیستی مذاهب اسلامی در این کشور مشهود است. با این حال، سلفی‌گری در فعالیت سیاسی برخی گروه‌ها نقش بارزی دارد و تعداد اندکی از کویتی‌ها جذب گروه‌های افراطی شده‌اند. فضای نسبتا باز سیاسی در کویت و سهولت برقراری ارتباط با صاحب‌منصبان و پول‌سازان کویتی محیط رشد مناسبی برای داعش فراهم کرده است. طبق آمار سازمان ملل، حدود 30 هزار نفر به گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق پیوسته‌اند که تنها 71 نفر آنان کویتی هستند.

انتقام‌گیری از امریکا در کویت

بهره‌برداری خشونت‌آمیز از ماه مبارک رمضان و حمله به شیعیان در درون مرزهای کویت سکویی برای حمله به یک دشمن بزرگ دیگر است؛ امریکا.
یازده ماه پیش در آغازین روزهای حمله ائتلاف تحت رهبری امریکا به داعش در سوریه، رسانه‌ها از یک حساب توئیتری منتسب به ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، نقل قول کردند که وی کویت را محل پاسخ به تهاجم امریکا قرار داده است. وی نوشت که داعش امکان رفتن به سرزمین‌های امریکایی را ندارد بلکه «به کویت می‌رویم. امریکا هم به کویت می‌آید و با آن‌ها می‌جنگیم و انتقام می‌گیریم.»
کویت کشور محبوب امریکا در خلیج فارس است؛ کشوری که از آن‌جا دو بار به رژیم صدام حسین حمله کرد. در سال 1991 به دنبال حمله صدام به کویت امریکا فرصتی یافت تا در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقرار نظام تک‌قطبی را اعلام کند. امریکا برای اولین بار اجماعی جهانی ایجاد کرد و به منظور به رخ کشیدن ترکتازی‌اش کویت را مقصد خود قرار داد، لذا داعش برای چنگ زدن به صورت این ابرقدرت نزدیک‌ترین راه را انتخاب کرده است؛ یعنی کویت.
اما تقویم یک ساله خلافت خودخوانده شهادت می‌دهد که کویت آخرین ایستگاه داعش نخواهد بود و بهانه آن برای خونریزی بسیار است. تا زمانی که اراده‌ای راستین برای خشکاندن سرچشمه افراط و تکفیر ایجاد نشود کویت و کوبانی و کرکوک و رمادی و قربانی‌های بیشتری در کام داعش فرو خواهند رفت.نویسنده: هرمز برادران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد