سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل از کشاورزی استان

مهدی قمشی با اشاره به محدودیت منابع آبی در خوزستان اظهارکرد: ما باید بین منابع آبی سبز و آبی تفکیکی در کشور قائل شویم. متاسفانه در کشورمان به لحاظ برخورداری از آب سبز که برای کشت محصولات کشاورزی مناسب است، بسیار فقیر هستیم.

وی افزود: آب سبز، آبی است که در زمان بارندگی در خاک می‌ماند و به آب‌های زیرزمینی یا سطحی تبدیل نمی‌شود. استان​های شمالی همچون گیلان و مازندران تنها مناطق برخوردار از این نعمت هستند و از آب سبز به نحو مطلوبی استفاده می​کنند.

قمشی تصریح کرد: آب آبی یعنی آب​های زیرزمینی قابل استحصال که در قالب رودخانه​ها و مجاری روباز در اختیار ما قرار می​گیرد و قاعدتا اکثر آورد این نوع آب​ها باید به مصارف محیط زیست نه مصارف دیگری مانند تولید برسد.

وی عنوان کرد: از نظر علمی باید میزان بسیار کمی از این آب​ها را استفاده کنیم به گونه‌ای که به محیط زیست لطمه​ای وارد نشود. از نظر علمی مقدار قابل استفاده از این نوع منابع حداکثر 40 درصد می​تواند باشد و ایده​آل آن 10 تا 20 درصد است.

لزوم ممنوعیت کشت برنج در تمام کشور به جز مازندران و گیلان

مشاور استاندار خوزستان در امور آب تصریح کرد: ما از آب​های زیرزمینی (آبی) برای مصارف تولید در بخش​های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب استفاده می‌کنیم. در کشور ما بیش از 80 درصد از منابع آب آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یعنی داریم بیش از توان و محدوده مجاز، منابع آبی اکوسیستم را تخلیه می​کنیم.

قمشی خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد مجاز از منابع آب آبی مشکلات زیست​محیطی را به وجود می آورد که نمونه بارز آن دریاچه ارومیه و هورالعظیم است. ما باید تا جایی که بتوانیم بهره​برداری از این نوع منابع (آبی) را به زیر 40 درصد برسانیم و 60 درصد را برای اکوسیستم و محیط زیست بگذاریم و در غیر اینصورت باید منتظر تبعات زیست محیطی بیشتری باشیم.

وی افزود: در شرایط حاضر که استفاده از منابع آب (آبی)، بیش از حد مجاز است و در حوضه​های آب‌ریز خوزستان نیز شاهد آن هستیم، پس کشت محصولات پر مصرف مانند برنج نباید انجام شود و ما موافق ممنوعیت کشت برنج در تمام کشور به جز مازندران و گیلان هستیم زیرا منابع ما اجازه کشت​های پرمصرف را نمی​دهد و به جای برنج محصولات دیگری را می‌توان کشت کرد.

به سمت اصلاح الگوی مصرف آب برویم

فمشی اظهارکرد: با توجه به این مشکلات باید به سمت اصلاح الگوی مصرف آب برویم تا مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و بنابراین باید محصولاتی که از نظر آبی، پر مصرف محسوب می​شوند، از چرخه کشت خارج شوند تا به این ترتیب مقداری از اجحاف​های صورت گرفته به رودخانه​ها جبران شود وگرنه به این زودی​ها به وضعیت ایده​آل نمی​رسیم.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب خاطرنشان کرد: روی هم رفته ما نباید اشتباهاتی کنیم که منجر به تکرار بحران‌هایی همچون ارومیه و زاینده رود اصفهان و غیره شود. متاسفانه در خوزستان همین روند را طی کرده​ایم و تا زمانی که به نقطه​ بسیار بحرانی نرسیده​ایم، باید از وقوع بحران جلوگیری کنیم وگرنه باید برای حل معضلات کم آبی، درآمد نفت و صد برابر منفعتی که از مصرف آب داشتیم را هزینه کنیم تا این ضربه​ها جبران شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات آبی در استان به یک میلیون هکتار می رسد که برای این سطوح با متوسط بارش 60 درصدی، دچار مشکل ممنوعیت و محدودیت کشت می‌شویم. اگر در سال‌های آینده نیز 500 هزار هکتار اراضی جدید به آن اضافه شود، با توجه به آورد متوسط رودخانه‌ها در سال‌های آینده‌ دچار مشکل خواهیم شد.

قمشی بیان کرد: تاکید به صرفه جویی در بخش های مختلف به این دلیل است که ما متاسفانه با کمبود آورد وررودی آب به خوزستان رو به رو هستیم که این مساله به مدیریت سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان مربوط نیست و به دلیل استفاده آب در استان‌های بالادست است.

اصفهان، مهمان ناخوانده‌ای برای خوزستان

وی در زمینه نقش و تاثیر اجرای طرح های انتقال آب از خوزستان در محدودیت‌های منابع آبی استان افزود: علاوه بر استفاده‌های بالادست، استان اصفهان نیز مهمان ناخوانده‌ای است که از سرشاخه‌های استان ما آب برداشت می‌کند. رودخانه کرخه از همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و تا ایلام را طی می‌کند تا به خوزستان می‌رسد.

این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: چطور با آب کارون در لنجون اصفهان برنج کاشته می‌شود اما در خوزستان ممنوع است. به طوری کلی با ممنوعیت کشت برنج در شرایط کنونی بحران آب موافق هستم اما باید این منوعیت در همه مناطق اعمال شود و اگر بنا به کشمکش در آب باشد، خوزستان حق بیشتری دارد.

قمشی تصریح کرد: باید مدیریت صحیح و عادلانه‌ای بر منابع آبی وجود داشته باشد نه اینکه کشاورز خوزستانی از کشت برنج ممنوع شود؛ اما ببینیم تا چند ماه آینده برنج لنجون اصفهان که با آب‌های خوزستان کشت شده، وارد بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت منابع آبی در بالادست خوزستان دچار مشکل هستیم و این مساله باید توسط وزارت نیرو مدیریت شود زیرا در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت، آورد آب کرخه در خوزستان 17 درصد است و این میزان آورد در سالی که 60 درصد بارندگی داشتیم، نشان دهنده عدم مدیریت و وجود مشکل در بالادست استان است.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب عنوان کرد: وزارت نیرو باید توجه داشته باشد که آورد رودخانه هایی که به خوزستان منتهی می‌شوند، نیاز آبی استان را تامین نمی‌کند و نیاز به مدیریت در بالادست است. به طور کلی این به سود کشور نیست که آب در بالادست مصرف و پایین دست با بحران زیست محیطی و ممنوعیت کشت مواجه شود.

قمشی افزود: در دشت خوزستان توانایی تولید در چهار فصل وجود دارد و کشاورزی را نباید فقط به عنوان یک مساله‌ اشتغال‌زا نگاه کرد بلکه بهره‌وری و توسعه پایدار از این موارد مهمتر و به سود کل کشور است. مساله اشتغال مردم را می‌توان از روش‌های دیگری مانند صنعت و خدمات حل کنیم.

وی با تاکید بر کنترل منابع آبی بالادست استان اظهارکرد: باید کنترل این منابع، حفظ توسعه پایدار، بهره‌وری و استفاده بهینه از آب در دستور کار قرار بگیرد. ما با استفاده از آب حوضه کرخه در استان‌های بالادست به این شدت و با انتقال آب از حوضه کارون و دز و دیگر انتقال‌ها به شدت مخالفیم.

قمشی تصریح کرد: باید بدانیم آبی که برای تامین شرب استان‌های اصفهان، کرمان و یزد منتقل می‌شود، از سهم آب کشاورزی خوزستان است که کشاورزان ما را به این روز در آورده است. در حالی که این استان‌ها کشاورزی خود را کاهش نمی‌دهند و سالیان سال است که اصفهان کشت برنج خود را کاهش نداده است.

لزوم راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران

این کارشناس آب عنوان کرد: وزارت نیرو باید بداند که به ازای هر قطره آبی که از بالادست در حوضه‌های کارون، مارون، کرخه و دز به هر منظوری انتقال پیدا می‌کند به ضرر کشاورزی خوزستان تمام شده و مشکلات ما مضاعف می‌شود.

قمشی گفت: با توجه به راندمان پایین آبیاری در کشور پایین یکی از راه حل‌ها تشکیل تشکل آب بران است. به نظر من آب در بخش کشاورزی همانند شیر آب در منازل باید حساب شده باشد تا بتوان راندمان آبیاری را از این وضع فلاکت بار که زیر 30 درصد است، به 50 درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: با آب‌های موجود می‌توانیم کل اراضی کشور را کشت کنیم. البته این کار مشروط به راه‌اندازی تشکل‌های آب بران است و باید کشاورز را به سمت کاهش مصرف در مزارع هدایت کنیم.

محدویت کشت صرفا برای کشت​های فصلی یا سالانه

هوشنگ حسونی​زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب و برق خوزستان در این‌باره اظهارکرد: حدود 7 سال است که با کاهش بارش​ و خشکسالی شدید در استان رو به رو هستیم که امسال شدیدتر از سال​های قبل بوده بوده است و بر اساس این منابع آبی با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی​های لازم را انجام می​دهیم و میزان کشت را مشخص می​کنیم.

وی افزود: در شرایط محدودیت کشت، آب مورد نیاز کشت​های چندین ساله مانند نخیلات و باغات به هر نحوی تامین می​شود و بنابراین این کشت​ها استمرار پیدا می​کنند اما برای کشت​های فصلی یا سالانه با محدودیت تامین آب مواجه​ایم.

حسونی زاده تصریح کرد: در حوضه​های کرخه، مارون و زهره کشت​های دائم تأمین آب می​شود اما امکان تامین آب کشت​های فصلی به دلیل محدودیت منابع آبی مخازن و آوردهای موجود رودخانه‌ها وجود ندارد زیرا ذخایر آب در این حوضه‌ها فوق​العاده پایین است.

لزوم نگهداری منابع آب برای کشت پاییزه

وی عنوان کرد: از آنجایی که آب را باید در رودخانه​ها رهاسازی کنیم وآن را از محل سد تا انتهایی‌ترین نقطه در طول 400 کیلومتر جاری کنیم، اگر بخواهیم درصدی برای تخصیص آب مناطق تعیین کنیم، تنظیم و مدیریت این آب فوق​العاده مشکل خواهد بود.

حسونی‌زاده ادامه‌داد: تعیین درصد برای میزان کشت نه تنها مشکل را حل نمی​کند بلکه مشکلات را تشدید خواهد کرد زیرا کشاورز سرمایه​گذاری کرده و محصول خود را کشت می​کند و اگر با کم​آبی مواجه شود، دچار خسارت خواهد شد. از سوی دیگر به دلیل منابع آبی محدودی که وجود دارد. با توجه به اینکه اصل کشت در پاییز است، این منابع را برای کشت پاییزه نگه می‌داریم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: ستاد خشکسالی ممنوعیت را اعلام و از آنجایی که نماینده دولت استانداری است، تصمیم​گیری نهایی را استاندار اعلام می​کند. در بهمن ماه سال‌گذشته با توجه به پیش​بینی​های انجام گرفته بر اساس آب موجود به این نتیجه رسیدیم که برای کشت‌های تابستانه با مشکل مواجه می​شویم به همین منظور پیش از آغاز کشت جهت جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، نتایج بررسی​ها را منعکس کردیم.

مدیریت آب نباید یک سویه باشد

حسونی ​زاده خاطرنشان‌کرد: ما در جلسه با استانداری پیشنهاد دادیم به دلیل تنش شدید منابع آبی، خسارت‌های عدم کشت به کشاورزان اختصاص یابد.

وی در خصوص مدیریت آب اظهارکرد: وقتی 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است باید متولیان این بخش نیز بیشتر وارد عمل شوند و مسئولیت مدیریت منابع آب فقط بر عهده سازمان اب و برق نباشد. بنابراین مدیریت آب در شرایط فعلی نباید یک سویه باشد. تشکل​های آب​بران را ایجاد کنید و لطفا به این شیوه پیش برویم که اشکالات را کاهش دهیم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: هسته اصلی برنامه​ریزی آب در استان شامل سازمان جهاد کشاورزی، استانداری، سازمان آب و برق و محیط زیست در برخی موارد است و این دستگاه​ها برنامه​ریزی لازم را انجام می‌دهند و مدیریت این نیست که آب حتما تامین می​شود.

دشت آزادگان یعنی کشاورزی

پرداخت معوقه عدم کشت به کشاورزان همچون سایر استان‌ها

وی ادامه داد: می​دانم که دشت آزادگان یعنی کشاورزی؛ اما اگر مجوز کشت بدهیم کشاورز مطمئن باشد که ضرر می​کند و راه​حل موجود شناسایی کشاورز و پرداخت معوقات عدم کشت به آن است. همان‌طور که به اصفهانی‌ها، مازندرانی‌ها و سایر استان​ها در این شرایط کمک شد.

حسونی ​زاده بیان کرد: ما در کنار اصلاح الگو کشت، باید روش​های آبیاری را نیز اصلاح کنیم. مدیریت آبیاری فقط بر عهده سازمان آب و برق نیست. نیاز است که تشکل​ها آب​بران تشکیل شود تا آب به میزان موجود توزیع شود و اجحافی در حق کسی نشود.

وی افزود: منابع آبی محدود شده و باید برای کشت برنج فکری کرد. این محصول در فصلی کشت می​شود که با کمبود آب مواجه​ایم و از طرفی مصرف آن هم بالاست و برنجکاران را باید به سمت کشت​های دیگر هدایت کنیم. امسال ممنوعیت کشت در بیشتر مناطق کشور اعلام شده و این نیست که فقط در خوزستان باشد و اولویت تخصیص در تابستان با آب شرب است.

کرخه از 7 سال گذشته مرده است

حسونی ​زاده گفت: وضع منابع ما از 7 سال گذشته بحرانی شده و در طول این مدت بین 700 میلیون تا یک میلیارد متر مکعب از حوضه دز به حوضه کرخه تزریق می​کنیم. یعنی کرخه از 7 سال گذشته مرده بود و امسال 450 میلیون متر مکعب آب داشت و ما 800 میلیون مترمکعب از حوضه دز به آن کمک کردیم. یعنی دو برابر حجم واقعی به آن تزریق شده است.

وی درباره طرح‌های انتقال آب از خوزستان به سایر استان‌ها افزود: طرح‌های انتقال آب برای تخصیص‌های طولانی مدت است و مسئولین سیاسی، نمایندگان و استاندار نیز با هماهنگی لازم به جد وارد عمل شده اند.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: ما نمی​توانیم هر فصل با یک انجمن کشاورزی در رابطه با تخصیص آب بحث کنیم. در این شرایط لازم است با ایجاد تشکل​های آب‌بران نسبت به تخصیص آب در مناطق مختلف استان اقدام کرد.

لزوم اعلام محدودیت یا ممنوعیت کشت توسط ستاد خشکسالی

محمد قاسمی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در فصل زراعی تابستانه سطوح کشت استان به حدود 340 هزار هکتار و تولید به 3.5 میلیون تن می‌رسد و 900 هزار تن آن به حوضه‌های مارون، کرخه و زهره اختصاص دارد که امروز با محدودیت کشت مواجه است.

وی با بیان محدودیت با ممنوعیت کشت توسط ستاد خشکسالی استانداری تعیین و اعلام می​شود، تصریح کرد: در این 3 حوضه ممنوعه، 11 شهرستان با محوریت اقتصاد کشاورزی زندگی می​کنند و این شهرستان​ها مرزی‌اند. بنابراین اگر قرار است محدودیت کشت اعمال شود، باید به ازای ممنوعیت غرامت به کشاورزان بدهند.

قاسمی نژاد عنوان کرد: ما اعتقاد داریم آب باید مدیریت شود و به جای کشت​های آب‌بر مثل برنج، باید حبوبات کشت کنیم که هم کشاورز ما بیکار نشود و با حداقل درآمد معیشت خود را بچرخاند. در حوضه کرخه یک راهکار وجود دارد که با تزریق آب از دز به کرخه می‌توان به این حوضه کمک کرد و یا همچنین کشت را کمتر کنیم.

وی ادامه داد: در حوضه مارون واقعا آب به حدی است که نگران تامین آب محصولات کشاورزی هستیم. آب مارون به قدری کاهش پیدا کرده که نگران کشت یونجه و نخیلات هستیم که باید طوری برنامه​ریزی کنیم که این بحران را طی کنیم.

قاسمی نژاد بیان کرد: در حوضه کرخه اعتقاد داریم که می​شود مقداری کشت کرد اما در زهره و خیرآباد می‌توان از آب سد کوثر برای افزایش کمی و بهبود وضعیت استفاده و اندک محصولی را کشت کرد. به طور کلی می​توانیم با مدیریت آب این حوضه​ها و تغییر الگوی کشت این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: مشکل الگوی کشت یکی از دغدغه‌های کشاورزی ما در کل کشور و خوزستان است. آب محور بودن و افزایش بهره​وری، ارتقا مکانیزاسیون، بذر و الگوی کشت و مدیریت تغذیه از برنامه​های کلیدی و اساسی وزارت جهاد کشاورزی است.

بهم خوردن بالانس دیگر محصولات به دلیل عدم کشت چغندر قند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: کشت چغندرقند در گذشته به دلیل شرایط نامشخص 2 کارخانه قند دزفول و اهواز تا 12 سال برچیده شد. از 2 سال گذشته کشت آن را آغاز کردیم و سطح زیر کشت را تا امروز به حدود 4700 هکتار رساندیم.

قاسمی نژاد اظهارکرد: متأسفانه این محصول را پس از برداشت به دلیل نبود کارخانه فرآوری به کارخانه​های اصفهان و کرمانشاه منتقل می‌کنیم. این محصول در استان ما در اوایل مهرماه کشت می​شود و به لحاظ آبی محصول کم​مصرفی است.

وی گفت: افزایش بیش از حد محصولاتی مانند گوجه​فرنگی، سیب​زمینی و پیاز یکی از مشکلاتی است که در چند ساله اخیر با آن مواجه بوده‌ایم که در واقع بالانس این محصولات به دلیل برچیده شدن چغندر قند بهم خورده است. امیدواریم با راه​اندازی مجدد کارخانجات فعلی و ایجاد کارخانه​های جدید قند تا 50 هزار هکتار تولید چغندر قند در استان را داشته باشیم.

انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر = توسعه ناهمگن

قاسمی نژاد تصریح کرد: انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر به معنای توسعه ناهمگن است متاسفانه استان اصفهان می‌خواهد تمام جوانب توسعه را در خود جمع کند و برای استان دیگر هیچ امتیاز دیگری قائل نیست و حتی به استان‌های مجاور خود مانند چهارمحال و بختیاری هم لطمه وارد کرده است.

وی عنوان کرد: در راستای مدیریت همه جانبه آب، جهاد کشاورزی در این رابطه اقدامات زیادی انجام داده که خشکه کاری برنج نمونه بارز آن است و از چند سال گذشته آغاز شد و این روش 30 درصد از مصرف آب برنج را کاهش می​دهد.

کشاورزان را بین زمین و آسمان معلق نگه نداریم

قاسمی نژاد اظهارکرد: از آنجایی که شرکت​های زیرمجموعه سازمان آب و برق قرارداد آب را با کشاورزان منعقد می​کنند؛ بنابراین لازم است که پاسخگوی کشاورزان باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: یک ماه از آغاز فصل جدید کشت گذشته اما هنوز برنامه کشت تابستانه اعلام نشده است و ما نمی​دانیم چه جوابی به کشاورز بدهیم. از طرفی برنامه​ریزی​های توزیع نهاده​ها را هم به همین علت هنوز انجام نداده​ایم.

وی درباره عدم اعلام برنامه کشت تابستان گفت: ما وضعیت کمبود آب را از سال گذشته به معاونت عمرانی و ستاد بحران اعلام کردیم و بارها گفتیم که کشاورزان را بین زمین و آسمان معلق نگه نداریم.

عدم مدیریت صحیح آب عامل کمبود آب در خوزستان

محمد سواری، رییس انجمن برنجکاران خوزستان نیز گفت: مشکل کمبود آب که در خوزستان دیده می شود مربوط به عدم مدیریت صحیح آب است و این مساله باید با یک دید ملی دنبال و حل شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دید همه نسبت به کشت برنج منفی است، خاطرنشان کرد: سابقه کشت برنج در دشت آزادگان به 100 سال گذشته بر می‌گردد. کشاورزان این منطقه با مهاجرت به مناطق مختلف استان کشت این محصول را به جاهای دیگر منتقل کردند و اکنون با ممنوعیت کشت در حوضه کرخه دچار مشکل شده‌اند. متاسفانه در بحث آموزش کشاورزان در خصوص صرفه جویی در شرایط کمبود آب اقدامات خوبی انجام نشده است.

سواری اظهارکرد: خوزستان با کشت سالانه 120 هزار هکتار برنج مقام دوم تولید این محصول را دارد. این آمار نشان می‌دهد که کشاورزان ما از این کشت امرار معاش می‌کنند. اما وقتی با ممنوعیت کشت مواجه می‌شوند، راه چاره چیست؟

ممنوعیت کشت برای برنجکاران قابل قبول نیست

وی بیان کرد: در حال حاضر 300 هزار نفر به طور مستقیم از کشت برنج امرار معاش می‌کنند و برای هیچ کدام ممنوعیت کشت قابل قبول نیست زیرا هیچ جای قانون کشور ما به این مساله اشاره نشده است. ممنوعیت کشت و شرایط تحمیل شده بر کشاورزان، مسئولین و کشاورزان رو به روی هم قرار گرفته‌اند.

سواری تصریح کرد: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز فصل کشت تابستانه کشاورزان ما بلاتکلیف‌اند و ستاد بحران هیچ‌گونه پاسخی به نامه‌نگاری‌های نمایندگان کشاورزان نداده است. اکنون کشاورزان ما در شرایطی قرار گرفته‌اند که نمی‌دانند بکارند یا نکارند.

وی گفت: کشاورزان از مسئولین جواب می‌خواهند که اگر برنج نکارند چه چیزی به ازای ممنوعیت کشت به آن‌ها داده می شود. متاسفانه کشاورزان خوزستانی فقط از کشت منع می‌شوند و هیچ برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرند در حالی که کشاورزان مناطق دیگر به ازای ممنوعیت کشت وجوهی دریافت می‌کنند یا محصولی دیگر جایگزین محصول پر مصرف آن‌ها می‌شود.

رییس انجمن برنجکاران خوزستان خاطرنشان کرد: ممنوعیت کشت تبعات زیادی را در چند سال اخیر به دنبال داشت که تا چند سال آینده بیشتر خواهد شد. مهاجرت کشاورزان به شهرها و مشغول شدن به مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی از نمونه‌های بارز این تبعات است.

کشت برنج در خوزستان به سادگی قابل حذف نیست

سواری افزود: مسئولین باید واقع‌بینانه به کشاورزی خوزستان نگاه کنند کشت برنج در خوزستان بهینه شده و به این سادگی قابل حذف نیست. کشاورزان حوضه کرخه با اینکه بارها از سوی انجمن به آن‌ها هشدار دادیم که کشت نکنید متضرر می‌شوید اما از شروع کشت تابستانه اقدام به آماده‌سازی مزارع خود برای کشت برنج کرده و هزینه‌های زیادی را صرف کرده‌اند.

وی ضمن گله مندی از سازمان آب و برق در عدم حمایت از کشاورزان خوزستانی تصریح کرد: متاسفانه سازمان آب و برق در جواب مراجعه کشاورزان می گوید ما تابع سیاست وزارت نیرو هستیم و اگر ممنوعیت کشت اعلام می‌کنیم دستورالعمل وزارت است. به هر حال ما در شرایط حاضر دنبال مقصر نیستیم بلکه می‌خواهیم تدابیری اتخاذ شود تا تضمینی باشد که نه کشاورز متضرر شود و نه سازمان آب و برق مورد انتقاد قرار بگیرد.

سواری عنوان کرد: در حال حاضر 30 درصد آب کشاورزی به صورت زه آب از مزارع خارج و بدون استفاده می ماند. اگر این آب تصفیه و به شبکه تولید بازگردد قطعا بخشی از نیاز آبی مزارع را حل خواهد کرد. این یکی از کارهایی سازمان آب و برق باید انجام دهد که متاسفانه به آن توجهی نشده است. تمام مسئولین باید با همراهی یکدیگر مشکل کم آبی را حل کنند و نباید بگذاریم تمام تبعات ناشی از کم آبی فقط به ضرر کشاورز تمام شود.

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد