سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

فارس گزارش می‌دهد

گره کور انتخاب شهردار خرمشهر همچنان باز نشد / تهدیدات فرماندار خرمشهر راه به جایی نبرد

موضوع انتخاب شهردار خرمشهر امروز و پس از گذشت مهلت تعیین شده توسط فرماندار این شهر همچنان بی‌سرانجام است و شهرداری خرمشهر در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

خبرگزاری فارس: گره کور انتخاب شهردار خرمشهر همچنان باز نشد / تهدیدات فرماندار خرمشهر راه به جایی نبرد                

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، محمد حویزاوی شهردار سابق خرمشهر در 25 فروردین سال جاری و پس از خودسوزی فردی در شهرداری استعفا داد که یکی از اعضا شورا علت این استعفا را ادامه تحصیل وی و بی‌ارتباط بودن موضوع خودسوزی فرد یاد شده اعلام کرد و در 26 فروردین و یک روز پس از استعفای حویزاوی طی یک جلسه فوق‌العاده شورای اسلامی شهر خرمشهر عزیز ساعدی معاون اداری مالی وی با رای 11 تن از اعضای این شورای به عنوان سرپرست شهرداری خرمشهر منصوب کرد.

اما خیلی از استعفای پر حاشیه محمد حویزاوی شهردار سابق خرمشهر نمی‌گذرد که انتخاب شهردار جدید حاشیه‌های بیشتری را برای خرمشهر خلق کرد، انتخاب شهردار همچون انتخاب سرپرست با همدلی و اتحاد اعضای شورای شهر همراه نبود و از زمان انتخاب سرپرست تاکنون بیش از 6 جلسه رسمی برای انتخاب شهردار خرمشهر برگزار شد اما بنا به گفته رئیس و برخی اعضا شورای اسلامی در هر 6 جلسه به دلیل غیبت مکرر چهار عضو شورای شهر این جلسات بی‌سرانجام مانده است.

در این گیر و داد بی‌سرانجام ماندن انتخاب شهردار، خیلی‌ها معترض شدند و برای شورای شهری که به زعم فرماندار خرمشهر از بهترین شوراها است تاسف خوردند و خواسته بسیاری از شهروندان خرمشهر نیز برخورد قاطع و محکم برای سرانجام بخشیدن به وضعیت است.

فارس در این گزارش سعی کرده است نگاهی به بازتاب این جریان تاکنون بی‌سرانجام مانده داشته باشد.

* چهار نفر از اعضا شورای مسبب عدم انتخاب شهردار خرمشهر

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر در حاشیه یکی از جلسات بی سرانجام شورای شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جلسات انتخاب شهردار از روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه جاری با معرفی سه گزینه آغاز شد که در نخستین جلسه نامزدهای برای تصدی این سمت رزومه خود را ارائه کردند و مقرر شد اعضا نسبت به برگزیدن فرد اصلح رأی‌گیری کنند.

علی بندری به بیان دلیل بی‌نتیجه ماندن نخستین جلسه شورای شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار پرداخت و تصریح کرد: در این جلسه سه نفر با این ادعا که در صورت جلسه تنها استماع و محرز شدن شرایط قید شده است نه انتخاب شهردار، جلسه را ترک کردند و یک نفر دیگر نیز با اشاره به نزدیکی به وقت اذان خواستار تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده با عنوان جلسه انتخاب شهردار در‌‌ همان روز رأس ساعت 21 شد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد پذیرفته شد اما از‌‌ همان جلسه تاکنون به علت غیبت چهار نفر از اعضا شورا، جلسات شورای اسلامی شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار بی‌نتیجه مانده است.

*اصرار بر انتخاب یک شخص خاص انتصاب است نه انتخاب

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر با بیان اینکه هر سه گزینه مطرح شده برای تصدی سمت شهردار خرمشهر، نظر صرف هیچ کدام از افراد شورای نبوده بلکه برگرفته از رای تمام اعضا است، خاطرنشان کرد: ما به هر عضو از اعضا شورا در طی نامه‌ای اعلام کردیم که فرد مورد نظر خود را معرفی کند.

بندری امتناع چهار عضو را از حضور در جلسات را رفتاری ناصحیح و زمینه ساز ایجاد نارضایتی در مردم خواند و تاکید کرد: اگر بنا باشد یک نفر خاص انتخاب شود و به این علت که ممکن است آن فرد مورد نظر در انتخابات رای نیاورد، از حضور در جلسه امتناع شود تعریف صحیحی از انتخاب بیان نشده است.

وی متذکر شد: باید بخاطر داشت اگر یک نفر خاص بدون در نظر گرفتن سایر گزینه‌ها انتخاب شود این حرکت دیگر انتخاب نیست بلکه انتصاب است.

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر در ادامه با بیان اینکه اعضا غائب دلیل روشنی برای غیبت مکرر خود بیان نکرده‌اند، عنوان کرد: وظیفه ما اعضا شورا انتخاب شهردار است و به دلیل داشتن رأی مردم مجاز نیستیم تحت هر شرایطی از حضور در جلسات مهمی با این موضوع مهم امتناع کنیم و جلسات را از رسمیت بیاندازیم.

بندری در ادامه این رفتار را باعث ایجاد نوعی نارضایتی در مردم شهر دانست و افزود: با این رفتار بد‌ترین ضربه را به مردم شهر از لحاظ روحی زده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما در زمینه عمرانی و خدمات شهری، خدمتی به مردم نکرده‌ایم به هیچ عنوان مجاز به ایجاد ناراحتی برای این مردم نیستیم و با این گونه رفتار ضربه‌ای سنگین به مردم شهر، توسعه شهر و حتی خود عضو وارد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر با ابراز تأسف از چنین پیشامدی در انتخاب شهردار خرمشهر، بیان کرد: این چنینی رفتاری نه لایق اعضا شورا است و نه در شان شهری همچون خرمشهر است.

بندری خرمشهر را نیازمند وحدت، اتحاد و همدلی خواند و خاطرنشان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده است و برای اینکه شهرمان به پیشرفت دست یابد و از نابسامانی نجات یابد نیاز به وحدت و اتحاد است که این امر با انتخاب شهردار صورت می‌گیرد.

* فرماندار تکلیف شهردار خرمشهر را طبق قانون تعیین کند

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر تنها راه رفع این مشکل را ارجاع موضوع به فرماندار و برخورد فرماندار با این قضیه از مجرای قانون دانست و افزود: نامه مبنی بر درخواست رسیدگی امر از سوی فرماندار به فرمانداری خرمشهر ارسال شده تا فرماندار بر اساس صلاح دید دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده را صادر کند.

بندری خاطر نشان کرد: قانون گذار برای رفع مشکلات مشابه چاره‌ای اندیشیده است و با ارجاع این موضوع به مجرای قانون می‌توان به این وضعیت پایان بخشید.

* در صورت عدم سلب عضویت چهار عضو به دنبال اجرای قوانین مناطق آزاد خواهیم بود

امام جمعه خرمشهر نیز در جلسه نماز جمعه در اول خرداد سال جاری با اشاره به مشکلات انتخاب شهردار این شهر و بی‌سرانجام ماندن مکرر جلسات انتخاب شهردار، متذکر شد: بر اساس قانون شورا‌ها پس از برگزاری شش جلسه رسمی و عدم حضور برخی اعضا باید نسبت به سلب عضویت این اعضا اقدام شود.

حجت‌الاسلام سید نبی موسوی فر از فرماندار خرمشهر خواست تا مطابق قانون عمل کرده و چهار عضو شورای شهر خرمشهر که در شش جلسه رسمی این شورا حضور نداشته‌اند را حذف کند و در ادامه خاطر‌نشان کرد: این چند نفر به خاطر منافع شخصی از حضور در جلسات امتناع کرده که از فرماندار می‌خواهیم مطابق قانون با این افراد برخورد کرده و با سلب عضویت این چهار عضو هم به رفع مشکل انتخاب شهردار پایان دهد و هم با انجام این امر و برای نخستین بار از تکرار اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد من و مردم خرمشهر به دنبال اجرای قانون مناطق آزاد کشور در شهر خواهیم بود تا این مشکل برای همیشه رفع شود.

و سرانجام فرماندار خرمشهر در 11 خرداد ماه جاری دستور تشکیل جلسه‌ای را در همین خصوص در فرمانداری این شهر را داد که  این جلسه بهانه‌ای شد برای اینکه پس از مدتی تمام اعضای شورای شهر خرمشهر پشت یک میزگرد هم جمع شوند.

* اعضای شورا باید بدانند در کدام جایگاه قرار دارند و شخصیت حقوقی شما چیست

فرماندار خرمشهر در بخشی دیگر، شورای شهر خرمشهر را از شوراهایی فرهیخته خواند و اظهار کرد: شورای شهر خرمشهر که در آن همه فرهیختگان از تمام گروه‌ها و اقشار حضور دارند مایه فخر خرمشهر است و نشان از این دارد که مردم شما را با بینش انتخاب کرده‌اند.

ولی‌الله حیاتی با بیان اینکه شما اعضای شورا باید بدانید در کدام جایگاه قرار دارید و شخصیت حقوقی شما چیست، در ادامه خطاب به اعضای شورای شهر خرمشهر خاطرنشان کرد:  شما نماینده مردم هستید و اگر به درستی گام بردارید و سیاست‌ها و تدابیر را درست انتخاب کنید بدانید که به طور حتم درست‌کاری شما مایه خشنودی و امیدواری مردم نسبت به انتخاباشان خواهد شد و اگر در شما مشکلاتی در برگزاری جلسات یا اختلاف‌هایی ایجاد شود همین مردم نخستین کسانی خواهند بود که ناراحت خواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: این صندلی‌ها امانتی است که در اختیار ما قرار داده شده و این را باید همیشه بخاطر داشته باشیم که هیچگاه نباید مسئولیت خود را سبک بشماریم.

*امروز رسیدگی به مشکلات مردم خرمشهر از اهم واجبات است

فرماندار خرمشهر با اشاره به ایثار مردم خرمشهر در طی دوران‌های مختلف از شکل گیری انقلاب اسلامی تا کنون، اظهار کرد: مردم خرمشهر در طی سال‌هایی که گذشت تمامی هست و نیست خود را در طبق اخلاص گذاشتند و باید قدردان این مردم بود که در تمام دوران‌ها با وجود دردها و رنج‌های تحمیل شده به انقلاب از ابتدای شکل‌گیری تاکنون همواره همراه نظام بوده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز رسیدگی به مشکلات و امورات این مردم از اهم واجبات است.

حیاتی خاطر نشان کرد: شما اعضای شورا بخشی از بدنه حاکمیت هستید و در شهری این مسئولیت به شما محول شده است که رسیدگی به اموراتش از شام شب نیز واجب تر است.

وی با اشاره به ورود شهرداری تهران در بحث عمران شهری خرمشهر عنوان کرد: اجازه ندهید کارهای عمرانی که اینک با مشارکت شهرداری تهران در خرمشهر به خوبی در حال پیشرویی است و پایان سالی خوبی را برای مردم نوید می‌دهد با تلخی روبه‌رو شود.

* ضرب‌العجل یک هفته‌ای فرماندار خرمشهر

فرماندار خرمشهر با تاکید بر اینکه فرماندار طبق قانون حق دخالت در تعیین شهردار را ندارد، افزود: قانون، انتخاب شهردار را به عهده شورای شهر قرار داده است و شما اعضای شورا مختارید با تحقیق شهرداری با کفایت و درایت را با توجه به مشکلات موجود در خرمشهر انتخاب کنید.

حیاتی لازمه داشتن انتخاب اصلح را همدلی بین تمام اعضای شورا دانست و افزود: لازمه این انتخاب همدلی همه اعضای شورای شهر است که با کمال تاسف امروز این همدلی  و وفاق را در بین شما نمی بینم.

وی در ادامه بیان کرد: برای من ناراحت کننده است که اعضا شورای با هم همدل نبوده و وحدت و انسجام خود را حفظ نکنند.

عالی‌ترین مقام دولتی خرمشهر در ادامه چند توصیه به اعضای شورا کرد و گفت: جلسات خود را تعطیل نکنید در مورد موارد مختلفی شهر جلسه برگزار کنید و موضوعات مختلف را به بحث بگذارید و سعی کنید در کنار سایر موضوعات به موضوع انتخاب شهردار نیز پرداخته شود.

وی اضافه کرد:  شما یک دستور دارید و آن انتخاب شهردار است و می‌توانید علاوه بر گزینه‌های موجود سایر گزینه‌ها را نیز بررسی کنید.

حیاتی از اعضای شورای اسلامی شهر خرمشهر خواست تا همه نقدها را لحاظ و بررسی کرده، بغض و کینه را کنار گذاشته  و بر اساس عقلانیت تصمیم بگیرند.

وی در ادامه از لفظ آن روی سکه برای هشدار به عدم توجه اعضا شورای شهر به رفع این مشکل استفاده کرد و گفت: آن روی سکه نیز پیگیری موضوع از مجرای قانون خواهد بود.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: از امروز تا یک هفته فرصت دارید با جلساتی که تشکیل می‌دهید شهردار را انتخاب کنید اما در صورت عدم موفقیت در انتخاب شهردار به ناچار گزارش‌های شما به شورای حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد تا آنان تصمیمات لازم را در این راستا اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندار خرمشهر پس از پایان صحبت‌های خود طی یک حرکت پیش‌بینی نشده از خبرنگاران خواست تا محل تشکیل جلسه را ترک کنند و جلسه پشت درهای بسته ادامه یافت و شاید بهترین فرصت برای شنیدن دلیل این اتفاق از زبان اعضای شورای شهر در بهترین شرایط ممکن، از رسانه‌ها به عنوان منعکس کننده واقعیت‌ها و بهترین وسیله تنویر اذهان عمومی گرفته شد.

اما امروز و پس از گذشت تاریخ ضرب‌العجل تعیین شده از سوی فرماندار خرمشهر، همچنان موضوع انتخاب شهردار این شهر همچون گره کوری مانده که با تهدید و لفظ  قهرآمیز عالی‌ترین مقام دولتی این شهرستان نیز باز نشده است و کماکان وضعیت انتخاب شهردار چون سئوالی بی پاسخ مانده که هیچ کدام از مراجع مربوطه دلیلی برای ادامه این وضعیت نمی‌کنند و مردم در سکوت و محافظه کاری مسئولان با نگاهی بدبینانه انتظار می‌کشند.

************************

گزارش از سیده فاطمه هلالات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد