سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

عربستان سعودی: به ایران سفرنکنید
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۰
 
دولت عربستان سعودی از اتباع خود خواست از سفر به ایرات خودداری کنند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از الشرق الاوسط خبرداد: وزارت امور خارجه عربستان سعودی از اتباع سعودی خواست از سفر به ایران خودداری کنند و در صورت سفر به ایران به شدت مراقب باشند.
همچنین در این بیانیه از دولت تهران خواسته شده از جان شهروندان سعودی در ایران حمایت شود و از افراد مصموم شده در حادثه مشهد مراقبت کافی به عمل آید.
هفته قبل درپی بی احتیاطی مسئولان یک هتل در مشهد در حین سم پاشی، ۴ زائر عربستانی جان خود را از دست دادند و ۲۹ تن دیگر دچار مصمومیت شدند.
سعودی‌ها این سانحه را دست آویزی برای تبلیغات ضد ایرانی خود کرده‌اند و در تلاشند مانع از سفر زائران عربستانی به ایران شوند تا از اقدام تهران در زمینه توقف حج عمره انتقام گرفته باشند.
پس از آنکه دو نظامی سعودی در فرودگاه جده به حجاج نوجوان ایرانی تعرض کردند، تهران هم سفر زوار به عربستان برای حج عمره را متوقف کرد.
ادعای رویترز درباره ذخایر نفتی ایران
 
خبرگزارش انگلیسی رویترز به نقل از منابعی مدعی شده ایران حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت را در تانکرهای عظیم متعلق به شرکت ملی نفت ایران ذخیره کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک رسانه انگلیسی روز دوشنبه مدعی شد ایران ۴۰ میلیون بشکه نفت خام را در تانکرهای عظیم در دریا ذخیره کرده است.
رویترز با اعلام این خبر مدعی شد تهران این اقدام را همزمان با آماده شدن برای جهش احتمالی در تقاضای نفتی کشورهای دیگر در صورت حصول توافق هسته‌ای انجام داده است.
به نوشته رویترز، تهران همزمان با مذاکره با کشورهای گروه ۱+۵، ذخائر نفتی خود را در نفت‌کش‌هایی عظیم که عمدتاً متعلق به شرکت ملی نفت ایران هستند در آبهای ساحلی نگاه داشته است.
مهدی ورزی، از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با رویترز این اقدام را با هشدار اخیر وزیر نفت ایران به اوپک مرتبط می‌داند.
جان کری:
وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال تمدید ضرب الاجل سی ام ژوئن گفت:اگر پیشرفت حاصل شود ما تمایل داریم که ضرب الاجل برای چند روز و نه چند هفته تمدید شود.اگر این کار بر اساس برنامه به نتیجه نرسد آنگاه افراد دردسرساز زیادی وارد موضوع می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه بوستون گلوب با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات گفت: من هرگز نگفته ام که به مذاکرات با ایران خوشبینم، من همیشه گفته ام که امیدوارم.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه بوستون گلوب؛کری گفت:برخی مسائل به سختی پیش می روند و برخی مسائل در حال پیشرفت هستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات متوقف شده است،گفت:این خیلی دشوار است.این مذاکرات دشواری است.ما برای سی و پنج سال با هم گفتگونکرده ایم.سوء ظن زیادی وجود دارد.
کری در پاسخ به این سوال که آیا به مذاکرات خوش بین است،گفت:من هرگز نگفته ام که خوشبینم، من همیشه گفته ام که امیدوارم.من امیدوارم.اینکه آیا به توافق برسیم؟مطمئنا می توانیم برسیم و اینکه آیا شکست بخورد؟این امکان وجود دارد.این مذاکرات دشواری است و ما برای سی و پنج سال با همدیگر گفتگو نکرده ایم.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال تمدید ضرب الاجل سی ام ژوئن گفت:اگر پیشرفت حاصل شود ما تمایل داریم که ضرب الاجل برای چند روز و نه چند هفته تمدید شود.اگر این کار بر اساس برنامه به نتیجه نرسد آنگاه افراد دردسرساز زیادی وارد موضوع می شوند.
وی گفت: افراد زیادی در ایران هستند که دوست دارند که توافقی را مشاهده نکنند.ما در آمریکا هم افرادی را داریم که خواهان توافق نیستند.من می دانم که گاهی اوقات افراد مسائلی را پیشنهاد می کنند که راهبرد نیست.
جان کری در پایان گفت: من تصور نمی کنم که آمریکا در تاریخ خود تا این حد با این حجم از مسائل مختلف مهم و آن هم به طور همزمان روبرو شده باشد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مدعی شد ایران از برخی موارد توافق شده با جامعه بین المللی در مذاکرات هسته ای عدول کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتانیاهو: ایران لجاجت می کند، اما 1+5 بازهم به تهران امتیاز می دهند / دیگر دیر شده؛ بیش از این نمی توانیم توافق را رد کنیم یا بگوییم بهتر از این باشد
شین هوا نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مدعی شد ایران از برخی موارد توافق شده با جامعه بین المللی در مذاکرات هسته ای عدول کرده است.
به گزارش «انتخاب»، نتانیاهو تصریح کرد توافق با ایران توافقی «بد» خواهد بود که نباید مورد تایید قرار گیرد.
نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه خود تاکید کرد ایران اعلام کرده است اجازه بازدید سرزده را از مراکز و تاسیسات نظامی خود نخواهد داد.به گفته وی، ایران همچنین برخی موارد دیگر را که تصور می شد در چارچوب توافقی مورد تایید طرفین قرار گرفته، نادیده گرفته است.
نتانیاهو که از مخالفان سرسخت برنامه هسته ای ایران است خاطرنشان کرد: علیرغم این گزارشها درباره لجاجت های ایران، اعضای گروه پنج به اضافه یک (روسیه، چین، ْآلمان، فرانسه، ْآمریکا و انگلیس) همچنان به دادن امتیاز به ایران ادامه می دهند.
به گفته، وی این توافقنامه که بد به نظر می رسد روز به روز بدتر می شود اما بسیار دیر است تا بتوان جلوی را گرفت یا بر نگارش توافقی بهتر اصرار کرد.
یک هیئت اسرائیلی روز دوشنبه به واشنگتن خواهد رفت تا بتواند درباره عبارات گوناگون چارچوب توافق هسته ای تا قبل از مهلت سی ام ژوئن بر مقامات آمریکایی تاثیر بگذارد.
یک مقام اسرائیلی هفته گذشته به نشریه هاآرتص گفت که این هیئت قصد دارد درباره جوانب فنی توافق هسته ای با مقامات آمریکایی بحث و گفتگو کند.
سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: ممکن است گروه هایی به ایران سفر کنند و آمد و رفت داشته باشند، اما باید بدانید که ما برای مقابله با تروریسم از هیچ گروه تروریستی حمایت نمی کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موافقت ایران با تاسیس دفتر طالبان در تهران / سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: ایران با تروریست ها همکاری نمی کند
خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار گزارشی مدعی تاسیس دفتر طالبان در ایران شد.
به گزارش «انتخاب»، این خبرگزاری نوشت: هیاتی ارشد از طالبان که اخیرا به ایران سفر کردند، پیشنهاد افتتاح دفتری در تهران را به مقامات ایرانی دادند.
بنابر ادعای این خبرگزاری،  هیات طالبان به رهبیر ملا مختار منصور از وزیر خارجه ایران تقاضا کردند که دفتری سیاسی به منظور کمک به افغانستان جهت مبارزه با داعش و امریکا در تهران تاسیس کنند.
آناتولی در ادامه ادعا کرد: ایران اخیرا به درخواست طالبان برای تاسیس دفتر در تهران پاسخ مثبت داده است.

ایران با تروریست ها همکاری نمی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به خبر خبرگزاری آناتولی در مورد «تاسیس دفتر طالبان در ایران» گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیچ گروه تروریستی و غیرقانونی هیچ نوع همکاری نخواهد کرد.
سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: ممکن است گروه هایی به ایران سفر کنند و آمد و رفت داشته باشند، اما باید بدانید که ما برای مقابله با تروریسم از هیچ گروه تروریستی حمایت نمی کنیم.
وی همچنین ضمن رد گزارش وال استریت زورنال در مورد آموزش نیروهای طالبان گفت: معتقدیم مقابله با داعش نیازمند همه کشورهای اسلامی و دولت هایی است که در معرض تهاجم داعش قرار دارند.
نقوی حسینی در ادامه از علت سفر هیاتی از طالبان به ایران ابراز بی اطلاعی کرد.
در حاشیه استقبال روحانی از اجرای پروتکل هسته‌ای؛
۱۲۵ کشور دنیا چه پروتکلی را و چگونه اجرا می‌کنند؟
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
 
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر اصرار وجود دارد که دولت پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند، لازم است همان کاری را که آمریکا انجام داده عملیاتی کند و "استثنای امنیتی" را در پروتکل الحاقی قید کند.
۱۲۵ کشور دنیا چه پروتکلی را و چگونه اجرا می‌کنند؟
به گزارش جهان، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ۱۲۵ کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند. این کشورها چگونه کشورهایی هستند؟ آیا آنچه ایران در لوزان پذیرفته و آنچه که آمریکایی‌ها تحت عنوان نظارت مطرح می‌کنند، نیز در میان ۱۲۵ کشوری که پروتکل را امضا کرده‌اند، سابقه دارد؟ گفت: در حال حاضر ۱۲۵ کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند.

وی افزود: اکثریت این ۱۲۵ کشور برنامه هسته‌ای ندارند و کشورهای فقیری هستند که پروتکل الحاقی را با فشاری که آمریکا بر آنها آورده، امضا کرده‌اند.

ایزدی با اشاره به اینکه اصالتا پروتکل الحاقی یک پروژه آمریکایی است که پس از جنگ اول عراق ایجاد شد، خاطرنشان کرد: پروتکل الحاقی در سال ۱۹۹۷ میلادی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای عراق ایجاد شد. آمریکا علاقمند بود که تمام کشورها این پروتکل را امضا کنند و کشورهایی که فقیر و کوچک بودند با توجه به کمک‌های مالی آمریکا و یا تسهیلاتی که به این کشورها داده شد، این پروتکل را امضا کردند، این در حالی است که این کشورها اصلا برنامه هسته‌ای ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اگر به لیست کشورهای امضاکننده پروتکل الحاقی نگاه کنیم، می‌بینیم که کشورهایی چون افغانستان، بروندی، چاد، بورکینافاسو و... این پروتکل را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: گروه دوم کشورهایی هستند که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، همانند کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین، اما این کشورها بمب اتم دارند و NPT هم فعالیت‌های هسته‌ای این کشورها را به رسمیت شناخته است.

وی با بیان اینکه پروتکل الحاقی برای این است که بازرسی‌ها صورت گیرد تا کشوری بمب اتم نسازد، گفت: اما کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه بمب اتم دارند، بنابراین معنا ندارد که بازرسی‌ها در این کشورها عملیاتی شود.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: آمریکا در متن پروتکل الحاقی که آن را به امضا رسانده «استثنای امنیت ملی» را قید کرده و در واقع محکم‌کاری داشته که اگر در سال‌های آینده آژانس انرژی هسته‌ای بخواهد از آمریکا بازرسی داشته باشد، دولت آمریکا بتواند با استفاده از این بند برای بازرسی‌ها محدودیت ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه یک گروه کشورهای دیگر مانند آرژانتین و برزیل هستند که برنامه هسته‌ای دارند، اما پروتکل الحاقی را امضا نکرده‌اند، گفت: وضعیت هسته‌ای این کشوها همانند وضعیت هسته‌ای کشور ایران است.

وی در ادامه گفت: کشورهای دیگری هم هستند که همانند ژاپن برنامه هسته‌ای دارند و پروتکل الحاقی را هم امضا کرده‌اند. این‌گونه کشورها در میان ۱۲۵ کشوری که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، انگشت‌شمارند و شرایط ایران را ندارند.

ایزدی اظهار داشت:‌هیچ‌گاه دانشمندان ژاپنی همانند دانشمندان هسته‌ای ایران ترور نشده‌اند و کشور ژاپن همانند ایران با ویروس‌های مخرب، تحریم‌ها و ایجاد مشکلات برای دانشمندان خود مواجه نشده است.

این کاشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آمریکا در حال حاضر پایگاه‌های نظامی در کشور ژاپن دارد و به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم اعلام کنیم چون ژاپن پروتکل الحاقی را امضا کرده، ما هم باید این پروتکل را امضا کنیم و مشکلی برای ما پیش نمی‌‌آید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فراتر از همه اینها گفته می‌شود که کلمه «بازرسی» در پروتکل الحاقی نیامده است، گفت: این سخن صحیح و درستی نیست، چون در بخشی از پروتکل الحاقی درباره "بازرسی‌ها" صحبت شده است. زمانی که شما به بازرسی دسترسی می‌دهید، طبعا بازرس به امر بازرسی می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه ما چیزی به اسم "دسترسی" در پروتکل الحاقی نداریم و در این پروتکل تنها کلمه "بازرسی" قید شده است، خاطرنشان کرد: وقتی دسترسی داده شود، طبعا بازرسی هم انجام می‌شود، لذا طرف مقابل به راحتی با کلمات بازی می‌کند.

ایزدی تصریح کرد: اینکه امروز از سوی دولت اعلام می‌شود ۱۲۵ کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، یک نوع عملیات روانی علیه مردم کشورمان است. انتظار است که دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور علیه مردم ایران عملیات روانی داشته باشند، اما واقعا انتظار نداریم که دولت‌مردان در دولت یازدهم بر روی مردم کشور خودشان عملیات روانی انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: در توافق لوزان دسترسی‌های مضاعف و بیشتری از سوی ایران به طرف مقابل داده شد، اما ظاهراٌ تمام دسترسی‌های موجود در پروتکل الحاقی برای آمریکا کافی نبوده و لذا در بحث بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی ایران هم پیش آمده است. به همین دلیل به غیر از پروتکل الحاقی بحث دسترسی‌های مضاعف و بیشتر را علیه ایران قرار داده‌اند که اگر موردی از سوی پروتکل الحاقی پوشش داده نشد، بتوانند از طریق دسترسی‌های مضاعف به اطلاعات موجود دست پیدا کنند.

وی افزود: دوستانی که توافق لوزان را انجام دادند باید آگاه بودند که نباید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را می‌پذیرفتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی قانونی وجود دارد که به دولت اجازه نمی‌دهد پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند، گفت: سوال ما از دولت‌مردان این است که چرا داوطلبان اجرای پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند و این یک خطاست.

ایزدی تصریح کرد: خطای دوم این است که تیم مذاکره‌کننده پذیرفته که ایران به طرف مقابل دسترسی‌های مضاعف می‌دهد که یک خطای راهبردی است و مشکلات زیادی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آمریکا پروتکل الحاقی را با قید «استثنای امنیت ملی» به صورت محدود امضا کرده است. آیا ایران نیز می‌تواند پروتکل الحاقی را با قید محدودیت امضا کند؟ گفت: آنها به ایران اجازه نمی‌دهند که پروتکل الحاقی را با قید محدودیت امضا کند، چون ما در سازمان ملل و آژانس انرژی هسته‌ای شهروند درجه دو هستیم.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که NPT به آمریکا اجازه داشتن بمب اتم داد(در صورتی که بمب اتم در جهان باید نابود شود) اما به سایر کشورها اجازه نداده، همین حالت در خصوص پروتکل الحاقی نیز وجود دارد.

ایزدی تاکید کرد: آمریکا با زور و نفوذی که در آژانس انرژی هسته‌ای دارد در متن پروتکل الحاقی که به امضا رسانده‌ کلماتی را اضافه و یا کم کرده و قید"استثنای امنیت ملی" را به آن اضافه کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنها قطعا اجازه نمی‌دهند ایران این اقدام را انجام دهد و به نظر می‌رسد که شاید کشورها نیز نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قاعدتا اگر اصرار وجود دارد که دولت پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند، لازم است همان کاری را که آمریکا انجام داده عملیاتی کند و "استثنای امنیتی" را در پروتکل الحاقی قید کند.

وی افزود: خنده‌دار است که دولت آمریکا کشور ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند و در مقابل ما برای بازرسی دسترسی به پایگاه‌های نظامی و امنیتی خود می‌دهیم و این عدم توجه به استقلال کشور است.

ایزدی تاکید کرد: همان کاری که آمریکا در عراق انجام داد و به بهانه بازرسی از سلاح‌های کشتار جمعی از تمامی پایگاه‌های نظامی و امنیتی بازرسی کرد و در نهایت حمله نظامی علیه این کشور انجام شد، ظاهرا آمریکا می‌خواهد همان نقشه را در ایران پیاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: صدام‌حسین الگوی خوبی برای سیاست خارجی ما نیست. پذیرفتن هر چیزی که طرف مقابل می‌خواهد عاقلانه نیست و نباید از الگوی صدام‌حسین استفاده کنیم.
منبع:تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد