سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک بحران زیست محیطی

مدیر کل محیط زیست خوزستان گفت: پدیده خشکسالی در استان باعث از بین رفتن چشمه و برکه ها شده که این مسئله نیز منجر به کاهش شدید پوشش گیاهی و در پی آن مرگ جانوران می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده عنوان کرد: حلقه مفقوده بررسی خسارات وارده شده به بخش طبیعی و اکوسیستم های موجود در هر منطقه در اثر پدیده خشکسالی از سالهای گذشته در سطوح بالای اداره کل محیط زیست کشور وجود داشته است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم شامل پوشش گیاهی و جانوری هر منطقه است، افزود: این دو مقوله هیچگاه از یکدیگر جدا نمی شوند و هر زمان یکی از آنها دچار آسیب شود بخش دیگر نیز به طبع آن دچار آسیب دیدگی می شود.

مدیر کل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: پدیده خشکسالی در استان باعث از بین رفتن چشمه و برکه ها می شود که این مسئله نیز منجر به کاهش شدید پوشش گیاهی در مناطق مختلف می شود. این پدیده باعث می شود تا زندگی جانوران مستقر در این گونه مناطق تهدید شود.

لاهیجان زاده مهاجرت حیوانات را یکی دیگر از بازخوردهای خشکسالی در خوزستان برشمرد و گفت: ترک محل زندگی از سوی جانوران ممکن است به صورت گروهی رخ دهد. متاسفانه از بین رفتن و یا ترک اجباری جانوران مستقر در محیط های طبیعی استان باعث ایراد خسارت به کل اکوسیستم منطقه می شود.

وی گفت: بسیاری از جانوران در هنگام ترک محل زندگی خود در اثر خشکسالی از بین می روند و یا به دست شکارچیان غیر مجاز اسیر می شوند.

مدیر کل محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش آتش سوزی در جنگل های خوزستان به دلیل دمای بالا و کمبود آب اظهار کرد: در کنار رسیدگی به مشکلات کشاورزان خوزستانی به دلیل کمبود آب باید به محیط زیست منطقه نیز توجه کرد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه اعتبارات موجود در زمینه حمایت از زندگی جانوری در زمان خشکسالی بسیار اندک است، گفت: یکی از فعالیت های انجام گرفته از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان احداث آبشخورهای فراوان در مناطق حفاظت شده است.

وی ادامه داد: این آبشخورها از طریق خطوط لوله به یکدیگر متصل هستند و آب مورد نیاز شرب جانوران از طریق تانکرهای بزرگ به این آبشخورها منتقل می شود.

مدیر کل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: خرید علوفه و توزیع آن در مناطقی که پوشش گیاهی به دلیل کم آبی از بین رفته نیز یکی دیگر از فعالیت های انجام گرفته از سوی این اداره برای حفظ حیات جانوری خوزستان است.

منبع: مهر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد