سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معارف اسلامی

چهار پایه ایمان چیست 

   

امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: بدانید که ایمان بر چهار پایه بنا شده است: یقین و صبر و عدل و جهاد.
 به گزارش مشرق، امیر المؤمنین علی علیه السّلام  می فرمایند: بدانید که ایمان بر چهار پایه بنا شده است: یقین و صبر و عدل و جهاد.

یقین‏
یقین بر چهار شعبه است: شوق و ترس و زهد و انتظار.

هر کس مشتاق بهشت باشد شهوات را از یاد مى‏ برد، و هر کس از آتش بترسد از محرّمات پرهیز مى‏ کند، و هر کس نسبت به دنیا زهد و بى‏ اعتنایى کند مصیبتها بر او آسان مى‏ شود، و هر کس به انتظار مرگ باشد در خیرات مى‏ شتابد.

صبر
صبر بر چهار شعبه است: بصیرت در فهم و درک ، تأویل و تبیین حکمت، شناخت عبرتها، سنن پیشینیان.

هر کس در فهم و درک بصیرت داشته باشد در حکمت جستجو و تبیین مى‏ کند، و هر کس در حکمت تبیین کند عبرتها را مى‏ شناسد، و هر کس عبرت را بشناسد حکمت را تأویل و تفسیر مى‏ کند، و هر کس حکمت را تفسیر کند عبرت را مى‏ بیند، و هر کس عبرت را ببیند گویا همراه پیشینیان بوده است.

عدل‏
عدل بر چهار شعبه است: پیچیده ‏هاى فهم، و پوشش علم و شکوفه حکمتها و باغ حلم.

هر کس بفهمد جمله‏ هاى علم را تفسیر مى ‏کند، و هر کس علم داشته باشد شرایع حکمت بر او عرضه مى ‏شود، و هر کس بردبارى کند در کارش افراط نمى‏ کند و بوسیله آن در بین مردم ستوده زندگى مى‏ کند.

جهاد
جهاد بر چهار شعبه است: امر به معروف و نهى از منکر، و راستگوئى در جاهاى مختلف، و غضب بخاطر خداوند، و بغض و عداوت با فاسقین.

هر کس امر به معروف کند کمر مؤمن را محکم مى‏ کند، و هر کس نهى از منکر کند بینى فاسق را به خاک مى‏ مالد، و هر کس در جاهاى مختلف راست بگوید وظیفه‏ اى که بر عهده‏ اش بوده انجام داده است، و هر کس با فاسقین عداوت داشته باشد و بخاطر خداوند غضب کند خداوند بخاطر او غضب مى‏ نماید و این است ایمان و پایه‏ ها و شعبه‏ هاى آن.

منبع: أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم، ص259و260.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد