سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

شبکه الاخباریه سعودی:

شبکه الاخباریه عربستان سعودی در گزارشی خواستار پیروی کشورهای عربی از عربستان سعودی برای مقابله با آنچه توسعه نفوذ ایران نامید، شد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعراب علیه ایران با عربستان متحد شوند / باید در مقابل توسعه نفوذ تهران بایستیم
شبکه الاخباریه عربستان سعودی در گزارشی خواستار پیروی کشورهای عربی از عربستان سعودی برای مقابله با آنچه توسعه نفوذ ایران نامید، شد.

الاخباریه در تحلیلی ضد ایرانی مدعی شد ایران در امور داخلی کشورهای منطقه مداخله می کند، بنابر این کشورهای عربی باید موضع یکپارچه ای علیه تهران اتخاذ کنند.
این شبکه در ادامه بدون اشاره به تجاوز عربستان به یمن با نمایش تصاویری از این کشور مدعی شد ایران عامل بحران یمن و ادامه مشکلات آن است.
الاخباریه در ادامه ادعا کرد عامل مشکلات سوریه هم بشار اسد و حامیانش هستند.
عربستان در طول بحران یمن همواره ایران را متهم به دخالت در امور یمن کرده است. این در حالی است که این کشور با تجاوز نظامی خود به یمن، مانع از حل مشکلات داخلی این کشور توسط مردم یمن شد.
لازم به ذکر است که سعودی بیش از 2 ماه است که در حال بمباران یمن است و باعث مرگ تعداد زیادی از مردم بی گناه یمن شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق می‌گوید که دلیل پیشروی‌های گروه داعش در عراق، ناکامی جامعه جهانی در حمایت از این کشور است.
عبادی افزود که جامعه جهانی در عمل حمایت چندانی از عراق در مبارزه‌ با داعش نکرده و تحریم‌های وضع شده علیه ایران و روسیه، کار عراق را برای خریدن سلاح دشوار کرده است.

نخست‌وزیر عراق گفت: "پول ما در بانک است، اما نمی‌توانیم سلاح بخریم. ما خواهان دریافت سلاح نیستیم تنها به ما اجازه دهند که به راحتی سلاح بخریم."
نخست‌وزیر عراق که در نشست راه‌های مقابله با داعش در پاریس سخن می‌گفت، هشدار داد که ورود  جنگجویان خارجی به کشورش در حال افزایش است.

عبادی گفت که عراق به حمایت نیاز دارد، اما کمک چندانی دریافت نکرده است. او افزود صحبت زیادی در باره حمایت از عراق می‌شود، اما در عمل چیز زیادی دیده نشده است.

عبادی تاکید کرد که ائتلاف به رهبری آمریکا نتوانسته به رغم اعزام صدها مشاور نظامی غربی و حملات هوایی علیه مواضع داعش، جلوی پیشروی نیروهای آنها را بگیرد.

سوریه، ایران و روسیه به این نشست دعوت نشده‌اند.

هر دو کشور ایران و روسیه به دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با داعش کمک می‌کنند.

وزیران امور خارجه ۲۰ کشور در نشست پاریس برای گفت‌‌و‌گو در باره راه‌های مقابله با داعش حضور دارند.

نیروهای داعش در عراق و سوریه به پیشروی‌های خود ادامه داده و اخیرا موفق شده‌اند مناطق بیشتری را تحت کنترل در آورند.
نیروهای داعش ماه پیش شهر رمادی در استان انبار را تصرف کردند. آنها در سوریه نیز شهر پالمیرا (تدمر) را تحت کنترل خود در آوردند.
منبع: بی بی سی
وال استریت ژورنال:
بهترین موافقت نامه نیز اگر قابل راستی آزمایی نباشد ، بی فایده است. چندین کشور در منطقه خواهند گفت ، بسیار خب، سندی امضا شده است اما ما فکر می کنم این سند به اندازه کافی محکم نیست و در نتیجه ما هم باید هسته ای شویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لوران فایبوس بازهم در مذاکرات با ایران بازی درآورده است / هدف فرانسه از مانع جدیدی که پیش پای کری و ظریف گذاشته چیست؟
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: جلوگیری از شروع مسابقه تکثیر هسته ای در منطقه خاورمیانه ممکن است به سختگیری فرانسه در مذاکرات هسته ای گروه پنج به اضافه یک با ایران بستگی داشته باشد.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی آورده است: مذاکرات هسته ای ایران با نزدیک شدن ضرب الاجل 30 ژوئن در حالی از سر گرفته شده که فرانسه موضعی سختگیرانه اتخاذ کرده است. اما اگر تاریخ تکرار شود، متحدان فرانسوی ما (آمریکایی ها) ابتدا موضعی سختگیرانه اتخاذ می کنند و سپس با هر آنچه باراک اوباما ،‌رئیس جمهور آمریکا بخواهد موافقت می کنند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال از نیجریه گفت :«بهترین موافقت نامه نیز اگر قابل راستی آزمایی نباشد ، بی فایده است. چندین کشور در منطقه خواهند گفت ، بسیار خب، سندی امضا شده است اما ما فکر می کنم این سند به اندازه کافی محکم نیست و در نتیجه ما هم باید هسته ای شویم.» منظور فابیوس قطعا عربستان سعودی و ترکیه ، و چه بسا مصر و کشورهای عرب سنی خلیج (فارس) بود.

فابیوس به طور خاص به دسترسی بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد به سایت های نظامی ایران و دیگر تاسیسات مخفی اشاره می کرد که برای معتبر کردن(!) هرگونه توافقی اهمیت اساسی خواهند داشت.

مسئله این است که فرانسه از قبل با شروط بازرسی ها در «چارچوب» توافق هسته ای موافقت کرده است. این چارچوب اجازه بازرسی های درخواستی از هر جایی را نمی دهد.

دوست داریم چنین فکر کنیم که فابیوس خط قرمزی را برای اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه وی و نیز برای ظریف ترسیم کرده است. او می داند که آمریکایی ها چقدر مشتاق دستیابی به توافق هستند. اما فابیوس قبلا هم موضع سختگیرانه تر اتخاذ کرده و اما بعدا به جمع امضا کنندگان توافق پیوسته است.
اواسط ماه گذشته خبر خرید و ورود ۹ فروند ایرباس توسط هواپیمای ماهان به کشور رسانه‌ای شد. ۸ فروند این هواپیماها از نوع ایرباس ۳۴۰ و یک فروند از نوع ایرباس ۳۲۱ با عمر کمتر از ۱۵ سال هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر راه از بررسی صدور مجوز پرواز این ایرباس‌ها خبر داده است.

به گزارش تسنیم، اواسط ماه گذشته خبر خرید و ورود ۹ فروند ایرباس توسط هواپیمای ماهان به کشور رسانه‌ای شد. ۸ فروند این هواپیماها از نوع ایرباس ۳۴۰ و یک فروند از نوع ایرباس ۳۲۱ با عمر کمتر از ۱۵ سال هستند.

چند روز پس از این ماجرا وزارت بازرگانی آمریکا شرکت الناصر، دومین شرکت بزرگ هواپیمایی عراق را به اتهام کمک به شرکت ماهان ایر در فهرست تحریم های مرتبط با تروریسم خود قرارداد.

آمریکا ادعا کرده الناصر به عنوان یکی از عوامل شرکت ماهان ایر و از سوی این شرکت عمل کرده و ۹ هواپیمای بزرگ تجاری را در ماه های اخیر به صورت غیرقانونی خریداری کرده است. شرکت الناصر هرگونه ارتباط با ایران یا ماهان ایر را تکذیب کرده است. آمریکا همچنین شرکت هوایی "اسکای بلو‌برد"، مستقر در امارات را در این رابطه تحریم کرده است.

شرکت ماهان به اتهام حمایت از تروریسم در فهرست تحریمهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قرار دارد.

در ادامه وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد تحریم هوایی ایران یعنی تحریم فروش هواپیما به ایران ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و حتی در صورت توافق احتمالی هسته‌ای نیز این تحریم‌ها بر جای خود باقی می‌ماند چراکه ایالات متحده این تحریم‌ها را به بهانه حمایت ایران از گروه‌هایی که آنها تروریست می‌داند، وضع کرده است. آمریکایی‌ها به این هم بسنده نکرده و از توقیف این هواپیماها خبر داده‌اند.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دیروز از در دست بررسی بودن صدور مجوز پرواز ایرباس‌های جدید خبر داد.

آخوندی تاکید کرد: کارشناسان مسیرهای پروازی را بررسی می کنند و به محض صدور مجوز این هواپیماها می تواند در مسیرهای مختلف پرواز کند.

پیش‌تر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به این‌که هواپیماهای وارد شده شامل ۸ فروند هواپیمای مدل A۳۴۰ و یک فروند ایرباس ۳۲۱ است، گفته بود: از اسفند ۹۳ تاکنون ۱۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شد.

جهانگیریان با بیان این‌که ۲ فروند از هواپیماهای مذکور برای بخش پشتیبانی، ۲ فروند اجاره ای به صورت محدود و بقیه به صورت ملکی در ناوگان هوایی کشور عملیاتی خواهد شد، افزود: با ورود هواپیماهای ایرباس، سن ناوگان هوایی کشور برای اولین به ۱۹ سال کاهش یافت.
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان:
معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت با توجه به اینکه آمریکایی‌ها بر شرط و شروط خود در مذاکرات هسته ای با ایران می افزایند و ایرانی‌ها نیز خطوط قرمزی دارند احتمالا در ژوئن کنونی توافق نهایی حاصل نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرط و شروط آمریکایی ها افزایش پیدا کرده؛ مذاکرات ایران و 1+5 احتمالا تمدید خواهد شد
معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها بر شرط و شروط خود در مذاکرات هسته ای با ایران می افزایند و ایرانی‌ها نیز خطوط قرمزی دارند احتمالا در ژوئن کنونی توافق نهایی حاصل نخواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، شیخ نعیم قاسم این مطلب را در مصاحبه اختصاصی شبکه تلویزیونی المنار با وی مطرح کرد که درباره مسائل مختلف منطقه بود.

معاون دبیر کل حزب الله گفت حتی اگر فرض کنیم که پرونده هسته ای ایران به پایان برسد که معلوم هم نیست که ژوئن به پایان برسد باز هم گزینه های سیاسی وجود ندارد زیرا شروط آمریکا رو به افزایش است و ایرانی ها نیز خطوط قرمزی دارند به همین سبب انتظار نمی رود توافق در ژوئن حاصل شود و احتمالا مذاکرات تمدید خواهد شد .

وی افزود: از طرف دیگر یمن نیز چشم انداز حل و فصلی ندارد. درباره سوریه نیز به هیچ وجه حل و فصل سیاسی وجود ندارد. در عراق نیز تلاش می شود داعش از مناطق تحت کنترل بیرون رانده شود. ما در مرحله ای هستیم که گزینه های سیاسی وجود ندارد حتی خود آمریکایی ها نیز مانده اند چه کنند. این منطقه است که ضرر می کند.

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه حزب الله صد در صد از ژنرال میشل عون رئیس جریان مسیحی آزاد ملی لبنان در جریان « انتصابها و ریاست جمهوری » حمایت می کند گفت اگر دولت در جلسه روز پنجشنبه خود در موضع انتصابها موفق نشود در هیچ چیز دیگری نیز موفق نخواهد شد.

شیخ نعیم قاسم گفت ما رئیس جمهوری می خواهیم که بتواند تعهداتی به نفع لبنان بدهد و میشل عون این قدرت را دارد. دو گزینه بیشتر در خصوص ریاست جمهوری وجود ندارد یا انتخاب میشل عون یا ادامه خلأ ریاست جمهوری . برای گروه مقابل به نظر می رسد که خلأ بهتر است بنابراین آنها مسئول هستند. حمایت حزب الله از میشل عون در خصوص موضوع ریاست جمهوری یک گزینه لبنانی است.

شیخ نعیم قاسم گفت انتخاب عون برای ریاست جمهوری ربطی به پرونده هسته ای ایران یا روابط با عربستان ندارد. انتخاب عون از طرف ما یک گزینه لبنانی است و گزینه ایرانی نیست این گزینه به ما مربوط می شود.
ریچارد نفیو، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا که مدتی در کاخ سفید و وزارت دفاع هم کار کرده، معتقد است افزایش ذخیره ایران عامل برهم زننده توافق نیست زیرا ایران می تواند برای حل این مشکل راهی بیابد به ویژه اگر تحریم های آن لغو شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز: مذاکرات هسته ای پیچیده شد؛ ذخیره اورانیوم غنی شده ایران 20 درصد افزایش پیدا کرده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «مذاکرات پیچیده شد؛ ذخیره غنی سازی ایران افزایش پیدا کرد» نوشت: در حالی که تنها یک ماه تا پایان مدت زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی با ایران باقی مانده است، بازرسان بین المللی گزارش کرده اند که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران در 18 ماه گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی افزود: این مسئله ادعای دولت اوباما را مبنی بر این که برنامه هسته ای ایران در این مدت متوقف بوده است، زیر سوال می برد.

اما مقامات غربی و کارشناسان نمی توانند دلیل این مسئله را مشخص کنند. یک احتمال این است که ایران به دلایل فنی نتوانسته است بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به میله سوختی مورد نیاز رآکتورها تبدیل کند. این کار مواد هسته ای را برای ساخت سلاح غیرقابل استفاده می سازد.

دلیل دیگر می تواند این باشد که ایران در حال افزایش ذخیره (اورانیوم غنی سازی شده) خود است تا در صورت شکست مذاکرات از آن به عنوان امتیازی برای خود استفاده کند.

میزان افزایش ذخیره ایران در گزارشی که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه منتشر کرد، مشخص شده است.

بازرسان آژانس که تقریبا به تاسیسات تولید مواد هسته ای ایران دسترسی روزانه دارند، گزارش کردند به مدرکی دست نیافته اند که نشان دهد ایران در تلاش برای ساخت سلاح هسته ای است. آنها تاکید کردند تهران فعالیت تاسیساتی را که ممکن است توانایی های این کشور را در زمینه ساخت بمب ارتقا دهد، متوقف کرده است.

در کل افزایش ذخیره هسته ای ایران یک چالش سیاسی و دیپلماتیک در برابر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه وی قرار می دهد. در اصل دولت اوباما مجبور است کنگره و متحدان آمریکا را متقاعد کند که ایران پس از امضای توافق ظرف چند ماه ذخیره هسته ای خود را تا 96 درصد کاهش خواهد داد و این درحالی است که ایران به تولید مواد جدید ادامه می دهد و در کاهش ذخیره کنونی خود نیز موفقیت چندانی نداشته است.

ریچارد نفیو، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا که مدتی در کاخ سفید و وزارت دفاع هم کار کرده، معتقد است افزایش ذخیره ایران عامل برهم زننده توافق نیست زیرا ایران می تواند برای حل این مشکل راهی بیابد به ویژه اگر تحریم های آن لغو شود.

براساس توافق آتی البته اگر حاصل شود ایران اجازه خواهد داشت تنها 300 کیلوگرم یا حدود 660 پوند سوخت هسته ای نگاه دارد. این میزان کمتر از حجم لازم برای ساخت یک سلاح است. و این بدین معنی است که ایران که اصرار دارد برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است باید بیش از 90 تن از ذخیره اورانیوم خود را در مدت چند ماه کاهش دهد. یکی از ساده ترین روش ها برای این کار ارسال این حجم از مواد هسته ای به خارج از کشور است. اما ایرانیان از لحاظ سیاسی با این روش مخالفند.

مقامات دولت اوباما تاکنون به طور علنی در مورد گزارش اخیر آژانس اظهار نظر نکرده اند. تردیدی وجود ندارد که اگر توافق موقت یا همان «طرح مشترک اقدام» وجود نداشت، ایران گام های بیشتری بر می داشت. اما آماری که آژانس روز جمعه منتشر کرد مبین آن است که ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد