سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رویترز درباره این سخنان وزیر خارجه فرانسه نوشت: البته مقامات آمریکایی هم گفته اند که موضع فرانسه در جلسات خصوصی به آن شدتی که به صورت علنی مطرح می شود نیست.

وزیر خارجه فرانسه: بدون بازرسی از تاسیسات نظامی ایران توافقی در کار نخواهد بودوزیر خارجه فرانسه گفت که بدون بازرسی از تاسیسات نظامی ایران توافقی در کار نخواهد بود.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،‌ لوران فابیوس وزیر امور خارجه گفت در صورتی که ایران اجازه ورود بازرسان بین المللی به همه تاسیسات از جمله تاسیسات نظامی را صادر نکند فرانسه آماده خودداری از امضای هر گونه توافق هسته ای با ایران است.
ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافقی برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای تهران هستند.
فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از اعضای گروه 1+5 است. فابیوس روز چهارشنبه گفت: اگر توافق هسته ای با ایران در زمینه بازرسی از همه مراکز ایران از جمله مراکز نظامی شفاف نباشد فرانسه این توافق را قبول نمی کند.
رویترز درباره این سخنان وزیر خارجه فرانسه نوشت: به فرانسه اینگونه نگاه می شود که این کشور بیش از دیگر کشورهای غربی گروه 1+5 خواهان محدودیت های جدی تری برای ایران در توافق هسته ای آتی با این کشور است. البته مقامات آمریکایی هم گفته اند که موضع فرانسه در جلسات خصوصی به آن شدتی که به صورت علنی مطرح می شود نیست.فابیوس این موضوع را یک روز بعد از دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاریس مطرح کرد .وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که او امیدوار است سایر اعضای گروه 1+5 نیز موضع فرانسه را در برابر ایران در پیش بگیرند.این سخنان فابیوس نشان دهنده اختلاف در میان اعضای گروه 1+5 است.
وی افزود: بله به توافق هسته ای اما نه توافقی که باعث شود ایران بتواند بمب اتمی بسازد ... این موضع مستقل و مسالمت آمیز فرانسه است.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به شکایت تهران از مسکو، گفت سامانه‌های اس-300 زمانی که این مسئله حل شود، به ایران تحویل داده خواهند شد.
به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت زمان تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران، به حل مسئله شکایت تهران از مسکو بستگی دارد.وی که با شبکه خبری «روسیا 24» صحبت می‌کرد، گفت: «در حال کار مجدد برای روی قرارداد هستیم. این قرارداد سال 2007 بسته شده است. از آن زمان، تحولات زیادی رخ داده و مسئله بسیار پیچیده و سیاسی شده است.»
آقای ریابکوف افزود: «نمی‌توان قرارداد سال 2007 را از منظر انطباق با واقعیات کنونی، تغییر داد. روند مذاکرات در جریان است.»دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به شکایت ایران از مسکو به واسطه خودداری از تحویل سامانه‌ها، گفت: «آن مسئله باید به نحوی حل شود. اگر از من بپرسید که مرحله اجرایی توافق چه زمان خواهد بود، می‌توانم به شما بگویم به محض آنکه این موضوعات حل شد.»ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو نمی‌خواست بیش از این بابت این قرارداد اعتبار خود را زیر سوال برده و متحمل هزینه شود، گفت تحویل این سامانه به ایران، برای هیچ‌کس در منطقه و جهان تهدید نیست.
اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ 300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.
وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.منبع: فارس
سردار قاسم سلیمانی روز یکشنبه گفته بود آمریکایی‌ها کاری برای سقوط شهر «الرمادی» در برابر تهاجم داعش انجام نداده‌اند و این کشور اراده‌ای برای مقابله با داعش ندارد.مدیر ارتباطات کاخ سفید می‌گوید از اظهارات مقامات ایرانی درباره نقش آمریکا در سقوط شهر «الرمادی» نگران نیست.
به گزارش فارس، «جن ساکی»، مدیر ارتباطات کاخ سفید روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفته واشنگتن از بابت اتهاماتی که ایران درباره سقوط «الرمادی» علیه آمریکا مطرح می‌کند، نگران نیست. «ساکی» در این مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «اگر هر روز بخواهیم درباره چیزهایی که ایرانی‌ها درباره آمریکا می‌گویند نگران باشیم به هیچ مسئله دیگری توجه نحواهیم کرد.»
سردار قاسم سلیمانی روز یکشنبه گفته بود آمریکایی‌ها کاری برای سقوط شهر «الرمادی» در برابر تهاجم داعش انجام نداده‌اند و این کشور اراده‌ای برای مقابله با داعش ندارد.ساکی گفت: «حقایق را تنها از نزدیک می‌توان دید. ما هزاران حمله هوایی به همراه نیروهای ائتلاف انجام داده‌ایم. نیروهای امنیتی را آموزش داده و آنها را تجهیز کرده‌ایم و نیازهای آنها در میدان نبرد را برآورده می‌کنیم و همین روند را ادامه هم خواهیم داد.»
او ادامه داد: «اما دو صد گفته چون نیم کردار نیست. بنابراین، ما نگران اتهامات ایران نیستیم. تمرکز ما روی این است که کارهای لازم برای کمک بیشتر به نیروهای امنیتی عراق را انجام دهیم.»«اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای نیروهای عراق را به نداشتن اراده برای مقابله با گروه تروریستی داعش در شهر «الرمادی» متهم کرده بود.
تروریست‌های تکفیری داعش روز دوشنبه (28 اردیبهشت/18 مه) اعلام کردند «الرمادی» و مقر تیپ 8 ارتش عراق و همچنین تانک‌ها و موشک‌اندازها را در این شهر در اختیار گرفتند.
الرمادی بزرگترین شهر استان الانبار عراق است که در فاصله 110 کیلومتری از پایتخت قرار دارد و در طول رودخانه فرات گسترده شده است.تروریست‌های داعش صدها نفر را کشته و هزاران را نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه شان کرده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید در پی حملات تروریست‌های تکفیری داعش به شهر الرمادی حدود 25 هزار نفر متواری شده‌اند.منبع: فارس
دانشمندان روس چه نقشی در توسعه برنامه هسته‌ای ایران داشتند؟ 
   نشریه "بیزینس اینسایدر" با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ادعاهای تازه‌ای را درباره ارتباط آن موضوع با برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.
آفتاب :
این نشریه با اشاره به کتاب نوشته شده توسط "دیوید هافمن" که نویسنده آن در سال 2009 میلادی برنده جایزه بهترین کتاب درباره پایان رقابت تسلیحاتی میان امریکا و شوروی در جریان جنگ سرد شد، اشاره می‌کند که ایران بلافاصله پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی از دانشمندان و مهندسان شوروی برای توسعه برنامه هسته‌ای خود استفاده کرد.  به گزارش خرداد، این نشریه در ادامه می‌نویسد: "اگرچه کشورهای غربی بر روی منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از طریق وضع تحریم‌ها و بازرسی‌ها تاکید دارند اما واقعیت آن است که یک عنصر انسانی یعنی دانشمندان هسته‌ای وجود دارند که نمی‌توان آنان را کنترل کرد." نویسنده این کتاب در ادامه مدعی شده که در آن زمان دفتری ویژه در سفارت ایران در مسکو برای انتقال فناوری‌های هسته‌ای از روسیه به تهران فعال شده بود. نویسنده کتاب مدعی است که ایران قصد استفاده از تجهیزات دوران شوروی برای ساخت سلاح هسته‌ای داشته است. نویسنده این کتاب در ادامه ادعا می‌کند که توسعه برنامه موشکی ایران در اواسط دهه 90 میلادی نیز مرهون همکاری دانشمندان و مهندسان روس با ایران بوده است. در بخش پایانی این گزارش "جف استار" یکی از ماموران ارشد پیشین پنتاگون ادعا می‌کتد که امریکا در دهه 90 میلادی اطلاع داشته که ایران از اطلاعات عوامل شوروی سابق در اسیای مرکزی و قفقاز برای توسعه برنامه‌های موشکی خود استفاده کرده است. 
                                       اتحادیه عرب: نیروی مشترک عربی آماده مداخله در همه جا 
   
نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب گفت که نیروی مشترک عربی آماده مداخله در هر مکانی خواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، دبیر کل اتحادیه عرب در حاشیه چهل و دومین نشست وزاری امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در کویت عنوان کرد: نیروی مشترک عربی آماده مداخله درهر مکانی خواهد بود.

وی در مورد استفاده از نیروی مشترک در عراق گفت: تمام کشورهای عربی به دنبال تشکیل نیروی مشترک هستند و این موضوعی بود که عرب ها بیش از 70 سال پیش آرزوی آن را داشتند. نبیل العربی افزود: مشورت ها برای نهایی کردن موضوع نیروی مشترک در سایه تایید گسترده کشورها ادامه دارد.در همین راستا شیخ صباح الاحمد الجابر امیر کویت در افتتاحیه این نشست با تاکید بر اینکه کشورش از تلاش های بین المللی و عربی برای مقابله با گروه های تروریستی حمایت می کند، بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز نزاع در سوریه و یمن تاکید کرد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز در سخنرانی خود تاکید کرد که پدیده تروریسم، خشونت و فرقه گرایی در رأس تهدیداتی است که امت ما با آن مواجه است. وی طی سخنرانی خود در چهل و دومین نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی حادثه تروریستی قطیف را به شدت محکوم کرد.

از سوی دیگر ایاد مدنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی مسلمانان را به زیارت مسجد مبارک الاقصی تشویق کرد.منبع: مهر

یادداشت مشترک 5 تحلیلگر آمریکایی
پولیتیکو: آمریکا باید بعد از توافق هسته‌ای محاسبات سیاسی ایران را بر هم بزند

پنج تحلیلگر خاورمیانه در یادداشتی در یک نشریه آمریکایی راهبرد جدیدی برای مقابله با ایران در منطقه پیشنهاد داده و خواستار بر هم زدن معادلات سیاسی ایران شده اند.

خبرگزاری فارس: پولیتیکو: آمریکا باید بعد از توافق هسته‌ای محاسبات سیاسی ایران را بر هم بزند                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ساموئل برگر»، «استفان هادلی»، «جیمز جفری»، «دنیس راس» و «رابرت ساتلوف»، تحلیلگران مسائل خاورمیانه روز چهارشنبه در مقاله‌ای در پایگاه خبری «پالیتیکو» راهبردی جدید برای مقابله با داعش و ایران در خاورمیانه پیشنهاد داده‌اند.

آنها با توصیف درگیری‌های این روزهای منطقه خاورمیانه به عنوان نبردهایی بر سر «هویت و منفعت» این تنش‌ها را در بردارنده تأثیراتی مهم بر منافع ملی آمریکا دانسته‌اند.

نگارندگان، با طرح این پیش‌فرض که تضعیف نظام‌های حکومتی در کشورهای خاورمیانه فرصتی برای جذب نیرو و طراحی عملیات‌های تروریستی در اختیار نیروهای افراط‌گرا قرار می‌دهند، ایران و گروه تروریستی داعش را دو عامل بزرگ تهدیدکننده حکومت های مرکزی در خاورمیانه معرفی می کنند.

درباره داعش، راهبرد نظامی آمریکا تنها یکی از جنبه‌های مقابله با این گروه تروریستی یا شرط لازم برای تحقق این هدف عنوان اما تأکید شده که این شرط کافی نیست لازم است از این گروه اعتبارزدایی هم بشود.

این تحلیگران می‌نویسند: «بدون اعتبار زدایی از داعش نمی‌توان بر آن غلبه کرد.»

آن‌ها در توضیح این گزاره می‌نویسند: «تنها مسلمانان می‌توانند بر ایدئولوژی متعصابه داعش غلبه کنند و آن‌ها باید در این مسئله پیشگام شوند.»

محور دیگر در موفقیت در مبارزه با داعش، مطابق این تحلیل، به توانمندی آمریکا برای تشکیل ائتلافی وسیع از شریکان بین المللی مربوط می شود اما اینکه چنین ائتلافی بتواند ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند موضوعی است که این پنج تحلیلگر با آن موافق نیستند.

آنها با بیان اینکه کشورهای خلیج فارس، ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌بینند و به درخواست‌های تهران برای همگرایی پاسخ منفی می‌دهند می‌نویسند: «ما نیز باید ایرانی‌ها را برای اساس رفتارشان قضاوت کنیم.»

نگارندگان این مقاله تأکید می‌کنند گروه های مهمی در داخل ایران امروز آمریکا را به عنوان دشمن خود می‌بینند چرا که به باور آنها آمریکا مانع اصلی «سلطه» ایران بر خاورمیانه است.

این تحلیلگران در ادامه با توجه به توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 خواستار آن شده‌اند که آمریکا بعد از امضای این توافقنامه، هزینه‌های رفتار ایران در منطقه را افزایش دهد و در همان حال، فرصت‌ها را برای بازگشت ایران باز نگاه دارد. آن‌ها می‌نویسند: «توافق هسته ای باعث افزایش نگرانی‌های عربستان سعودی و کشورهای عربی درباره تهدید ایران خواهد شد که این مستلزم آن خواهد بود که آمریکا ضمن مدیریت واکنش‌های آنها، برای دادن اطمینان خاطر به آنها هم دست به کار بشود.»

این گزارش می‌افزاید: «نکته غیرمنتظره این است که اگر مسئولان ایران ببینند که آمریکا هزینه رفتارهای آنها را افزایش می‌دهد و در همان حال فرصت‌هایی را برای آنها باز نگاه می دارد، احتمال بیشتری دارد که همکاری کنند. شاید این باعث خواهد شد که محاسبات سیاسی ایران هم در طول زمان تغییر کند.»

انتهای پیام/ق

                                        

            
نتانیاهو خواستار کمک نظامی ۴.۵ میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با ایران شد

یکی از منابع ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو امیدوار است به مدت ۱۰ سال، سالانه بین ۴.۲ تا ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی آمریکا را برای مقابله با ایران و دیگر کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه دریافت کند.

خبرگزاری فارس: نتانیاهو خواستار کمک نظامی ۴.۵ میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با ایران شد                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از منابع ارشد رژیم صهیونیستی به «دیفنس‌نیوز» اعلام کرد که تل‌آویو امیدوار است به مدت 10 سال، سالانه بین 4.2 تا 4.5 میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت کند.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی چنین تقاضایی را از آمریکا درخواست کرده است و مدعی است که برای مقابله با تهدید ایران و کشورهای نفت‌خیر خاورمیانه که به سرعت در حال تسلیح‌ شدن هستند به سلاح‌های آمریکایی نیاز دارد.

طبق توافق 10 ساله که سال 2007 به امضا درآمد، اسرائیل در سال حدود 3 میلیارد دلار کمک آمریکا را دریافت می‌کند با این شرط که بیش از 70 درصد از این کمک‌ها صرف خرید سخت‌افزارهای نظامی آمریکا شود.

تمدید این توافق تا سال 2028، در حین دیدار سال 2013 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از تل‌آویو مورد موافقت قرار گرفت اما طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، مذاکرات در خصوص شرایط این توافقنامه «مقدماتی و غیررسمی» بود.

قرارداد جدید شامل هواپیمای «V-22» اوسپری می‌شود که آمریکا حاضر به صادرکردن این هواپیما به هیچ کشوری نیست. از دیگر موارد قرارداد ۷۵ جنگنده نسل پنجم «اف ۳۵» می‌شود. آمریکا همچنین فناوری خود شامل قطعات و راکت‌هایی را برای سامانه دفاع موشکی همچون گنبد آهنین و «آرو ۳» را به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند.

تا ۲۵ درصد از بودجه دفاعی اسرائیل از قبل طبق توافق کنونی توسط واشنگتن تأمین می‌شده است و احتمال می‌رود که این رقم افزایش یابد. رژیم صهیونیستی از پیشتر یکی از سه دریافت‌کننده اصلی کمک نظامی آمریکا به حساب می‌آید.

رژیم صهیونیستی معتقد است که بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس که اکثراً همپیمانان و مشتریان آمریکا به حساب می‌آیند در حال تسریع رقابت تسلیحاتی در منطقه هستند و این مسئله برای تل‌آویو نگران کننده است.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد