سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل ورزشی

فولاد و زخمی که دوباره سر باز کرده است...
ورزشی  14:8:37 1394/03/05
943-4881-5 کد خبر

«فولاد شهر اهواز» که طی دو سال گذشته با حضور موفق در لیگ برتر و آسیا شادمانی بسیاری را به مردم خوزستان هدیه داد، این روزها گرفتار مشکل بزرگی شده است، مشکلی که نه تنها مسئولان این باشگاه بلکه تمام مردم خوزستان را نگران کرده است.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- فولادی‌ها در فصل 83- 84 که دوره چهارم لیگ برتر کشور بود، به قهرمانی رسیدند و در حالی که روزهای خوبی را پشت سر می‌گذراندند، با تصویب قانون کاهش بودجه‌ باشگاه‌های صنعتی، مشکلات این باشگاه آغاز شد و بودجه آن‌ها برای حضور در لیگ پنجم به نصف کاهش پیدا کرد. فولاد با این مشکل بزرگ پا به این دوره از رقابت‌ها گذاشت و نتوانست جایگاهی بهتر از هشتمی به دست آورد.

اما مشکل باشگاه فولاد به این جا ختم نشد؛ فولادی‌ها در لیگ ششم نیز با بودجه‌ای کمتر از سال قبل وارد مسابقات شدند و مشکلات دست به دست هم داد تا فولاد به لیگ دسته یک سقوط کند، چیزی که برای خوزستان که عنوان مهد فوتبال ایران را یدک می‌کشید، سخت و سنگین بود.

در هر صورت فولادی‌ها در لیگ هفتم غایب بودند و برای حضور در لیگ هشتم نیز بسیار تلاش کردند اما در مرحله پلی‌آف لیگ یک، از صعود به لیگ برتر بازماندند و باشگاه فولاد که در گذشته مدعی قهرمانی در لیگ بود، برای این‌که بیشتر از این از فوتبال سطح اول کشور دور نماند با خرید امتیاز تیم سپاهان نوین اصفهان خود را به لیگ برتر رساند.

فولادی‌ها پس از آن در لیگ برتر به کار خود ادامه دادند. آنها با بها دادن به جوانان و کارهای پایه‌ای در آکادمی موفق خود، به تدریج پیش رفتند تا در نهایت تلاش‌هایشان به ثمر نشست و حاصل پله‌پله و اصولی حرکت کردن آنان، قهرمانی فولاد در لیگ سیزدهم بود، لیگی که البته فولادی‌ها باوجود قهرمانی در آن، چندان از آن خاطره خوبی ندارند.

درست است فولاد در لیگ سیزدهم به قهرمانی رسید ولی این قهرمانی را در حالی که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کردند‏ به دست آوردند؛ چرا که نزدیک به یک سال قبل از رسیدن به این مهم، در جریان خصوصی‌سازی، نزدیک به 51 درصد از سهام کارخانه فولادخوزستان به صندوق بازنشستگی نفت واگذار شد. هیات مدیره صندوق بازنشستگی نفت که بیشترین تعداد هیات مدیره را هم تشکیل می‌دهند و بیشتر آن‌ها غیربومی هستند، تمایل چندانی به تیم‌داری نشان نمی‌دادند ولی فولاد با وجود این سختی‌ها، شیپور اعتراض به دست نگرفت و مشکلاتش را فریاد نزد تا به تیم آسیب وارد نشود.

 

باید گفت باشگاه فولاد با این دید هیات مدیره و دغدغه‌های بودجه‌ای وارد لیگ چهاردهم شد، لیگی که آغاز خوشایندی برای فولاد نداشت؛ با ابطلال کارت پایان خدمت چند ستاره این تیم و همچنین مثبت اعلام شدن تست دوپینگ یکی از بازیکنان فولاد، موجی علیه فولاد به راه افتاد و اگرچه مدیرت فهیم این باشگاه نگذاشتند این موج  آثار تخریبی خود را نشان دهد ولی حرف‌ها و حدیث‌های ناشی از آن موجب شد که مسئولان این تیم و باشگاه، چندین بار اعلام کنند که ای کاش فصل قبل قهرمان نمی‌شدیم تا این مشکلات گریبانگیر ما نمی‌شد.

باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد که همیشه اخلاق‌مداری را سرلوحه کار خود قرار داده است و به کار بدون حاشیه و جنجال اعتقاد دارد، در لیگ چهاردهم در حالی که با مشکلات بودجه‌ای مواجه بود - البته هنوز هم بودجه سال قبل خود را به صورت کامل دریافت نکرده است ـ  ولی برای عدم ورود حواشی به تیم، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشت و در این شرایط، با اتکا به جوانان و تدابیر مربی کروات خود به کارش در لیگ برتر ادامه داد و اگر چه به جایگاه پنجمی دست پیدا کرد ولی این جایگاه باتوجه به آن مشکلاتی که بر سر راه فولاد قرار گرفت، جایگاهی قابل احترام است.

در نهایت نیز فولادی‌ها لیگ چهاردهم را به امید به پایان رساندند که برای فصل آینده بودجه بهتری به آن‌ها اختصاص یابد و دید هیات مدیره شرکت نیز نسبت به تیم‌داری و افزایش بودجه بهتر شود. در حالی که از مدت‌ها قبل نیز باتوجه به این مشکلات، خبرهایی مبنی بر استعفای دهکردی، مدیرعامل این باشگاه به گوش رسیده بود؛ مجموع شرایط فولاد، استاندار خوزستان و مدیرکل ورزش و جوانان استان را بر آن داشت تا طی جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان، مشکلات را بررسی کرده و از آن‌ها بخواهند که همان بودجه سال گذشته را به باشگاه دهند تا کارشان را در تمام رده‌های سنی مانند گذشته ادامه دهند. کیانی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در همین راستا در گفت‌وگویی با ایسنای خوزستان، نوید همکاری این اعضا را داده بود اما در حالی که فقط چند روز از این جلسه می‌گذشت به یک‌باره خبر استعفای محمد صیادنژاد، سیف‌الله دهکردی و محمدعلی فرهادزاده از اعضای هیات مدیره یا همان زلزله مدیریتی، شوکی بر پیکره فوتبال استان ایجاد کرد.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان امروز در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره استعفای اعضای هیات‌مدیره باشگاه فولاد، گفت: تیم فولاد زیرمجموعه هیات مدیره خود فولاد است و در حال حاضر هم تصمیم‌‌شان را به ما اعلام نکرده‌اند. به هرحال فکر نمی‌کنم دست جمعی استعفا دادن برای تیمی که در اوج است و باید برای آینده برنامه‌ریزی کند، کار درستی باشد. امیدوارم مشکلات حل شود که حتما هم حل می‌شود.

حسین ابن‌قاسم، سرپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان هم که از این استعفا نگران است به ایسنا گفت: “آقای صیادنژاد، دهکردی و فرهادزاده به خاطر مشکلاتی که وجود دارد، استعفا دادند و به باشگاه نیامده‌اند. این استعفاها به ضرر باشگاه است و خیلی​ها هم که منتظر هستند باشگاه ما ضربه بخورد، شروع به شایعه پراکنی می​کنند و طبیعی است که باشگاه متضرر خواهد شد.“

در هر صورت در حالی باشگاه فولاد خوزستان با این مشکلات دست و پنچه نرم می‌کند که دو کارخانه مشابه آن، در اصفهان یعنی ذوب‌آهن و سپاهان در تمام رشته‌های ورزشی آقایان و بانوان فعال هستند و این جای سوال است که چرا این مشکلات فقط برای فولادخوزستانی که تنها در یک رشته تیم‌داری می‌کند به وجود آمده است!

فولاد همان تیمی است که وقتی در اهواز بازی داشت، حتی در برخی بازی‌ها تعداد هواداران آن در ورزشگاه غدیر به 50 هزار نفر هم می‌رسید و آیا این سزاوار است که این مشکل برای این تیم پرهوادار و باشگاه اخلاق‌مدار به وجود آید و این باشگاه اسیر این حاشیه‌ها شود؟ آن هم برای باشگاهی که کم به فوتبال ایران خدمت نکرده است.

در هر صورت آغاز لیگ پانزدهم نزدیک است و فولادی‌ها هم دل‌نگران؛ چرا که ثانیه‌‌ها در بستن تیم‌ها نقش بسیاری دارند. تیم‌های دیگر دست روی دست نمی‌گذارند و به دنبال جذب بهترین‌ها هستند، اگر مسئولان شرکت فولاد دیر بجنبند و بودجه به موقع به این باشگاه تزریق نشود، فولاد نه تنها در فصل نقل و انتقالات دست خالی می‌ماند بلکه ممکن است داشته‌های فعلی خود را هم از دست بدهد و باید دانست که حتی اگر بعدها بودجه را به صورت کامل به این باشگاه بدهند، می‌شود همان ضرب‌المثل معروف "نوشدارو پس از مرگ سهراب"....

مسئولان شرکت فولاد خوزستان نباید به سادگی از کنار مشکلات باشگاه فولاد و این استعفای دست‌جمعی بگذرند و باید هر چه زودتر راه‌حلی برای رهایی فولاد از چالشی که گریبانگیر آن شده، پیدا کنند و مانع از تکرار آن سناریوی معروف قدیمی شوند.

گزارش از: پریسا زنگنه‌منش، خبرنگار ایسنای خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد