سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

برنامه‌ موساد برای‌ انفجار در مسجد اهل‌ تسنن‌ ایران 

   

یک منبع امنیتی فلسطین گفته که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل برای انجام عملیات انفجاری در یکی از مساجد اهل تسنن ایران مشابه حادثه تروریستی مسجد شیعیان در قطیف عربستان برنامه دارد.به گزارش مشرق، سرویس اطلاعاتی اسرائیل برای اجرای عملیات تروریستی در یکی از مساجد اهل تسنن در ایران همانند حادثه تروریستی انفجار مسجد «امام علی(ع)» در قطیف واقع در شرق عربستان برنامه‌ریزی کرده است.
یک منبع امنیتی فلسطین به خبرنگار پایگاه خبری «الوعی نیوز» گفته که موساد در این سناریو، هدف تحریک اهل تسنن علیه شیعیان و دولت ایران را دنبال می کند.
این منبع امنیتی تاکید کرد که موساد با اجرای این سناریو می خواهد نقطه طایفه‌گری را در مقابل انفجار تروریستی اخیر در قطیف عربستان قرار دهد.وی با تاکید بر اینکه امت اسلامی باید مراقب باشند که در دام اسرائیلی‌ها نیفتند، افزود: اسرائیل تبحر خاصی در ایجاد فتنه و جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی دارد و تاکنون چندین عملیات در مناطق مختلف خاورمیانه برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.این منبع امنیتی فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، یادآور شد که بیشتر سناریوهای آنها به فضل بیداری علمای شیعه و سنی با شکست مواجه شد.
یک عامل انتحاری جمعه گذشته مسجد «امام علی(ع)» در قطیف عربستان را منفجر کرد که که در پی آن بیش از 100 نفر از شیعیان شهید و مجروح شدند.منبع: فارس
به همین دلیل، کشور جیبوتی مورد توجه بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای است و آنها سعی می کنند از طریق اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی یا ایجاد پایگاه نظامی، بتوانند در جیبوتی و تنگه باب المندب نفوذ کنند.
جنگ در یمن باعث شده نام یکی از کشورهای کمتر شناخته شده بر سر زبان ها بیافتد و آن جیبوتی است.
به گزارش عصرایران، جیبوتی کشور کوچکی در شاخ آفریقاست. اهمیت این کشور کوچک به دلیل قرار گرفتن در ساحل تنگه استراتژیک باب المندب است. باب المندب آبراهی است که دریای سرخ را به اقیانوس هند و آب های آزاد وصل می کند. تنگه باب المندب را می توان نقطه اتصال شرق و غرب جهان دانست.دریای سرخ از دو نقطه به آب های آزاد راه دارد. از شمال از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و آب های آزاد و از جنوب از طریق تنگه باب المندب به اقیانوس هند و آب های آزاد راه دارد.

جیبوتی ؛ کشوری که پارلمانش را ایران ساخت ، با عربستان ائتلاف کرد

به همین دلیل، کشور جیبوتی مورد توجه بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای است و آنها سعی می کنند از طریق اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی یا ایجاد پایگاه نظامی، بتوانند در جیبوتی و تنگه باب المندب نفوذ کنند.
جیبوتی به دلیل اینکه فاصله دریایی بسیار نزدیکی با یمن به ویژه شهرهای جنگزده این کشور دارد در 2 ماه اخیر میزبان شمار زیادی از پناهندگان یمنی بود. جیبوتی با یمن تنها 20 کیلومتر فاصله دارد.
همچنین برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد نیز مرکزی را در کشور جیبوتی برای دریافت و توزیع کمک های غذایی و انسان دوستانه برای یمن افتتاح کرده است. هلال احمر ایران حجم زیادی از کمک های غذایی دارویی و انسان دوستانه را به وسیله کشتی به یمن فرستاد اما به دلیل مخالفت های ارتش عربستان سعودی، این کشتی نتوانست به یمن برود و مجبور شد با پهلوگیری در ساحل جیبوتی کمک های خود را تحویل سازمان ملل متحد دهد تا این سازمان به صورت جداگانه کمک های ایران را به یمن منتقل کند.

علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران در مراسم افتتاح ساختمان جدید پارلمان جیبوتی - 1393

جیبوتی؛ پارلمانش را ایران ساخت، با عربستان ائتلاف کرد

ایران و جیبوتی

ایران نیز از سال ها قبل تاکنون سعی کرده کمک های مالی و غیرمالی به دولت جیبوتی ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان اقدام ایران در ساختن ساختمان جدید پارلمان جیبوتی دانست.
این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.


 دیدار علی لاریجانی با نظامیان کشتی جنگی جماران نیروی دریایی ارتش ایران در ساحل بندر جیبوتی - سال 1393
جیبوتی ؛ کشوری که پارلمانش را ایران ساخت ، با عربستان ائتلاف کرد

جیبوتی و جنگ یمن

کشور جیبوتی در جنگ اخیر یمن نیز تلاش کرد بی نصیب نماند. براساس گزارش رسانه ها، عربستان سعودی به کشورهای مختلف پیشنهاد کرده بود در صورت مشارکت در جنگ یمن از کمک های مالی سعودی بهره مند شوند. کشورهای سنگال، مالزی و جیبوتی نیز مشارکت در جنگ یمن را با این شرایط پذیرفته اند. با این حال جیبوتی ارتش بسیار ضعیفی دارد. کل ارتش این کشور کمتر از 200 هزار نفر جمعیت دارد و قادر به مشارکت در هیچ عملیات نظامی نیست. به همین دلیل دولت جیبوتی اعلام کرد مرزهای آبی و هوایی این کشور را برای جنگنده ها و کشتی های نظامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن باز کرد تا از این طریق در عملیات یمن مشارکت داشته باشد.

علی لاریجانی در حال افتتاح ساختمان جدید پارلمان جیبوتی - سال 1393

جیبوتی ؛ کشوری که پارلمانش را ایران ساخت ، با عربستان ائتلاف کرد


جیبوتی

کشور جیبوتی به پایتختی بندر جیبوتی با 23 هزار کیلومتر مربع و 800 هزار نفرذ جمعیت یکی از کوچکترین و کم جمعیت ترین کشورهای جهان است. مردم کشور جیبوتی مسلمان و سنی مذهب هستند. زبان رسمی مردم این کشور عربی و فرانسوی است اما اکثرا به فرانسه و زبان های محلی صحبت می کنند. این کشور تا سال 1977 مستعمره فرانسه بود اما در این تاریخ مستقل شد.  هم اکنون حدود یک پنجم مردم این کشور زیر خط فقر یعنی با درآمد روزانه کمتر از 1.25 دلار زندگی می کنند و 59 درصد مردم این کشور بیکارند.

ساختمان جدید پارلمان جیبوتی که توسط ایران ساخته شده است
جیبوتی ؛ کشوری که پارلمانش را ایران ساخت ، با عربستان ائتلاف کرد
 
 علی لاریجانی نیز در سال 1393 بعد از بازگشت از سفر به جیبوتی و شرکت در مراسم افتتاح ساختمان جدید پارلمان این کشور گفته بود: جیبوتی به دلیل حضور داشتن در منطقه ای حساس، برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما روابط نزدیکی از منظر سیاسی و اقتصادی با این کشور داریم.
وی همچنین گفته بود: در این سفر ساختمان مجلس جدید جیبوتی را که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده ، افتتاح کردیم. معمولا کشتی های جنگی ارتش ایران که در منطقه تنگه باب المندب مستقر هستند در بندر جیبوتی پهلو گرفته بود.ایران در سال 1387 از طریق بانک توسعه صادرات نیز وام 10 میلیون دلاری به جیبوتی ارائه کرده بود.
کارتر مدعی شد:" در حالی که تعداد نیروهای عراقی بسیار بیشتر از داعش بود، اما آنها در برابر داعش مقاومت نکردند و گریختند."
وزیر دفاع آمریکا ارتش عراق را به فرار و عدم مقاومت در برابر داعش در جریان حمله هفته گذشته این گروه تروریستی و تصرف شهر رمادی مرکز استان الانبار متهم کرد.
به گزارش عصر ایران اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان آمریکا با متهم کردن نیروهای ارتش عراق به عدم مقاومت در برابرداعش در جریان حمله هفته گذشته داعش و تصرف این شهر گفت: نیروهای عراقی گریختند و انگیزه ای برای دفاع از شهر نداشتند.
کارتر مدعی شد:" در حالی که تعداد نیروهای عراقی بسیار بیشتر از داعش بود، اما آنها در برابر داعش مقاومت نکردند و گریختند."وزیر دفاع آمریکا بار دیگر تاکید کرد که استراتژی واشنگتن در نبرد با داعش در عراق و سوریه تغییر نخواهد کرد و آمریکا همچنان متعهد به حملات هوایی، ارسال تجهیزات و حمایت های لجستیک خواهد بود و از پیاده کردن نیروی زمینی به منظور مقابله با داعش اجتناب خواهد کرد.او گفت عراقی ها باید خودشان در این جنگ پیروز شوند.این سخنان در حالی است که بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی پس از سقوط رمادی به دست داعش و تصرف شهر باستانی و استراتژیک پالمیرا در سوریه، با انتقاد شدید از دولت اوباما، استراتژی نبرد با داعش در یک سال گذشته را زیر سوال برده اند.
 سناتور جنان مک کین در مصاحبه با شبکه خبری " سی بی اس" در سخنانی با انتقاد شدید از استراتژی دولت اوباما برای مقابله با داعش در عراق و سوریه گفت که جنگ با داعش نیازمند استقرار نیروهای زمینی آمریکا است. او خواهان اعزام واحدهای زمینی به منظور مقابله با داعش شد.در مقابل این سخنان مقامات آمریکایی، برخی شخصیت های سیاسی عراقی با متهم کردن واشنگتن به عدم همراهی و حمایت کامل از نیروهای عراقی ، واشنگتن را مسئول سقوط شهر رمادی می دانند، برخی دیگر از مقامات عراقی نیز با درخواست جمهوریخواهان مبنی بر اعزام واحدهای زمینی آمریکایی به عراق به بهانه مبارزه با داعش به شدت مخالفت کردند.
"حکیم الزمیلی" رییس کمیسیون دفاعی و امنیتی  مجلس عراق در پاسخ به سخنان وزیر دفاع  آمریکا درباره فرار نیروهای عراقی و ضعف نیروهای عراقی برای مقابله با داعش گفت:" سخنان آقای کارتر بی پایه و غیر واقعی است. آمریکا می خواهد پس از شکست اخیرش  از داعش به دلیل عدم پشتیبانی مناسب از نیروهای عراقی، دیگران را مقصر جلوه دهد."همزمان نیروهای عراقی ، شبه نظامیان شیعه و عشایر سنی عراقی  روز یکشنبه  در عملیاتی موفق توانستند کنترل  منطقه " حسیبه" در 10 کیلومتری شرق رمادی را به دست گیرند. نیروهای عراقی می گویند به عملیات خود به منظور نزدیک تر شدن به شهر رمادی و پاکسازی این شهر از عناصر داعش ادامه خواهند داد.
شرق - هفته گذشته خبرگزاری «تسنیم» خبر داد هیأت سیاسی طالبان افغانستان برای دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند. وزارت‌خارجه ایران از این دیدارها اظهار بی‌اطلاعی کرد، ولی منابع خبری افغان، این سفر را تأیید کردند.

«محمد‌اسماعیل قاسم‌یار»، عضو کمیته روابط بین‌الملل شورای‌عالی صلح افغانستان، همان زمان این خبر را تأیید کرد و به «شرق» گفت: «از دفتر سیاسی طالبان، یک گروه هفت تا هشت‌نفره، که مقیم دوحه قطر هستند، به تهران سفر کرده‌اند ».اگرچه از خود دیدارهای این هیأت در تهران خبری منتشر نشد، اما وحید مژده، عضو وزارت ‌خارجه افغانستان در دوران طالبان، در گفت‌وگو با «شرق»، درباره سفر این هیأت و دیدارهای‌شان در تهران، توضیحاتی داد.

‌گفته می‌شود هیأتی از طالبان به تهران سفر کرده‌اند. شما از جزئیات این سفر چقدر اطلاع دارید؟


خبرگزاری تسنیم در ایران خبر از سفر یک هیأت از دفتر سیاسی طالبان در قطر به تهران داده است.
 ریاست این هیأت را «طیب آغا»، رئیس کمیسیون سیاسی طالبان، به‌عهده داشت. گفته می‌شود قاری دین‌محمد حنیف و شیرمحمد عباس استانکزی و احتمالا عبدالسلام حنفی نیز از اعضای این هیأت بودند.
‌از موضوعات گفت‌وگوی آنها با مقامات تهران اطلاعی در دست دارید؟ آنچه تاکنون مطرح شده این است که آنها درباره صلح افغانستان و مهاجران، با مقامات امنیتی ایران گفت‌وگو کرده‌اند.
هرچند در مورد موضوعات به‎ بحث گذاشته‌شده میان هیأت و مقامات ایرانی، گزارش‌هایی اندک در دست است، اما یک منبع نزدیک به دفتر قطر می‌گوید این سفر به‌دنبال نشست «پگواش» در قطر صورت گرفت که در آن طالبان و نمایندگانی از دولت افغانستان به‌صورت غیررسمی باهم ملاقات داشتند. بعد از این نشست، طالبان به دعوت مقامات ایرانی به تهران رفتند و روی مسائل مورد علاقه، باهم به تبادلِ نظر پرداختند.
طالبان درباره آغاز عملیات امسال‌شان، که به‌نام «عزم» آغاز شده است، و از موفقیت‌های‌شان در جنگ با نیروهای دولتی و نیز پیشروی‌شان در شمال افغانستان سخن گفتند. آنها درعین‌حال، دیدگاه‌شان درباره صلح را هم واضح کردند و گفتند تاکنون هیچ ملاقاتی درباره صلح میان آنها و نمایندگان دولت افغانستان صورت نگرفته است، زیرا دولت افغانستان می‌خواهد صلح را از طریق پاکستان در افغانستان برقرار کند. در ضمن هیأت طالبان نظرشان درباره موانع پیش‌ِروی صلح در افغانستان را نیز بیان کردند که حضور نیروهای خارجی در کشور، در صدر این موانع قرار دارد.

‌علاوه‌براین، گفته می‌شود موضوع مهاجران هم در مذاکرات طالبان در تهران مطرح شده ‌است. این موضوع در حوزه اختیار دولت‌ها قرار دارد. به چه دلیلی طالبان دراین‌باره وارد گفت‌وگو شده‌اند؟


 یکی از این مسائل، اخباری است مبنی‌بر اینکه تاکنون تعدادی از مردم افغان به سوریه اعزام شده‌اند تا در کنار نیروهای بشار اسد، علیه داعش بجنگند. تاکنون تعدادی از این افراد دستگیر و تعدادی هم کشته شده‌اند. شایعاتی هم درباره فرستاده‌شدن تعدادی از این افراد به یمن به‌گوش می‌رسد.
نگرانی طالبان از این است که این‌گونه اقدامات موجب تحریک احساسات مذهبی در افغانستان شود و درنتیجه برای داعش فرصت مناسبی به‌منظور سربازگیری فراهم آورد.

‌از سوی دیگر فعالیت داعش در افغانستان هم مطرح است. با توجه به حساسیت تهران نسبت‌به افغانستان، ممکن است جزء موضوعات مذاکره باشد؟


مقامات ایرانی نسبت‌به این گزارش‌ها نگرانی دارند و گفته می‌شود گروه داعش در بعضی از مناطق افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و حتی دست به عملیات نظامی زده‌اند. ایران که سرحد طولانی‌ای با افغانستان دارد، نگران است مبادا در مرزهای شرقی‌اش با همان مسائلی مواجه شود که در مرزهای غربی، به‌ویژه با عراق، با آن مواجه است. مقامات ایرانی می‌خواستند از طالبان بشنوند که این گزارش‌ها به‌ویژه در شرق افغانستان و برخورد نظامی میان طالبان و داعش در این مناطق تا چه حد درست و این خطر چقدر جدی است. از طرف دیگر طالبان نگران انگیزه‌هایی هستند که ممکن است موجب قدرت‌گرفتن داعش در افغانستان شود.

‌در گزارش‌ها آمده است پیش‌از‌این هیأت سیاسی طالبان، مستقر در دفتر قطر، به کشورهای دیگر هم سفر کرده‌اند و با آنها هم مذاکراتی داشته‌اند؛ درباره همکاری‌های احتمالی‌ِ  حاصل‌شده، با تهران صحبت کرده‌اند؟


در این سفر، درباره نقش کشورهای همسایه و منطقه در پروسه صلح نیز صحبت شد و نقش مثبت چین در این پروسه نیز به بحث گذاشته شد. در این‌ ارتباط «قاری دین‌محمد حنیف» درباره ملاقات خود با مقامات چینی سخن گفت و در مقابل مقامات ایرانی هم برای کمک به پروسه صلح در افغانستان اظهار آمادگی کردند.
لازم به ذکر است که طالبان قبلا هم سفرهایی به ایران داشته‌اند و حتی برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی، مانند کنفرانس بیداری اسلامی نیز از آنها دعوت به‌عمل آمده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اعلامیه‌ای که ٣٠ اردیبهشت به رسانه‌ها فرستاد، سفر هیأت طالبان به تهران را تأیید کرد و آن را بخشی از سفرهای معمولی به کشورهای دیگر، به‌منظور تبادلِ نظر با مقامات آن کشورها خواند.

‌موضوع دیگری در این دیدارها مطرح شده ‌است؟


موضوع دیگر مطرح‌شده در این دیدارها، مسئله جنگ در شمال افغانستان بود. این مسئله نیز نگرانی‌هایی در سطح منطقه، به‌‌ویژه میان همسایه‌های افغانستان، به‌میان آورده است. وزیر داخله روسیه نیز در همین هفته به کابل سفر داشت و درباره جنگ‌های شمال، به‌‌ویژه قندوز، با مقامات افغان، ازجمله رئیس‌جمهور تبادلِ نظر کرد.

‌آیا غیر از این هیأت، اخیرا افراد دیگری هم از افغانستان به تهران سفر کرده‌اند؟


در کابل شایعاتی به‌گوش می‌رسد که گویا گلبدین حکمتیار هم اخیرا به تهران رفته است، اما منابع قابلِ اعتماد فقط سفر دامادش «غیرت بهیر» به تهران را تأیید کردند و گفتند هیچ فردی از مقامات بالا در ایران با او ملاقات نکرده است.
العبادی:الرمادی طی چند روز آینده بازپس گرفته خواهد شد 
   
نخست وزیر عراق اطمینان داد شهر الرمادی مرکز استان الانبار که هفته گذشته به تصرف تروریست های داعش در آمد، ظرف چند روز آینده بازپس گرفته خواهد شد.
العبادی:الرمادی طی چند روز آینده بازپس گرفته خواهد شد
به گزارش مشرق،‌ بی بی سی نوشت: روز گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که شمار نیروهای عراقی در شهر الرمادی چندین برابر نیروهای داعش بوده ولی آنها فاقد عزم جدی برای مقابله با تروریست های عضو این گروه بوده اند و به همین دلیل الرمادی سقوط کرده است.

در واکنش به این اظهارات حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که اطلاعات نادرستی به اشتون کارتر درباره عراق داده می شود و شهر الرمادی ظرف روزهای آینده آزاد خواهد شد. بر این اساس دولت عراق برای ممانعت از پیشروی داعش با استقرار حشد الشعبی، کمیته های مردمی در نزدیکی منطقه حضور داعش موافقت کرده است.

پیشتر حکیم الزمیلی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی عراق گفته بود که فرماندهان نظامی آمریکا قصد دارند تقصیر سقوط الرمادی را به گردن دیگران بیاندازد. وی اظهار داشت: مقصر اصلی سقوط الرمادی دولت آمریکاست که تجهیزات خوب، سلاح و حمایت های هوایی مناسب را از سربازان ما نداشت.منبع: مهر

اخبار ویژه کیهان/
گزارش پنتاگون و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهد ایجاد داعش برای مقابله با نفوذ ایران بود.
به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه شماره روز دوشنبه 4 خبر را به شرح زیر قرار داده است:

جابه‌جایی رکورد هخامنشی در دولت یازدهم!
«در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 هزار میلیارد تومان بیشتر کرده است.»

براساس آمار بانک مرکزی، در پایان تیرماه سال 1392 یعنی همزمان با تغییر دولت، حجم نقدینگی کشور نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان بود. از سوی دیگر و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش مشرق، مقایسه این آمار نشان‌دهنده آن است که در 20 ماه فعالیت دولت حجم نقدینگی حدود 62 درصد یعنی معادل 300 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در حدود 600 روزی که از عمر دولت می‌گذرد روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.
گفتنی است اگر آمار حجم نقدینگی در مردادماه سال 1392 را به عنوان ابتدای شروع به کار کابینه دولت مورد محاسبه قرار دهیم (492 هزار میلیارد تومان)، رقم افزایش نقدینگی در 19 ماه نخست دولت یازدهم به 290 هزار میلیارد تومان می‌رسد که معادل روزانه رقم 508 میلیارد تومان است.
تداوم رشد بالای حجم نقدینگی، در حالی است که مسئولان دولت از همان ابتدا بر کنترل نقدینگی تاکید داشتند و دولت سابق را به علت همین پدیده سرزنش می‌کردند.
مثلا در مراسم معارفه ولی‌الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در 9 شهریور 1392، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم با اشاره به سابقه همکاری‌اش با دولت قبل گفت: در زمان کوتاهی که من عضو شورای پول و اعتبار بودم به وضوح مشاهده می‌کردم که دولتمردان عضو شورا این تصور غلط را داشتند که می‌توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد. نتیجه این تصور نادرست این شد که به گزارش مرکز آمار، اکنون نرخ رشد اقتصادی حدود منفی 5/4 درصد و تورم نقطه به نقطه به رقم بی‌سابقه 44 درصد رسیده است.
در همین حال، وزیر اقتصاد در همایش اتاق بازرگانی، بار دیگر به انتقاد از دولت قبل بابت افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی پرداخته و گفته بود: افزایش این میزان پایه پولی در تمام طول تاریخ ایران از زمان هخامنشی تاکنون بی‌سابقه بوده به طوری که تا این اندازه پول توسط بانک مرکزی و سایر مراجع پولی چاپ نشده بود.
با وجود این ادعا، در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 میلیارد تومان بیشتر کرده است.

خرمشهر را خدا آزاد کرد نه کدخدا...!
رئیس‌جمهور در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران گفت ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهیم کرد.

روحانی در سالگرد آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که هر وقت در این کشور سوم ‌خرداد پیش بیاید و هر وقت که بخشی از سرزمین ما به ناروا به دست دشمنان تصرف شود، اراده ملی ما، آزاد کردن خرمشهر جدید است.
وی افزود: ما امروز با دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین‌های‌مان را آزاد کنیم. امروز خرمشهر نفت ما اشغال شده، عفلقیان آمده‌اند و نمی‌گذارند ما نفتی که از آن مردم است بفروشیم تا زندگی مردم اداره شود، جلویش را گرفته‌اند. سرزمین نفت ما توسط 5+1، شورای امنیت، قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها اشغال شده، ما باید خرمشهر نفت‌مان را آزاد کنیم. بانک‌ها و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان توسط عفلقیان جدید اشغال  شده است. ما باید تمامی سرزمین‌های تصرف شده اقتصادی و تجاری‌مان را در سراسر جهان که به ناروا اشغال شده به عنوان خرمشهر جدید و خونین‌شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم. سوم خرداد یک حادثه‌ نیست بلکه یک حماسه و پروسه‌ای است که ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه‌ای، اجتماعی، سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی، علمی و همه و همه آزاد شود، آن وقت است که باید برای رهایی سرزمین‌مان  از دست اشغالگران جشن سراسری سوم خرداد بگیریم و این روز دیر نیست.
یادآور می‌شود حضرت امام خمینی(ره) در فتح الفتوح آزادی خرمشهر فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این در حالی است که امروز در برخی تحلیل‌ها، کدخدا در کنار خدا موضوعیت پیدا کرده است. اگر فاتحان خرمشهر آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانستند و با ایمان به خدا و انزجار از طاغوت، شیطان ‌بزرگ را در چهارگوشه منطقه به هزیمت کشاندند، آقای روحانی در سال پیش مدعی بود بستن با کدخدا (آمریکا) راحت‌تر است و اوباما را مودب یافتم! فاتحان خرمشهر به تعبیر آقای روحانی مقابل «عفلقیان» صدامی که پشتگرم به آمریکا بود ایستادند اما در همین دو سال اخیر، از نرمش و سایش با آمریکا به عنوان «شکستن تابو» و «فتح‌الفتوح» یاد شد! منطق فاتحان خرمشهر، صلابت و قاطعیت و حمله به دشمن بود و نه منطق التماس و کرنش، آنها دشمن را خبیث می‌دانستند و می‌دانند و نه معتدل و میانه‌رو و اهل تعامل و تفاهم که می‌توان حتی فراتر از هسته‌ای با آنان توافق کرد! فاتحان خرمشهر معطل نماندند و نگاه نکردند تا کی دشمن رحمش بیاید و خرمشهر اشغال شده را بازپس بدهد. آیا امروز رفتار برخی مسئولان دولتی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی کمترین شباهتی به آن منطق خدایی دارد؟! و بالاخره می‌توان پرسید آیا آمریکا و جبهه استکبار، تعدی‌کنندگان و اشغالگران خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی هستند که باید با آنها جنگید یا رژیم‌های خوش‌باطنی که باید خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و با آنها دوستی کرد یا احیانا باج داد؟!

رفتارهای غافلگیرانه دولت مردم را بی‌اعتماد می‌کند
بعد از محرمانه تلقی کردن مذاکرات هسته‌ای و سپس محرمانه ماندن چگونگی حذف یارانه‌ها، اکنون گویا نوبت بنزین سهمیه‌ای رسیده است.

عدم شارژ سهمیه بنزین خرداد ماه، تنها خبری بود که دولت و وزارت نفت در عمل به مردم دادند مبنی بر اینکه درباره سهمیه بنزین هم خبرهایی هست و احتمالا این سهمیه حذف می‌شود. برخی دستگاه‌های دولتی در طول 17-18 ماه گذشته نیز در زمینه گران کردن برخی خدمات و حامل‌های انرژی به شیوه کاملا محرمانه عمل کرده‌اند به نحوی که مردم غافلگیر شده‌اند. همین روند باعث شد که فروردین سال گذشته به هنگام فراخوان دولت از مردم برای انصراف از یارانه‌ها، افکار عمومی اعتماد لازم را به دولت نشان ندهند.
درباره اتفاق جدید روزنامه اعتماد در تیتر اول خود با طرح سؤال «پایان بنزین سهمیه‌ای؟» نوشت: دولت در سکوت خبری و با عدم واریز بنزین 700 تومانی به سمت اجرای سیاست تک‌نرخی‌ گام برداشته است.
این روزنامه نوشت: در حالی که قرار بود ساعت 12 بامداد روز جمعه اول خرداد، سهمیه ماهانه بنزین 60 لیتر به ازای هر خودروی شخصی به کارت‌های سوخت واریز شود، این اتفاق نیفتاد. گفتند تا دو روز آینده سهمیه‌ها واریز می‌شود چرا که سهمیه خودروهای عمومی واریز شده است اما بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت می‌گوید «ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد.»!
از سوی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب شرق از «حرکت آرام و بی‌صدای دولت برای حذف بنزین سهمیه‌ای» خبر داد و نوشت: «عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» اتفاق افتاده است.» این گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره سهمیه‌ای است که از سال 86 به این سو همواره رأس ساعت صفر به حساب دارندگان کارت سوخت واریز می‌شد. اما اینکه چه اتفاقی افتاده که درست در خردادماه، که شایعاتی پیرامون قطع سهمیه بنزین به گوش می‌رسید، با چنین تاخیری روبه رو شده‌ایم، پرسشی است که به عقیده کارشناسان باید آثار روانی عدم واریز سهمیه بنزین به حساب دارندگان کارت سوخت از سوی دولت بررسی شود.
شرق می‌افزاید: گویی روند حرکت چراغ‌خاموش توسط دولت یازدهم روندی معمول شده بی‌آنکه به هشدارهای صاحب‌نظران نسبت به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به عملکرد دولت توجهی شود. البته باید توجه داشت که بنزین سهمیه‌ای مغایر با عدالت اجتماعی است و توقف آن نه تنها منجر به جبران کسری بودجه خواهد شد،  بلکه از سود بخشی از جامعه که دارنده خودرو شخصی هستند، جلوگیری به عمل می‌آورد. حال که نشستی ویژه برای تعیین تکلیف قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها با حضور نمایندگان ستاد سوخت، وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان مدیریت از دیروز آغاز به کار کرده، به نظر می‌رسد به زودی شاهد افزایش نرخ بنزین به صورت تک نرخی باشیم. کارشناسان متفق‌القول بر این عقیده‌اند که نرخ بنزین روی هزار تومان به تصویب خواهد رسید و تنها باید در انتظار اعلام عمومی این خبر باشیم.
شرق می‌نویسد: در بررسی این موضوع، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران کشور که خود از عملکرد دولت در این زمینه به شدت شاکی است، می‌گوید «48 ساعت است که مردم از ما در مورد عدم واریز سهمیه به کارت‌های سوخت خود می‌پرسند و ما هیچ جوابی نداریم که به آنها بدهیم چون از علت ماجرا کاملا بی‌خبریم!» بیژن حاج‌محمدرضا که گلایه‌گذاری‌اش از دولت در کلامش پیدا بود، ادامه داد: «دولت باید 72 ساعت پیش از توقف در توزیع سهمیه‌ای فرآورده‌های نفتی مانند بنزین به جایگاه‌داران اعلام می‌کرد تا سخن تمامی ما به مراجعان یکسان باشد، اما با پیگیری این روش از سوی دولت و عدم اعتراض مردم به حذف احتمالی سهمیه بنزین، در واقع بنزین هزارتومانی تصویب شد.»

گلوبال ریسرچ: آمریکا داعش را برای مقابله با نفوذ ایران ساخت
گزارش پنتاگون و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهد ایجاد داعش برای مقابله با نفوذ ایران بود.

مرکز تحقیقات گلوبال ریسرچ در گزارشی تحلیلی نوشت: آمریکا و ائتلاف تحت امرش برای مقابله با نفوذ ایران و انزوای بشار اسد، به ظهور داعش کمک کردند. در واقع داعش در آمریکا ایجاد شد. این در حالی است که آمریکا تظاهر به مقابله با داعش می‌کند. آمریکا و همپیمانانش می‌دانستند که القاعده عراق در فاصله سالهای 2009 تا 2012 افول کرده بود اما به علت شبه نظامی‌گری در سوریه دوباره احیا شد. با وجود همه این تحولات، آمریکا و همپیمانانش همچنان به کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی خود به همین گروه‌های تندرو ادامه دادند، آنها به طور خاص این کار را کردند چون از دیدگاه آنها ظهور این گروهها دارایی مهمی برای رسیدن آمریکا به اهداف ژئوپلتیکی‌اش محسوب می‌شد هر چند در همین زمان این گروهها مرتکب جنایات شنیعی می‌شدند.
گزارش هفت صفحه‌ای آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) آمریکا که تاریخ آن به اوت 2012 مربوط می‌شود و اخیراً نیز با توجه به قانون آزادی اطلاعات در آمریکا منتشر شده است، به طور خاص بیان می‌کند که مخالفان سوری در آن زمان یک مسیر روشن فرقه‌ای در پیش گرفته بودند و اینکه سلفی‌ها، اخوان‌المسلمین و القاعده عراق نیروهای اصلی محرک شورش در سوریه بودند.
در ادامه تحلیل گلوبال ریسرچ از گزارش اطلاعاتی پنتاگون آمده است: قدرت‌های حامی مخالفان سوری دقیقاً همین را می‌خواستند تا رژیم سوریه را منزوی کنند چون از دید آنها رژیم سوریه عمق راهبردی گسترش شیعه بود در حالی که ایران و عراق نیز بخش لاینفک این گسترش بودند.
گلوبال ریسرچ می‌افزاید: این سند در طبقه‌بندی محرمانه قرار گرفت و در اختیار وزارت امنیت داخلی، وزارت امور خارجه آمریکا، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، اف‌بی‌آی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، فرماندهی مرکزی آمریکا و دیگر نهادها قرار گرفت.
از این رو می‌توان گفت ائتلاف تحت امر آمریکا که اکنون ادعا می‌کند با داعش نبرد می‌کند، به صورت مداوم اقدام به حمایت از مخالفانی کرد که می‌دانست تحت سلطه تندروهای فرقه‌گرا هستند. ائتلاف تحت امر آمریکا دروغ گفت و این تندروها را به عنوان افراد میانه‌رو توصیف کرد.
گلوبال ریسرچ می‌نویسد؛ سقوط موصل و رمادی چیزی نبود که آمریکا مخالف آن باشد بلکه مطلوب آمریکا بود... عامل فرار نیروها برخی فرماندهان ارتش عراق بودند از جمله یک فرمانده نظامیان تحت امرش گفته بود که دیگر تیراندازی نکنند، تفنگ‌های خود را به شورشیان تحویل دهند، لباس‌های یونیفورم خود را از تن در بیاورند و از شهر خارج شوند. موصل تسلیم 1300 داعشی شد! سقوط شهر رمادی هم که اخیراٌ صورت گرفت همانند سقوط موصل مشکوک است. ائتلاف تحت امر آمریکا که وعده داد تا از عراق در برابر داعش محافظت کند اساساً اجازه داد تا رمادی سقوط کند چون این ائتلاف در زمان نبرد رمادی فقط هفت حمله انجام داد. این تعداد حمله بسیار اندک است.
این گزارش می‌افزاید: وحده الجمیلی مشاور رئیس پارلمان عراق در واکنش به سقوط شهر رمادی گفته بود: «این سقوط چه ناشی از خیانت، غفلت و یا توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده باشد اما ائتلاف بین‌المللی در آن نقش بدی داشت. مردم دیدند که ائتلاف بین‌المللی برای داعش سلاح می‌ریخت. آنها تسلیحات سنگین را برای نیروهای تروریسم در رمادی ریختند. این اقدام نیروهای ائتلاف بین‌المللی یک خیانت است».
گلوبال ریسرچ می‌افزاید: این نخستین بار نیست که یک سیاستمدار عراقی، ائتلاف آمریکایی را به ریختن تسلیحات و کمک به داعش متهم کرده است بلکه این پدیده‌ای است که مدتی در جریان بوده است. در یک مورد دو هواپیمای انگلیسی به وسیله عراقی‌ها سرنگون شدند. عراقی‌ها مطرح کرده بودند که این هواپیماها مشغول ریختن تسلیحات برای داعش بودند. عکس‌هایی به عنوان مدرک از این هواپیماها گرفته شد.

منبع: کیهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد