سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک نقد وارده

خوزنیوز: «طبق قانون قراری با شهرداری تهران گذاشته ایم به ازای هر مسافری که به مترو تهران اضافه می‌شود مقداری سوخت صرفه جویی می شود و اعتبار این صرفه جویی به شهرداری پرداخت شود. به ازای هر مسافر نیم لیتر صرفه جویی در سوخت می شود، اگر چهار میلیون نفر به مسافران مترو اضافه شود در عمل ۲ میلیون لیتر در سوخت صرفه جویی می شود یعنی هزار و پانصد تن که در سال ٥٠٠ هزار تن می‌شود، یعنی ٥٠٠ میلیون دلار پرداختی دولت به شهرداری تهران.»

این صحبت های بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید است که اسفندماه سال 1392 پس از حضور در شورای شهر تهران در خصوص بخش حاتم گونه خود به قطار شهری شهر تهران از درآمد «نفت» است. 

اما کمی پایین در اهواز و جایی که «نفت» از زیرپای مردم اش استخراج می شود شرایط به گونه دیگری است. قطار شهری اهواز که یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد همچنان بلاتکلیف است. 

مدیرعامل قطارشهری اهواز با بیان اینکه منابع ارزی مورد نیاز پروژه متروی این کلانشهر محقق نشده است گفت: در صورت تامین نشدن منابع ارزی، گام نخست متروی اهواز امسال هم افتتاح نخواهد شد.  دست کم 50 میلیون دلار برای پایان گام نخست قطارشهری اهواز نیاز است که برای افتتاح این بخش در سال جاری باید این اعتبار در اوایل امسال اختصاص یابد.  . هیچ یک از منابع ارزی متروی اهواز تاکنون تامین نشده است. منابع ارزی مورد نیاز باید از صندوق ذخیره ارزی و یا فاینانس تامین شود اما به دلیل اینکه ضمانت های شهرداری اهواز از سوی این دو منبع مورد قبول قرار نگرفته این اعتبارات نیز محقق نشده است.  با وجود پیگیری این مساله از سال 1388تاکنون مشکل فاینانس این پروژه حل نشده و بانک های عامل همچنان حاضر به همکاری نیستند.   در بودجه پارسال دو میلیارد دلار سهم حمل و نقل ریلی از محل صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده بود که سهم اهواز از این مبلغ 150 میلیون دلار بوده است اما این اعتبار نیز تاکنون محقق نشده است. اعتبارات دولتی متروی اهواز در سال جاری را یک هزار میلیارد ریال است که این اعتبار هنوز ابلاغ نشده است . متروی اهواز با اعتبارات دولتی به اتمام نمی رسد و استفاده از منابع ارزی برای این پروژه اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که ارز موردنیاز این پروژه تامین نشود به بهره برداری نخواهد رسید.

در اینجا می بایست چند سوال از آقای زنگنه پرسید:

1- آیا راه اندازی قطار شهری در اهواز صرفه جویی در مصرف سوخت ایجاد نمی کند؟
2- بر این بذل و بخشش نفتی شما شهروندان اهوازی که نفت از زیرپای آنها استخراج می شود و در گرمای طاقت فرسا و اخیرا گرد وغباری زندگی می کنند مستحق تر هستند یا شهروندان تهرانی.
3- چگونه است که شهر اهواز لیاقت دریافت تسهیلات و وام -(و نه کمک بلاعوض) را پیدا نمی کند در حالی مردم اهواز متعهد به پرداخت آن هستند اما از آن طرف لبخند مهربانانه دولت تدبیر و امید و بخشش میلیاردی آن شامل احتمالا از ما بهتران می شود؟ 
4- آقای زنگنه زیاد نگران نباشید چرا که «خوشبختانه برای شما» و «شوربختانه برای ما» مدیران منصوب شما در این دیار به خوبی و به اندازه کافی مجری دستورات حضرتعالی هستند و ...
پی نوشت:
1- پایگاه خبری خوزنیوز در همان زمان بذل و بخشش میلیاردی مطالبی را منتشر کرد ولی کو گوش شنوا؟ (نمونه +)
2- در روزهای آینده گزارشی مستند از بدهی های مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی نفت ایران به مردم خوزستان در خوزنیوز منتشر می شود که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد