سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سد گتوند

گزارشی از همایش بررسی تبعات سد گتوند؛
مردم و نمایندگان مجلس خواستار محاکمه عوامل سد گتوند شدند
مردم و نمایندگان مجلس خواستار محاکمه عوامل سد گتوند شدند
 
در همایش بررسی تبعات زیست محیطی و اجتماعی سد گتوند که در روز پنجشنبه در اهواز برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی وضعیت تاثیرات سدگتوند بر محیط زیست خوزستان پرداختند.

به گزارش ایبنانیوز به نقل از کابان نیوز، در این همایش داریوش محجوب مدیر مطالعات سد گتوند و حسنی از مدیران شرکت مهاب قدس، به طرفداری از پروژه گتوند علیا سخنرانی کردند و بار دیگر با ارائه آمار و نمودارهایی وضعیت نمک گتوند را "تحت مدیریت" خواندند.

محجوب ضمن برشمردن مزایای سد گتوند آن را همانند سایر سدهای ساخته شده توسط آب نیرو در خوزستان، عامل توسعه بخش کشاورزی استان خواند و با اعلام خبر احداث خط لوله انتقال نمک انباشت شده در کف مخزن به صنایع پتروشیمی ماهشهر، وجود این نمک را یک فرصت دانست که موجب ایجاد ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی شده است!

وی افزود: هم اکنون این صنایع با قیمت ۴۵ هزار تومان در هر تن مشابه چنین محصولی را تامین می نمایند که با استخراج آن از سد گتوند مشکل صنایع پتروشیمی به نمک خالص حل شد.

هم چنین حسنی از مدیران شرکت مهاب قدس نیز با ارائه مطالبی سد گتوند را یکی از عوامل افزایش کیفیت رودخانه کارون اعلام کرد و گفت: سخنانی که راجع به جانمایی اشتباه این سد مطرح است صحت ندارد. این سد با ته نشین کردن نمک آب رودهای شور خوزستان آن را تبدیل به آب شیرین کرده و کیفیت آب را بهبود می دهد.

وی عامل شوری کارون را رودهای طبیعی و پسابهای کشاورزی عنوان کرد و افزود: ما این نمک را به صنایع دیگر منتقل می کنیم و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

در این همایش حسین آمیلی از مدیران شرکت توسعه نیشکر با ارائه نمودارهایی، سخنان سخنرانان قبلی را رد کرد و خواستار پذیرش مسئولیت سد گتوند توسط شرکت مسئولین آب نیرو شد.

وی درخصوص نمک های مخزن گفت: همه می دانند خط لوله احداثی برای تخلیه نمک کنونی کف مخزن به زمانی نزدیک به نود سال نیاز دارد، حال آنکه روزانه حجم زیادی به این نمک افزوده می شود.

همچنین، اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان و عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی که مهمانان ویژه این همایش بودند، در ادامه به ایراد سخن پرداختند و با فاجعه بار خواندن وضعیت مطالعاتی پیرامون پروژه های استان ۱۸ سد موجود در استان را عامل تولید ریزگردها و مصیبت‌های اجتماعی برای مردم خوزستان دانستند.

عباس پاپی زاده نماینده دزفول با اعلام خبر تحقیق و تفحص از محیط زیست کشور به دلیل ارایه مجوز احداث و آبگیری سد گتوند، گفت: نتیجه این تفحص به دادگاه ارایه و با عوامل برخورد قانونی خواهد شد.

وی همچنین وضعیت سد کرخه را اسفبار و آنرا عاملی برای تولید ریزگردها دراستان دانست و تأکید کرد: با متخلفان در زمینه صدور مجوزها چه در مساله سد گتوند و چه در مساله سدسازی و انتقال آب از کارون برخورد می کنیم.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان نیز با برشمردن اعتراضات جدی مردم به سد گتوند علیا و آوارگی روستاییان منطقه، خواستار توجه جدی دولت به این موضوع و تحویل گرفتن کنترل این پروژه از آب نیرو و دادن کنترل آن به استان شد.

این همایش با حاشیه‌های همراه بود؛ آمیلی مدیر توسعه نیشکر هنگام ارایه همایش با ارایه مطالبی گزارشات شرکت آب و نیرو را تلویحا مورد استهزاء قرار داد که با تشویق حضار همراه شد.

با پایان همایش عیسی بزرگ‌زاده، معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که جزو سخنرانان این همایش نبود، خواستار افزایش وقت همایش و ایراد سخنرانی شد که با موافقت برگزارکنندگان همراه نشد اما با هماهنگی نیروهای روابط عمومی شرکت آب نیرو اقدام به رفتن به روی سن و اشغال تریبون کرد که این اقدام با تذکر برگزارکنندگان و اعتراض شرکت کنندگان همراه شد و اصرار بیشتر عوامل آب و نیرو در این خصوص با دستور قطع برق توسط برگزار کننده همایش همراه شد.

مشاجره عوامل آب و نیرو با برگزارکننده موجب اعتراض منتقدین شد و جانبداری معنوی‌فر معاون اجرایی سد گتوند از بزرگ‌زاده واکنش عده ای از کشاورزان که در سالن حضور داشتند را در پی داشت. منتقدین با غیرواقعی خواندن مطالب ارائه شده توسط مسئولین آب‌نیرو خواستار محاکمه عوامل احداث این سد به دلیل مخفی کاری و فریب افکار عمومی طی سالهای گذشته شدند.

مسئولین شرکت آب‌نیرو نیز با نمایندگان خوزستان به مشاجره پرداختند و تعدادی از منتقدین حاضر در این جلسه نیز به حمایت از نمایندگان مردم از مسئولین شرکت مهاب قدس (مشاور جانمایی سد) و آب‌نیرو (مجری طرح) پرداختند.

نکته جالب و قابل تأمل این همایش این بود که مسئولین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای نخستین بار اقدام به نمایش عکس هوایی کوه‌های نمکی درون مخزن سد کردند؛ اقدام بی سابقه این شرکت دولتی در نمایش تصویر کوه‌های نمکی در حالی اتفاق افتاد که پیش از آبگیری این سد محمدحسن معنوی فر معاون اجرایی روژه رسما اعلام کرده بود که کوه‌های نمکی و قله های نمکی در منطقه وجود ندارد و آنچه در رسانه ها گفته می شود ساخته و پرداخته مغرضین است.


تصویر: ماشین آلات سنگین راهسازی در حال کار بر روی کوه نمک سد گتوند


تصویر: عکس هوایی از کوه نمک سد گتوند (ماشین آلات سنگین راهسازی در حال کار روی کوه نمک هستند)
 

شکایت سد گتوند علیا از نماینده روستاییان آواره

2 خرداد 1394 ساعت 14:14


سد گتوند علیا، از نماینده روستاییان آواره که در سفر اخیر حمید چیت چیان وزیر نیرو به خوزستان اقدام به تحصن مسالمت آمیز در مقابل استانداری خوزستان کرده بودند، به اتهام «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» شکایت کرد.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، "علی راد یوسفی" نماینده مردم آواره آبماهیک در پی شکایت مجریان سد گتوند علیا به مراجع قضایی احضار شده و نخستین جلسه بازپرسی وی روز یکشنبه سوم خرداد 1394 در دادسرای عمومی و انقلاب مسجدسلیمان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایبنانیوز، "علی راد یوسفی" پنجاه ساله، جانباز و رزمنده داوطلب دوران جنگ تحمیلی، در حالی به دادگاه فراخوانده شده است که استانداری خوزستان اخیراً با تایید وضعیت اسفبار روستاییان آواره منطقه آبماهیک واقع در مخزن سدگتوند از وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو خواسته بود تا به موضوع مطالبات این مردم رسیدگی کند.

شایان ذکر است شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مجری پروژه سد گتوند، پیش از این و در پی انتشار عکس تپه های نمکی درون مخزن سد گتوند از آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) شکایت کرده بود که "محسن حیدری" مدیرمسئول این خبرگزاری غیردولتی در جلسات متعدد بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران از اتهامات وارده مبرا شناخته شد و قرار منع تعقیب وی صادر گردید.


تصویر: جمعی از روستائیان آواره سد گتوند که در سفر وزیر نیرو به خوزستان اقدام به تحصن مسالمت آمیز کردند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد