سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش نگران کننده

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری: سن مصرف مواد مخدر در ایران هشت سال کاهش یافته است

اهواز- ایرنا- مشاور دبیر کل و دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: از سال 2001 تا سال 2011 در جهان با کاهش چهار سال سن مصرف مواد مخدر روبه رو هستیم اما در کشور ما از سال 83 تا 93 شمسی سن مصرف مواد از 23 به 15 سال رسیده که هشت سال کاهش سن یافته است.

به گزارش ایرنا حمیدرضا صرامی در همایش اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که روز چهارشنبه در سرسرای اجتماعات دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران برگزار شد، اظهار کرد: در 35 تا 36 سال گذشته بیش از چهار میلیون نفر در اقدامات سخت افزاری مبارزه با مواد مخدر دستگیر شدند که نشان می دهد تنها اقدامات سخت افزاری جوابگو نیست و اگر در کنار آن اقدامات دستگاه های آموزشی نیز به تناسب حرکت می کردند، افزایش گرایش به مواد مخدر در سن و جنسیت چنان پیشرفتی نمی کرد.

وی با بیان اینکه شیوع شناسی مواد مخدر آغاز شده و نتایج آن تا آخر امسال اعلام می شود، افزود: بر اساس آمار سال 90 نرخ شیوع اعتیاد در کشور 2.65 است که خوزستان جزو 12 استان وضعیت قرمز است.

صرامی گفت: در دهه اخیر الگوی مصرف از تریاک به هرویین، کراک و شیشه تغییر کرده، که شیوع یک درصدی مصرف مواد در نوجوانان سوم راهنمایی، 2.6 درصد در بین دانشجویان دانشگاه های دولتی، 1.5 درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و 21 درصد در بین مراکز صنعتی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یعنی اینکه باید هر ساله هشت درصد جامعه زیر پوشش برنامه های پیشگیرانه قرار بگیرند، بیان کرد: به منظور اینکه نگاه جدیدتری در امر مبارزه با مواد مخدر آغاز شود، ضروری است که در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از لایه های مختلف جامعه کمک بگیریم.

دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: در کشورهای مختلف مواد مخدر به عنوان یک ستیز دایمی بلند مدت مهمترین مانع برای پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی است.

صرامی گفت: مواد مخدر بزرگترین شوک هزاره سوم است که معضلات جدی در ابعاد مختلف را رقم زده تا آنجا که در کنار فقر و مشکلات زیست محیطی و تهدیدات هسته ای این معضل جزو چهار بحران جهان شده است و بیش از 90 درصد مردم به این بزرگترین تهدید اجتماعی می اندیشند.

وی ادامه داد: در این معضل مردم نگران هستند زیرا نوجوانان و جوانان در چنبره مواد مخدر و روابط سوء اخلاقی قرار گرفته اند؛ در سطح کشور ما نیز جوانان با انواع مواد مخدر روبه رو شده اند و انواع مواد جدید از طریق شبکه های مافیایی در حال گسترش است که هدف این شبکه ها این است که بتوانند با تنوع مواد، مشتریان بیشتری جلب کنند که باید با ایده های جدید با آن مبارزه کرد.

دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: در این تهدید نرم که جغرافیای انسانی و طبیعی را مورد تهدید قرار داده،با نسلی مدگرا و تنوع طلب روبه رو هستیم که آسیب پذیری آن را باید پذیرفت.

صرامی بیان کرد: در سونامی عصر تغییر انکار و سکوت در حوزه مسایل اجتماعی کنار زده شده و باید بپذیریم که فعالیت های روزمره و زودگذر و اقدامات سطحی و هیجان زده جایگاهی ندارد؛ باید بپذیریم که در قرن 21 ایده ها به شدت و به سرعت فاسد خواهند شد و در اتاق های اندیشه دانشگاه ها نسبت به خلق ایده های فرهنگی باید حرکت کرد.

وی ادامه داد: همچنین اگر قرار است در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر حرکت کنیم تنها مردم نیستند که باید به صحنه آیند، بلکه همه اجزای نظام باید با هم کار کنند؛ اگر چهار خرده نظام به شکل مطلوب عمل کنند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد اما در غیر این صورت با آسیب های اجتماعی گرفتار خواهند شد.

دبیر اتاق های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: وضعیت مطلوب آن است که مردم شغل و درآمد مناسب داشته باشند که اگر وضعیت نامطلوب اقتصادی داشته باشیم جماعتی فقیر و ثروتمند به وجود می آیند و در حوزه اقتصاد در جامعه آشفتگی رخ داده و احساس ناامیدی، خشونت، سرقت و زورگیری می تواند زمینه آسیب ها در جامعه را رقم بزند که عملکرد نامناسب گذشته باعث رسیدن به این وضعیت امروز شده است.

صرامی با بیان اینکه امروز مواد مخدر مادر جرایم است ، بیان کرد: باید ماهیت مواد مخدر را به عنوان ابزار تهدید نرم بشناسیم و این افراد را در هر سن، جنسیت، شغل و تحصیلات جذب می کند؛ لذا باید به همه لایه های اجتماعی فکر کنیم.

وی سطح مشارکت مردم ایران در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را ضعیف دانست و گفت: در جامعه ایران حجم و اندازه آسیب ها و بحران های اجتماعی در حال افزایش است که سهم مطالعات علوم اجتماعی در این زمینه بسیار اندک و تنها 3.8 درصد است اما مطالعات علوم پزشکی 55 درصد بوده که ناکارآمدی علوم اجتماعی را نشان می دهد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این همایش اظهار کرد: حکومت ها باید در مقابل شبکه های مواد مخدر سدهای دفاعی ایجاد کنند و برنامه هایی نیز برای پاکسازی محیط جامعه داشته باشیم.

فرج اله خبیر افزود: برخوردهای سلبی نیز باید وجود داشته باشد و به ویژه در کشور ما که منطقه خاصی است و بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر در افغانستان و پاکستان در همسایگی کشور ما قرار دارند و ضرورت دارد که به امر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به خوبی پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس نیز تا زمانی که جنگ را اجتماعی نکردیم نتوانستیم مشکلاتمان را حل کنیم و مردمی کردن جنگ توان مضاعفی در جبهه ها ایجاد کرد، گفت: مواد مخدر نیز یک جنگ نرم است که با روح و روان انسان ها سروکار دارد و به تدریج جسم را تحلیل می کند.

خبیر بیان کرد: با تبلیغات صرف کار انجام نمی شود و در مواردی دیده می شود همین تبلیغات هم مشکل دارد و درست انجام نمی شود؛ باید مردم و گروه های مختلف اجتماعی را برای مبارزه با مواد مخدر سازماندهی کرد

و مردم این خطر را با تمام وجود احساس کنند.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: در این مسیر باید بخشی از امکانات دولت و بودجه ها را اختصاص دهیم که اگر در این زمینه با انسجام و مسوولیت پذیری حرکت کنیم می توان توفیق داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد