سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

توسل سعودی‌ها به دست‌پروردگان صدام
جولان تجزیه‌طلبان در شبکه‌های عربستان!
کد مطلب : 76590
یکی از عناصر تجزیه‌طلب در حال بیان خواب‌های رنگی خود!
یکی از عناصر تجزیه‌طلب در حال بیان خواب‌های رنگی خود!
گروه سیاسی: در پی تیره شدن روابط ایران و عربستان و تشدید جنگ تبلیغاتی بین دو کشور، شبکه‌ها و رسانه‌های متعلق و نزدیک به عربستان به سراغ برخی عناصر منفور فراری منتسب به اقوام ایرانی رفته و با آنان مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی مفصل تهیه و پخش می‌کنند.

بنا به این گزارش، شبکه‌های خبری متعلق به عربستان و در راس آنها «العربیه» که مخاطبان زیادی در ممالک عربی دارد و پس از شبکه الجزیره پرمخاطب‌ترین شبکه‌ ماهواره‌ای عربی به شمار می‌رود در همین راستا و پس از بحران یمن و افزایش تنش رسانه‌ای بین تهران و ریاض، بسیار فعال ظاهر شده است.

این شبکه چند عنصر تجزیه‌طلب فراری از ایران و مقیم دوبی و لندن را به مجموعه کادر خبری خود افزوده و سعی نموده بخش‌ فارسی سایت خود و همچنین اخبار مناطق قومیتی ایران را با رنگ و لعاب غلیظ پوشش داده و در بخش‌های خبری خود پوشش وسیعی به آنها می‌دهد.

العربیه به خصوص روی استان خوزستان زوم کرده و اخیرا با انجام مصاحبه با برخی عناصر خودفروخته تجزیه‌طلب سعی در تشدید اختلافات قومی در این منطقه نموده است. این شبکه حتی از درگیری گروهی از تماشاگرنماها با نیروهای پلیس در پایان مسابقه فوتبال فولاد خوزستان با الهلال‌ عربستان در اهواز (در مسابقات باشگاهی آسیا) به عنوان یک حرکت بزرگ اعتراضی!! یاد کرده و مدعی دستگیری هزاران نفر!! شده است!

این شبکه همچنین با توسل به دروغ‌های بزرگ از سالگرد یک اعتراض موهوم در خوزستان (که همان بمب گذاری در سال 84 در شهر اهواز و شهادت جمعی از شهروندان است!) به بهانه درج یک مقاله از سوی یک مسوول دولت اصلاحات (در دهه 70) که بعدا مشخص شد از اساس دروغ بوده و توسط عناصر تجزیه‌طلب و در جهت تحریک احساسات یکی از اقوام جعل شده بود، اشاره کرده و بر سر آن با برخی عناصر فراری مقیم لندن، سوئد، دانمارک و... به گفت‌وگو می‌پردازند!

جالب اینکه برخی عناصر این جریان ضد ایرانی که با شبکه بی بی سی فارسی هم روابط نزدیک دارند در پوشش اخبار جعلی بازداشت ها و تنش‌ها، سنگ تمام گذاشته و اخبار کذب را به خورد مخاطبان خود می‌دهد و این در حالیست که این شبکه همواره مدعی است تایید اخبار خود را همواره باید از چند کانال مستقل کسب و سپس به پوشش آن می‌پردازد.

در همین راستا العربیه روز گذشته نیز با یک عنصر خود فروخته به نام احمد مولی که خود را رئیس گروه آزادیبخش الاحواز(!) (منظور شهر اهواز مرکز استان خوزستان) مصاحبه‌ای مفصل کرد. این گروه چند نفره تجزیه طلب مقیم اروپا که در دوره صدام و تحت مدیریت حزب بعث عراق راه‌اندازی شده و جنایات زیادی شامل بمب‌گذاری در شهرهای خوزستان نموده و دهها هموطن بی‌گناه را به شهادت رسانده‌اند در این مصاحبه از کشورهای عربی درخواست نمود قبل از هر چیز باید منطقه الاحواز از قیمومیت ایران و نظام فارسی آزاد و به دامن «وطن‌العربی» بازگردانند!

به گفته این عنصر تجزیه‌طلب فراری، کشورهای عربی باید به موازات یمن، عراق و سوریه به فکر آزادی الاحواز باشند!! اظهارات مضحک این گونه عنصرهای خودفروخته دست‌پرورده صدام و سرویس های جاسوسی کشورهای منطقه علیه مردم ایران و وحدت ملی  نشان‌دهنده این است که نظام رسانه‌ای عربستان برای عملیات ایذایی رسانه ای علیه ایران متوسل به چه عناصر عقب‌مانده و مضمحل‌شده‌ای گردیده‌اند.

جالب اینکه این فرد تجزیه‌طلب در این مصاحبه، منطقه مورد ادعای خود موسوم به الاحواز را شامل مناطقی از تنگه‌هرمز تا خوزستان یعنی شامل جزایر ایران در خلیج‌فارس، استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان با جمعیت 10 میلیون نفر دانست!

گفتنی اینکه طی سال‌های اخیر ممالک عربی خلیج‌فارس خصوصا عربستان با هزینه‌های میلیاردی سعی در ترویج افکار مذهبی-قومی (وهابی- ضدفارسی) در مناطقی از جنوب‌ ایران نموده و با بهره‌برداری از محرومیت‌های این مناطق به فکر یارگیری افتاده به گونه‌ای که اخیرا برخی در جریان مسابقات فوتبال نیز سعی در ایجاد تنش‌های قومی و مذهبی نموده‌اند.

به نظر می‌رسد غفلت برخی مسوولان کشور از این گونه تحرکات فعالیت‌های ضدملی در برخی مناطق ایران می‌تواند دشمنان قسم خورده یکپارچگی ملی ایرانیان را در تداوم تحرکات ضدایرانی خود گستاخ‌تر نماید. تلاش در جهت محرومیت‌زدایی در مناطقی چون خوزستان، سیستان و بلوچستان و... قبل از هر چیز برای خلع سلاح دشمنان و حدت ملی ایران ضروری است و در همان راستا بکارگیری از تیم‌های زبده و توانای اقتصادی، مدیریتی، امنیتی که بتوانند حربه‌ها را از دست دشمنان و عناصر مزدور آنها بگیرند نیز ضروری به نظر می‌رسد.
تا پایان هفته آینده پرانتزها به حداقل می‌رسد
عراقچی: به دنبال توافق خوب هستیم
کد مطلب : 76869
گروه سیاسی: عضو ارشد تیم مذاکره کننده تصریح کرد: اگر توافق خوبی نباشد، ما اصراری نداریم به توافق برسیم، حتما به دنبال توافق خوب هستیم وگرنه ترجیح می‌دهیم توافق نداشته باشیم.
عراقچی: به دنبال توافق خوب هستیم
سید عباس عراقچی سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما به تشریح مذاکرات جاری در نیویورک در راستای تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت. وی گفت که مذاکرات جاری در نیویورک به اتمام رسیده و 4 روز کاملاً فشرده با طرف مقابل درباره نگارش متن پیش نویس نهایی را پشت سر گذاشتیم و دور بعدی هفته آینده در وین از سر گرفته خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه از روز اجرای توافق جامع تحریم‌ها لغو می‌شود، گفت: روزی که برنامه توافق جمع بندی شده و نهایی شود هر دو طرف باید اقداماتی انجام دهند که آماده اجرا شود. وی افزود: در حال حاضر کنگره آمریکا دخالت می‌کند و در حال تصویب لایحه‌ای هستند که ممکن است اجرایی شدن توافق را مقداری به عقب بیندازد. روزی که توافق به دست می‌آید تا روزی که همه طرف‌ها آماده اجرا شوند ممکن است فاصله‌ای باشد. در این فاصله هر دو طرف آماده خواهند شد برای اجرای تعهداتی که بر عهده گرفته‌اند.

عراقچی ادامه داد: ما تعهداتی که در خصوص اعتمادسازی داریم یکسری مقدماتی دارد، آژانس باید مطلع شود، استقرار یابد و برخی اقدامات اولیه انجام شود و آنها هم باید در قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خود را تغییر دهند که به روزی برسیم که در آن روز اعلام خواهیم کرد امروز توافق اجرایی خواهد شد. در همان روز همزمان اقدامات ما شروع خواهد شد و تحریم‌ها هم همان روز لغو خواهد شد.

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: آنها در ابتدای توافق تحریم‌های خود را لغو خواهند کرد و اجرایی شدن این لغو در روزی خواهد بود که توافق توسط هر دو طرف اجرا خواهد شد. برای اینکه اقدامات ما نیاز به مقدماتی دارد. آنها در روز توافق اعلام خواهند کرد که تحریم‌های خود را لغو خواهند کرد. در روز اجرایی شدن، تصمیمات دو طرف اجرا خواهد شد.


عراقچی درباره تحریم‌ها گفت: سوء تفاهمی است که نسبت به توافق ژنو ایجاد شده، اگر متن توافق ژنو را ملاحظه کنید عنوان می‌کند تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو خواهد شد و دسترسی‌های ایران به بازارهای مالی، تجاری، انرژی و فناوری ایجاد خواهد شد. این امتیاز اضافه‌تری است که 1+5 در مذاکرات ژنو برای ایران قائل شدند. این در توافق نهایی رخ می‌دهد. لغو تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی را خواهیم داشت و دسترسی ایران به بازارهای انرژی، مالی و ... ایجاد می‌شود و همکاری بین‌المللی هسته‌ای با ایران صورت خواهد کرد و 1+5 به تدریج وارد همکاری‌های هسته‌ای با ایران خواهند شد.

معاون وزیر خارجه گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی در مرحله اول برداشته خواهد شد. بیانیه لوزان بیانیه مطبوعاتی مختصری است. در متن توافق نهایی مشاهده خواهید کرد که تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، کنگره، دستورات رئیس جمهور و شورای امنیت لغو خواهد شد. عراقچی افزود: بیانیه مطبوعاتی لوزان کلیتی بود از آنچه اتفاق می‌افتد. یک صفحه و نیم بیشتر نیست ولی توافق نهایی که خواهیم داشت بالای 20 صفحه اصل توافق و بالای 50 صفحه ضمائم. ما در لوزان متنی نداریم در آخر سر یک بیانیه صادر شد. در لوزان به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها رسیدیم. در لوزان به این راه‌حل‌ها رسیدیم که در فردو، نطنز و ... چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، سر قطعنامه‌های شورای امنیت چه خواهد شد.

وی ادامه داد: کاغذهایی که در لوزان روی آن کار کرده بودیم اینها را داریم به متن یک توافق تبدیل می‌کنیم. معاون وزیر خارجه درباره اظهارات آمریکایی‌ها گفت: نمی‌دانم چرا فضاسازی روانی که طرف مقابل ما بخصوص طرف آمریکای انجام می‌دهد راحت در ایران پذیرفته می‌شود. حتی بدون توافق ژنو این وجود داشته که به عنوان عضو ان پی تی قبول کردیم تمام تاسیسات هسته‌ای را در معرض بازدیدهای آژانس قرار دهیم و این کاری نیست که فقط ما کرده باشیم همه کشورهایی که به ان‌پی‌تی ملحق شدند این را پذیرفته‌اند.

عراقچی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای می‌تواند خطرناک و همراه با نگرانی‌هایی باشد، افزود: طبق توافقنامه پادمان که با آژانس امضا کردیم بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران برای همیشه خواهد بود، تا زمانی که عضو آژانس هستیم. وی گفت: آن چیزی که کری می‌گوید یک امر بدیهی است و او امری بدیهی را به فضای روانی تبدیل می‌کند و در کشور ما آسان آن را می‌پذیرند، عجیب است. تصویب پروتکل در دست مجلس است. ممکن است دولت در مقطعی داوطلبانه اجرا کند ولی باز باید مورد تأیید مجلس قرار گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: ما فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نظام و رژیم بازرسی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. در چارچوب تفسیرهایی که از پروتکل الحاقی می‌شود بازرسی‌ها را می‌پذیریم. بیش از 100 کشور دنیا این پروتکل را اجرا می‌کنند. پروتکل الحاقی به نحوی تنظیم شده که بازرسان آژانس نتوانند از نظارت‌ها سوء استفاده کند. همه راه‌هایی که نظارت‌ها منجر به سوء استفاده‌هایی توسط بازرسان آژانس شود، بسته‌ایم. معاون ظریف ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی که اعتقاد داریم سلاح‌های هسته‌ای خلاف اصول بشری و انسانی است، سراغ این سلاح‌ها نرفته و نخواهیم رفت ولی برای شفاف سازی مشکلی نداریم. نگرانی ما در این است از این نظارت‌ها و شفاف‌سازی‌ها سوء استفاده‌ای صورت گیرد. ما روی اینها به شدت حساس هستیم.

عراقچی گفت: برای مراکز غیر از هسته‌ای اگر آژانس درخواست بازرسی داشته باشد این گونه نیست که بازرسی سریع و آسانی داده شود. باید آژانس باید مدارک خود را ارائه دهد و کشور مورد نظر آن درخواست را بررسی کند و اگر به این نتیجه برسد که برای آژانس بازرسی ایجاد کند، مدیریت شده است. تحت کنترل شدیدی فقط نقطه‌ای که مدنظرشان است تحت تدابیر ویژه‌ای بدون اینکه به جاهای دیگر دسترسی داشته باشند، دسترسی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مجموعه موازی با آژانس وجود ندارد و نمی‌شود ایجاد کرد، گفت: آژانس مسئول راستی آزمایی است. خودمان باید مراقب باشیم و دقت داشته باشیم که روزنه‌‌های نفوذ را ببیندیم. وی درباره بازدید از مراکز نظامی ایران عنوان کرد: اینکه همه چیز مرتبط شده با راستی آزمایی آژانس مربوط به مواردی است که ما در توافق می‌پذیریم و ربطی به مراکز نظامی ما ندارد. عراقچی اضافه کرد: راستی آزمایی ربطی به مراکز نظامی ندارد. آژانس در راستای تعهدات ما در توافق جامع، راستی آزمایی می‌کند که ما اقدامات را صورت داده‌ایم یا خیر.

معاون وزیر خارجه گفت: ممکن است در آینده در راستای اجرای پروتکل الحاقی آژانس مدعی شود در یکی از مراکز نظامی ما اقدامی صورت می‌گیرد و می‌تواند این درخواست را بدهد که بازرسی کند و باید مورد پذیرش کشور موردنظر قرار گیرد و این بازرسی‌ها مدیریت شده و هیچ خطر امنیتی را برای آن کشور نخواهد داشت. وی درباره PMD گفت: ما درباره پاسخ به سوالات گذشته در حال تهیه چارچوبی هستیم که انشاءالله این موارد بسته شود. بحث دسترسی به مراکز نظامی به شیوه‌ای که مطرح شده، اصلا مطرح نیست. به هیچ فرد خارجی اجازه دسترسی به مراکز نظامی داده نخواهد شد.

عراقچی درباره تشکیل کمیته‌ای برای پروتکل الحاقی تصریح کرد: هیچ کمیته و نهادی که فراتر از آژانس باشد، از نظر ما پذیرفته نخواهد شد. ما تابع نظر مجلس هستیم. اگر مجلس تصمیم بگیرد به هرگونه فعالیتی خاتمه دهد ما طبق آن صلاحدید حرکت می‌کنیم. ممکن است مجلس به این نتیجه برسد که توافق اجرایی نشود آن بستگی به تصمیم مجلس دارد.

معاون وزیر خارجه گفت: سه‌شنبه آینده در وین مذاکرات را شروع می‌کنیم و روز جمعه هفته آینده بقیه کشورهای 1+5 ملحق خواهند شد. فکر می‌کنم در هفته آینده در وین به متنی برسیم که تعداد پرانتزها به حداقل ممکن برسد. عراقچی درباره رسیدن به توافق تا 10 تیر ماه نیز عنوان کرد: ما اصراری نداریم به توافق برسیم، اگر توافق خوبی نباشد. حتما به دنبال توافق خوب هستیم وگرنه ترجیح می‌دهیم توافق نداشته باشیم. تلاش می‌کنیم که تا آن تاریخ به توافقی که از نظر ما خوب است، برسیم. امکان رسیدن به توافقی که موردنظر ماست تا قبل از 10 تیر وجود دارد.

وی جو مذاکرات را خوب خواند و گفت: ما در لوزان به راه‌حل‌ها رسیده‌ایم و اکنون باید راه‌حل‌ها را روی کاغذ بیاوریم که البته کار سختی است و با توجه به زیاده خواهی‌های طرف مقابل حتی در نوشتن، اگرچه آهسته ولی پیش می‌رویم. عراقچی افزود: حقوقدانان مختلف نظرات متفاوتی دارندو. از نظر ما شاید نیاز به مجلس و پارلمان کشورهای 1+5 و کنگره نداشته باشد. منوط به این است که جمع بندی نهایی در کشور صورت بگیرد و نظر مجلس هر چه باشد همان خواهد بود.

عراقچی ادامه داد: نظر آمریکا این است که این توافق به کنگره برود و تصویب شود اینکه الان دنبال آن هستند که به کنگره نرود. ما کاملا تابع مجلس هستیم و بعد از بازگشت توضیحات لازم را به نمایندگان خواهیم داد. اگر تصمیم بگیرند به مجلس ارسال شود، مطاع هستیم. با حقوقدانان صحبت کردیم این یک سند سیاسی است از مجموعه اقدامات داوطلبانه ایران و طرف مقابل، احتیاجی به تصویب در مجلس ندارد ولی هر آنچه مجلس تصمیم بگیرد. از نظر ما نیاز به تصویب مجلس نیست مگر اینکه تصمیم دیگری گرفته شود.
در واکنش به سفر یک هیئت نفتی آمریکایی به ایران؛
آمریکا: هنوز برای معامله اقتصادی با ایران زود است
کد مطلب : 76749
گروه اقتصادی: در حالیکه معاون وزارت نفت ایران دیروز گفت که یک هیات آمریکایی این هفته برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی در صورت رفع تحریم ها به ایران سفر خواهد کرد، جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت: "ما هم این خبرها را دیده ایم، و با دیدن این گزارش ها من می گویم که حتی یک شرکت یا فرد هم در این گزارش ها معرفی نشده. بنابراین تصدیق اینکه آیا این گزارش ها دقیق باشد دشوار است."
آمریکا: هنوز برای معامله اقتصادی با ایران زود است
 جف راتکه اضافه کرد:‌ "ما همچنین صریحا گفته‌ایم که درهای ایران (از لحاظ تحریم‌ها) هنوز برای معامله باز نیست، و اگر هر گونه فعالیت قابل تحریم در جریان باشد، در آن صورت همانطور که مکررا گفته ایم، علیه آن اقدام خواهیم کرد." دو روزنامه نیویورک تایمز و فایننشال تایمز، اخیرا از سفر یک گروه از سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران خبر داده بودند. روز گذشته، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که یک هیئت نفتی آمریکایی در هفته جاری به ایران سفر می‌کند تا امکان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را بسنجد.

خبرگزاری مهر به نقل از شعری مقدم گزارش داد که یک هیئت نفتی آمریکایی هفته جاری از ایران دیدن خواهد کرد تا فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی در این کشور را بررسی کند. این بررسی‌ها همزمان با مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای انجام می‌شود. طبق تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران مقرر کرده، معامله مستقیم یا غیر مستقیم آمریکایی‌ها با بخش صنعت نفت ایران یا افراد و شرکت‌هایی که با این بخش در ارتباط هستند، ممنوع است. همچنین شرکت‌های آمریکایی اجازه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یا معامله با آن را ندارند.

عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، گفت: «پیش‌بینی می‌شود با سفر این هیئت نفتی آمریکایی به تهران و در صورت لغو تحریم‌های صنعت نفت، در آینده شاهد حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز آمریکا در ایران باشیم.» شعری مقدم بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که "چند شرکت اروپایی-آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پتروشیمی در ایران" اعلام آمادگی کرده‌اند. او افزود که مذاکرات با شرکت‌هایی از آلمان، هلند و ایتالیا برای مشارکت در صنایع پتروشیمی آغاز شده است.

تحریم‌های غرب علیه ایران باعث کاهش شدید صادرات نفت ایران شده است. ایران هم اکنون روزانه حدود یک میلیون و یکصد هزار بشکه نفت صادر می‌کند در حالی‌که پیش از سال ۲۰۱۲، حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. کاهش درآمد نفتی از جمله مانع سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه این بخش از صنعت ایران بوده است. تحریم‌های مقرر علیه ایران همچنین موجب شده که شرکت‌های مهم نفتی غرب نمایندگی‌های خود را از ایران خارج کنند.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر قوانین ایران محدودیتی برای سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی‌ها در صنایع پتروشیمی وجود ندارد گفت: «خیر، هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد، زیرا وقتی این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند، یک شرکت ایرانی ثبت می‌کنند و آن شرکت می‌تواند بدون محدودیت در ایران فعالیت کند.» در سال ۲۰۱۳ نیز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، گفته بود که هفت شرکت غربی، از جمله شرکت‌های آمریکایی "اکسون موبیل" و "کونوکو فیلیپس"، می‌توانند پس از لغو تحریم‌ها برای فعالیت به ایران بیایند.
نقشه داعش برای تاجیکستان
خطر گسترش نفوذ داعش در آسیای میانه
کد مطلب : 76821
گروه بین الملل: طبق گزارش‌های رسیده از مسکو، حدود 4000 مهاجر آسیای مرکزی پس از استخدام توسط چچنی‌ها در مسکو عازم سوریه شده‌اند.
خطر گسترش نفوذ داعش در آسیای میانه
به گزارش فرادید به نقل از گاردین، گزارشی اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد بین 2000 تا 4000 نفر از تاجیکستان راهی سوریه شده‌اند. این در حالی رخ داده که اغلب آن‌ها در ابتدا در مسکو استخدام شده‌اند. گولرو اویموفا در تاجیکستان و در نزدیکی مرز افغانستان بزرگ شد. در کودکی علاقه داشت که پزشک یا پرستار شود. اما وقتی دختری 16 ساله شده بود با مردی به نام لویک رجبوف آشنا شد و طولی نکشید که با هم ازدواج کردند. این زوج در حومه شهری به نام «کولیاب» زندگی کردند و صاحب سه فرزند شدند. اما رجبوف نیز مانند بسیاری از تاجیکی‌های جوان مجبور بود زیاد کار کند تا بتواند خرج خانواده خود را دربیاورد. او حتی مرتب به مسکو می‌رفت تا در پروژه‌های ساختمانی کار کند.



مادرزن او به من گفت که در زمان برگشت از یکی از همین سفرها بود که پرچم داعش در خانه برافراشته شده بود. رجبوف در پاییز سال 2014 میلادی همسر و سه فرزند خود را به مسکو برد. چند ماه بعد او با یک شماره ناشناس به مادرزن خود «مایرامبی اولیموفا» تماس گرفت و به او اطلاع داد که آن‌ها به سوریه رفته‌اند. اولیموفا این تماس را به مقامات مرتبط تاجیکی اطلاع داد، اما کار خاصی صورت نگرفت. او می‌گوید: «از ته دل آرزو دارم که او [رجبوف] را به اینجا بیاورند، بنزین روی سرش بریزند و آتشش بزنند.»

اولیموفا زمانی به من این داستان را گفت که من برای بررسی صحت ادعای وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف به آنجا رفته بودم. لاوروف گفته بود که داعش تهدیدی برای روسیه است. وقتی آنجا بودم به من گفتند که اکثر کسانی که از تاجیکستان به داعش پیوسته‌اند، کارگر پروژه‌های ساختمانی در مسکو بوده و توسط «گروه‌های چچنی» به استخدام داعش درآمده‌اند. نتیجه تلاش گروه‌های چچنی این شد که در حال حاضر نزدیک به 4000 مهاجر آسیای مرکزی در سوریه به سر می‌برند.

اولیموفا می‌گوید که تاکنون دخترش چندین بار از سوریه با او تماس گرفته است. در آخرین مکالمه تلفنی دخترش گولرو به او گفته است که داعش برای مسافرت خانوادگی آن‌ها به «حلب» 30 هزار دلار کمک کرده است. آن‌ها در یک آپارتمان چهار خوابه زندگی کرده‌اند که تلویزیون، یخچال و فرش هم دارد. شوهرش نیز به ندرت وارد درگیری‌های نظامی می‌شود. کار او این است که در ایستگاه‌های بازرسی، خودروهای عبوری را بررسی کند تا ببیند الکل و سیگار دارند یا خیر، زیرا داعش این دو مورد را ممنوع کرده است.



داعش همچنین به ازای هر فرزند 35 دلار در ماه به آن‌ها کمک می‌کند. گولرو به مادرش گفت: «خلیفه روزی به تاجیکستان خواهد آمد تا مسلمانان آنجا بتوانند با "خدا" زندگی کنند.» من از مایرامبی خواستم تا عکس دخترش را نشانم دهد، اما او تنها عکس سر دختر را نشانم داد. رجبوف تمام آن‌ها را آتش زده بود.

طاعون قرن
«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان در ماه دسامبر لفظ «طاعون قرن و تهدیدی برای کشور» را برای داعش به کار برد. ماه گذشته میلادی نیز لاوروف صحبت‌های او را تایید کرد. او می‌گوید که داعش در افغانستان نیرو جذب کرده و آن‌ها را روانه تاجیکستان می‌کند. روسیه نیز قول همکاری داده تا 890 میلیون دلار برای خرید سلاح به تاجیکستان کمک کند تا تاجیکستان بتواند مرز این کشور با افغانستان را امن کند. این دو کشور حدود 1350 کیلومتر مرز مشترک دارند. سمت دیگر مرز نیز در اختیار طالبان است و همین مسئله شرایط را دشوارتر می‌کند.

احمد ابراهیم ویراستار روزنامه پیک نیز موافق است. این روزنامه در شهر کولیاب در نزدیکی مرز افغانستان فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «در افغانستان گروه‌های داعشی فعالیت دارند. افرادی از تاجیکستان و ازبکستان در این بین هستند که تحت آموزش این گروه‌ها هستند. این افراد آموزش می‌بینند تا بتوانند در کشورهای خودشان مردم را به عضویت در داعش دعوت کنند. آن‌ها می‌توانند در دو روز تاجیکستان را بگیرند.»

داعش در تاجیکستان
«نصرت نظروف» حالا یکی از مبارزان اصلی داعش است. او تلاش دارد تا افراد بیشتری از تاجیکستان را جذب داعش کند. او آماده شده تا از مرز افغانستان به تاجیکستان حمله کند. در یک پیام تصویری که اخیرا ضبط شده، او می‌گوید: «پیام بعدی از تاجیکستان یا کرملین فرستاده خواهد شد. ما جهاد را به تاجیکستان می‌آوریم تا قوانین خدا را در آنجا پیاده کنیم.»


نصرت نظروف

نظروف در 1993 هجده ساله شد. او به خدمت سربازی رفت، اما پنج روز بعد به مسکو فرار کرد. در آنجا او راننده تاکسی بود. سپس در سال 1999 به تاجیکستان برگشت و در بازار حشیش می‌فروخت. در سال 2005، نظروف به زندان افتاد. در آن زمان او هروئین می‌فروخت. سال بعد آزاد شد و دوباره به مسکو رفت. در دهه اول قرن بیست و یکم، او پنج بار به مسکو سفر کرد.

برادرش می‌گوید: «رفته رفته او مذهبی‌تر شد. سال 2013، او برگشت و اطرافیان خود کافر خطاب می‌کرد. او گفت که در مسجدی در مسکو با چند چچنی آشنا شد. او گفت که تاجیکستان باید تغییر کند. حالا هر کسی که از مسکو برمی‌گردد می‌گوید که چچنی‌ها در مساجد و سر پروژه‌های ساختمانی حاضر می‌شوند و می‌گویند که مهاجران باید به سوریه بروند تا در کنار خلیفه زندگی کنند. هر کس به سوریه می‌رود از شرایطی که در روسیه داشته متنفر می‌شود. زیرا زندگی در سوریه از نظر درآمد و آزادی بهتر است.» نظروف در حال حاضر در رقه سوریه است و «امیر خراسان» است. هدفش نیز گسترش «خلافت داعش» به مرزهای قدیمی خراسان در افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان است.


هارولو نظروف می‌گوید که برادرش در مسکو با داعش آشنا شده است

استخدام در داعش

گروه‌های سه یا چهار نفره چچنی بعد از ساعت 8 شب به محل استراحت کارگران می‌روند. آن‌ها می‌دانند که کارگران کجا زندگی می‌کنند. آن‌ها خطاب به کارگران می‌گویند: «شما نباید مانند برده زندگی کنید. در داعش حتما نیازی نیست در درگیری‌ها شرکت داشته باشید. شما در آنجا زندگی راحتی خواهید داشت.» آن‌ها اشاره‌ای به جنگ علیه تاجیکستان یا نیاز به فعالیت‌های تروریستی نمی‌کنند.
 
در دسامبر 2013، سفیر سوریه در روسیه اعلام کرد که بیش از 1700 چچنی به عضویت داعش درآمده‌اند. در تاجیکستان اما شرایط کمی متفاوت است. به نظر می‌رسد فقر دلیل اصلی پیوستن جوانان تاجیکی به گروه‌های تندرو است.

پس از فروپاشی شوروی، میلیون‌ها نفر برای پیدا کردن کار به شهرهای بزرگ روسیه سرازیر شده‌اند

داعش در اعلامیه‌های خود می‌گوید که فقط به مبارز نیاز ندارد، بلکه پرستار، مهندس و معلم هم می‌خواهد. برخی فریب همین شعارها را می‌خورند. از طرفی، مهاجران در روسیه به شدت تحت فشار هستند. همچنین پیش‌بینی شده که با اتحاد جنبش اسلامی ازبکستان با داعش، اوضاع وخیم‌تر هم شود.  روز 26 سپتامبر بود که اتحاد این جنبش با داعش رسما توسط رهبر جنبش اعلام شد. «عثمان گوذی» گفت: «از طرف تک تک اعضای جنبش اسلامی ما، من به تمام مردم جهان اعلام می‌کنم که با خلیفه داعش متحد شده‌ایم. در جنگ اسلام و کفار، این وظیفه تمام ما است.»  دستگاه‌های اطلاعاتی ازبکستان نیز این خبر را تایید کردند. اردوگاه‌های نظامی این جنبش نیروهای زیادی را در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان آموزش داده است.»
 
تبریک می‌گویم، برادرت شهید شد!
ابراهیم در روستایی در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان زندگی می‌کند. او پدر بوبوجون قربانوف است. بوبوجون در نبردی در رقه سوریه در اکتبر 2013 کشته شد.



ابراهیم با عصا راه می‌رود و موهایش سفید شده است. او دوست ندارد در مورد پسرش صحبت کند. ابراهیم می‌گوید: «چه بگویم؟ چرا می‌گویند برادر؟ من او را از ارث محروم کرده بود. او اصلا به حرفهایم گوش نمی‌کرد. هر کاری را بدون اجازه من انجام می‌داد. سال 2013 به مسکو رفت. اصلا چرا به آنجا رفت؟ من چه می‌دانستم که او در آنجا چه کاری انجام می‌دهد. بعد از اینکه برگشت دیگر با او حرفی نزدم. ما همدیگر را ندیدم و او دوباره رفت. نمی‌دانم که چگونه او را قانع کردند که به سوریه برود. او خانواده خود را ترک کرد؛ من و بچه‌هایش را. او مایه ننگ تمام ماست.»

ابراهیم می‌گوید که بعد از کشته شدن پسرش، یک غریبه با پسر دیگرش تماس گرفت و گفت: «تبریک می‌گویم، برادرت شهید شد!» ابراهیم می‌گوید: «من چنین چیزی را از او انتظار داشتم. نمی‌توانستم خودم او را خفه کنم، من را دور از او نگه می‌داشتند و حالا به همین دلیل رنج می‌کشم. بهتر بود که خودم او را خفه می‌کردم.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد