سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل استانی

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون:
ساخت سد گتوند به درستی انجام نشد / مشکلات این سد همچنان پابرجاست

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون گفت: هنوز مشکل سد گتوند با وجود تایید شوری آن توسط مسئولان و دانشگاهیان برطرف نشده است.

خبرگزاری فارس: ساخت سد گتوند به درستی انجام نشد / مشکلات این سد همچنان پابرجاست                

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید حسین فاضلی ظهر امروز در سمینار علمی بررسی فرصت‌های سازمان متولی غیره‌بهره‌بردار رودخانه کارون که در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد اظهار کرد: در عین عدم رسیدگی به مشکلات سد گتوند از سوی وزارت نیرو، ما شاهد آن هستیم که در هفته دولت، نصف هیئت دولت به اصفهان عازم شدند تا یک به یک با مسائل بی‌آبی و خشکی زاینده رود آشنا شوند و هر کدام در هر جلسه هیئت دولت نیم ساعت گزارشی در خصوص زاینده رود تهیه کرده‌اند و این یعنی زاینده‌رود در صدر موضوعات هیئت دولت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو تاکنون هم‌تراز با خود زاینده‌رود آب از سایر رودخانه‌ها به این رود منتقل کرده است افزود: نظر وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان اصفهان در شهریورماه 93 بر این بوده است که " از ابتدای احداث وزارت نیرو و فعالیت‌های این وزارت برای انتقال آب به این حوضه، حدود 2 میلیارد مترمکعب آب به حوزه دیگر که نصف آن به استان اصفهان بوده، منتقل شده و این یعنی اتفاقی نادر در حوضه آبی کشور!

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون با بیان اینکه زاینده رود به عنوان قطب گردشگری بین المللی ایران مطرح است گفت: خشکی زاینده‌رود به عنوان نمادی از عدم توان مدیریتی کشور در حل بحران‌های زیست محیطی است که به چهره ایران در سطح بین‌المللی خدشه وارد کرده است.

فاضلی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در حل بحران‌های محیط زیستی عنوان کرد: کوتاهی وزارت نیرو در بعضی از معضلات با تذکر نمایندگان مجلس و از جمله نماینده مردم گتوند مواجه شده است.

وی درباره اقدامات ضروری انجام نشده نیز تشریح کرد: در ساخت سد گتوند دقت و حتی مطالعات اولیه ضروری به درستی انجام نشد، همچنین حکم تخلیه صادر شده از سازمان بازرسی کشور هم تاکنون به اجرا نرسیده است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون همچنین عنوان کرد: تاکنون پیشنهادهای عملی در خصوص رفع مشکلات و شوری آب پشت سد گتوند نیز توسط وزارت نیرو ارائه نشده است.

فاضلی در پایان، مشکلات رودخانه کارون را متعدد دانست و افزود: ورود انواع فاضلاب و حاکم بودن تعفن، شیوع انواع بیماری و چالش‌های زیست محیطی - اجتماعی کارون از جمله مشکلات این رودخانه است.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر خوزستان:
سد گتوند بر مبنای اطلاعات اشتباه ساخته شد

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر خوزستان گفت: سد گتوند بر مبنای اطلاعات اشتباه ساخته شد.

خبرگزاری فارس: سد گتوند بر مبنای اطلاعات اشتباه ساخته شد                

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسین آمیلی بعد از ظهر امروز در سمینار علمی بررسی فرصت‌های سازمان متولی غیره‌بهره‌بردار رودخانه کارون که در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد اظهار کرد: مسئولان استانی باید اطلاعات مربوط به محیط زیست خوزستان را تأمین کنند تا اطلاعات اشتباهی از استان به مرکز نرسد.

وی اضافه کرد: اطلاعات درباره سد گتوند از اول اشتباه بود.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر خوزستان با اشاره به اینکه شوری آب سد گتوند کشاورزی و زیست استان را به خطر انداخته است گفت: متولیان در وزارت نیرو می‌گویند که این سد باعث نجات استان است.

آمیلی بیان کرد: قوانین طوری است که متولی و بهره‌بردار، وزارت نیرو است و همه تصمیم‌گیری‌ها در وزارت نیرو انجام می‌شود بنابراین نمی‌توان انتظار داشت قوانین به درستی اجرا شود.

وی با تأکید بر نیاز به تغییر اساسی در حوزه آب گفت: باید سازمانی در حوزه آب تشکیل داد که تصمیم‌گیرندگان در آن کسانی باشند که در بهره‌برداری از آب دستی ندارند.

حسین آمیلی در پایان بیان کرد: شوری آب در استان نتیجه بی‌توجهی به رودخانه کارون و از جمله سد گتوند است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد