سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

بلومبرگ:

ماه گذشته، زمانیکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه قصد فروش سامانه ضدموشکی قدرتمند اس 300 به ایران را دارد، اسرائیل و امریکا با نگرانی و خشم نسبت به آن واکنش نشان دادند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به ظاهر اقدامات پوتین توجه نکنید؛ او در پشت پرده بر سر تحویل S300 به ایران با اسرائیل هماهنگ کرده است / بند نانوشته قرارداد تسلیحاتی روس ها با اسرائیل: عدم تحویل S300 به ایران

بلومبرگ نوشت: ماه گذشته، زمانیکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه قصد فروش سامانه ضدموشکی قدرتمند اس 300 به ایران را دارد، اسرائیل و امریکا با نگرانی و خشم نسبت به آن واکنش نشان دادند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، اما پشت این بیانیه  زنجیره ای از مذاکرات تسلیحاتی و دیپلماسی محرمانه دیده می شود.در طول سال های اخیر، روسیه و اسرائیل وارد روابط گسترده ای و رقص دیپلماتیک شده اند. تل اویو در این سال ها اقدام به فروش هواپیمای بدون سرنشین به روس ها کرده است و در ماجراین اوکراین  سکوت اختیار کرده است تا بتواند مانع از پیشرفت نظامی ایران شود. این رقص روس ها و اسرائیلی ها هنوز ممکن است به پایان نرسیده باشد.
منتقدان تحویل اس 300 به ایران می گویند که این اقدام تلاش ها برای فشار به ایران را از بین می برد و سیستم دفاعی تهران را در مقابل حمله بالقوه امریکا یا اسرائیل تقویت می کند.مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو هشدار داده اند که اس 300 سپر موشکی برای ایران فراهم می کند.
برخی دیگران در این باره استدلال کرده اند که نباید ظاهر اقدام روسیه را مورد توجه قرار داد.کنستانتین ماکینکو معاون رئیس مرکز تحلیل استراتژی و تکنولوژی گفت: اعلام علنی فروش احتمالی اس 300 به ایران چیزی بیشتر از ژشت سیاسی در جهت تحریک آمریکا و مقابله با انتقال تسلیحات به اوکراین است.
وی افزود:  در هر صورت، تحویل اس 300 به ایران کارت بازی بین مسکو و واشنگتن و تل اویو در طیفی از مسائل خواهد بود.
بلومبرگ در ادامه نوشت: نگرانی پوتین از فروش تسلیحات اسرائیل به اوکراین از جمله هواپیمای بدون سرنشین بی دلیل نیست. ماه اکتبر گذشته، وزیر خارجه اوکراین به اسرائیل سفر کرد و گفت که کشورش علاقمند به وارد کردن هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی است.یک مقام اسرائیلی که حاضر به افشای نامش نبود گفت که فروش هواپیمای بدون سرنشین به اوکراین پس از تماس تلفنی پوتین به نتانیاهو لغو شد.
درحالیکه اوکراین ممکن است هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل را دریافت نکرده باشد، منابع می گویند که روس ها به چنین هواپیمایی دست پیدا کرده اند که این موضوع ارتباط مستقیمی با فروش اس 300 به ایران دارد.
یک مقام اسرائیلی در این رابطه گفت: قرارداد فروش هواپیمای بدون سرنشین با روسیه شامل بند نانوشته ای است: این قرارداد تنها در صورتی ادامه پیدا می کند که کرملین تحویل اس 300 به ایران را به سرانجامی نرساند.اکنون که روس ها به تکنولوژی اسرائیلی ها دست پیدا کرده اند، این قول نانوشته دیگر برای روس ها اهمیتی ندارد.
مکینکو تحلیلگر روس معتقد است که انچه در ملا عام توسط روسیه در مورد تحویل اس 300 به ایران انجام شد، یک شو سیاسی بود. وی افزود: احتمال دارد که در پشت پرده، ماجرای تحویل 300 به ایران پیش از اعلام شدن با اسرائیل هماهنگ شده باشد.
جوسازی جدید العربیه:
العربیه در حالی به پخش گزارش و مصاحبه های متعدد درباره کشف تلاش برای ترور سفیر عربستان در بیروت ادامه می دهد که منابع رسمی لبنان تاکنون این خبر را تایید نکرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران قصد ترور سفیر عربستان در لبنان را داشت!

شبکه سعودی العربیه مدعی شد ایران در تلاش نافرجام برای ترور علی عواض العسیری سفیر عربستان سعودی در بیروت دست دارد.
به گزارش «انتخاب»، العربیه ادعا کرد: بیشتر بحران ها در منطقه به ایران یا متحدانش در لبنان، سوریه، عراق و یمن ارتباط دارد. ترورهای سیاسی در لبنان همواره به اختلافات تهران با کشورهای منطقه مرتبط بوده است. آخرین تلاش را نشریه الشراع لبنان فاش کرد و از اقدام نیروهای امنیتی این کشور در ناکام گذاشتن طرح ترور علی عواض سفیر عربستان سعودی در بیروت خبر داد. دو شهروند سوری و فلسطینی در این ارتباط بازداشت شدند. هدف این طرح ضربه زدن به عربستان توسط سفیر آن و نیز ضربه زدن به روابط این کشور و لبنان است.
در ادامه این گزارش آمده است: تاریخ ترورهای سیاسی در لبنان طولانی است. این کشور در چند سال گذشته شاهد ترورهای متعددی بوده است که بیشتر آنها موفقیت آمیز بوده است. ماهیت این ترورها به کشمکش های سیاسی داخلی و منطقه ای بر می گردد.این گزارش در ادامه ادعاهای مضحک خود افزود: حزب الله و در پشت سر آن ایران با ترور مخالفان خود تلاش می کنند وحشت ایجاد کنند. نظام سوریه هم به دست داشتن در سوء قصد به جان مروان حماده نماینده مجلس لبنان در سال 2004 متهم شد. رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان و سمیر قصیر روزنامه نگاران منتقد نظام سوریه، جبران توینی خبرنگار لبنانی و پیر الجمیل وزیر لبنانی از جمله قربانیان ترورها در لبنان هستند. ترورها متوقف نشد و وسام الحسن فرمانده اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان هم ترور شد، زیرا به دادگاه بین المللی برای شناسایی عاملان ترورها کمک کرده بود.
العربیه در حالی به پخش گزارش و مصاحبه های متعدد درباره کشف تلاش برای ترور سفیر عربستان در بیروت ادامه می دهد که منابع رسمی لبنان تاکنون این خبر را تایید نکرده اند.

عربستان سعودی از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که کشورش ظاهرا موضعی سرسختانه در مذاکرات هسته ای با ایران در پیش گرفته دعوت کرده است به ریاض سفر کند تا با سران عرب خلیج فارس درباره مسائل منطقه ای گفتگو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانسه و عربستان: هرگونه توافق با ایران باید دربرگیرنده این تضمین باشد که تهدیدی برای همسایگان تهران ایجاد نکند
فرانسه و عربستان روز سه شنبه در ریاض اعلام کردند معتقدند هرگونه موافقتنامه آینده بین ایران و شش قدرت جهان باید دربرگیرنده این تضمین باشد که باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه نخواهد شد و تهدیدی برای همسایگان ایران نخواهد بود.به گزارش «انتخاب»، عربستان سعودی از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه که کشورش ظاهرا موضعی سرسختانه در مذاکرات هسته ای با ایران در پیش گرفته دعوت کرده است به ریاض سفر کند تا با سران عرب خلیج فارس درباره مسائل منطقه ای گفتگو کند.سران کشورهای عربی خلیج فارس نگرانند که نزدیک شدن به ایران منجر به بی ثباتی بیشتر در منطقه شود.اولاند و سلمان پادشاه عربستان پس از نشستی در روز دوشنبه ، در بیانیه ای اعلام کردند فرانسه و عربستان سعودی بر ضرورت دستیابی به یک موافقتنامه محکم ، پایدار ، قابل راستی آزمایی ، بی چون و چرا و الزام آور با ایران تاکید دارند.
در این بیانیه آمده است این موافقتنامه نباید باعث بی ثبات و ناامنی در منطقه شود تا به تهدیدی برای همسایگان ایران تبدیل شود.اولاند پس از صرف شام ، نشستی یک ساعته با پادشاه جدید عربستان برگزار کرد.
سران فرانسه و عربستان سعودی به ویژه درباره نقش ایران در یمن و سوریه گفتگو کردند. آنها بار دیگر تاکید کردند بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آینده این کشور نباید نقش داشته باشد.
مسئله مذاکرات با ایران در نشست روز سه شنبه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز مطرح خواهد شد.یک دیپلمات بلندپایه فرانسه گفت نگرانی اصلی آنها این است که در صورت لغو تحریم ها علیه ایران، این کشور بتواند همه آنهایی را که به نمایندگی از تهران می جنگند تامین مالی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده نیروی دریای ارتش گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه سواحل جنوبی، همچون ساحل مکران، می توانیم از ظرفیت های دریانوردی در قطب جنوب بهره‌مند شویم.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار سیاری افزود: با توجه به قوانین بین المللی، کشورهایی که از خاک خود به قطب جنوب، خط فرضی مستقیم داشته باشند، می توانند از دریانوردی در آبهای قطب جنوب بهره مند شوند.

وی گفت: نیروی دریایی برای توسعه فرهنگی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در سواحل جنوبی کشور همچون ساحل مکران، تفاهم‌نامه‌ای با بعضی از دانشگاه‌های کشور امضاء کرده است.

وی دیروز به منظور انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه خوارزمی به کرج سفر کرده بود، گفت: برای کشتی مارشال حکم قضایی صادر شده است و بعد از اینکه جریمه خود را به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند، رها خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید حسن نصرالله در دیدار اخیر خود با رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح لبنان تاکید کرد: نظام اسد هرگز سقوط نخواهد کرد چرا که سقوط نظام سوریه به معنای سقوط خود حز‌ب‌الله است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه گذشته با میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح یک دیدار چهار ساعت و نیمه داشت که در این دیدار تاکید کرد: حزب‌الله کاملا درخصوص خطراتی که با آن مواجه است آگاه و هشیارانه عمل می‌کند و با تمام توان خود با این خطرات مقابله می‌کند.

وی تصریح کرد: نظام بشار اسد، هرگز سقوط نخواهد کرد چرا که سقوط اسد به معنای سقوط خود حزب‌الله و سقوط محور مقاومت است.

حسن نصرالله افزود: اقدامات نظامی اخیر در سوریه میان نظام و مخالفان بیشتر به عقربه‌های ساعت شبیه است که دائم در حال چرخیدن است یک بار به سمت پیروزی و یک بار به سمت شکست پیش می‌رود اما با این حال اسد هرگز سقوط نخواهد کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این دیدار اعلام کرده که فکر کردن به ایجاد اقلیم‌ها در سوریه مثل عراق مساله‌ خطرناکی است و حزب‌الله هیچ گزینه‌ای درخصوص جنگ در سوریه ندارد و از آن نیز نمی‌تواند عقب نشینی کند. جنگ با سوریه طولانی بوده و به زودی به پایان نخواهد رسید و حزب‌الله اراده برای جنگیدن دارد.

نصرالله و عون درخصوص پرونده‌های داخلی لبنان نیز در این دیدار گفت‌وگو و تاکید کردند که ائتلاف و همبستگی میان دو طرف موجب ایجاد تنش و مناقشه نمی‌شود و حزب‌الله در کنار میشل عون درخصوص تلاش برای پر کردن خلأ در ادارات نظامی و امنیتی می‌ماند.

همچنین نصرالله اعلام کرد که میشل عون همچنان نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان است و حزب‌الله همواره در کنارش می‌ماند.
نطق یونسی، کلکسیون انحرافات؛
نطق اخیر دستیار ویژه رئیس‌‌جمهور، انحرافات بسیاری در درون خود دارد؛ انحرافاتی که به پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که سال‌هاست غربی‌ها علیه کشورمان برای دستیابی به منافع‌شان از آن بهره‌برداری می‌کنند که آخرین آن در سخنرانی "یک دلقک صهیونیست" متجلی شد.
سخنان یونسی

گروه سیاسی مشرق - اظهارات مشکوک علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور این روزها سر و صدای زیادی در داخل و خارج از کشور به پا کرده است. وی در اظهاراتی قابل تامل در راستای برنامه ریزی غرب علیه ایران حرکت کرد؛ سخنانی که حاوی نکات انحرافی مختلفی است که در این مبحث به بخشی از این انحرافات در سخنان وی می‌پردازیم.

تکرار سخنان ایران‌هراسانه نتانیاهو!

بنیامین تنانیاهو چندی پیش در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مساله هسته‌ای کشورمان سخنرانی کرد. وی در سخنان خود چند هدف را دنبال می‌کرد. گرچه نتایاهو به ظاهر با اعضای کنگره آمریکا سخن می‌گفت اما سخنانی بر زبان راند که مخاطب آنها حکام عربی خاورمیانه نیز بودند.

وی پیرامون سیاست ایران‌هراسی به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و بیان داشت که ایران چهار پایتخت عربی را در اختیار دارد. نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در این زمینه بیان داشت:«‌ایران بر چهار پایتخت عربی و دو تنگه هرمز و باب المندب تسلط کامل دارد.»[1]

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن ایران و شش قدرت جهانی به ایجاد یک توافق جامع هسته‌ای که کارشناسان آن را با توجه به پیچیده بودن فرایند مذاکرات «نزدیک اما دور» توصیف می‌کنند، رژیم صهیونیستی سعی دارد با پروژه ایران هراسی ائتلافی علیه برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی که خود را همواره در کورس رقابت با ایران در منطقه می‌بینند، ایجاد کند.

دراین میان اسرائیل با تکیه بر تحولات منطقه و بدون اشاره به حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه جهت مقابله با داعش سعی دارد ایران را کشوری مهاجم در منطقه معرفی کند و از این جهت حساسیت حکام مرتجع عربی را در این زمینه علیه ایران برانگیزد.

اما متاسفانه در این راستا صداهایی در داخل کشور شنیده می‌شود که درست در زمین حریف بازی می‌کنند. دستیار ویژه رئیس جمهور چندی پیش در همایش «ایران ملیت، تاریخ و فرهنگ»‌ در اظهاراتی عجیب با اشاره به این‌که ایران از زمان تولد جهانی بوده است و به صورت یک امپراطوری متولد شده است، بیان داشت: «رهبران، بزرگان و مدیران ایرانی همیشه جهانی فکر کرده‌اند. البته ادبیات‌های مختلف داشته‌اند و شاهدیم هر کس رئیس جمهور شده است بلافاصله ادبیات جهانی پیدا کرده است.»

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، توضیح داد: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم. » [2]

یونسی در حالی عراق را پایتخت ایران قلمداد می‌کند که حساسیت‌های منطقه‌ای با توجه به سخنان نتانیاهو در پروژه ایران هراسی تنها یک تاییده از یکی از مقامات بلند پایه ایرانی را کم داشت که این موضوع با تکرار سخنان نتانیاهو در تهران توسط یونسی متاسفانه محقق شد!

قطاری که روی ریل مکتب ایرانی حرکت می‌کند!

در حالی که دولت یازدهم به شدت منتقد دولت گذشته است اما در برخی از موارد دیده می‌شود که این دولت دنباله رو دولت دهم است. مکتب ایرانی یکی از موارد انحرافی دولت گذشته بود که حلقه اطراف رئیس جمهور پیشین آنرا برای بقا در قدرت بوجود آورده بودند.

سخنان یونسیسخنانی که فرد خاص دولت دهم در همایش‌هایی که با حضور ایرانیان خارج از کشور می‌زد حاوی نکات انحرافی بود که سعی داشت ناسیونالیسم را با اسلام گرایی به گونه‌ای التقاطی بیامیزد و از درون آن مکتبی انحرافی بوجود آمد که داعیه‌دار پرچم‌داری ایران در جهان اسلام بود. اما در عمل این موضوع ادعای متناقضی را در بطن خود داشت که در عمل ایران را کشوری مهاجم و قدرت طلب در جهان اسلام معرفی می‌کرد و از این باب کشورمان در کانون توجه جهان به عنوان یک کشور قدرت‌طلب قرار می‌گرفت.

این درحالی است، که پان ایرانیسم و پان عربیسم سالهای نه چندان دور در این منطقه آبستن حوادثی شد که بذرهای تفرقه را میان ملت‌های مسلمان کاشت و بعد از مدت کوتاهی نیز مشخص شد چنین تفکری نه تنها دردی از ملت‌های مسلمان دوا نمی‌کند بلکه باعث بیشتر شدن درد و رنج‌های آنان می‌شود.

جالب اینجاست که چنین مسائل انحرافی در اوج بیداری اسلامی مطرح شد و مبدع این جریان انحرافی کسی نبود جز یکی از افراد خاص دولت دهم.

وی مدعی بود که اسلام بایستی از طریق مکتب ایران به دنیا شناسانده شود. وی در این باره بیان می‌داشت:‌« «مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی از آن وجود دارد… دریافت ناب از حقیقت ایمان و وحقیقت توحید وحقیقت اسلام مکتب ایران است. باید از این پس ما مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»[3]

وی از زیبایی جوهر اندیشه‌ی ایرانی، تعظیم خدا و انسان در ایران و همراهی اقتدار و مهربانی در جنس ایرانیان گفت.

مشایی چندی بعد (۹۰/۳/۷) در نشستی خبری در مقابل انتقادات بسیاری از مسائل طرح شده را بی‌نسبت با سخنان خود دانست و گفت که منتقدان سخنان وی را مستقیما نخوانده اند و نفهمیده اند. وی گفت: «امام با طرح اسلام ناب و اسلام آمریکایی، نجات اسلام و نشر اسلام حقیقی برای جهان را دنبال می‌کرد؛ بنابراین مکتب ایران، یعنی اسلام ناب، توحید واقعی و مکتب اهل بیت(ع).»[4]

وی درباره انتقادات بوجود آمده پیرو این مباحث انحرافی در همایش « جنگ برای صلح» یبان داشت:‌«اینکه بر روی ایران تأکید می‌کنیم، یک نوع ناسیونالیسم و خودخواهی نیست بلکه یک مسئولیت و مأموریت برآمده از یک تاریخ مقاومت، ایستادگی است.ما ملتی هستیم که در تاریخ‌مان حتی در یک مقطع کوتاه تجاوز و تحقیر سایر ملت‌ها ثبت نشده ‌و حتی در اوج اقتدار که همه عالم از اقیانوس اطلس تا شرق دور و از شمال تا جنوب تحت یک حاکمیت بوده، در منشور کوروش ظلم، برده‌داری، تحقیر انسان‌ها و چپاول حقوق ملت‌ها ممنوع شده است.ملت ایران جزو معدود ملت‌هایی است که داشته‌های خود را سخاوتمندانه با ملت‌های دیگر شریک شدند و با افتخار می‌توان گفت که همواره خداپرست بوده‌اند و دین کامل را با آغوش باز پذیرفته‌اند.»[5]

جالب اینجاست که نظریه‌پردازان غربی نیز مکتب ایرانی را یک مکتب اصطعکاکی می‌نامیدند که با اینکه داعیه‌دار ترویج اسلام بر اساس منش ایرانی بود اما درواقع یک خودسوزی بزرگ بود.

در اینباره ریچارد رورتی، فیلسوف ارشد آمریکایی، در مصاحبه با روزنامه کوریره دلاسرای ایتالیا ملی گرایی را تنها پاد زهر در مقابل اسلام گرایی در ایران دانسته و گفته بود اشراق گرایی اسلامی به زودی در ایران پا خواهد گرفت.

به گفته این فیلسوف فقید آمریکایی، «نیروهای سکولار ایران چاره ای به جز جستجوی مخرج مشترک های دیگری بر پایه ملی گرایی ندارند[6]

متاسفانه جنس سخنان علی یونسی نیز از همین نوع اظهارات است. وی با اطلاق عنوان امپراطوری ایران که باید از مرز فلات ایران بیشتر رود، شبهاتی را بوجود می‌آورد که ایران را یک کشور مهاجم برای احیای امپراطوری قدیم مطرح می‌کند و دروغ ایران هراسی را در دل کشورهای مجاور بیشتر باورپذیر می‌‌‌کند.

یونسی در این زمینه با اشاره به این‌که امروز ایران محدود به فلات مرکزی شده است و چندین کشور از فلات شرقی و غربی از ایران بزرگ جدا شده‌اند، خاطرنشان می‌کند:« همواره نام ایران بزرگ و فرهنگ ایران بر تمام منطقه نامی درست است و اطلاقی صحیح و علمی و مستند و تاریخی به شمار می‌رود.»

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، تأکید می‌کند: «برای این‌که منافع و امنیت ملی و هویت تاریخی خود را حفظ کنیم بدون توجه به منطقه نفوذ ایران و حریم و حدود ایران امکان‌پذیر نخواهد بود»

. [7]

تأیید سخنان عبدالله دوم درباره هلال شیعی!

موضوع ایران هراسی به عنوان یک پروژه زنجیروار از سوی غرب علیه کشورمان دنبال می‌شود. حلقه‌هایی که ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را به هم وصل می‌کند تا در فرصت مقتضی علیه کشورمان از آنها بهره‌برداری شود.

موضوع شیعه هراسی در کنار ایران هراسی مساله‌ای بود که برای ایجاد تنش‌های فرقه‌گرایانه از دیرباز علیه ایران و عراق مطرح شده است. هلال شیعی اصطلاحی است که بیشتر از سوی کسانی که در صدد القای خطر شدت یافتن روابط شیعیان عراق با شیعیان خارج از عراق خصوصا ایران است، استفاده می‌شود. این اصلاح در کتاب‌های دانشگاهی و ادبیات علمی از جمله در آلمانی دارای پیشینه ‌است. اما از هنگامی که عبدالله دوم پادشاه اردن، در کاربردی «شیعه هراسانه» از آن برای بیان تمایلات ایران دوستانه شیعیان عراق استفاده نمود، این اصلاح کاربرد فراگیری یافت.

از دیدگاه این اندیشه، نفوذ تاریخی ایران بر شیعیان خاورمیانه را عاملی برای اختلال امنیت سیاسی منطقه خاورمیانه می‌باشد، و باورمندان به این اندیشه، به‌شدت بر استفاده از این واژه اصرار دارند. با این وجود پیشینه، اندیشمندان اجتماعی تمایل چندانی به استفاده از این واژه ندارند.[8]

به عقیده آنها جمهوری اسلامی ایران می‌تواند، با اعمال نفوذ طبیعی در میان شیعیان عراق، تحولات ژئوپلتیک خاورمیانه را هدایت کرده و موازنه قدرت را به نفع شیعیان و علیه منافع آمریکا و اسرائیل تغییر دهد.

اینکه عراق به عنوان پایتخت ایران از سوی یونسی عنوان می‌شود، درواقع صحه گذاشتن بر ادعاهای ایران‌هراسانه غرب و کشورهای مرتجع عربی است.

این درحالی است که هلال شیعی هیچ‌گاه مقصد و معبود شیعیان در عرصه ژئوپلوتیک منطقه‌ای نبوده و نیست و چنگ انداختن بر چنین مساله‌ای نه تنها سود و فایده‌ای برای کشورمان ندارد، بلکه تنش‌های منطقه‌ای را به سمت فشار علیه ایران هدایت می‌کند.

تاکید بر این موضوع که عراق تحت سیطره ایران قرار دارد موضوعی است که از دیرباز علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه بهره‌برداری می‌شده و زمانی نیز کشورهای عربی منطقه با همین نظریه از صدام حسین و گروه‌های تکفیری برای سرکوب شیعیان استفاده می‌کردند و همواره عربستان سعودی از تشکیل یک دولت شیعی در کنار ایران هراس داشته و این موضوع را به عنوان یک خط قرمز برای خود بر پایه چنین نظریه‌ای مد نظر قرار داده است. [9]

این درحالی است که یونسی پیش از اینها در شیراز نیز سخنان شبهه برانگیزی بر زبان رانده و بیان کرده بود:« عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

سخنانی که از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی با انتقادات بسیاری روبرو شد و استدلال بسیاری از منتقدان این بود که این نوع اظهارات شاذ به واقع نه تنها کاربردی در حال حاضر ندارد بلکه مشکلات زیادی را نیز در ساختار سیاسی کشور بوجود می‌آورد. درواقع موضوع شیر و خورشید و تغییر نماد هلال احمر نیز در راستای سخنان ملی‌گرایانه غیر کاربردی و مخربی از سوی کارشناسان توصیف می‌شود که با توجه به گوناگونی قومی و مذهبی در منطقه و کشورمان سم است و اینگونه سخنان از معاشرت با افرادی چون داریوش شایگان که از جمله نزدیکان فرح پهلوی و مشاور وی است ساطع می‌شود.

به هر حال اینگونه سخنرانی کردن و پایتخت نامیدن عراق، درست حرکت در همان خط دشمن است و می‌تواند کمک‌های شایان توجه ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق برای عقب راندن تروریست‌های داعش را تحت تاثیر قرار دهد و نسبت به کمک‌های مستشاری ایران برای بسیج مردمی عراق علیه داعش شبهاتی ایجاد کند که واکنش‌های منطقه‌ای این چند روزه به این موضوع تنها رویه آشکار این سخنان نفاق‌آمیز است و معلوم نیست که بعدها چه مباحثی از درون چنین اظهاراتی در منطقه و روابط ایران با کشورهای مجاور ایجاد شود و بایستی یکبار برای همیشه جلوی بروز چنین مباحثی را گرفت.



[1] -http://www.mashreghnews.ir/fa/mobile/394597

[2] -http://isna.ir/fa/news/93121709862

[3] -brotoush.com/archive/284

[4] - http://www.tabnak.ir/fa/news/167361

[5] http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=66801&Rate=0-

[6] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/46630

[7] - http://isna.ir/fa/news/93121709862

[8] - http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C

[9] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد