سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نامه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما:

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای برای باراک اوباما رئیس جمهور این کشور نگرانی خود را از تصمیم دولت روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس-سیصد به ایران ابراز داشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ظاهرا شما موافق تحویل سامانه خطرناک S300 به ایران هستید / تحریم هایی علیه روسیه وضع کنید تا این سامانه به تهران نرسد

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای برای باراک اوباما رئیس جمهور این کشور نگرانی خود را از تصمیم دولت روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس-سیصد به ایران ابراز داشت.

به گزارش «انتخاب»، در این نامه آمده است: "آقای رئیس جمهور اوباما، ما با نوشتن این نامه مراتب نگرانی خود را درباره تصمیم روسیه برای تحویل محموله های موشک های زمین به هوا اس-سیصد به ایران اعلام می داریم.اگر تحویل این سامانه موشکی هوشمند تکمیل شود آنگاه به طور قابل توجهی قابلیت های نظامی ایران را اتقاء خواهد بخشید و مانعی بزرگ در راه از بین بردن تهدید تسلیحات اتمی ایران خواهد بود.معتقدیم که تحریم های کنونی آمریکا بر ضد روسیه باید به گونه ای باشد که از تصمیم روسیه برای تحویل این سامانه موشکی خطرناک به ایران جلوگیری کند.

شما اخیرا اعلام کردید که روسیه منعی برای تحویل این سامانه موشکی به ایران ندارد.در حالیکه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هم نمی تواند مانعی بر سر راه روسیه برای تحویل این سامانه موشکی به ایران ایجاد کند اما قوانین آمریکا به دولت شما این اجازه را داده است که از تحریم ها برای مقابله با تحویل این تسلیحات استفاده کنید.برای مثال قانون مقابله با گسترش تسلیحات ایران و عراق و همچنین قانون تحریم های ایران به شما این اجازه را داد که اشخاص و کشورهایی را که تشخیص دادید قصد دارند به ایران برای ساخت تسلیحات متعارف پیشرفته کمک کنند وسبب بی ثباتی فراوان شوند،تحریم کنید.

با توجه به پیچیدگی های موجود برای آمریکا و متحدانش در منطقه محترمانه از شما می خواهیم که به فوریت این موضوع را تعیین کنید که آیا تصمیم روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس -سیصد به ایران می تواند توانایی ایران برای ساخت تسلیحات پیشرفته متعارف را افزایش دهد و سبب بی ثباتی در منطقه شود و آیا آمریکا باید تحریم هایی را بر ضد روسیه وضع کند.ما نگرانی بدون تشخیص این موضوع ،تعبیر ما این است که آمریکا موافق تحویل این موشک ها است.ما منتظر تصمیم گیری شما هستیم.از این که زمان خود را صرف توجه به این موضوع می کنید،خوشحال می شویم."
در سال 1987 رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا پیشنهاد کرد نفتکش های کویت پرچم های آمریکا را نصب کنند تا حمایت نظامی از آنها امکان پذیر شود.ایران در آن زمان به کشتی های دارای پرچم کویت به بهانه حمل کردن نفت عراق حمله می کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه سعودی العربیه گزارش داد: کشمکش بین ایران و آمریکا درباره تردد کشتی ها در تنگه هرمز تاکنون چند بار تکرار شده است.

به گزارش «انتخاب» ؛ شبکه تلویزیونی العربیه نوشت: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد کشتی های جنگی این کشور ممکن است از کشتی های تجاری دیگر کشورها هم برای عبور از تنگه هرمز حمایت کنند.

العربیه ادامه داد: پس از اقدامات ایران در تنگه هرمز و تعرض قایق های ایرانی به کشتی که پرچم آمریکا را داشت، واشنگتن کشتی های جنگی را در این تنگه مستقر کرد. به ویژه که سی درصد از صادرات نفت جهان از این تنگه عبور می کند.

پنتاگون تاکید کرد نیروی دریایی آمریکا کشتی هایی را که پرچم این کشور را دارند در تنگه هرمز زیر نظر خواهد داشت، البته بدون آن که آنها را همراهی کند. به عبارت دیگر فقط در صورت لزوم وارد عمل خواهند شد و با هر کشتی از تنگه هرمز تردد نخواهند کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: پنتاگون همچنین از گفتگو با دیگر کشورها برای تامین حمایت از کشتی های آنها در تنگه هرمز خبر داد. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا استقرار کشتی های جنگی این کشور را در منطقه برای نشان دادن قدرت و جلوگیری از اقدامات خصمانه ایران علیه کشتی های آمریکایی در تنگه هرمز دانست. آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز در گذشته هم یکی از عوامل کشمکش بین ایران و آمریکا بوده است.

این شبکه خاطر نشان کرد: در سال 1987 رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا پیشنهاد کرد نفتکش های کویت پرچم های آمریکا را نصب کنند تا حمایت نظامی از آنها امکان پذیر شود.
العربیه در ادامه ادعا کرد: ایران در آن زمان به کشتی های دارای پرچم کویت به بهانه حمل کردن نفت عراق حمله می کرد.در سال 1988 درگیریهایی بین کشتی های جنگی آمریکا و ایران رخ داد.

در اواخر سال 2011 ایران پس از تشدید تحریمهای اقتصادی علیه خود به احتمال بستن تنگه هرمز اشاره کرد که باعث تنش شدید در روابط با آمریکا شد. تنشی هم بین نیروهای دریایی آمریکا و ایران نزدیک سواحل یمن رخ داد.
سخنان مهم معاون ظریف در مورد استمرار تجاوز عربستان به یمن
معاون عربی- آفریقا وزیر امور خارجه سکوت برخی کشورها در قبال استمرار تجاوز عربستان به یمن و ادامه محاصره انسانی مردم مظلوم این کشور را غیر قابل قبول دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هشدار مجدد ایران به عربستان: اجازه نمی دهیم امنیت مشترک ما و یمن را با اقدامات ماجرا جویانه به بازی بگیرند/ زمان برای این اقدامات ماجراجویانه به پایان رسیده

معاون عربی- آفریقا وزیر امور خارجه سکوت برخی کشورها در قبال استمرار تجاوز عربستان به یمن و ادامه محاصره انسانی مردم مظلوم این کشور را غیر قابل قبول دانست.
به گزارش انتخاب ؛ حسین امیر عبداللهیان گفت: تمرکز عربستان سعودی بر جنگ ضد یمن صرفا کمک به تقویت رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی را سبب شده است.وی افزود: تهران از گفتگوی یمنی-یمنی در مکان مورد توافق همه گروه های داخلی حمایت می کند و هر گونه مداخله خارجی در این کشور را مردود می داند.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه امنیت یمن را امنیت منطقه و ایران می دانیم، هشدار داد: اجازه داده نخواهد شد دیگران امنیت مشترک ما را با اقدامات ماجرا جویانه به بازی بگیرند.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: زمان برای این اقدامات ماجراجویانه به پایان رسیده است و همه باید به امنیت منطقه و ایفای نقش سازنده بیاندیشند.
گزارش دیلی تلگراف از
ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، حاکمان سعودی معمولا امتیاز می دهند و از تصمیم گیری های بزرگ خودداری می کنند. اگر هم تغییر سیاسی ایجاد شود، روند آن بسیار کند است به ویژه اگر پادشاه پیر و بیمار باشد.

این فرض عادی در مورد سیاست های عربستان سعودی بود که اکنون ملک سلمان با سرعتی قابل توجه آن را دگرگون کرده است. این پادشاه ضعیف 79 ساله که در ماه ژانویه تازه بر تخت نشسته است، با تغییر ناگهانی مسیر جانشینی خود نسخه سعودی از یک انقلاب سلطنتی را به اجرا درآورد.

تاکنون سلطنت بین پسران عبد العزیز بن سعود، بنیانگذار این پادشاهی که در سال 1953 درگذشت، دست به دست می شده است از این رو پیشینیان پادشاه کنونی سرسختانه در برابر انتقال پادشاهی به نسل بعدی مقاومت می کنند.وقتی که 37 پسر بن سعود به جناح های مختلف تقسیم و دچار اختلاف شدند، تصور کنید اگر صدها نوه بخواهند برای رسیدن به تاج و تخت با یکدیگر بجنگند، آنگاه چه روی خواهد داد؟
اما ملک سلمان با تعیین یکی از نوه های بن سعود به عنوان پادشاه بعدی این مشکل را به جان خرید. مقرن، جوانترین پسر در قید حیات بن سعود قرار بود وارث سلطنت باشد اما اکنون پادشاه با بی رحمی او را کنار زده است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه نیز پس از 39 سال از سمت خود برکنار شد.
برکناری سعود الفیصل با اتخاذ سیاست های قاطعانه تر همزمان شده است. ماه گذشته ملک سلمان بمباران یمن را آغاز کرد که یکی از بزرگترین عملیات نظامی در تاریخ عربستان محسوب می شود. عربستان همچنین به منظور آسیب رساندن به اقتصاد روسیه و ایران تصمیمی مهم برای کاهش قیمت نفت اتخاذ کرده است.
عربستان که تا پیش از این بسیار محتاط بود و همواره تلاش می کرد در سایه اعمال نفوذ کند اکنون آشکارا از هر اهرمی برای قدرت نمایی استفاده می کند.
به اعتقاد نویسنده علت این تغییر رویه ترس از ایران است. اما رقابت با تهران مسئله جدیدی نیست آنچه جدید است برآورد عربستان از موضع آمریکا است. در گذشته سران عربستان احساس می کردند می توانند برای برقراری نظم در خاور میانه و تامین امنیت کشورشان به آمریکا اطمینان کنند.
اما اکنون ملک سلمان بر این باور است که این دوران به پایان رسیده است. وی معتقد است آمریکا در حال عقب نشینی از منطقه و رها کردن عربستان به حال خود است. از این رو تصمیماتی که پیشینیان سلمان از اتخاذ آنها خودداری می کردند اکنون اجتناب ناپذیر به نظر می رسند.
روزنامه عرب زبان «البناء»:
یک روزنامه عرب زبان اعلام کرد که وزیر گارد ملی عربستان سعودی و وزیر امور خارجه برکنار شده این کشور در تماس با مقامات جمهوری اسلامی از ایران درخواست کرده بودند که کشورشان را از بازی بچه گانه ولیعهد و جانشین ولیعهد نجات دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درخواست کمک سعود فیصل و  پسر ملک عبدالله از ایران /  فیصل در آخرین تماس تلفنی خود با ظریف چه گفت؟

یک روزنامه عرب زبان اعلام کرد که وزیر گارد ملی عربستان سعودی و وزیر امور خارجه برکنار شده این کشور در تماس با مقامات جمهوری اسلامی از ایران درخواست کرده بودند که کشورشان را از بازی بچه گانه ولیعهد و جانشین ولیعهد نجات دهد.
به گزارش «انتخاب»، روزنامه «البناء» لبنان نوشت: منابع ویژه در داخل حاکمیت عربستان سعودی اطلاع دادند که متعب بن عبدالله آل سعود، وزیر گارد ملی، نماینده ای را به جمهوری اسلامی ایران فرستاده و از آن درخواست کرده بود تا برای پایان دادن به گستاخی و بی پروایی محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد) و محمد بن نایف (ولیعهد) کمک کند. این دو فرد یک شبه در یک کودتای سفید و پس از بالاگرفتن اختلاف های داخلی در داخل خاندان آل سعود، حکومت را به دست گرفتند.

شاهزاده متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی با اعزام نیروهای گارد ملی به مرزهای یمن برای استقرار و مشارکت در حمله به خاک یمن مخالفت کرده است.

به نوشته روزنامه البناء، همچنین، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه برکنار شده، پیش از برکناری اش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت و به او گفت «ما را از این مشکل بچه گانه ی محمد بن سلمان و محمد بن نایف نجات دهید. آنها ما را درگیر جنگی کرده اند که می دانیم در آن شکست خواهیم خورد. از شما می خواهیم که برای یافتن راه حل به ما کمک کنید.»
به نوشته این روزنامه، پس از این تماس، وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی درباره طوفان قاطعیت از اصطلاح «جناب امام خامنه ای» استفاده کرد. گفتگوی وی با ظریف و اینگونه سخنان او از علل برکناری او بود. البته، برکناری او دلایل دیگری نیز داشت که از آن جمله این بود که هر کسی با عبدالله پادشاه متوفی و خالد التویجری که قوی ترین فرد در عربستان در زمان عبدالله بود ارتباط قوی داشت کنار گذاشته می شد.
آمریکا از فضای این کودتا بی خبر نبود بلکه عادل الجبیر سفیر پیشین عربستان در آمریکا را که عامل سازمان اطلاعات آمریکا نیز بود و با وجود اختلاف های شدیدی که الجبیر با محمد بن نایف و محمد بن سلمان داشت، به جای سعود الفیصل تحمیل کرد.

گزارش ها حاکی است که با توجه به اینکه ولی عهد و جانشین ولی عهد از او (الجبیر) ناراضی هستند، او در سمت خود باقی نخواهد ماند و ممکن است آنها آمریکا را متقاعد کنند که فرد دیگری را از خاندان پادشاهی که به نفع سازمان اطلاعات آمریکا نیز فعالیت کند به وزارت امور خارجه منصوب شود زیرا برای حاکمان عربستان عامل دستگاه اطلاعات آمریکا بودن عیب نیست و بلکه برای آنها امری مطلوب است.
در گذشته، سعد الحریری، رئیس جریان چهارده مارس در گفتگو با بازرس دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری، محمد بن نایف ولیعهد کنونی، را «سفاح» (خون ریز) توصیف کرده بود. این سخن وی آن روز سبب خشم شدیدی در عربستان شد و محمد بن نایف دیدار با سعد الحریری را رد می کرد تا اینکه عبدالله پادشاه متوفی و بندر بن سلطان میانجیگری کردند. سعد الحریری در این توصیف به حق و بجا بود زیرا او در منطقه العوامیه و القطیف عربستان عامل سرکوب و ترور بود.
این هواپیما برای ورود به یمن مجوز گرفته بود، اما این مجوز را نقض کرد. زیرا باید ابتدا در فرودگاه بیشه عربستان برای بازرسی فرود می آمد و سپس به طرف فرودگاه صنعا حرکت می کرد. این هواپیما بازرسی شدن در فرودگاه بیشه را نپذیرفت که این مسئله سوال برانگیز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی، مدعی شد حاضر نشدن هواپیمای ایرانی به بازرسی شدن در فرودگاه عربستان، سوال برانگیز است!

به گزارش «انتخاب»، سرتیپ احمد عسیری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره آخرین تحولات میدانی جنگ یمن گفت: متاسفانه عملیات شبه نظامیان الحوثی در یمن همچنان ادامه دارد. آنها اهداف نظامی خاصی را پیگیری نمی کنند و مناطق مسکونی را هدف قرار می دهند و آب و برق مناطق مخالف خود را قطع می کنند. ما عدن، تعز، مارب و صنعا را بمباران کردیم. ما برای تحقق اهداف عملیات بازگرداندن امید در یمن تلاش می کنیم.

این مقام سعودی درباره جلوگیری جنگنده های سعودی از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک ها به یمن گفت: این هواپیما برای ورود به یمن مجوز گرفته بود، اما این مجوز را نقض کرد. زیرا باید ابتدا در فرودگاه بیشه عربستان برای بازرسی فرود می آمد و سپس به طرف فرودگاه صنعا حرکت می کرد. این هواپیما بازرسی شدن در فرودگاه بیشه را نپذیرفت که این مسئله سوال برانگیز است.

وی افزود: اگر محموله این هواپیما، کمک هایی برای امدادرسانی بود، چرا حاضر نشد بازرسی در فرودگاه بیشه را بپذیرد. محاصره یمن بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت و به درخواست دولت قانونی یمن اجرا می شود و ما به آن پایبند هستیم. ما به هیچ هواپیمای ایرانی یا دیگر هواپیماها اجازه نخواهیم داد این محاصره را نقض کنند. این اقدام ایران بیهوده و غیرمسئولانه بود و می خواستند با رفتن مستقیم به فرودگاه صنعا، قدرت ائتلاف سعودی را آزمایش کنند. ما برای اجرای اقدامات خود جدی هستیم. 

وزارت خارجه عربستان: اظهارات منسوب به الجبیر درباره ایران، صحت ندارد

وزارت خارجه عربستان، دیروز در بیانه ای رسمی اعلام کرد، وزیر امور خارجه عربستان درباره روابط ریاض با تهران هیچ صحبتی نکرده است. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، اسامه نقلی، رئیس بخش رسانه ای وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، عادل الجبیر، از زمانی که به عنوان وزیر امور خارجه عربستان انتخاب شده است، با هیچ رسانه ای درباره روابط ریاض با تهران صحبت نکرده است و آنچه به او نسبت داده می‌شود، اساسا صحت ندارد. 
کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند. آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند که در آن بر بندها و مفادی تصریح شده باشد که اگر آنها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند،‌آمریکا به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعراب در ازای حمایت از توافق با ایران باج می خواهند!

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند.

به گزارش انتخاب، این روزنامه نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و اعراب،‌‌دولت های حاشیه خلیج فارس خواستار سیستم های تسلیحاتی جدید و تضمین های امنیتی از کاخ سفید در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران هستند.

سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، قصد دارند از نشست سران عالی رتبه با باراک اوباما، استفاده کرده و از آمریکا بخواهند تا جنگنده ها، توپخانه های موشکی و تجهیزات نظارتی بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند که در آن بر بندها و مفادی تصریح شده باشد که اگر آنها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند،‌آمریکا به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می کند.

این خواسته ها، نشان می دهد که اوباما در دستیابی به یکی از مهمترین اهداف سیاست خارجی خود با چه مشکلاتی روبرو است و کشورهای عربی نیز نشان می دهند که توافق هسته ای با ایران که هدف آن امن کردن منطقه خاورمیانه است تا چه حد ممکن است بر نظامی شدن بیشتر منطقه موثر باشد.

درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس، از مدت ها پیش به دنبال تقویت زرادخانه های نظامی خود هستند، اما این درخواست ها برای دولت آمریکا که به دنبال جلب حمایت متحدین عرب خود است و برخی از آنها محل استقرار پایگاه های نظامی آمریکا است، مشکلاتی را به وجود آورده است. ضمن این که آمریکا مجبور است اسرائیل را به عنوان قدرت نظامی دارای مزیت در منطقه حفظ کند. در این صورت اگر اوباما بخواهد خواسته های اعراب را برآورده کند، با مخالفت شدید کنگره مواجه می شود و جنجال جدیدی با اسرائیل به وجود می آورد که به دلیل مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران ادامه دارد.

اوباما قرار است در سیزدهم ماه مه در کاخ سفید با سران بحرین، کویت، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار کند. بزرگترین چالشی که اوباما در کمپ دیوید دارد، برطرف کردن نگرانی آن دسته از کشورهای عرب است که خواستار تفوق نظامی بر ایران تحت تسلط شیعیان است، در عین حال که تضمینات امنیتی آمریکا به اسرائیل را تضعیف نکند.

عربستان سعودی، امارات و قطر در نگرانی اسرائیل درباره توافق هسته ای با ایران نگران هستند، ولی با تل آویو روابط دیپلماتیک ندارند. نگرانی مهم کشورهای عربی و اسرائیل درباره افزایش اعتبار مالی تهران به دنبال توافق هسته ای با آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی است که قرار است تا سی ام ژوئن به دست آید.

در صورت نهایی شدن توافق هسته ای با ایران بیش از صد میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران، در حساب های بانکی خارجی آزاد خواهد شد.

به گفته مقامات عربی و آمریکایی، دولت های حاشیه خلیج فارس برای مقابله با چنین تحولی، مشاوره هایی با کاخ سفید ترتیب داده اند تا بتوانند تضمینات امنیتی جدیدی به دست آورند. یک مقام ارشد عرب که در این بحث ها با کاخ سفید حضور داشته است، گفت: ما مجبوریم درباره آنچه در آینده ممکن است رخ دهد، صریح باشیم.
اوباما از ماه گذشته دیدارهایی را با مقامات عربی آغاز کرده است. او با محمد زائد آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی دیدار داشت و آنها به طور فشرده درباره مسائیل امنیتی بحث و گفتگو کردند.

همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است در هشتم ماه می در پاریس با وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار خواهد کرد.
برخی از مقامات عرب در دیدارهای اخیر خود با مقامات دولت اوباما، احتمال انعقاد معاهده دفاعی متقابل آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس شبیه معاهده ای که آمریکا با ژاپن یا کره جنوبی دارد،‌را مطرح کرده اند. براساس این معاهده در صورتی که این کشورهای عربی از سوی ایران یا هر کشور دیگری تهدید شوند، آمریکا به نفع آنها مداخله خواهد کرد.
هر چند این نهایت خواسته کشورهای عربی است، اما آنها می دانند که اوباما برای انعقاد چنین معاهده ای با موانع زیادی برای تصویب آن در کنگره مواجه خواهد شد، از جمله این که اعضا کنگره هوادار اسرائیل، این توافق را به ضرر اسرائیل می دانند.
مقامات عرب می گویند:‌دستیابی به یک موضع مشترک میان دولت اوباما و کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک امر بسیار دشوار برای آمریکا است.
شبکه المیادین اعلام کرد که اولین گروه از نیروهای زمینی عربستان وارد عدن شده ودر درگیری‌های فرودگاه این شهر که هم اکنون در کنترل نیروهای مردمی است، مشارکت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات رسمی یمن گزارش داد که نیروهای زمینی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به صورت محدود وارد عدن، در جنوب یمن، شده‌اند.

به گزارش «انتخاب»؛ یمن تأیید کرد که نیروهای زمینی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به صورت "محدود" وارد عدن، در جنوب یمن، شده‌اند.

خبرگزاری اناتولی ترکیه نیز به نقل از منابع محلی اعلام کرد که تعدادی از نیروهای عربی به شهر "البرقیه" در استان عدن واقع در جنوب یمن هلی برن شدند.

خبرنگار شبکه المیادین نیز اعلام کرد که اولین گروه از نیروهای زمینی عربستان وارد عدن شده ودر درگیری‌های فرودگاه این شهر که هم اکنون در کنترل نیروهای مردمی است، مشارکت کردند.

بر اساس گزارش المیادین، نیروهای ائتلاف عربی در عدن شامل اتباع مصری، سعودی و دیگر کشورها هستند.

 همزمان با ورود این نیروها به عدن، منابع محلی اعلام کردند که جنگنده های سعودی به صورت گسترده فرودگاه بین المللی عدن را بمباران می‌کنند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در عدن نیز گزارش داد که شمار نیروهای عربی که در بندر عدن پیاده شدند، محدود است و آنها برای شرکت در عملیات نظامی گسترده وارد این منطقه نشده‌اند.

وی افزود: این نیروها از سمت دریا وارد عدن شدند ولی معلوم نیست با قایق، خود را به این شهر رسانده اند یا بالگردها آنها را به عدن منتقل کرده اند. این نیروها که تعدادشان محدود است نزدیک فرودگاه بین المللی عدن مستقر شده‌اند.

در حال تکمیل... .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد