سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آلودگی هوای خوزستان

گزارش فارس از معضل همیشگی گرد و غبار
فریاد «گرد و خاک» خوزستان به گوش سازمان ملل رسید

گرد و غبار بار دیگر طی چند روز گذشته آسمان خوزستان را فرا گرفت و اما این بار با ایجاد اندک ذره‌ای امید قرار است از سوی سازمان ملل مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: فریاد «گرد و خاک» خوزستان به گوش سازمان ملل رسید
               

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، گرد و غبار خوزستان چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی در زندگی روزمره ساکنان این استان داشته است.

با وجود همه تلاش‌هایی که توسط مسئولان تاکنون صورت گرفته است اما متاسفانه گویا این وضعیت همچنان قصد تداوم دارد و قرار نیست به این آسانی‌ها دل از جان مردم این مرز و دیار بکند.

در این میان مردم اما تنها مسئولان را مقصر تداوم این وضعیت می‌دانند و اینکه چرا به یکباره راهکاری جدی اتخاذ نمی‌شود که برای همیشه از شر این معضل رهایی یافت و از سویی دیگر مسئولان ملی و استانی هر چند وقت یکبار با آوردن عذر و بهانه‌ای (چه منطقی و قابل قبول و چه غیرمنطقی)، از عوامل داخلی و خارجی بروز گرد و خاک خبر می‌دهند و در یک جمله همه کارشان خلاصه می‌شود که «دستمان از ارائه راهکار و حذف همیشگی این معضل کوتاه است»!

به واقع سال گذشته با گرد و غباری که در خوزستان به پا شد و خانم ابتکار معاون رئیس جمهور را پس از استخاره‌هایی کم و بیش به اینجا کشانید، نیز مردم این استان پاسخی قانع کننده دریافت نکرده و در نهایت شاهد بودیم که با کاشت چند نهال از نوعی خاص! که گویا مرحمی‌ست بر دردهای ناشی از گرد و غبار، سر و ته قضیه هم آمد.

اما این بار دست مردم استان و استاندار خوزستان بر دامان «گری لوییس» نماینده سازمان ملل در ایران بلند شده که از این سازمان تقاضای کمک برای حل این معضل چند و چندین ساله شده‌اند...

*قول می‌دهم سازمان ملل برای رفع معضل گرد و غبار به کمک خوزستانی‌ها بیاید

اما نماینده سازمان ملل در ایران که طی چند روز پیش به خوزستان سفر کرده بود، ضمن بازدید از برخی مناطق استان، به بررسی مسائل و چالش‌های زیست محیطی پرداخت و قول داد تا راهکاری‌ لازم برای حل معضلات زیست محیطی که کانون خارجی دارد داشته و با کشورهایی که منشا این معضلات هستند، رایزنی کند.

گری لوییس که به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی به خوزستان سفر کرده بود؛ در نشست با مدیران استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از استانداری خوزستان به دلیل دعوت برای بازدید از استان اظهار کرد: دومین بار است که به خوزستان سفر می‌کنم ولی در این سفر، اهداف و دیدگاه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنم، این سفر به خواسته مردم خوزستان است که بارها از طریق شبکه‌های مجازی مرا فرا خوانده بودند.

وی گفت: در سفر نخست خود، از آسیب‌های وارد شده به آبادان، خرمشهر و شلمچه در اثر جنگ تحمیلی خیلی متاثر شدم، در آن سفر میزان خسارات ناشی از جنگ را بر حال و روز این مناطق دیدم اما در سفر دوم، علی‌رغم به یاد داشتن این خاطرات ناراحت کننده، این فرصت را پیدا کردم که از نزدیک با بازدید از آثار تاریخی، ریشه فرهنگی خوزستان را بشناسم.

لوییس تصریح کرد: ماموریت ما از سفر به خوزستان، بررسی چالش‌های زیست محیطی است که امنیت اجتماعی به آن وابسته است، در استان خوزستان با نگاه به اطراف، وقایع ناراحت کننده‌ای می‌بینیم که تهدیدی برای امنیت اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: مدیریت ضعیف منابع طبیعی، اقلیم یک منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و محیط زیست آن را دچار چالش جدی می‌کند، به گونه‌ای که منطقه روز به روز خشک‌تر و گرم‌تر می‌شود، این معضل در نهایت، زندگی و آینده مردم خوزستان و ایران را تهدید خواهد کرد.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم، تلاش می‌کنیم تا با تغییرات اقلیم و آثار مخرب آن بر محیط زیست در خوزستان مقابله کنیم.

لوییس بیان کرد: یک سوم منابع آبی ایران در خوزستان قرار دارد و با تولید محصولات کشاورزی متنوع، انبار غلات این کشور محسوب می‌شود، بنابراین توجه به مسئله محیط زیست در خوزستان، در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارتباط سازمان ملل با خوزستان از طریق «undp» (برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد) برقرار می‌شود، ادامه داد: من به نمایندگی از «undp» در ایران قول می‌دهم که سازمان ملل حتما در زمینه مقابله با ریزگردها و سایر پدیده‌های زیست محیطی با شما همکاری خواهد کرد.

نماینده سازمان ملل در ایران عنوان کرد: خبر خوشی که برای مردم خوزستان دارم این است که در حال حاضر برنامه‌هایی برای مقابله با پدیده های زیست محیطی داریم که به زودی در خوزستان اجرا خواهیم کرد.

*انتظار داریم سازمان ملل در حل معضل ریزگردها کمک کند

استاندار خوزستان نیز در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران بر همکاری سازمان ملل و کشورهای منطقه برای حل مشکل ریزگردها در منطقه تاکید کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که عراق دارد پدیده ریزگردها در اولویت آنها نیست و کشورهای عربستان و کویت نیز کمتر با تبعات این پدیده درگیر هستند به همین دلیل تعلل کشورهای منطقه برای همکاری در حل مشکل نیاز است که سازمان ملل باید در این زمینه دخالت کند.

عبدالحسن مقتدایی افزود: انتظار داریم که سازمان ملل با تعریف چند طرح در خوزستان به حل مشکلات زیست محیطی این استان کمک کند.

مقتدایی، شوری آب کارون در نتیجه مشکلات سد گتوند و آلودگی این رودخانه را یک مشکل بزرگ زیست محیطی در استان دانست و خواستار کمک سازمان ملل در این باره شد.

به هر حال امید است این وعده و وعیدها برای همیشه از خوزستان رخت بربندند و صرفا به عنوان خاطره‌ای تلخ از اذهان مردم این استان جدا شوند زیرا پیامدهای این وضعیت سال‌هاست که گریبان پیر و جوان این خطه را گرفته و همچنان نیز پابرجاست.

مطمئنا حذف این روند با توجه به شرایط حساس خوزستان و اینکه این استان جزو آسیب‌پذیرترین نقاط کشور محسوب می‌شود، تلاش و عزم جدی مسئولان را برای برطرف کردن این معضل می‌طلبد تا بیش از این شاهد به‌وجود آمدن خسارت در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در این استان نباشیم.

انتهای پیام/72001/ح40

            
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد