سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد
راه‌اندازی «سامانه راسف» برای نخستین‌بار در خوزستان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از راه‌اندازی «سامانه راسف» برای نخستین‌بار در کشور و در این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی «سامانه راسف» برای نخستین‌بار در خوزستان                

بهزاد شریف مخمل‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: همزمان با هفته سلامت از سامانه راسف رونمایی خواهیم کرد که این سامانه برای نخستین بار در کشور طراحی شده و تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در امر تولید مواد غذایی را موظف می‌کند تا اطلاعاتشان را در این سامانه وارد و چالش‌هایی که باعث به خطر انداختن امنیت مواد غذایی و سلامت محصول می‌شود را مورد پیگیری قرار دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم امسال با توجه به شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره»، تمرکز و همگرایی بیشتری در سازمان‌های مختلف مربوطه ایجاد شود، افزود: انتخاب شعار امسال در زمینه ایمنی غذا، این نوید را به ما می‌دهد که توجهات و تمرکز کارها بر روی تولید مواد غذایی سالم بیش از پیش معطوف گشته است.

مخمل‌زاده در ادامه تصریح کرد: در حوزه تولید مواد غذایی، از زمانی که غذا در مزرعه به عنوان یک فرآورده کشاورزی ساخته می‌شود تا زمانی که به عنوان ماده اولیه وارد یک صنعت غذایی، چرخه تولید و پردازش شده و در زنجیره پخش در دست مردم قرار می‌گیرد، تعداد کثیری از بخش‌های خصوصی و افراد مختلف جامعه در این فرآیند تولید نقش دارند، همچنین سازمان‌های متعددی نیز در زمینه نظارت بر تولید تاثیرگذارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در حوزه غذا گستردگی سازمان‌هایی است که به نوعی در امر غذا سیاستگذار و تاثیرگذار هستند، گفت: یکی از دلایل اصلی انتخاب شعار امسال هفته سلامت در کشور، ایجاد نقشه راه واحد در ارتقای ایمنی غذا است.

وی اضافه کرد: یک فرد بالغ در طول زندگی خود چندین تن ماده غذایی استفاده می‌کند، از دو بعد اهمیت زیادی دارد یکی از لحاظ ارزش تغذیه‌ای و دیگری اینکه همراه مصرف این نوع مواد غذایی، چه آلاینده‌هایی را وارد بدن خود می‌کند.

مخمل‌زاده با بیان اینکه از لحاظ بیماری‌ها نیز دو بعد حائز اهمیت است، افزود: یک بعد اینکه اگر رژیم‌های غذایی رعایت نشود چه بیماری‌هایی را دچار می‌شویم و بعد دیگر اینکه چه بیماری‌هایی در اثر ورود آلایند‌ه‌ها در بدن افراد مصرف کننده ایجاد می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار امیدواری کرد: امسال با توجه به شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» تمرکز و همگرایی بیشتری در سازمان‌ها و نهادهای مختلف مربوطه ایجاد شود.

وی همچنین عنوان کرد: تا چند سال قبل عمدتا «وزارت بهداشت و درمان در حوزه غذا و دارو بیشترین موضوع نظارتی را در تولید فرآورده‌های فرآوری شده داشت، یعنی بر آنچه در کارخانه به عنوان محصول با پروانه ساخت تولید می‌شد نظارت کرده، اما بر اساس تکلیف برنامه پنجم توسعه، از سال گذشته شرح و وظایف وزارت بهداشت گسترده‌تر و در بحث سلامت فرآورده‌های کشاورزی نیز ورود پیدا کرد و پایش سلامت فرآورده‌های کشاورزی را نیز بر عهده گرفت.

مخمل‌زاده در پایان گفت: از تیرماه سال گذشته هفت نوع ماده غذایی که برنامه پنجم مشخص کرده بود از سطح مراکز عمده فرآورده‌های کشاورزی جمع آوری شد و به لحاظ وجود سموم دفع آفات، سموم فلزی، نیترات و نیترید مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت و این طرح تا پایان تابستان امسال نیز ادامه خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد