سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.

عصرایران ؛ جلیل بیات - کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهور آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

در طرح جدید از رئیس جمهور خواسته شده ظرف 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره 30 روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند. در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود. از سوی دیگر در صورت مخالفت کنگره با توافق، رئیس جمهور آمریکا 12 روز فرصت دارد رای کنگره را وتو کند و آنگاه کنگره 10 روز وقت دارد دوباره درباره طرح خود رای گیری کند و در صورت کسب 67 رای اعضای سنا، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود.

4 سناریوی کنگره آمریکا برای توافق هسته ای ایران
درباره علت تصویب چنین طرحی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چهار سناریوی مختلف را می توان بررسی کرد.

سناریوی اول - رقابت حزبی در داخل آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان قطعا تمایل ندارند به مدت حداقل چهار سال دیگر از کاخ سفید دور باشند. حل مسئله هسته ای ایران در کنار موضوع تحول رابطه با کوبا بی شک امتیاز مهمی برای دموکرات ها محسوب می شود. از این رو جمهوری خواهان که اکنون اکثریت کنگره را در دست دارند تلاش می کنند مانع از توافق اوباما با ایران شوند.
در این سناریو هدف جمهوری خواهان (اکثریت کنگره) حل مناقشه هسته ای ایران نیست، بلکه ممانعت از دستیابی دولت دموکرات آمریکا به یک موفقیت مهم در عرصه سیاست خارجی است. لذا اگر این سناریو درست باشد کنگره با سنگ اندازی و وضع شروط سخت مانع از انجام توافق خواهد شد. (البته تعداد جمهوری خواهان در کنگره آنقدر نیست که مانع از حق وتوی اوباما شوند مگر آنکه دموکرات های کنگره نیز با آنها همراهی کنند)
سناریوی دوم - جنگ زرگری برای دریافت امتیاز بیشتر از ایران: برخی معتقدند اختلاف کنگره و دولت آمریکا یک جنگ زرگری است که قصد دارند از این طریق ایران را در مذاکرات تحت فشار قرار داده و امتیاز بیشتری بگیرند. از این منظر اقدامات دولت و کنگره آمریکا هماهنگ و حساب شده است و لذا امکان شکست مذاکرات کم است مگر آنکه ایران حاضر نشود امتیازات موردنظر را بدهد.
سناریوی سوم – اختلاف نظر واقعی میان دولت و کنگره آمریکا: تفاوت این سناریو با سناریوی اول در این است که در سناریوی اول جمهوری خواهان کنگره اساسا به دنبال شکست مذاکرات هستند اما در این سناریو آنها به دنبال توافق خوب (از منظر خود) با ایران می باشند. به عبارتی ممکن است ادراک جمهوری خواهان کنگره از ایران و برنامه هسته ای این کشور متفاوت از دولت آمریکا باشد و لذا راه حل های متفاوت و شروط سخت تری را مدنظر داشته باشند.
نقش اسرائیل و لابی یهودی در آمریکا و همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون عربستان در ساختن چنین ادراکی بی تاثیر نیست. در این سناریو جمهوری خواهان کنگره قصد دارند شروط سخت تری بر توافق احتمالی وضع کنند و لذا امکان شکست توافق وجود دارد. (باز هم همچون سناریوی اول در صورت سلب حق وتو از اوباما)
سناریوی چهارم – شراکت کنگره در حصول توافق: ممکن است هدف سنای آمریکا از تصویب این طرح حفظ شان و جایگاه کنگره باشد. به عبارتی به لحاظ رقابت های موجود در ساختار سیاست داخلی آمریکا، اعضای کنگره قصد دارند با نظارت و تاثیرگذاری بر چنین توافقی مهم و تاریخی نشان دهند کنگره در آمریکا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. باید اذعان کرد رقابت میان دولت ها و مجالس همیشه و در همه کشورها وجود دارد که نمونه آن را چند سال قبل در ایران و در دولت دهم شاهد بودیم. لذا طبق این سناریو احتمال مخالفت جدی و اساسی کنگره با توافق احتمالی اندک است و اعضای کنگره قصد دارند صرفا خود را در حصول این توافق سهیم نشان دهند.
به هر حال هر یک از این چهار سناریو می تواند به تنهایی، مشترک یا هر چهار سناریو با هم در تصویب طرح نظارت بر توافق هسته ای توسط سنا نقش داشته باشد. اما بدون شک آنچه با تصویب این طرح روی خواهد داد افزایش نقش کنگره در مذاکرات هسته ای است. احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.
مسلما دولت اوباما این ریسک را نخواهد کرد که بعد از حصول توافق، کنگره را در جریان جزئیات قرار دهد؛ بلکه در طول مذاکرات نظرات اعضای این نهاد را شنیده و احتمالا در مذاکرات اجرا خواهد کرد. با این شرایط سوالی که مطرح می شود تبعات این طرح و افزایش نقش کنگره در توافق هسته ای می باشد. در یادداشت آتی به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.* کارشناس ارشد روابط بین الملل
سناتور روبیو در حالی که حاضران در جلسه پس از صرف شام در حال خوردن دسر کیک شکلاتی بودند،افزود: ایران در حال توسعه برنامه موشک های بالستیک خود است و تا کمتر از یک دهه دیگر قابلیت هدف قرار دادن شهرهای سواحل شرقی آمریکا را خواهد داشت.مارکو روبیو یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا از احتمال اعمال گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران سخن گفت.نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا: شاید مجبور شوم به ایران حمله کنم

به گزرش عصر ایران به نقل از پولیتیکو این سناتورجمهوریخواه 43 ساله ایالت فلوریدا جمعه شب در مراسم شام جمهوریخواهان در ایالت نیوهمپشایر در جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به این موضوع مدعی شد:" ایران بزرگ ترین حامی تروریسم روی کره زمین است. آنها از تروریسم به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی بهره می برند. "
روبیو گفت:" من جنگ طلب نیستم و دوست ندارم از گزینه نظامی استفاده کنم، اما یک ایران هسته ای یک خطر غیر قابل پذیرش برای منطقه و جهان است .او گفت:" ما مجبوریم بین دو گزینه بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم : دست یابی ایران به سلاح هسته ای یا حمله نظامی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران.
ایران اتهام تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را قویا رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود تاکید دارد.سناتور روبیو در حالی که حاضران در جلسه پس از صرف شام در حال خوردن دسر کیک شکلاتی بودند،افزود:" ایران در حال توسعه برنامه موشک های بالستیک خود است و تا کمتر از یک دهه دیگر قابلیت هدف قرار دادن شهرهای سواحل شرقی آمریکا را خواهد داشت."روبیو درباره چارچوب اعلام شده برای توافق هسته ای با ایران نیز گفت:" ما طبق تفاهم اعتماد کرده ایم که ایران هر جایی را که ما برای بازرسی بخواهیم ، باز خواهد کرد و اجازه بازرسی خواهد داد. اما ما تجربه عراق را در این زمینه داریم. ما به عراق می گفتیم می خواهیم از فلان جا بازدید کنیم و صدام می گفت ، نه شما نمی توانید. بعد از گذشت 3 ماه و پس از اینکه مکان مورد نظر را از آثار باقی مانده پاک می کردند به ما می گفتند بفرمایید بازرسی کنید."
مارکو روبیو هفته گذشته اعلام نامزدی کرد. او انتظار دارد با تمرکز اصلی کمپین انتخاباتی خود بر روی مسایل مرتبط با سیاست خارجی نظر رای دهندگان جمهوریخواه را برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه جلب کند.
پیش بینی می شود در کمپ جمهوریخواهان نزدیک به 20 نامزد با یکدیگر رقابت کنند در حالی که از اردوگاه دموکرات ها تا کنون به جز هیلاری کلینتون فردی برای نامزدی این حزب اعلام حضور نکرده است.
برخی از این کشورها از جمله عمان روابطی حسنه و خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و برخی دیگر همچون بحرین و عربستان به شدت با سیاست های منطقه ای ایران سرناسازگاری دارند و از آن اعلام نگرانی می کنند برخی دبگر نیز همچون قطر، امارات و کویت ترجیح می دهند در خط میانه سیر کنند.
کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در روزهای 13 و 14 ماه می (4 هفته دیگر) میزبان سران و رهبران 6 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در استراحتگاه کمپ دیوید خواهد بود.
به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه های آمریکایی پیشتر اوباما همزمان با روز اعلام تفاهم کلی لوزان سوییس بین ایران و قدرت های جهانی در کنفرانس خبری خود اعلام کرده بود به منظور دیدار با سران عرب و گفت و گو با آنها درباره مساله هسته ای ایران و بحران های جاری در خاورمیانه آنها را به آمریکا دعوت خواهد کرد.
شش کشور بحرین، عمان، عربستان سعودی، قطر ، امارات متحده عربی و کویت اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند که در سال 1980 و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تشکیل شده است.
برخی از این کشورها از جمله عمان روابطی حسنه و خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و برخی دیگر همچون بحرین و عربستان به شدت با سیاست های منطقه ای ایران سرناسازگاری دارند و از آن اعلام نگرانی می کنند برخی دبگر نیز همچون قطر، امارات و کویت ترجیح می دهند در خط میانه سیر کنند.
طبق علام کاخ سفید بحران اخیر در یمن و حمله نظامی عربستان به این کشور فقیر عربی نیز جزء موضوعات مورد بررسی در دیدار خواهد بود.
مساله هسته ای ایران اما ظاهرا مهم ترین موضوع مورد بحث و هدف اصلی از دعوت از سران عربی به کمپ دیوید است. عربستان پیشتر نسبت به توافق هسته ای بین ایران و آمریکا نگرانی هایی را ابراز کرده بود اما پس از اعلام تفاهم لوزان مقامات ریاض اعلام کردند از این تفاهم استقبال می کنند و امیدوارند توافق نهایی هسته ای سبب ایجاد ثبات و صلح در منطقه شود.
کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و بحرین از ایالات متحده آمریکا انتظار دارند در توافق نهایی هسته ای دیگر موضوعات منطقه ای  مورد اختلاف آنها با ایران نیز لحاظ شود و این در حالی است که واشنگتن می گوید تنها در مورد مساله هسته ای با ایران وارد گفت و گو شده است ، با این حال واشنگتن می گوید دغدغه ها و نگرانی های این کشورها را درک می کند و از آنها حمایت می کند.
در بیانیه کاخ سفید که روز گذشته منتشر شد آمده است: این گردهمایی فرصتی برای گفت و گو و رایزنی رهبران درباره تعمیق همکاری های امنیتی و اتحاد دو طرف خواهد بود.
.دولت اوباما با تردید در حمایت از متحدان سنتی خود از جمله دولت حسنی مبارک در مصر سبب سقوط آنها شد و اگر حمایت های واشنگتن از متحدان خود ادامه می یافت منطقه شاهد بی ثباتی کنونی خود نمی بود.
توجه به اینکه نارندرامودی،نخست وزیر هند در تلاش است تا با تقویت ناوگان هسته ای هند از نفوذ چین در آب‌های منطقه‌ای جلوگیری کند، فروش این زیر دریایی‌های هسته‌ای به پاکستان، رقیب هسته‌ای هند، باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد.  در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به اسلام‌آباد، چین فروش هشت زیر دریایی هسته‌ای را به ناوگان دریایی پاکستان ، قطعی می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ ، به گفته‌ کارشناسان اضافه شدن هشت زیر دریایی چین با قابلیت حمل و پرتاب موشک‌های هسته‌ای، گام نخست برای باقی ماندن پاکستان در رقابت با هند، در تسلیحات هسته‌ای دریایی است.
با توجه به اینکه نارندرامودی،نخست وزیر هند در تلاش است تا با تقویت ناوگان هسته ای هند از نفوذ چین در آب‌های منطقه‌ای جلوگیری کند، فروش این زیر دریایی‌های هسته‌ای به پاکستان، رقیب هسته‌ای هند، باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد.پاکستان سعی دارد با اضافه کردن این هشت زیر دریایی هسته‌ای به ناوگان خود، در تسلیحات هسته‌ای دریایی نیز از هند سبقت بگیرد.
کارشناسان معقتدند تسلیحات هسته‌ای دریایی خطر گسترده‌تری نسبت به زرادخانه‌ها و پایگاههای هسته‌ای نظامی دارند به علت آن که زیر دریایی‌های هسته‌ای توانایی بالایی در مخفی ماندن دارند و شناسایی آن‌ها امری دشوار است.بنا بر اعلام شورای روابط خارجی نیویورک ، توسعه و افزایش برنامه هسته‌ای پاکستان هم اکنون رتبه‌ی یک را در جهان دارد که البته با همکاری چین دارای 100 تا 120کلاهک هسته‌ای است.
این در حالی است که هند ، همسایه و رقیب پاکستان دارای 90 تا 100 کلاهک هسته‌ای است.
روهل اصغر، رئیس هیات دفاعی مجلس پاکستان در این باره اعلام کرد: به احتمال زیاد فروش هشت زیر دریایی هسته‌ای چین به پاکستان در جریان سفر زی جین پینگ، رئیس جمهور چین به اسلام آباد تا 20 آوریل قطعی خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد