سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار بهداشت استان

در آستانه روز جهانی بهداشت؛
وضعیت بهداشت خوزستان چگونه است؟

اجتماعی  13:59:49 1394/01/17

941-7814-5 کد خبر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه وضعیت بهداشت در استان آن‌گونه که باید باشد، نیست؛ گفت: تلاش‌ها و اقدامات موثر در جهت ارتقای بهداشت عمومی و سلامت در حال انجام است ولی ارتقای فرهنگ مردم در این زمینه تاثیرگذارتر است.

دکتر سید سعید سیدیان در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: از سوی سازمان جهانی بهداشت روز 6 آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است ولی در کشور ما برای دادن اهمیت بیشتر به این مقوله یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر می​گیریم. هدف این است که مردم با فرهنگ سلامتی و ترویج آن آشنا شده و از امکانات دولتی، مردمی، و سازمان​های مردم‌نهاد برای ارتقای سطح سلامت مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: البته با توجه به تعطیلات نوروزی و احتمال تقارن این روز با این ایام، هفته سلامت در کشور هفته اول اردیبهشت ماه در نظر گرفته شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در جهت ارتقای سلامت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست غذاهایی که برای انسان​ها مخاطره ایجاد می​کنند را اعلام کرده است. در میان این غذاها می​توان به انواع فست​فودها، برخی آب‌میوه​هایی که زیر 20 درصد مواد اصلی و میوه طبیعی دارند، سوسیس و کالباس و همبرگر، کله​پاچه و پفک​ها اشاره کرد.

سیدیان در ادامه در خصوص اهمیت ریزمغذی​هایی مانند ویتامین​ها، گفت: در میان مردم کشور، کمبود ویتامین D، کمبود آهن، و کمبود ید، وجود دارد که در جهت تامین این موارد تجویز ویتامین D برای همگان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای جبران کمبود آهن در نوجوانان دختر و کمبود ید که سال​ها با آن درگیر هستیم، برنامه​ریزی​های لازم صورت گرفت.

وی اظهار کرد: البته بحث اینجاست که آیا روند عرضه مواد غذایی به خوبی و به صورت مناسب صورت می​گیرد؟ مثلا در مورد شهر اهواز برخی اغذیه​فروشی​ها به روش​های غیربهداشتی اقدام به عرضه مواد غذایی می​کنند که اینها افرادی هستند که از قانون فرار کرده و در واقع عنوان دوره​گرد را به خود می​گیرند. متاسفانه فرهنگ سلامت مردم آن‌قدر بالا نیست که از این فروشندگان، مواد غذایی را خریداری نکنند در حالی که اگر کسی مواد غذایی را از این افراد خریداری نکند، قطعا کار آنها متوقف خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان، به مشکلات مرتبط با بخش​های کلان جامعه اشاره کرد و افزود: در سطح استان در زمینه امنیت غذایی با مشکل قیمت​ها مواجه هستیم که لازم است قیمت مواد غذایی در سطح استان کنترل شود. با برنامه​ریزی​هایی که وزارت بهداشت در این زمینه داشته و پیشنهادات مکرری که صورت گرفته قرار شد به سبک تهران میادین میوه تره​بار و عرضه مواد غذایی به قیمت​های مناسب را داشته باشیم و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی، NGOها و شرکت​های تعاونی استفاده خواهیم کرد تا غذایی سالم و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد.

سیدیان دسترسی عادلانه به خدمات سلامت برای عموم مردم را شعار امسال بهداشت در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از این خدمات، خدمات دندانپزشکی است که در این زمینه مشکلات زیادی داشتیم اما در سال 94، قرار است در یک برنامه کشوری برنامه ارائه خدمات دندانپزشکی به عموم مردم اجرایی شود. در این صورت بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و به طور نمونه قیمت پر کردن دندان بسیار پایین​تر و حدود 20 هزار تومان خواهد شد. مسئولیت اجرای این برنامه نیز به معاونت اجرایی دانشگاه واگذار شده است.

وی در خصوص بهداشت در مناطق حاشیه شهرها گفت: در حاشیه شهرها استقرار جمعیت به طور فراوان وجود دارد و در استان خوزستان 750 هزار نفر حاشیه​نشین هستند. لذا برای ساماندهی ارائه خدمات به مردم این نواحی، راه​اندازی پایگاه​های سلامت در مناطق حاشیه در دستور کار قرار گرفته و امسال اولین پایگاه سلامت استان را در حاشیه شهرها راه​اندازی خواهیم کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان آموزش به مردم را از جمله عوامل تاثیرگذار در ارتقای بهداشت عمومی و سلامت مردم دانست و افزود: در زمینه آموزش به مردم لازم است گام​های اساسی برداشته شود که سال گذشته در خصوص موضوع غذا کتاب سلامت در مقاطع دبستان و راهنمایی به چاپ رسید و امسال چاپ این کتاب در مقطع دبیرستان برای دختران و پسران در دستور کار قرار گرفته است.

سیدیان درباره برخورد با مخلان سلامت مردم، گفت: سال گذشته در شورای سلامت خوزستان موضوعی در خصوص استفاده از هورمون​های رشد برای گوجه فرنگی در مرحله آخر این رشد این ماده غذایی مطرح و شکایتی ارائه شد که جهاد کشاورزی همکاری لازم را در زمینه رفع این موضوع انجام داد ولی لازم است در جهت اهمیت موضوع سلامت مردم اینگونه موارد به طور جدی پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در همان سال موضوع بررسی سلامت برخی مواد غذایی در شورای سلامت استان مطرح شد که سیب​زمینی، کاهو، خیار، گوجه و پیاز تحت پوشش این بررسی​ها قرار گرفتند. امسال نیز این اقدام پیگیری بیشتری خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز اظهار کرد: نظارت بر کارخانه​های تولید مواد غذایی بر عهده سازمان غذا و دارو است اما معاونت بهداشت نیز در کنار این سازمان اقداماتی را انجام می​دهد. تاکنون برخوردهای جدی با کارخانه​جات متخلف صورت گرفته است که بعضا تعطیل و یا جریمه شدند.

سیدیان ادامه داد: البته به دلیل سود بسیار بالایی که در تولید مواد غذایی وجود دارد تخلف در این زمینه نیز شایع است بنابراین به منظور ارتقای سلامت مردم برنامه​های تشویقی برای کارخانجاتی با عملکرد خوب و تنبیه برای کارخانه​جاتی با عملکرد بد در این زمینه مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: از دو سال قبل استاندار خوزستان حرکت خوبی را در جهت ارتقای بهداشت عمومی در استان ترتیب داد و برگزاری مانور بهداشت عمومی را در استان نهادینه کرد که این امر کمک موثری در جهت فرهنگسازی در این زمینه داشته است. ولی این حرکت نباید به هفته بهداشت عمومی محدود شود و ضروری است فرهنگ ارتقای سلامت و بهداشت عمومی به درون خانواده​ها کشیده شود که البته برای این موضوع راهکارهایی وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: در این زمینه محققان سلامت بر استفاده از ظرفیت دانش​آموزان اتفاق نظر دارند و معتقدند که باید فرهنگ دانش​آموزان را به حدی بالا ببریم که بتوانند سفیران خوبی برای خانواده​ها در حوزه سلامت باشند. بنابراین تمرکز خود را بر آموزش دانش​آموزان قرار داده‌ایم و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است.


خبرنگار: 17013
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد