سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی مکانهای گردشگری استان خوزستان

مهر گزارش می دهد:

خوزستان مقصدی جذاب برای سفرهای نوروزی

تالاب شادگان
شناسهٔ خبر: 2520793
اهواز - استان خوزستان با داشتن جاذبه های بی شمار گردشگری و همچنین مناطق مربوط به کاروانهای راهیان نور یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می شود و هر ساله هزاران نفر از این استان بازدید می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خوزستان با مساحت ۶۴ هزار و ۵۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران در جوار خلیج فارس و اروندرود قرار دارد و مرکز استخراج نفت ایران است.

خوزستان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی به استان اصفهان، از شمال شرقی و شرق به استان چهار محال و بختیاری، از شمال غربی به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس، و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود. این استان با جمعیّت چهار میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۷۹ نفر دارای ۸۶۶ هزار و ۹۱۳ خانوار است.

خوزستان از جمله استانهایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد. اشغال طولانی مدت برخی مناطق استان، موشک باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، همه و همه باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه های طبیعی و انسانی و زیرساختهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شدند.

خوزستان سرزمین دیگری است؛ دنیایی متفاوت همراه با ویژگیها و تنوعات خاص، سرزمین نجابتها با آفتابی داغ و سوزان که گرمابخش حیات، منشاء صفا، صمیمیت و خونگرمی جنوب و جنوبی هاست. خوزستان یا «شکرستان» از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و قابلیتهای سرشاری در این زمینه داشته که تاریخ، گواه صادقی بر این مدعاست.

استان خوزستان از جمله استان هایی است که با وجود گرمای شدید در تابستان و با برخورداری از شرایط آب و هوایی متعادل و چهار فصل در مابقی ماههای سال از موقعیت مطلوبی برای توسعه گردشگری برخوردار است.

خوزستان با دو فرودگاه بین الملی اهواز و آبادان و دو فرودگاه داخلی ماهشهر و دزفول، برخورداری از راه آهن سراسری، برخورداری از پنج بندر امام خمینی، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و هندیجان و برخورداری از راههای ارتباطی با استان های کهگلویه وبویر احمد، بوشهر، چهارمحال بختیاری، ایلام و لرستان از جمله استان های شاخص و مستعد محسوب می شود.

جاری بودن رودخانه های مهم کارون، دز، کرخه، جراحی و شاور در سراسر استان، وجود جنگل های نیمه گرمسیری، برخورداری از تالاب های دایمی و فصلی همچون شادگان، بامدژ، میانگران، بندون، ناصری، نیشکر، عرب حسن، هورالعظیم و… فرصت دیگری برای سرمایه گذاری در خوزستان محسوب می شود.

تفریح در کنار رودخانه کارون

تنوع فرهنگی – قومی و سکونت اقلیت های مذهبی در جوار اکثریت جمعیت خوزستان که شیعه هستند باعث شده تا خوزستان به کلکثیونی برای همه اقشار ساکن در یک جامعه تبدیل شود.

اقلیم خوزستان

استان خوزستان را از نظر پستی و بلندی می توان به دو منطقه کوهستانی و جلگه ای تقسیم کرد. منطقه کوهستانی در شمال و شرق استان قرار گرفته و منطقه جلگه ای آن از جنوب دزفول، مسجد سلیمان، رامهرمز و بهبهان آغاز شده و تا کرانه های خلیج‌فارس و اروند رود ادامه می یابد.
 
استان خوزستان دارای آب و هوای مختلف است. آب و هوایی نیمه بیابانی که شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان و نواحی دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و نواحی شمال اهواز را در بر می‌‌گیرد. آب و هوای استپ گرم که نواحی شمال دزفول، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و شمال اهواز را در بر می‌گیرد.
 
استان خوزستان تحت تاثیر سه نوع باد قرار دارد. اولین باد، جریان سرد نواحی کوهستانی و دومین باد (شرجی)، جریان گرم و رطوبی از خلیج فارس است که به سوی جلگه می وزد. سومین باد یا باد سموم از عربستان می‌وزد و همیشه مقداری شن و خاک و رطوبت همراه دارد. براساس داده‌های ایستگاه‌های سینوپتیک استان خوزستان در سال ۱۳۷۵، حداقل مطلق درجه حرارت ۰/۲- درجه سانتیگراد و حداکثر مطلق درجه حرارت با ۵۰/۴۰ درجه سانتیگراد در اهواز گزارش شده است.

راه های ارتباطی استان خوزستان

حمل و نقل در استان خوزستان از طریق راه هاى زمینى، دریایى، هوایى و راه‌آهن انجام مى شود که امر نشان از جایگاه مناسب سوق الجیشی خوزستان است.

راه‌هاى ورودى اصلى به استان خوزستان شامل: راه اندیمشک ـ اهواز که استانهاى مرکزى و غربى کشور از این طریق به مرکز استان خوزستان متصل مى‌شوند، راه بهبهان ـ اهواز که استان هاى فارس، کهگیلویه و بوشهر از این مسیر به مرکز خوزستان متصل مى‌شوند، مسیر خرمشهر ـ اهواز که این مسیر استان بصره عراق را نیز به مرکز خوزستان متصل مى کند،

این استان از طریق راه آهن به لرستان و تهران متصل مى شود. خطوط راه آهن در استان از شهرهاى اندیمشک و اهواز عبور کرده و به بندر امام خمینى خاتمه مى یابد. طول خطوط راه‌آهن خوزستان ۶۷۳ کیلومتر بوده که ۳۸۴ کیلومتر آن اصلى و ۲۸۹ کیلومتر دیگر فرعى و مانورى بوده است. لازم به ذکر است که این استان داراى ۲۰ ایستگاه راه آهن است.

انواع قطارهاى اکسپرس خواب، دو لوکس، سریع درجه ۲ و درجه ۳ و عادى در ناوگان حمل و نقل این استان فعالیت دارند و مسافر جابجا مى کنند. خوزستان توسط بنادر خود با آبهاى خارجى و دریاهاى آزاد ارتباط پیدا مى‌کند. این بنادر در کنار رودها و خورها واقع هستند. از جمله خرمشهر و آبادان در کنار اروندرود و بندر امام خمینى و ماهشهر در کنار خور موسى قرار دارد.

تفریح در کنار رودخانه کارون

برخى از این بنادر هم اکنون فعال و از بنادر بازرگانى محسوب مى‌شوند. هم اکنون بندر امام خمینى داراى ۳۲ اسکله فعال و چهار اسکله غیر فعال، بندر خرمشهر داراى شش اسکله فعال و هفت اسکله غیر فعال، بندر آبادان داراى سه اسکله فعال و دو اسکله غیر فعال هستند.

یکى دیگر از راه‌هاى ارتباطى این استان راه هوایى است. در حال حاضر چندین شهر استان خوزستان فرودگاه دارد. مدرنترین فرودگاه ایران بعد از مهرآباد تهران، در آبادان ساخته شده است که به عنوان یکى از فرودگاه هاى بین المللى با نقاط مختلف جهان ارتباط دارد. در اهواز و دزفول فرودگاه درجه یک و در بیشتر شهرهاى استان فرودگاه‌هاى درجه ۲ وجود دارد.

هواپیمایى جمهورى اسلامى در خوزستان فعالیت دارد و ضمن حمل مسافر کار حمل و نقل بار را نیز به طور محدود انجام مى‌دهد. شرکت هاى هواپیمایى جمهورى اسلامى، آسمان، ایرتور، کاسپین، ماهان ایر، کیش ایر، صافات، بن ایر، فراز قشم، آریاتور قشم و شرکت حمل و نقل هوایى نفت در این استان فعالیت دارند.

پروازهاى خارجى استان توسط شرکت هواپیمایى جمهورى اسلامى و آسمان انجام می شود.

هتل های خوزستان

خوزستان خوشبختانه دارای هتل های مناسبی است هر چند با توجه به جایگاه صنعتی و گردشگری استان تعداد هتل ها باید افزایش یابد.

هتل پارس به آدرس: اهواز، بیست وچهارمتری میدان شهدا، خیابان شهید عابدی،   هتل اکسین به آدرس: اهواز، بلوار پاسداران، کوی ملت، جنب شرکت ملی حفاری، هتل پارسیان آبادان به نشانی: آبادان، منطقه بریم، هتل پرشیا به نشانی: اهواز، چهار راه امام، خیابان سیمتری، خیابان صدر السادات، هتل نادری به نشانی: اهواز، خیابان امام خمینی، نرسیده به چهارراه آبادانف هتل پارس کاروانسرا به نشانی: آبادان، میدان بریم، جنب فرودگاه بین المللی، هتل سنتی شوشتر به نشانی: شوشتر - خیابان عبدالله بانو - کوچه هتل سنتی شوشتر، هتل سنتی شوشتر (خانه سرابی) از جمله مهمترین هتل های خوزستان هستند.

استفاده از مدارس

محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص فعالیت های نوروزی این اداره به خبرنگار مهر می گوید: در ستاد اسکان نوروزی سال ۹۴ آموزش و پرورش خوزستان، ۴۰ ستاد و پایگاه فعال بوده و یک هزار و ۲۱۷ مدرسه را در اختیار مهمانان قرار می دهیم. همچنین ۳۵۰ مورد کلاس در سطح ویژه، دو هزار و ۱۵۰ کلاس در سطح الف، چهار هزار و ۱۵۰ کلاس در سطح ب و چهار هزار و ۳۶۷ کلاس در سطح ج قرار دارند.

وی می افزاید: دو هزار و ۹۵۰ نفر به عنوان عوامل ستادی، اجرایی و سرایداران در ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش خوزستان فعالیت می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح می کند: با نهادها و ادارات تابع در شهرستان ها هماهنگی لازم به عمل آمده و تعداد ۴۰ ستاد و پایگاه در سراسر استان برای پذیرش مهمانان تشکیل شده است. همچنین یک ستاد مرکزی در اداره کل تشکیل شد.

تالاب شادگان

تقی زاده عنوان می کند: حدود ۵۰۰ هزار کروکی و نقشه مدارس مجری طرح اسکان مهمانان نوروزی پیش بینی شده و در طول ایام نوروز میان مسافران توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۱۷ کلاس در درجه های مختلف آمادگی اسکان مهمانان نوروزی را دارند، می گوید: به منظور ارائه خدمات بهتری به مهمانان نوروزی و فعالیت ستاد اسکان مهمانان نوروزی جلسات متعددی را با عوامل ستادی و اجرایی تشکیل داده ایم.

تقی زاده یادآور می شود: در تمام نقاط استان آمادگی پذیرش و اسکان را خواهیم داشت. همچنین سامانه پیامکی به منظور خیر مقدم به میهمانانی که در مدارس پذیرش می شوند ایجاد شده است. ۱۶ مرکز رفاهی و هشت مرکز درمانی در طول ایام نوروز به مهمانان خدمات رسانی می کنند.

وی عنوان می کند: با وجود اینکه بر اساس نامه رئیس ستاد خدمات سفر کشور، مدارس صرفا برای اسکان و پذیرش فرهنگیان است ولی این آموزش و پرورش خوزستان آمادگی هر نوع همکاری را با سایر دستگاه ها در خصوص پذیرش میهمانان نوروزی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تاکید می کند: مایحتاج به همراه تعدادی اقلام ضروری تامین و در اختیار مدارس مجری اسکان قرار می گیرد. تمهیدات لازم به منظور فعالیت های فرهنگی، تفریحی و مذهبی از جمله برگزاری نماز جماعت، برگزاری نمایشگاه کتاب، پخش فیلم در محل ستاد مقدمات و برنامه های ورزشی نیز فراهم شده است.

تقی زاده در پایان می گوید: تمام مبادی ورودی و میادین شهرها بنرهای راهنما و نشانی ستاد نصب خواهد شد. نشانی و شماره تماس ستادها به نهادهای ذیربط از جمله استانداری، میراث فرهنگی، شهرداری ها، فرمانداری ها و سایر ادارات مرتبط اطلاع رسانی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد