سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

این توافق هسته ای که کم کم در حال مشخص شدن است بیانگر همه نگرانی های ماست حتی بیشتر از آن است.

نتانیاهو: توافق احتمالی با ایران بدتر از آن است که فکر می کردیمبنیامین نتانیاهو گفت توافق هسته ای با ایران بدتر از آن است که ما فکر می کردیم.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که چارچوب توافق هسته ای که ایران و گروه 1+5 در حال فعالیت برای امضای آن هستند بدتر از ان است که ما نگران آن بودیم.
نتانیاهو در نشست هفتگی هیات وزیران اسرائیل در شهر قدس گفت: این توافق هسته ای که کم کم در حال مشخص شدن است بیانگر همه نگرانی های ماست حتی بیشتر از آن است.او ادامه داد:‌ محور ایران - لوزان - یمن برای بشریت خیلی خطرناک است. این محور محکوم است و باید با آن مقابله و آن را متوقف کرد. پس از محور بیروت - دمشق - بغداد، ایران برای سیطره بر کل خاورمیانه و اشغال آن تلاش می کند.اشاره نتانیاهو به شهر لوزان سوئیس محل انجام مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است.
نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: توافق هسته ای ایران میان تهران و 1+5 خطرناک و محکوم است. این توافق همه نگرانی های ما را تایید می کند. توافق خطرناکی که در لوزان درباره آن گفتگو می شود  همه نگرانی های ما و بیشتر از آن را تایید می کند.نتانیاهو همچنین گفت که از سوی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات درکنگره آمریکا مورد حمایت مستمر است.جلعاد اردان وزیر کشور اسرائیل و نزدیک به نتانیاهو گفت: بعد از دست یابی به توافق هسته ای، کنگره آمریکا آخرین مانع در برابر برداشته شدن تحریم ها از ایران خواهد بود.
کاردار ترکیه به وزارت خارجه آمد
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه مراتب اعتراض و تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات اردوغان و غیر متعارف و نامناسب بودن آن را به کاردار ترکیه اعلام کرد.ایران خواستار پاسخ روشن ترکیه درباره اظهارات اردوغان شدسخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که در پی اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، کاردار ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه دعوت شده است، گفت: مراتب اعتراض جمهوری اسلامی در این خصوص اعلام شده و خواستار پاسخ روشن هستیم.به گزارش عصرایران به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، مرضیه افخم روز یکشنبه درباره خبر منتشره در برخی رسانه ها مبنی بر اعتراض رسمی ایران به ترکیه، افزود: در پی اظهارات رییس جمهوری ترکیه، کاردار این کشور در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه دعوت شد.
وی ادامه داد: در این دعوت، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه مراتب اعتراض و تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات آقای اردوغان و غیر متعارف و نامناسب بودن آن را به باریش سایگن کاردار ترکیه اعلام کرد و خواستار پاسخ روشن و قانع کننده در این خصوص هستیم.
افخم اضافه کرد : رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران به منطقه و رابطه با همسایگان مبتنی بر صلح، ثبات و همکاری بر اساس احترام متقابل است.وی خاطر نشان کرد: معتقدیم همکاری ایران و ترکیه برای نیل به این هدف از ظرفیت لازم برخوردار است.
 یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ضمن اینکه گفت مذاکرات فشرده‌ای در جریان بوده و به لحظات سخت رسیده است، تاکید کرد که موضوع خروج اورانیوم از کشور، در برنامه‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی گفت: هنوز هیچ توافقی حاصل نشده و شایعات و فضاسازی‌ها با اهداف خاص سیاسی است. وی ادامه داد: برای خیلی از موضوعات، راه حل پیدا شده و همه مفاد توافق زمانی بدست می‌آید که با جزئیات همراه باشد و قطعاً توافق دو مرحله‌ای نداریم. اول باید برای همه موضوعات راه حل پیدا شود و بعد آنها را به شکل مطلوب، مکتوب می‌کنیم. عراقچی افزود: جلسه اصلی و عمومی ایران و 1+5 صبح روز دوشنبه انجام می‌شود. البته قرار بود امشب (یکشنبه شب) این جلسه برگزار شود اما به خاطر تأخیر یکی از وزرای 1+5، به صبح موکول شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان همچنین اظهار کرد: معتقدیم رسیدن به یک توافق، در دسترس است و نیاز است تصمیم جدی و لازم را در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای ایران گرفته شود.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها گفت: درباره برنامه هسته‌ای، ظرفیت غنی‌سازی ایران و ذخایر اورانیوم غنی‌شده، نحوه نظارت، تأسیسات هسته‌ای و رآکتور اراک، موضوعاتی مطرح است که باید درباره اینها راه حل پیدا شود و ماهیت صلح‌آمیز بودنشان تأیید شود و در مقابل، تحریم‌های اروپا و آمریکا و شورای امنیت که از اهمیت خاصی به لحاظ حقوقی و سیاسی برخوردار است، برداشته شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: شش قطعنامه تحریمی علیه ایران وجود دارد که باید حتماً لغو شود؛ به علاوه تحریم‌های اقتصادی. در چند موضوع هنوز مذاکره ادامه دارد و در عین حال، در بسیاری از موضوعات به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم.

معاون وزیر خارجه کشورمان، جلسه ایران و 1+5 را تعیین‌کننده دانست و گفت: از این بابت که می‌توانیم در پایان یا ادامه آن جلسه به یک توافق نزدیک شویم، مهم است. ممکن است فردا یا پس فردا نیاز به مذاکره باشد و تا هر وقت لازم باشد ما آمادگی داریم و این اراده از سوی ایران وجود دارد. طرف‌های مقابل از اراده لازم برخوردارند اما رسیدن به یک توافق که برای همه خوب باشد، سخت است.

عراقچی تاکید کرد: توافق باید به نحوی باشد که هریک از طرف‌ها بتوانند در کشور خود از آن دفاع کنند.

وی ادامه داد: به نظر ما رسیدن به یک توافق، در دسترس است و نیاز است تصمیمات جدی گرفته شود. ما به سهم خود، برای اعتمادسازی، جدی هستیم و طرف مقابل ما باید در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای ما تصمیم لازم را بگیرد. عراقچی تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی داشتیم و اینکه چه درصدی پیش رفتیم و شانس توافق 50 - 50 هست یا نه، ارزیابی سختی است و نمی‌توان درصدی را اعلام کرد و گاه بعد از هر جلسه، این درصدها جا‌بجا می‌شود اما ما امیدواریم البته به شرطی که طرف‌های مقابل ما تصمیم سخت خود را بگیرند چون جمهوری اسلامی ایران به سهم خود تصمیمات سخت را قبلاً گرفته و تصمیم قاطع ما تعامل سازنده و ایجاد شرایطی است که در آن اعتمادسازی صورت گیرد. وی با اشاره به برخی اخبار درباره حصول توافق، گفت: هیچ‌کدام از اخباری که داده می‌شود، دقت کافی ندارد؛ بویژه درباره خروج اورانیوم از کشور، قطعاً این در برنامه وجود ندارد و قصد انجام آن را نداریم اما راه حل‌هایی وجود دارد که نسبت به این ذخایر اعتمادسازی شود و نگرانی‌ها نسبت به هرگونه احتمال بهره‌برداری برای مقاصد غیرصلح‌آمیز برطرف شود. ما روی این راه حل ها بحث کردیم و تقریبا به نتایجی رسیدیم اما خروج مواد هسته‌ای از کشور در دستور کار ما نبوده و نیست.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: همه تحریم‌ها باید در یک چارچوب مشخص لغو شود. موضوع تحریم‌ها در حال مذاکره است و باید در چارچوب مشخصی برداشته شود اما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم ولی امیدواریم به زودی این جمع‌بندی به دست آید. منبع: ایسنا

کرسی سوریه در این اجلاس خالی بود و پرچم نظام سوریه روی میز بود نه پرچم مخالفان سوری که این خود نشان می دهد سیسی که اداره کننده این اجلاس بود، مخالفان سوری را به رسمیت نمی شناسد و بشار اسد را نماینده مردم سوریه می داند نه طرفی دیگر.ایرنا- پایگاه خبری اسرار عربیه به نقل از یک منبع آگاه عرب نوشت: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تصمیم داشت نظام حاکم بر سوریه را برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ دعوت کند اما عربستان با این کار شدیدا مخالفت کرد.اسرار عربیه نوشت: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر طی روزهای پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در شرم الشیخ بسیار تلاش کرد تا نظام سوریه را برای شرکت در این نشست دعوت کند اما عربستان با این کار مخالفت کرد و خواست هیچ هیئتی از نظام سوریه در این اجلاس نباشد.
اسرار عربیه به نقل از این منبع عربی افزود: سیسی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان خواستار دعوت از نظام سوریه برای مشارکت در اجلاس شرم الشیخ بودند اما ملک سلمان پادشاه عربستان با این کار مخالفت کرد و شاید این خود دلیل غیبت شیخ خلیفه بن زاید رییس امارات و همچنین غیبت محمد بن راشد ولیعهد وی در این اجلاس بود؛ محمد بن زاید مرد اول امارات در این اجلاس حضور نیافت زیرا امارات خواسته هایی داشت که دعوت از بشار اسد برای حضور در این اجلاس از این جمله بود و همچنین امارات در خصوص حمله به یمن ملاحظاتی داشت اما به هر حال با وجود روابط خوبی که با علی عبدالله صالح و جنبش انصارالله داشت، ناچار شد وارد ائتلاف ضد یمن شود.این منبع عربی خاطر نشان کرد که کرسی سوریه در این اجلاس خالی بود و پرچم نظام سوریه روی میز بود نه پرچم مخالفان سوری که این خود نشان می دهد سیسی که اداره کننده این اجلاس بود، مخالفان سوری را به رسمیت نمی شناسد و بشار اسد را نماینده مردم سوریه می داند نه طرفی دیگر.
این منبع همچنین تاکید کرد که سیسی با دعوت از گروه مخالف سوری موسوم به ائتلاف ملی سوریه یا دیگر تشکل های مخالفان سوری به این اجلاس مخالفت کرد و این در حالی بود که ائتلاف ملی سوریه سال گذشته در این اجلاس حضور داشت و این خود نیز نشان می دهد موضع گیری مصر در خصوص مخالفان سوری تغییر کرده است.
این منبع خاطر نشان کرد: به خاطر اختلاف مصر و عربستان در این خصوص، تصمیم بر این شد که هیچ یک از طرف های درگیر در سوریه به این اجلاس دعوت نشوند زیرا عربستان تمایل داشت تشکل مخالفان سوری موسوم به ائتلاف ملی سوریه ولو به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشته باشد اما مصر تمایل داشت شخص بشار اسد را به این اجلاس دعوت کند؛ به هر حال مصر نتوانست در مقابل عربستان بایستد و تنها پرچم نظام سوریه را بر روی میز مربوط به سوریه قرار داد.ائتلاف ملی سوریه که از جمله تشکل های مخالفان سوری و نزدیک به عربستان است، در دو دوره گذشته اجلاس سران عرب حضور داشت و حتی رییس این ائتلاف در نشست دوحه در ماه مارس 2013 در جمع رهبران عرب سخنرانی کرد.شست دو روزه سران عرب در شرم الشیخ روز گذشته به کار خود پایان داد.
 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع حمله به یمن را مصیبت جدیدی برای منطقه دانست و دخالت، حضور و یا کمک نظامی ایران به کشور یمن را تهمتی ظالمانه، مسخره و بهانه های کشورهای متجاوز به یمن به منظور یارگیری در حمله به این کشور دانست.به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،  اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: کمک های ایران تنها جنبه انسان دوستانه از جمله در اختیار گذاشتن دارو و غذا برای یمنی ها داشته که آن هم از ذات انسانی انقلاب اسلامی ایران و عواطف دینی و مذهبی مردمان آن سرچشمه می گیرد.وی اضافه کرد: متاسفانه گروه های تروریستی و مسلمان کشی در کشورهای منطقه شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و تلاش های دشمنان اسلام برای ایجاد و تعمیق شکاف میان شیعه و سنی موجب تاسف است و امیدواریم که این درگیری ها هر چه زودتر خاتمه یابد.هاشمی رفسنجانی گروه های تکفیری مثل داعش و بوکوحرام را حاصل فشارها و زورگویی های حکومت ها دانست و گفت: این گروه ها با انجام کارهای نابخردانه و افراطی، خشم و کینه خود را از فشار حکومت ها به این شکل جبران می کنند.رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تجاوز به این کشور در واقع دامن زدن و تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است.


شرایط مذاکرات هسته ای سخت تر از مذاکره با صدام

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات اخیر تیم هسته ای ایران با 1+5 در لوزان اشاره کرد و گفت: اعضای این تیم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامی منافع ملت ایران در حال گفت وگو با طرف های غربی خود هستند.هاشمی رفسنجانی افزود: کار آن ها بسیار سخت و پیچیده است و من شرایط دشوار آن ها را درک می کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذیرش قطعنامه چنین شرایطی را البته نه به سختی شرایط حاضر تجربه کرده ام.وی با گلایه از افراطیون داخل کشور و کارشکنی های کشورهای غربی بدون هیچ گونه ادله سیاسی تاکید کرد: اعضای این تیم حداقل نباید از داخل دچار فشار و تنش های سیاسی شوند، بلکه باید توسط مردم به ویژه در سال جدید، حمایت و دلگرم شوند.


نگرانی غرب درباره ساخت سلاح هسته ای دور از عقل است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته ای توسط ایران بی جا و دور از عقل است، گفت: ما چه طور می توانیم در شرایطی که مقام معظم رهبری ساخت هرگونه سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند به این کار بپردازیم؟
هاشمی رفسنجانی تحریم های کشورهای غربی علیه ایران را ظالمانه و بدترین نوع تحریم ها برشمرد و افزود: اگر چه مردم با مشکلات متعددی روبه رو شدند اما در سایه همدلی و محبت توانستند به زندگی عادی خود ادامه دهند و اگر این روحیه برادری ادامه پیدا کند به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنند.


اختلاف سلیقه به درگیری منجر نشود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که تحقق کامل شعار «دولت وملت، هم دلی و هم زبانی» در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به این که امسال انتخابات را در پیش داریم، باید مراقب باشیم تا از این ناحیه آسیبی به وحدت ملی نرسد و شاهد بداخلاقی های سیاسی نباشیم.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که اختلاف سلیقه و عقیده در کشور امری اجتناب نا پذیر است، خاطر نشان کرد: نباید تفاوت دیدگاه ها و نظرات به درگیری و نزاع منجر شود.وی با تشریح اوضاع کشور در سال های اول انقلاب و پس از پایان جنگ و قیاس آن با شرایط فعلی گفت: دولت را با 51 درصد کسری بودجه و 16 درصد بیکاری و در حالی که 5 استان کشور نیمه مخروبه، انبارها خالی از مواد اولیه، کارخانه ها و مراکز تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل و عدم وجود امکاناتی نظیر برق تحویل گرفتیم و پس از مدتی با همت و همراهی مردم، کشور را بهتر از گذشته ساختیم.رییس دولت سازندگی ادامه داد: از جمله عواملی که سبب شد کشور در آن شرایط سخت و با آن امکانات محدود بتواند روی پای خود بایستد و دوران سازندگی خود را سپری و آباد شود کمک، همدلی و همزبانی مردم بود.رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با اتخاذ سیاست خارجی معقول و معتدل و از همه مهمتر پشتیبانی ملت، چرخ های صنعت به کار افتاد و کارخانه ها یکی پس از دیگری تاسیس شد و بیکاری از 16 به 9 درصد کاهش یافت.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه علیرغم مشکلات فراوان دولت تدبیر و امید پیشرفت خوبی داشته است، گفت: اگر تحریم ها، عوام فریبی ها و کم لطفی های داخلی نبود، قطعاً پیشرفت های بهتری با سرعت بیشتری صورت می گرفت.وی در ادامه به تشریح سرنوشت انقلاب های متعدد به وقوع پیوسته در اقصی نقاط جهان پرداخت و گفت: تنها انقلاب اسلامی ایران بود که توانست با ایمان مردمش سرپا بایستد و از هرگونه گزند در امان بماند، در حالی که می بینیم در خیلی از کشورها که انقلاب کرده اند به دلیل اتخاذ سیاست های افراطی و حضور گروه های تندرو، مردم هر روز شاهد درگیری و انفجار هستند و روی آرامش را ندیده اند.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این که اعتدال یک اصل اساسی در اسلام و اعتقادات اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: مردم راه درست را که راه اعتدال است انتخاب کردند و نتایج آن را هم به خوبی می دانند.
در نهمین روز از فروردین ماه سال 94 جمع دیگری از وزرا، مسؤولان، نمایندگان مجلس، کارگزاران نظام، مدیران بخش های دولتی و غیردولتی، روسا و اساتید دانشگاه ها طی چهار دیدار جداگانه با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سال نو را به وی تبریک گفتند.
در جریان این دیدارها وزرا و مسؤولان بانک ها و بخش های دولتی و خصوصی، در سخنانی گزارش های کوتاهی از شرایط سیاسی بویژه شرایط منطقه و بحران یمن و مذاکرات تیم هسته ای و انتخابات پیش رو در سال 94 ارایه کردند.
 ایرنا - یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس را « حاوی نکات غیر دقیق از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه » دانست و آن را رد کرد.وی افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در راستای فضاسازی هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد