سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مذاکره‌کننده ارشد اروپایی: ایرانی‌ها کوتاه نمی‌آیند

مقامات عالی رتبه ایران و قدرت‌های بزرگ در شهر لوزان سوئیس در حال مذاکره در مورد برنامه اتمی ایران هستند.
 
 به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از مذاکره کنندگان ارشد اروپایی گفته است: "ایرانی ها به اندازه کافی کوتاه نمی آیند. باید انعطاف نشان دهند. فقط ما هستیم که امتیاز می دهیم".
 
او انتظارات ایران از توافق را "غیر واقعی" توصیف کرد و گفت که حتی بین ایران و آمریکا هم بعد از این همه دیدار تفاهمی به وجود نیامده است.
 
اظهارات این مقام اروپایی در حالی منتشر می شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در زمان استراحت ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) گفته بود که مذاکره‌کنندگان سخت مشغول کار هستند و پیشرفت‌هایی به دست آمده است.  
او کمی بعد توییت کرد که مذاکرات با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران)، علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران)، ارنست مونیز (وزیر انرژی آمریکا) و هلگا اشمید (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) ادامه دارد.  دو مشکل باقی مانده برای مذاکرات روز پنجشنبه عبارتند از برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که در قالب فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده است.  
وندی شرمن (معاون وزیر امور خارجه آمریکا)، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی (معاونان وزیر امور خارجه ایران) و حسین فریدون (برادر و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران) نیز در این مذاکرات حضور دارند. 
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که گفته بود اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را نخواهد داد خلاف تعهدات  اسرائیل است و در نتیجه آمریکا موضع خود در قبال این موضوع را بازنگری می‌کند.
 
به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، ارنست مشخص نکرد که این بازنگری دقیقا در چه زمینه ای صورت می گیرد، اما بعضی رسانه ها می گویند که احتمالا منظور او بازنگری در نحوه حمایت آمریکا از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل است.
 
پیشتر هم دولت آمریکا سخنان نتانیاهو در ایام انتخابات را "تفرقه‌برانگیز" توصیف کرده و ضمن ابراز نگرانی شدید از آن گفته بود که همچنان طرفدار تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.
 
این در حالی است که نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا تکذیب کرد که اظهاراتش، تغییری در سیاست اسرائیل به شمار می‌رود. 
 نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اگر شرایط منطقه بهبود یابد، هنوز به تشکیل کشور مستقل فلسطینی متعهد است.
 
نتانیاهو در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی گفت که در صورت پیروزی، با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت خواهد کرد.  به گفته تحلیلگران، این اظهارات به او برای پیروزی در انتخابات سراسری اسرائیل کمک کرد. 
 بنیامین نتانیاهو به شبکه خبری آمریکایی گفت که از زمان پیروزی در انتخابات اسرائیل، هنوز با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت نکرده، اما امیدوار است که به زودی با او صحبت کند. 
 نتانیاهو افزود که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.
 هنوز رئیس‌جمهوری اسرائیل، فردی را مأمور تشکیل دولت جدید این کشور نکرده است، اما  نتانیاهو، رهبر حزب لیکود که موفق شد ۳۰ کرسی در کنست (مجلس اسرائیل) به دست بیاورد، بیشترین شانس را برای تشکیل کابینه جدید دارد.  "اتحاد صهیونیستی" رقیب اصلی حزب لیکود، ۲۴ کرسی را از آن خود کرد.  
در صورتی که نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه شود، این چهارمین دوره نخست‌وزیری او خواهد بود.
 ایرنا - جان کری وزیر امورخارجه امریکا روز پنجشنبه گفت : مذاکرات هسته ای با ایران با مسائل دشواری روبه رو هستیم ولی حصول پیشرفت هایی تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده برای تعیین چارچوب یک توافق نهایی در جریان است.به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوزان ، کری در جریان یک تنفس در مذاکرات هسته ای با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به خبرنگاران در این شهر سوییس گفت :ما با برخی مسائل بسیار دشوار روبه رو هستیم ولی ما پیشرفت کرده ایم .
وی گفت: رساندن مدت زمان‌گریز هسته‌ای ایران به حداقل یک سال یکی از نکات مورد تاکید دولت اوباما است که سعی می‌کنیم آن را در طول مذاکرات فنی نیز اعمال کنیم.
یک مقام مذاکره‌کننده غربی از امکان دستیابی ایران و آمریکا به پیش‌نویس توافقی خبر داد که ضمن ملزم کردن ایران به کاهش 40 درصدی سانتریفیوژهای خود، تحریم‌ها را به یک باره لغو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک مذاکره‌کننده غربی به آسوشیتدپرس گفت که پیش‌نویس توافقی که دو طرف در حال مذاکره در مورد آن هستند محدودیت‌هایی را متوجه تعداد سانتریفیوژهای ایران - که ممکن است به ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد - خواهد کرد که در نتیجه آن ایران مجاز خواهد بود حدود شش هزار سانتریفیوژه را در اختیار داشته باشد.

این مقام غربی تاکید کرد که واشنگتن علاوه بر این سعی دارد با اعمال محدودیت‌ها در مورد سطح غنی‌سازی و نوع سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند مورد استفاده قرار دهد می‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را به حداقل یک سال افزایش دهد.

وی گفت: رساندن مدت زمان‌گریز هسته‌ای ایران به حداقل یک سال یکی از نکات مورد تاکید دولت اوباما است که سعی می‌کنیم آن را در طول مذاکرات فنی نیز اعمال کنیم.

این دیپلمات غربی افزود: این محدودیت‌ها در یک دوره 10 ساله اولیه بر روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد؛ پس از آن محدودیت‌ها به آهستگی کاهش پیدا کرد و ممکن است کل روند این توافق 15 یا حتی 20 سال نیز به طول بینجامد.

همچنین این دیپلمات غربی آشنا به هیات مذاکره‌کننده فرانسوی به خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: در میان کشورهای 1+5 تنها فرانسه است که به طولانی شدن مدت توافق هسته‌ای اصرار می‌کند و خواستار رساندن آن به 25 سال است.

وی ادامه داد: در عوض این محدودیت‌ها، اکثر تحریم‌های اقتصادی آمریکا که اوباما توان برداشتن آن را دارد لغو و تعلیق خواهد شد. اما برخی از تحریم‌ها تا سال‌های پایانی این توافق بر جای خواهد ماند، ضمن اینکه برداشته شدن آنها به تغییر قانون توسط سناتورهای تندروی کنگره نیز نیاز دارد.

این دیپلمات غربی که به دلیل امنیتی خواست نامش فاش نشود، همچنین اظهار کرد: هنوز کاملا مشخص نیست که پیش‌نویس توافق تا چه زمانی تکمیل خواهد شد. هنوز هم تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران (فردو) یکی از موضوعات اصلی مورد بحث است؛ چراکه واشنگتن خواستار آن است که این تاسیسات تغییر کاربری داده اما تهران خواستار آن است تا سانتریفیوژهای هسته‌ای خود را در فردو فعال کند.

به گزارش ایسنا این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در نامه‌ای خطاب به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان تاکید کرده بود: من اطمینان دارم که توافق جامع کاملا در دسترس است. آنچه مورد نیاز است، آینده‌نگری، اراده سیاسی و قبول واقعیت‌ها و نیز جسارت برگزیدن یک انتخاب صحیح است تا به جای تسلیم شدن در برابر منافع خاص و امیال گروه‌های فشار پر سر و صدائی که به طور فزاینده محبوبیت خود را از دست داده‌اند، تمامی جامعه جهانی از آن منتفع شوند.

وی تاکید کرده بود: رفع تمام تحریم‌ها جزء اساسی هر توافقی است اما برخی نسبت به دست کشیدن از این ابزار غیر انسانی، غیرقانونی و غیرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرایندی که ایجاد اطمینان کرده و شفافیت را تضمین می‌کند، تردید دارند. تعلق خاطر شدید به تحریم ها نه تنها در مسیر حصول به یک توافق جامع دراز مدت ایجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نیز نتواند اعتماد مردم ایران را مجددا جلب کند.منبع: ایسنا
کری: باز شدن موضوعات جدید در مذاکرات
وزیر خارجه آمریکا در عین حال که از پیشرفت‌هایی در مذاکرات خبر داد اما گفت که به موضوعات جدیدی برخورد کردیم.به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا که برای صرف ناهار در حیاط هتل محل مذاکرات آمده بود برای دقایقی به جمع خبرنگاران غربی که در گوشه‌ای دیگر از حیاط هتل نشسته بودند رفت و درباره روند مذاکرات به پاسخ همیشگی‌اش اکتفا کرد که «ما سخت کار می‌کنیم».

ششمین دور مذاکرات ظریف و کری صبح روز پنج شنبه حدود یک ساعت و نیم انجام شد و مذاکرات برای استراحت هیات‌ها متوقف شد.گفت‌وگوها عصر امروز از سر گرفته می‌شود.منبع: ایسنا
وزیر امور خارجه اظهارداشت: خیلی خوب پیش می رویم ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش رویمان است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مذاکرات اخیر هسته ای را ' سخت و در مراحل نهایی' ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم.
 
به گزارش ایرنا وی روز پنج شنبه پس از مذاکره ششم خود با جان کری به خبرنگاران گفت: در حال حاضر خود را در مرحله پایانی مذاکرات می بیبنیم که این مرحله هم نیاز به گفت و گو های بسیارفشرده دارد.
 
ظریف افزود: ما در حال حرکت هستیم اما مذاکرات بشدت پیچیده است و نیاز به گفت و گو های فشرده دارد و این کاری است که درحال انجام آن هستیم. به نظرمن این نشانه خیلی خوبی است که دراین مرحله از مذاکرات هستیم. به این معنی است که داریم به جایی می رسیم. 
 وزیر امور خارجه اظهارداشت: خیلی خوب پیش می رویم ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش رویمان است. وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمان به مذاکرات لوزان ادامه می دهید، گفت: تا زمانی که لازم باشد می مانیم. منبع: ایرنا

وزیر دفاع آمریکا گفت نیروهای داخلی در سوریه و عراق تنها نیروهایی هستند که می توانند شکست داعش در بلند مدت را تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الحره، اشتون کارتر در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت، نقش ایران در تکریت ممکن است نقش آمریکا را در مبارزه با داعش پیچیده کند.

وی در عین حالی که بر اهمیت نقش کشورهای عضو ائتلاف در منطقه تاکید کرد به وجود اختلافاتی با تعدادی از آن کشورها مانند قطر اشاره کرد.

اشتون کارتر گفت: «نقش ایران ممکن است تلاش های ما را در عراق پیچیده کند از این رو ما باید اوضاع را از نزدیک زیر نظر داشته باشیم. فرقه گرایی علت اصلی فروپاشی و شکست نیروهای عراقی در تابستان گذشته بود. ما از دولتی در عراق حمایت می کنیم که از فرقه های مختلف تشکیل شده است و راهبرد ما در عراق برای بیرون راندن داعش، متکی بر آن است.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد