سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معارف اسلامی

این مدرس دانشگاه‌های ملایر ‌ادامه داد: فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می‌شود به وقایع و جسارت‌هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان خلفا، به آن بزرگوار وارد شده بود.

ایسنا: یک کارشناس ارشد الهیات در رابطه با علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (س) ‌گفت: در مورد اینکه قبر تنها یادگار پیامبر(ص) مخفی ماند دو علت می‌توان بیان کرد که یکی از علل آن عداوت و دشمنی حکام با اهل بیت(ع) بوده است.

ایرج یارمحمدی افزود: این موضوع در طول تاریخ سابقه‌ای طولانی دارد از جمله اینکه در سال 236 هجری متوکل دستور داد قبر امام حسین(ع) محو و با خاک یکسان شود و قبل از آن هم در قرن اول هجری به دستور بنی‌امیه، خانه حضرت فاطمه زهرا (س) تخریب شد.

او اظهار کرد: علت دیگر مخفی بودن قبر ایشان، وصیت و تأکید حضرت فاطمه زهرا (س)بوده است مبنی بر اینکه پیکر پاکش شبانه دفن و قبر مطهرش پنهان و مخفی شود.

این مدرس دانشگاه‌های ملایر ‌ادامه داد: فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می‌شود به وقایع و جسارت‌هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان خلفا، به آن بزرگوار وارد شده بود.

یارمحمدی ‌افزود: یقیناً حضرت زهرا(س) با این کارشان می‌خواستند بار دیگر همانند جریان "فدک" مبارزه جدیدی را با وصیت‌نامه سیاسی خویش شروع کنند که ضربه سهمگینی به حکومت وقت وارد سازند.

او خاطرنشان کرد: فاطمه اطهر(س) با وصیت خویش افکار خفته مردم مدینه را بیدار می‌ساختند و توجه افکار عمومی را نسبت به پایمال کردن حق خویش جلب می‌کردند.

این کارشناس ارشد الهیات‌ گفت: بدین ترتیب روشن می‏‌شود که زهرا(س) حتی مرگ و تشییع جنازه‏‌اش را وسیله جهاد و مبارزه در راه خدا و برای خدا و دین و در راه توضیح حقایق برای نسل‌ها قرار داد و نتایج این مبارزه از همان لحظه‏‌های اوّل آشکار شد.

یارمحمدی ‌تأکید کرد: مخفی ماندن قبر ایشان به این علت است که مظلومیت حضرت زهرا(س) در طول تاریخ منقوش بماند تا نسل‌های بعدی و امت اسلامی نیز همواره به دنبال یافتن پاسخی برای آن باشد چراکه انحرافی در اصل حاکمیت اداره جامعه اسلامی شکل گرفته بود که این انحراف، اعتراض عمیق حضرت زهرا(س) را رقم زد.

او افزود: مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) از پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیدمحمود مرعشی نقل می‏‌کردند که آن مرحوم درصدد بود به هر وسیله‏‌ای که ممکن باشد، محل دفن‏ حضرت زهرا(س) را به دست آورد، به این منظور ختم مجرّبی را آغاز می‌کند و 40 شب آن را ادامه می‌‏دهد تا در شب چهلم به خدمت حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) شرفیاب می‏‌شود، امام(ع) به ایشان می‌فرمایند "به دامن کریمه اهل بیت پناه‏ ببرید"، عرض می‏‌کند: بلی من هم این ختم را برای این منظور گرفته‏‌ام که قبر شریف ‏بی‏‌بی را دقیقاً بدانم و به زیارتش بروم. امام(ع) فرمودند "منظور من قبر شریف حضرت معصومه(س) در قم است چرا که برای مصالحی خداوند اراده فرموده که محل دفن حضرت فاطمه(س) همواره مخفی بماند و بنابراین قبر حضرت معصومه(س) را تجلی‌گاه قبر آن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتی که برای‏ قبر شریف حضرت زهرا(س) مقدر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت ‏را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد