سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تاسف آور

کلاس‌هایی از جنس محرومیت!
علمی و آموزشی  9:44:53 1393/12/12
9312-3976-5 کد خبر

وضعیت نامناسب مدارس در مناطق حاشیه شهر اهواز همیشه مورد بحث بوده و با وجود گذشت تمام این سال​ها وضعیت مدارس این مناطق نه‌تنها بهتر نشده، بلکه وضع آن​ها وخیم​تر نیز شده است.

منطقه کوت​عبدالله از پرجمعیت​ترین مناطق حاشیه شهر اهواز است که چند سالی از تبدیل شدن آن به شهرستان جدید با نام کارون می​گذرد اما وضعیت آموزشی بسیار اسف​باری دارد.

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مدارس فرسوده، بهداشت نامناسب، نبود آب در مدرسه و تحمل سرمای زمستان و گرمای تابستان در کلاس‌های درسی مهم‌ترین ویژگی مدارس شهرستان کارون است.

خبرنگار ایسنا به سراغ اولیاء دانش​آموزان شهرستان کارون رفته تا نظر آن​ها را در این مورد جویا شود.

در این خصوص یکی از اولیاء دانش​آموزان مدرسه​ای در شهر کوت​عبدالله مرکز شهرستان کارون، مدرسه دانش‌آموز خود را این‌گونه توصیف می​کند: این مدرسه همان مدرسه​ای است که ما در آن درس خواندیم و اکنون فرزند ما در آن درس می​خواند و به جای آن که مدرسه بازسازی شده باشد وضعیت آن بدتر شده است، رنگ​آمیزی مدرسه، دیوارها، در و پنجره​ها بسیار کهنه و قدیمی هستند.

وی در ادامه، اضافه می​کند: کلاس​های درس فاقد بخاری هستند و در هفته​های گذشته که هوا سرد بود، بچه​ها از شدت سرما به خود می​لرزیدند و ما نگران سلامت آن​ها بودیم. این وضعیت برای آن​ها خیلی سخت بود و در تابستان هم کولر ندارند و باید در کلاس گرما را تحمل کنند. همچنین نیمکت​ها بسیار نامناسب و فرسوده هستند و هر 3 دانش​آموز در یک نیمکت می​نشینند که واقعا این وضعیت برای دانش​آموزان اذیت​کننده است.

وی با اشاره به نبود آب در مدرسه می​گوید: آب به صورت کامل در مدرسه نیست. جدا از این که آب سالم و تصفیه برای آشامیدن دانش​آموزان وجود ندارد اصلا در مدرسه لوله آب جهت شستشو نیست.

وی ادامه می​دهد: توجه کنید ما الان در فصل زمستان هستیم، اما من هر روز قمقمه فرزندم را پر آب می​کنم تا بتواند در مدرسه آبی برای آشامیدن داشته باشد.

این شهروند ساکن شهرستان کارون اضافه می​کند: در مدرسه فرزندم آب برای شست‌وشو وجود ندارد. سرویس‌های بهداشتی نامناسب و خراب هستند. این وضع از خیلی سال​ها به این صورت است. فرزند من الان سال چهارم است و این وضعیت از همان سال که او را ثبت​نام کرده​ام وجود داشت.

106140.jpg

 

وی با بیان این‌که وضعیت فاضلاب در مدرسه بسیار نامناسب است، عنوان می​کند: در فصل زمستان و در هنگام بارندگی در محیط مدرسه آبگرفتگی شدیدی می​شود و دانش​آموزان در این آب​ها بازی می​کنند که قطعا این آب‌ها سبب بیماری آن​ها می​شوند.

وی ادامه می​دهد: این آب​گرفتگی به حدی است که مدرسه در چند نوبت تعطیل می​شود فرزند من آسم دارد و به دلیل وضعیت بهداشت مدرسه همیشه مریض است.

مشکلات دو زبانه بودن دانش​آموزان

مشکل دو زبانه بودن دانش​آموزان بر مشکلات آموزشی شهرستان کارون افزوده است. با این که طرح آموزش دو زبانه​ها امسال در پیش​دبستانی​های شهرستان اجرا شده است اما گویا این موضوع همچنان یکی از دلایل افت تحصیل در مناطق حاشیه​نشین محسوب می​شود که نیازمند توجه بیشتری دارد.

در این باره مادر یکی دیگر از دانش​آموزان شهرستان کارون به خبرنگار ایسنا می​گوید: فرزند من زمانی که به مدرسه رفت زبان فارسی را بلد نبود و اصلا متوجه نمی​شود که معلم چه می​گوید و با این که چند سال است که به مدرسه می​رود اما همچنان برای او فهم درس سخت است و این علاقه او را به درس و مدرسه را کاهش می​دهد.

وی در مورد هوشمندسازی مدارس توضیح می​دهد: مدرسه برای هوشمندسازی پولی را از خانواده​ها دریافت کرد اما به دلیل آن‌که مبلغ جمع شده کم بود، این پول به خانواده‌ها پس داده شده و هیچ وسیله و امکانات هوشمند در مدرسه وجود ندارد.

این مادر با اشاره به دریافت پول از طرف مدرسه، عنوان می​کند: هر ماه از ما پول می​گیرند. برای برنامه​های مختلف از تقاضای پول می​کنند. دانش​آموزان را مجبور می​کنند این مبلغ را پرداخت کنند و اگر دانش​آموزی این مبلغ را پرداخت نکند او را از برنامه​ها محروم می​کنند.

106136.jpg

 

وی ادامه می​دهد: پرداخت این پول برای من و خیلی​های دیگر سخت است. ما وضعیت اقتصادی مناسبی نداریم و نمی‌توانیم هر ماه مبلغی را به مدرسه پرداخت کنیم.

یکی دیگر از اولیاء در پاسخ به این‌که چه مشکلاتی در مدرسه دانش​آموز او وجود دارد، می​گوید: مشکلات مدرسه خیلی زیاد است از همه لحاظ مشکل هست به وضعیت بهداشت و پاکیزگی مدرسه اصلا رسیدگی نمی​شود. مدرسه پر از زباله است. سرویس​های بهداشتی خراب، کثیف و آلوده هستند.

وی ادامه می​دهد: شیر به دانش​آموزان نمی​دهند تاکنون تنها یک نوبت به آن​ها شیر داده شد. همچنین مدرسه نه مربی بهداشت دارد و نه مربی ورزش و پرورشی. فقط یک ناظم دارد که موقع صبح و در سر صف حاضر می‌شود.

پدر یکی دیگر از دانش​آموزان که در این مدرسه شهرستان کارون آموزش می​بیند با اشاره به وجود حشرات و حیوانات موذی در مدرسه می​گوید: یک ماه پیش یک مار نیم​متری در مدرسه پیدا شد برای این موضوع به بازرسی اداره آموزش و پرورش شهرستان کارون مراجعه و شکایت کردیم که به ما گفتند که برای سم​پاشی مدرسه و نظات اقدام خواهیم کرد. ولی تاکنون هیچ کاری انجام نداده​اند.

وی افزود: بی​نظمی در مدرسه بسیار زیاد است. مدیر مدرسه تنها دو روز در مدرسه حاضر می​شود. دانش​آموزان را بشدت تنبیه بدنی می​کنند. در جلوی چشمان من دانش​آموزی را تنبیه کردن که من از این رفتار تعجب کردم.

این پدر ادامه‌داد: منزل ما تا مدرسه 500 متر فاصله دارد، اما هر روز خودم فرزندم را به مدرسه می​رسانم و تا وارد شدن او به کلاس منتظر می​مانم زیرا با گوشت 4 ماه تاکنون مطمئن نشدم که دانش​آموز من در جای امنی است.

وی یادآورشد: فرزند من کلاس اول است و من از تهدید سلامت او چه از وضعیت حشرات و مار مدرسه و نبود بهداشت و امکانات بی​نظمی خسته شدم و سعی می کنم سال آینده او را در مدرسه​های بالاشهر اهواز ثبت​نام کنم تا خاطر من آسوده باشد.

عزیز مزرعه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کارون مشکلات این شهرستان را در فضای آموزشی، تجهیزات و تامین اعتبارات عنوان و بیان می‌کند: ​تمام شهرستان از لحاظ آب مصرفی مشکل دارد. در برخی از مناطق شهرستان لوله​های آب مصرفی از کانال​های فاضلاب رو باز رد می​شود و این بر بهداشت آب تاثیرگذار است و قطعا این وضعیت شامل مدارس نیز می‌شود.

تشکیل ستاد استانی ویژه آموزش و پرورش در کارون

وی افزود: ​ساختار مدارس در شهرستان کارون اکثرا قدیمی و فرسوده هستند و هنوز مدارس ما به وضعیت نرمال نرسیده‌اند زیرا برای دست یافتن به این معیارها موارد بسیاری از قبیل فضای آموزش، میز، صندلی، فضای سبز و تجهیزات موثر و ضروری است.

مزرعه خواستار تشکیل ستاد استانی ویژه آموزش و پرورش کارون، جهت حل مشکلات آموزش و پرورش شهرستان شد و عنوان‌کرد:​ شرکت​ها و نهادهای صنعتی مانند صنایع فولاد، شهرداری و دیگر دستگاه باید جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش شهرستان کارون وارد شوند. البته شهرداری سهم 5 درصدی آموزش و پرورش را واریز کرده است اما ما به دیگر نهادها و موسسات اعلام کمک کردیم که متاسفانه اقدامی در این زمینه انجام نداده​اند.

106135.jpg

 

رییس آموزش و پرورش شهرستان کارون تصریح‌کرد:​ امروز مشکلات آموزش و پرورش دغدغه همه مدیران استانی و شهرستانی است. جلساتی با استاندار، مدیران استانی و نمایندگان داشتیم و مشکلات آموزش و پرورش شهرستان را از طریق عکس و فیلم به آن‌ها اعلام کردیم.

وی اضافه کرد:​ از سوی دیگر در دیدار امام جمعه و مدیران شهرستان با رییس مجلس شورای اسلامی این مشکلات مطرح شده و توانستیم دیگران را درگیر مشکلات آموزش و پرورش کنیم.

مزرعه خاطرنشان‌کرد: گروه دیگری که می​تواند به آموزش و پرورش کمک کند خیرین و مردم هستند. برای انجام کار خیر مکان فرقی ندارد و هر جا احتیاج به کمک بود باید به آن کمک کرد. شهرستان کارون با شهرستان دیگر فرقی ندارد و خیرین استان باید به کم شدن مشکلات آموزش و پرورش شهرستان کارون کمک و از آن حمایت کنند.

وی گفت:​ تقاضا دارم که هر کس و به هر اندازه که می‌تواند از آموزش و پرورش شهرستان کارون حمایت کند حتی اگر کمک در حد تامین تجیهزات آموزشی یا یک کامپیوتر باشد. اگر آموزش و پرورش رشد نکند، رشد همه جامعه مختل می‌شود. اگر شادی و نشاط در مدرسه نباشد در هیچ جای دیگر نمی‌توان آن را پیدا کرد.

مدرسه برای همه ما جایگاه ویژه‌ای است. ساختمانی که برای یادگیری درس به آن‌جا می‌رویم و هم‌کلاسی‌ها و مربیان خود را می‌بینیم، محلی برای تحصیل و زندگی که بخش عمده‌ای از اوقات خود را در آن می‌گذرانیم. در همین اماکن است که خارج از محیط خانه و خانواده، درس زندگی اجتماعی و گروهی، روابط انسانی و نظم و انضباط می‌آموزیم و در یک کلام، جامعه و قواعد آن را در مدرسه فرا می‌گیریم اما همه این‌ها مستلزم رسیدگی، به‌روز رسانی و ایجاد مدارسی مجهز به تجهیزات و امکانات امروزی است نه مدارسی که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره‌اند و این سوال که در جهانی که هر لحظه در آن شاهد اختراع یک محصول تازه هستیم، آینده دانش‌آموزان مدارس محروم چه خواهد شد؟

گزارش از سیداحمد مقدم‌موسوی؛ خبرنگار ایسنای خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد