سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی جاذبه‌های گردشگری خوزستان

اندیمشک شهری نوروزی در میان 2 سد بزرگ

مناطق دیدنی، تاریخی و جاذبه‌های گرشگری اندیمشک آماده بازدید و پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

خبرگزاری فارس: اندیمشک شهری نوروزی در میان 2 سد بزرگ

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، شهر اندیمشک در دامنه‌های جنوبی کوه‌های زاگرس و در کنار خرابه‌های شهرهای باستانی (لور) و (اری‌ترین) احداث شده است، لور، شهری آباد بود که جغرافی ‌نویسانی چون اصطخری و مقدسی از آن نام برده‌اند. 

همه ساله در  ایام تعطیلات نوروز، میلیون‌ها مسافر نوروزی و زائران کاروان‌های راهیان نور به منظور بازدید از یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس و همچنین بازدید از  امکان دیدنی، تفریحی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی از طریق شهرستان اندیمشک به عنوان ورودی شمالی وارد استان خوزستان می‌شوند.

در این میان، شهر اندیمشک به سبب داشتن اماکن تاریخی، مذهبی، تفریحی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس و همچنین وجود سدهای بزرگ هر ساله میزبان هزاران نفر از مسافران نوروزی و زائران کاروان‌های سرزمین‌های نور است.

*سد کرخه بزرگترین سد تاریخ ایران


سد کرخه

سد کرخه، بزرگترین سد تاریخ ایران در فاصله 21 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اندیمشک و بر روی رودخانه کرخه ساخته شده است، عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسیده است، این سد جهت جلوگیری از وقوع سیلاب رودخانه کرخه و خطرات ناشی از آن و همچنین تامین و تنظیم آب 340 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و تولید انرژی برق آبی به میزان 934 گیگا وات ساعت در سال ساخته شده است.

وجود دریاچه‌ای به طول بیش از 60 کیلومتر که بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور را به وجود آورده، فضایی مناسب را جهت انجام ورزش‌های آبی، ماهیگیری و صخره نوردی را در این منطقه به وجود آورده است.

دریاچه این سد مکانی مناسب و جذاب را برای تفریح و بازدید مسافران نوروزی فراهم کرده است و هر ساله هزاران نفر از میهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور از این سد و تاسیسات آن بازدید می‌کنند.

*سد دز

سد و نیروگاه دز بر روی رودخانه دز در 23 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک بنا شده است، این سد 203 متر ارتفاع دارد که در زمان ساخت (سال 1341) بلندترین سد خاورمیانه و ششمین سد مرتفع جهان بوده است.

با احداث سد در پشت دیواره سد دریاچه‌ای به وسعت 63 کیلومتر مربع به وجود آمده که قادر است 3/3 میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد.


بازدید مسافران نوروزی از سد دز

سد دز به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و دارا بودن بیش از 6 کیلومتر تونل ماشین رو در دل کوه از قطب‌های گردشگری اندیمشک و استان خوزستان به شمار می‌رود و هر ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای هزاران نفر از مسافران نوروزی است.

*منطقه گردشگری منگره

روستای منگره با جاذبه‌های فراوان گردشگری در فاصله 40 کیلومتری شمال اندیمشک و در منطقه بخش الوار گرمسیری واقع شده است.

این منطقه از شمال و غرب به کوه چوونی و دورق محدود می‌شود و رودخانه‌ای که از دهکدة گرداب سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از تنگة کول گاو به رودخانه انارکی می‌پیوندد و جاده سراسری را در محلی موسوم به بالارود قطع می‌کند.


منطقه کوهستانی منگره

این روستا دارای تصاویر بسیار زیبایی از طبیعت شامل درختان انار، بلوط، انگور، انجیر، چنار و دیگر درختان است و در زیر این درختان چشمه‌های بزرگ آب جاری بوده و درون این دره سرشار از باغات انار است.


منطقه کوهستانی منگره

هوای این منطقه بسیار معتدل و دلپذیر است، اختلاف دمای این منطقه با شهرستان اندیمشک بین 10 تا 15 درجه‌سانتی‌گراد بوده و مکانی بسیار زیبا و جذاب برای تفریح و گردش مسافران نوروزی است. در حال حاضر جاده دسترسی از اندیمشک به منطقه منگره آسفالت شده و هم چنین امکانات اولیه اقامت در منطقه برای حضور گردشگران توسط اهالی روستا ایجاد شده است.

*پل تاریخی صیحه(آباره عباس خان)

این اثر که متعلق به دوران صفوی است و در هشت کیلومتری جاده اندیمشک به شوش و در حاشیه شرقی جاده واقع شده، به شماره ثبت 8376 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


پل تاریخی صحیه(آباره عباس خان)

این بنا دارای 12 دهانه است و در گذشته کاربری انتقال آب داشته و آب را  به وسیله کانال به این منطقه آورده و پس از عبور از روی پل زمین‌های کشاورزی آن طرف پل را آبیاری می‌کردند. پل‌های آبرو تنها جهت آبیاری زمینهای کشاورزی به کار می‌آیند و اصطلاحاً آباره گفته می‌شود.

*مقبره شهدای گمنام

مقبره شهدای گمنام اندیمشک را می‌توان از زیباترین و مجهزترین یادمان‌های استان خوزستان به شمار آورد. این یادمان در مساحتی افزون بر 5 هزار مترمربع در ضلع جنوبی اندیمشک و ورودی این شهر از سمت اهواز بنا شده و دارای محوطه و فضای سبز بسیار زیبایی است.

این بنا مزین به تربت مطهر پنج شهید گمنام والامقام از شهدای دوران دفاع مقدس است.


مقبره شهدای گمنام

این یادمان از فضای مناسبی برای استراحت خانواده‌ها و اقامت موقت آنان برخوردار است و در ایام نوروز مورد استقبال شمار زیادی از مسافران نوروزی و زائران کاروان‌های راهیان نور قرار می‌گیرد، و دارای امکانات رفاهی مانند حسینیه، فروشگاه، پارکینگ بوده و به عنوان کمپ استراحت مسافران نوروزی نیز به شمار می‌رود.

در کنار این این مکان‌ها می‌توان به سایر آثار تاریخی این شهر مانند ویرانه‌های شهر ساسانی لور، پل صیحه، بقعه شاهزاده احمد ابن موسی ابن جعفر(ع)، بقعه سید خلیل، قدمگاه امام رضا(ع)، قلعه رزه و ویرانه‌های شهر ایلامی زعفران دشت نیز اشاره کرد.

علاوه بر این اماکن، پادگان‌های نظامی دوران هشت سال دفاع مقدس مانند پادگان دوکوهه، پادگان شهید زین الدین، پادگان شهید مصطفی خمینی، آمادگاه پادگان قدس، بیمارستان شهید کلانتری، بیمارستان صحرایی و معراج شهدا از جمله مکان‌هایی است که هر ساله مورد بازدید زائران کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.


پارک هفت تیر

در زمینه‌های تفریحی و گردشگری نیز می‌توان به پارک هفت تیر، پارک دولت، پارک بزرگ، پارک تفریحی قلعه مختار (اردوگاه شهدای دانش آموز اندیمشک) در کنار رودخانه دز و در هفت کیلومتری شرق این شهر با امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی و  همچنین پارک تفریحی والفجر در کنار رودخانه دز با امکانات و موقعیت مناسب جهت ورزش‌های آبی، ماهیگیری و قایق سواری اشاره کرد.

بدون شک سفر به شهرستان اندیمشک و بازدید از مناطق تاریخی، مذهبی، یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس و همچنین استفاده از فضاهای تفریحی، طبیعی و  تفرجگاه ها در کنار مهمان نوازی و خونگرمی مردمان باصفای این شهر خاطرات ماندگاری را در ذهن همه هموطنان و مسافران نوروزی که به این شهر یکهزار شهید قدم می‌گذارند، حک خواهد کرد.

----------------------------

گزارش از علی بازگیر

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931129001544#sthash.zZMT2ch0.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد