سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از صنعا نوشت: "این اقدام نشان دهنده حمایت تهران از حوثی های شیعه است که هم اکنون کنترل صنعا را در دست دارند."

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) از امضای توافقنامه ای میان یمن و ایران برای برقراری پروازهای مستقیم هفتگی میان دو کشور خبر داد. خبرگزاری رسمی یمن (سبا) هم اکنون در کنترل حوثی هاست.
به گزارش عصرایران، حوثی ها در حال حاضر کنترل دولت در صنعا را در دست دارند و رئیس جمهور عبدربه منصور هادی هم با فرار به شهر جنوبی "عدن"، در این شهر مستقر و فعالیت های ریاست جمهوری را از سرگرفته است.
خبرگزاری یمن روز شنبه (9 اسفند) خبر امضای این توافقنامه را منتشر کرده است. این نخستین قرارداد تجاری میان ایران و دولت حوثی های یمن است.با این حال در سایت "سازمان هواپیمایی کشوری" ایران و رسانه های ایرانی خبری از امضای این توافقنامه به چشم نمی خورد.

امضای توافقنامه میان سازمان های هواپیمایی ایران و یمن در تهران

اولین قرارداد ایران و دولت حوثی های یمن: برقراری 28 پرواز هفتگی میان تهران - صنعا
ایران و دولت حوثی های یمن در حالی نخستین قرارداد تجاری را میان یکدیگر امضا می کنند که تعدادی از کشورهای غربی و عربی سفارتخانه خود در صنعا را تعطیل کرده اند.5 کشور جنوب خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات نیز ضمن توصیف حوثی ها با عنوان "کودتاچی"، سفارت خود را به شهر عدن محل استقرار و فعالیت عبدربه منصور هادی منتقل کرده اند.
حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند. یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.

فرودگاه بین المللی صنعا

اولین قرارداد ایران و دولت حوثی های یمن: برقراری 28 پرواز هفتگی میان تهران - صنعا
جزئیات توافقنامه ایران و دولت حوثی های یمن

براساس این توافقنامه که در تهران میان سازمان های هواپیمایی ایران و یمن امضا شده شرکت های "هواپیمایی یمن (الیمنیه)" و "ماهان ایر" ایران پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا برقرار می کنند.هم اکنون میان دو کشور پروازهای مستقیم وجود ندارد و مسافران از طریق مسیرهای ترانزیتی مانند ابوظبی، دوحه و دبی بین دو مقصد جابجا می شوند.
براساس این توافقنامه، هر یک از شرکت ها می توانند 14 پرواز در هفته میان ایران و یمن داشته باشند.
این توافقنامه از زمان امضا، قابل اجراست.براساس این خبر، مقامی که از یمن به تهران سفر کرده و این توافقنامه را امضا کرده است نیز از دولت تحت کنترل حوثی هاست.
محمد عبدالقادر سرپرست سازمان هواپیمایی یمن و  رئیس سازمان هواپیمایی یمن نیز از طرف دو کشور این توافقنامه را امضا کرده اند.دو مقام همچنین در زمینه آموزش کادرهای هواپیمایی یمن، ساخت، تجهیز و راه اندازی فرودگاه ها، فعالیت های نگهداری باندها و تجهیزات هوانوردی نیز گفتگو کردند.

یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی یمن (الیمنیه)

اولین قرارداد ایران و دولت حوثی های یمن: برقراری 28 پرواز هفتگی میان تهران - صنعا

خبرگزاری رسمی یمن که در اختیار حوثی هاست همچنین نوشت: سرپرست سازمان هواپیمایی یمن از برخی تاسیسات و مراکز و خدمات هواپیمایی ایران و شرکت ماهان ایر بازدید و از سطح پیشرفته صنعت هوایی کشور بردار، ایران ابراز خرسندی کرد.خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از صنعا با اشاره به انتشار این خبر نوشت: "این اقدام نشان دهنده حمایت تهران از حوثی های شیعه است که هم اکنون کنترل صنعا را در دست دارند."
رویترز اضافه کرد: "کشورهای جنوب خلیج فارس نگران گسترش نفوذ ایران در یمن هستند. تهران این موضوع را تکذیب می کند."
 
 
جامعه اطلاعاتی آمریکا:
ایران در حال به خدمت‌گیری توانمندی‌های پیشرفته دریایی و هوافضایی از جمله مین‌های دریایی، زیردریایی‌های کوچک اما توانمند، موشک‌های دفاع ساحلی کروز، موشک‌های ضد کشتی، قایق‌های تهاجمی، و پهپادهای مجهز به تسلیحات می‌باشد.
گروه جنگ نرم مشرق_  جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی به ارزیابی تهدیدات جهانی علیه این کشور پرداخت. در این گزارش به تهدیدات سایبری، تروریسم، سلاح های کشتار جمعی و تهدیدات ناشی از فضا پرداخته شده است.
ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات جهانی بخشی را نیز به تهدیدات ناشی از ایران اختصاص داده است.در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران به سبب  حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه، ترویج سیاست‌های ضداسرائیلی، توسعه توانمندی‌های پیشرفته نظامی، و پیگیری برنامه هسته‌ای تهدید همیشگی برای منافع ملی آمریکا محسوب می‌شود.
رئیس جمهور روحانی به عنوان چهره قدیمی نظام اسلامی از اهداف امنیت ملی ایران در زمینه حفاظت از حکومت و افزایش تاثیرگذاری حکومت در خارج از کشور تخطی نمی‌کند، هرچند که وی ممکن است روش‌های متفاوتی را برای رسیدن به این اهداف انتخاب کند.وی نیازمند حمایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب برای ادامه تعامل با غرب، ادامه سیاست خارجی اعتدال‌گرایانه و کاهش محدودیت‌های اجتماعی در داخل ایران است.


موشک‌های ایران دورترین نقطه در جنوب شرقی اروپا را هدف قرار می دهند+دانلود// در حال ویرایش

ایران زرادخانه‌های عظیمی از موشک‌های بالستیکی در اختیار دارد که قادرند که حتی تا دورترین نقطه در جنوب شرقی اروپا بروند. تهران به شکل روز‌افزونی در حال توسعه موشک‌های هوشمند و بهبود دقت و برد دیگر سامانه‌های موشکی خود است.
ایران همچنین در حال به خدمت‌گیری توانمندی‌های پیشرفته دریایی و هوافضایی از جمله مین‌های دریایی، زیردریایی‌های کوچک اما توانمند، موشک‌های دفاع ساحلی کروز، موشک‌های ضد کشتی، قایق‌های تهاجمی، و پهپادهای مجهز به تسلیحات می‌باشد.
ایران در عراق و سوریه به دنبال حفظ دولت‌های دوست، حفاظت از منافع شیعیان، شکست سنی‌های تندرو و به حاشیه‌راندن تاثیرگذاری آمریکا است.
ظهور نیروهای داعش ایران را بر آن داشت تا منابع بسیاری را را صرف خنثی کردن پیشرفت‌های سنی‌های تندرو کند، پیشرفت‌هایی که منافع و هم‌پیمانان ایران در منطقه را تهدید می‌کرد.
سرویس‌های امنیتی ایران پشتیبانی نظامی بسیاری از بغداد و دمشق کرده‌اند. این پشتیبانی‌ها شامل ارسال سلاح، مستشار، کمک مالی، و پشتیبانی مستقیم نظامی می‌شود. این درگیری‌ها این امکان را برای ایران فراهم کرده‌اند تا تجربه ارزشمندی در عملیات‌های زمینی ضدشورش بدست آورد.
کمک‌های ایران بسیار در گسترش توانمندی‌های شبه‌نظامیان شیعی در عراق حائز اهمیت بوده است. تهدید گروه داعش همچنین باعث کاهش مقاومت عراق در برابر ورود این نیروها، با کمک ایران، به داخل نیروهای امنیتی عراقی شده است. ایران کنترل بسیاری بر این گروه‌ها دارد.این گزارش مدعی می شود: علی رغم غم مقاصد ایران برای کاهش فرقه‌گرایی، ایجاد شرکای وفادار و کاهش تنش‌ها با عربستان سعودی، رهبران ایران خصوصاً در سرویس‌های امنیتی سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که پیامدهای ثانویه منفی برای ثبات منطقه و بصورت بالقوه برای ایران دارد. اقدامات ایران برای حفاظت و قدرت بخشیدن به جوامع شیعی باعث ایجاد هراس و واکنش‌های فرقه‌گرایانه شده است.
چه کسی اطلاعات غلط نفتی به روحانی می‌دهد؟
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
 
در حالی که رئیس جمهور در دیدار با مردم قم از افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام کشور طی یک سال گذشته خبر داده است، بررسی طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های جدید رقمی بسیار کمتر از عدد اعلام شده را نشان می‌دهد.
چه کسی اطلاعات غلط نفتی به روحانی می‌دهد؟
گروه اقتصاد جهان نیوز ـ با توجه به این که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، تنها میدان‌های نفت و گاز مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته بر این اساس تنها میدان‌هایی که می‌توان، افزایش ظرفیت تولید نفت را از آنها انتظار داشت میدان‌‌های نفتی غرب کارون است؛ میدان‌ نفتی آزادگان شمالی، جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی.در حالی حسن روحانی در جریان سفر به استان قم اعلام کرد ظرفیت تولید نفت خام کشور طی یک سال گذشته ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است که بررسی آخرین وضعیت میدان‌‌های غرب کارون خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
* به گفته سید محمود مرعشی؛ مجری توسعه میدان آزادگان، تولید از این میدان مشترک با عراق در سال ۹۴ به ۸۰ هزار بشکه و تا سال ۹۶ به ۳۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.اگر چه هم اکنون حدود ۵۰ هزار بشکه در روز از میدان آزادگان جنوبی تولید می‌شود اما این افزایش برداشت مربوط به سال ۱۳۸۸ است.
** کرامت بهبهانی؛ مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی هم زمان تکمیل فاز اول توسعه این میدان مشترک با عراق و امکان تولید ۷۵ هزار بشکه نفت خام در روز از آن را تیرماه سال آینده اعلام کرده است.
*** هادی نظرپور؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران نیز اعلام کرد: نیمه اول سال ۱۳۹۴ با تکمیل شدن فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید نفت خام ایران از این میدان مشترک به ۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.هم اکنون از این میدان روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود که ۲۰هزار بشکه آن در اسفند ماه سال ۹۱ و ۳۰ هزار بشکه دیگر آن در اردیبهشت ماه امسال محقق شد.
**** برداشت زودهنگام از میدان یاران شمالی نیز با پنج هزار بشکه در روز آبان امسال محقق شد که به گفته باقرزاده؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران برنامه تولید پلکانی از این میدان تیرماه سال ۱۳۹۴، تولید از میدان یاران شمالی به ۱۲ تا ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.طبق برنامه شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان مشترک یاران شمالی سال ۹۵ تکمیل و روزانه ۳۰ هزار بشکه به تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد.
***** همایون کاظمینی؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی هم گفت: نیمه دوم سال ۹۴ روزانه ۴۰ هزار بشکه از این میدان مرزی با عراق برداشت خواهد شد.

بر این اساس افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور در یک سال گذشته با مجموع تولید دو میدان نفتی یادآوران و یاران شمالی حدود ۳۵ هزار بشکه در روز می‌شود.
علی‌رغم افزایش تولید گاز در چند ماه گذشته، حجم تزریق گاز به میدان‌های قدیمی نفتی مطابق با برنامه نبود، به طوری که تزریق گاز در زمان‌هایی متوقف هم شد. بنابراین نمی‌توان افزایش ظرفیت تولیدی از این روش متصور بود. حتی اگر تزریق گاز طبق برنامه هم انجام شده باشد، در نهایت منجر به نگهداشت تولید می‌شود نه افزایش ظرفیت؛ چرا که به دلیل افت فشار چا‌ه‌های نفتی که در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته‌اند به طور متوسط سالانه از حجم تولید نفت ایران ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار بشکه کاسته می‌شود.
همچنین سایر روش‌های تولید ثانویه نفت خام مانند افزایش تعداد چاه‌ها و نصب پمپ‌های درون چاهی که در برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جبران این کاهش تولید قرار دارد روش‌هایی زمان‌بر و هزینه‌بر محسوب می‌شوند که نمی‌توان افزایش تولید ۲۰۰ هزار بشکه‌ای را به اجرای این روش‌های منصوب کرد.
بر اساس این گزارش، این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی اطلاعات غلط برای اعلام به عموم در اختیار رئیس جمهور قرار می‌دهد؟ اطلاعاتی که می‌تواند موجب تردید نسبت به صحت آمارهای ارائه شده توسط رئیس دولت یازدهم شود.منبع: تسنیم
 
دوران تنبلی دولتی و ملی به پایان رسیده است. "نفت را می فروشیم و با پولش زندگی می کنیم"، در حال تبدیل شدن به یک خاطره است. دیگر نفتی برای خوشگذرانی نداریم، باید سخت کار کنیم و با صادر کردن تولیدات مان و با رونق دادن به گردشگری، روزگار بگذرانیم.
عصر ایران ؛ جعفر محمدی - ماه عسل "ایرانی ها و نفت" که بیش از یک قرن به طول انجامید، به پایان خود نزدیک می شود و در همین یکی دو سال آینده، برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست.

نفت، را بی تردید می توان یکی از مهم ترین بازیگران و مؤلفه های تاریخ معاصر ایران دانست که نه فقط در حیات سیاسی و اجتماعی ما ایرانیان، که در زندگی فرد فرد ما، آثار مثبت و منفی اش را به یادگار گذاشته است که در این مقال، مجال پرداختن به آن نیست؛ سخن این است که هر چه بوده تمام شده و عصر "ایران بدون نفت" در حال آغاز شدن است.

ایران در طول حدود یک قرن گذشته، 1200 میلیارد دلار نفت فروخت و اقتصادش مانند معتادی بدان وابسته شد بی آن که در تمام این سال های طولانی، فکری به حال روزگار بدون نفت شود، گو این که شراب نفت، چنان مستی فزوده بود که کسی به بیداری بعدش اندیشه نمی کرد.

ماه عسل صدساله به پایان رسید

هر چه بوده گذشته و نفت به پایان رسیده است. البته هنوز استخراج می کنیم ولی قرار نیست مانند صد سال گذشته، نفت ما را پولدار کند؛ از این به بعد، حداکثر خواهد توانست نقش پول تو جیبی را بازی کند و کم رنگ تر و کم رنگ تر شود.

زمانی با درآمد نفتی ، می شد هزاران پروژه عمرانی را کلید زد و کشور را ساخت اما اینک درآمد نفتی ایران سالانه حدود 70 هزار میلیارد تومان است و میزان حقوقی که دولت به مستمری بگیرانش می دهد، بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان است. یعنی پول نفت، کفاف حقوق کارمندان و بازنشستگانش را هم نمی دهد.(+)

این در حالی است که دستمزدها سال به سال بالا می رود و قیمت نفت مدام در حال سقوط است و کارشناسان معتقدند که این سقوط بسیار طولانی خواهد بود. حتی پیش بینی می شود نفت به 35 دلار هم برسد و در این بها، ثابت بماند. نگاهی به برنامه های کاهش عملیات و بودجه شرکت های بزرگ نفتی دنیا مانند بی پی و شل، نشان می دهد که آنها هم آینده خود را بر مبنای قیمت پایین نفت تدارک دیده اند.

در دورانی که نفت به بالای صد دلار رسید و چند سالی هم در آنجا خوش نشینی کرد، سرمایه گذاری در عرصه انرژی های غیر نفتی، توجیه اقتصادی یافت و به شدت رشد کرد. به عنوان مثال، تولید پنل های خورشیدی که بسیار گران تمام می شد، با پژوهش های یک دهه اخیر به کاهش قیمت تولید رسید به طوری که در شش سال اخیر، دو بار قیمت شان نصف شد و این روند، همچنان ادامه دارد.

بنابر این، درست است که قیمت نفت کاهش یافته ولی چون سرمایه گذاری های کلانی انجام شده، توقف شان به صرفه نیست و ادامه خواهند یافت و از سوی دیگر، دستاوردهای علمی جدید، هزینه انرژی سازی های غیرنفتی را نیز کاهش داده و می دهد.

بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان، یعنی عربستان نیز برای این که با اقتصادی شدن انرژی های غیرنفتی مقابله کند، مدام تولید نفت را افزایش می دهد تا قیمت کاهش یابد.

مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان نیز به طور جدی و هدفمند، گذر از نفت را برنامه ریزی کرده اند. به عنوان مثال، آلمان با توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی خود در صدد است نیمی از انرژی مورد نیاز خود را از آسمان تأمین کند و در همین راستا، چندی پیش یک نیروگاه که با سوخت فسیلی کار می کرد را تعطیل کرده است.(+)

ماه عسل صدساله به پایان رسید

نیروگاه خورشیدی در آلمان
مجموع این شرایط نشان می دهد که آینده دیگر از آن نفت نیست. در ایران هم ، تا چند سال آینده، درآمد حاصله از فروش نفت، تنها کفاف بخشی از دستمزدها را خواهد داد، سپس میزان تولید نفت با مصرف داخلی برابر خواهد شد و ایران از فهرست صادر کنندگان نفت خارج می شود و حتی یک دلار درآمد نفتی هم نخواهد داشت. این اتفاق، در آینده ای بسیار نزدیک رخ خواهد داد.

بنابراین، دولت ها و مردم ایران باید بدانند که ایران دیگر یک کشور نفتی ، همانند یکصد سال گذشته نیست. همین الان نیز درآمد نفتی، کمتر از میزان دستمزدی است که دولت موظف به پرداخت آن است و سال به سال، اوضاع بدتر خواهد شد، نه فقط وضعیت ایران که اوضاع همه کشورهای نفتی جهان.
 
دوران تنبلی دولتی و ملی به پایان رسیده است. "نفت را می فروشیم و با پولش زندگی می کنیم"، در حال تبدیل شدن به یک خاطره است.
دیگر نفتی برای خوشگذرانی نداریم، باید سخت کار کنیم و با صادر کردن تولیدات مان و با رونق دادن به گردشگری، روزگار بگذرانیم... ماه عسل صد ساله به پایان رسیده است!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد