سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک بحران



تسنیم گزارش می‌دهد؛

ترافیک سنگین در آزادراه خلیج فارس؛ نابسامانی کامیون‌ها در جاده‌های خوزستان

خبرگزاری تسنیم: در ماه‌های گذشته ترافیک ورودی و خروجی و حاشیه جاده‌ای آزادراه اهواز بندر امام دچار مشکلات ترافیکی شده که پس از پیگیری متوجه شدیم این موضوع به دلیل تغییر مکان اسکان کامیون‌های عراقی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، ورود کامیون‌ها و تانکرهای عراقی به خوزستان از دوسال گذشته در کنار عواید اقتصادی که برای کشور داشته، در این بخش از کشور تبعات بسیاری داشته که حوادث و اتفاقات گاه و بیگاه بخشی از آن بوده است.

در کنار حوادثی مانند تصادفات و حتی چند نوبت انفجار در جاده اندیمشک و تخلفات رانندگان کامیون‌ها مشکلات دیگری هم برای مردم به وجود آمده که ترافیک در مبادی ورودی بندر ماهشهر یکی از آن است.

از گذشته برای رانندگان عراقی در نزدیکی شهرستان ماهشهر و ورودی آزادراه کمپی با امکانات مناسب تهیه  شده بود که رانندگان عراقی ضمن استقرار ماشین‌های سنگین خود در این پارکینگ می‌توانستند احتیاجات خود را تامین کنند.

این پارکینگ که با دارا بودن مساحت بیش از 30 هکتار به خوبی گنجایش کامیون‌ها را داشت توانسته بودی بخش عمده ای از مراجعه و تردد کامیون‌ها و رانندگان عراقی آن‌ها را بکاهد.

اخیرا و در ماه‌های گذشته به دلایل نامعلومی ترافیک ورودی و خروجی شهر افزایش یافته است و ابتدای آزادراه اهواز بندر امام دچار مشکلات ترافیکی شده که پس از پیگیری متوجه شدیم این به دلیل تغییر مکان اسکان کامیون‌ها است و اینکه محل جدید کمتر از یک پنجم پارکینک قبلی مساحت دارد.

برای اطلاع از دلایل این موضوع با دومقام مسئول در این زمینه گفت‌وگو داشتیم که به در زیر می‌خوانید.

افزایش تردد کامیون‌های عراقی

قاسم قدرتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به سردی هوا در دیگر نقاط کشور و محدودیت بار در بندرعباس کامیون‌ها بیش از حد تصور در بندرامام خمینی (ره) حاضر شدند و افزایش تردد این کامیون‌ها سبب ایجاد گره ترافیکی دور میدان مجاور پلیس راه اهواز ماهشهر شد.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: سازمان پایانه‌های حمل و نقل هم محدودیت‌هایی دارند و بار به سرعت تحویل داده نمی‌شود و افزایش تقاضا و محدودیت عرضه سبب شده که این ترافیک شکل گیرد و مسیر دور میدان را اشغال کند.

وی افزود: باید تعداد کارکنان سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها افزایش پیدا کند و با توجه به محدودیت باردهی اسکله بندرامام خمینی (ره) کامیون‌ها از طریق سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها بین دیگر اسکله‌ها تقسیم شوند تا بتوانیم با محدودیت‌های جاده‌ای موجود این مسیر را کنترل کنیم.

قدرتی با بیان اینکه در قانون هیچ محدودیتی برای تردد کامیون‌های عراقی در خوزستان تعریف نشده است، عنوان کرد: به دلیل ترافیک منطقه ناراحتی‌هایی برای شهروندان به وجود آمده و باید همانطور که سازمان حمل و نقل پایانه‌ها حجم مسافران اربعین حسینی را کنترل کرد، با افزایش پرسنل این مشکل را برطرف و مدیریت کند.

پیگیری برای پارک کامیون‌های عراقی در مکان سابق

مسعود مصدقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره تردد کامیون‌های عراقی و محل اسکان آن‌ها اظهار داشت: تردد کامیون‌های خارجی در کشور زیر نظر یک شرکت حمل و نقل خصوصی بین المللی است و وظیفه این شرکت ساماندهی این کامیون‌ها است.

وی درباره معضل کامیون‌های عراقی در مسیر بندر ماهشهر به اهواز بیان کرد: شرکت حمل و نقل بین المللی تشخیص داده که مکان استراحت کامیون‌ها را از مکان قبلی به مکان جدید منتقل کند و قرارداد جدیدی منعقد کرده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا این کار شرکت حمل و نقل به دلیل ایجاد ترافیک و مشکلات دیگر برای شهروندان تخلف محسوب نمی‌شود؟ گفت: خیر، این کار تخلف محسوب نمی‌شود اما ما از طریق فرمانداری ماهشهر پیگیر این موضوع هستیم که کامیون‌های عراقی به پارکینگ سابق که امکانات خوبی داشت، بازگردند.

وی درباره ساخت مجتمع‌های رفاهی در طول مسیر گفت: در طول مسیر برنامه‌هایی داریم و پیگیر واگذاری محلی در ورودی پل زال هستیم، همچنین در شهرستان شوش بخش خصوصی به دنبال ایجاد یک مجتمع خدماتی رفاهی است.

وی درباره استاندارد حضور کامیون‌های عراقی در جاده‌های ایرانی عنوان کرد: استانداردی برای این موضوع وجود ندارد. در گذشته تقریباً روزانه بیش از 500 کامیون در جاده‌های خوزستان حضور داشتند و اکنون این تعداد به 150 کامیون در روز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وجود این معضل علاوه بر ترافیک سنگین در آزادراه خلیج فارس و کلافگی مردم، سبب وارد شدن ضررهای اقتصادی به فعالان اقتصادی در بخش جاده‌ای می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد