سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شورای شهر اهواز


هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر؛
گرد و خاک روی میز شورای شهر اهوازاجتماعی  20:25:9 1393/11/27
9311-18314-5 کد خبر
خبر آرشیوی
    

جلسه علنی امروز شورای شهر اهواز همچون جلسه هفته گذشته، تحت تأثیر پدیده ریزگردها و وقوع گردوخاک در استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در جلسه هفتاد و پنجم شورای شهر اهواز که امروز، دوشنبه (27 بهمن ماه) به صورت علنی در صحن شورا برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی سعادت نیا رییس شورا، ضمن تشکر از حضور پرشور مردم اهواز در شرایط بد جوی و گردوخاک در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال، اظهار کرد: کارهای بر زمین مانده بسیاری وجود دارد که باید نسبت به انجام این‌ها اهتمام بورزیم؛ یکی از اقداماتی که در شورای شهر چهارم به تصویب رسیده بود، راه اندازی کمیته سلامت و محیط زیست است.

وی تاکید کرد: کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر اهواز نیز باید اقدامات خود را در این زمینه ارایه کند. خوشبختانه تا امروز تعدادی از جلسات این کمیته در شورا برگزار شده که لازم است خروجی این جلسات مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا پس از سخنان رییس شورای شهر، جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر اهواز، در نطق پیش از دستور، گفت: معضل ریزگردها، یک روزه پیش نیامده و به گفته کارشناسان حدود 10 سال است که خوزستانیها به این بلا گرفتار هستند و امروز تبدیل به بحران شده است. بنابراین باید اقداماتی بیش از آنچه که در گذشته انجام شده، اکنون انجام شود.

وی اظهار کرد: اکنون می بینیم که هر کس تریبون به دست می گیرد و ناله می کند که در حقیقت امروز وقت گفتارها نیست و باید عمل کرد. خراب کردن آسان است اما ساختن و درست کردن خرابیها سخت و زمانبر است. لذا باید به سرعت اقدامات لازم انجام گیرد.

خورشیدی افزود: نکند به روزی برسیم که نخبگان، استان خوزستان را به واسطه وقوع گردوخاک ترک کنند یا سرمایه گذاران تمایلی به بودن در استان و سرمایه گذاری برای توسعه آن نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه زیبا صالح‌پور، دیگر عضو شورای شهر اهواز در باقیمانده از زمان نطق همکار خود، اظهار کرد: با نگاه به دستور کار جلسه امروز شورا، این سوال در ذهنم نقش بست که آیا مشکل کلانشهر اهواز مساعدت مالی به نیازمندان است؟ مردم ما را با این هدف به نمایندگی خود انتخاب نکرده اند.

این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: ما در این دوره ضعیف عمل کردیم ولی تا فرصت باقیمانده است باید کاری کنیم. یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن می پرداختیم، درآمدزایی شهر است. برای درآمدزایی شهر واقعا در این مدت چه کرده ایم؟

وی افزود: ما اعضای شورای شهر با اشرافی که بر مشکلات شهر داریم چرا نباید با مسئولان کشوری نشستی داشته باشیم. همین موضوع ریزگردها را در نظر بگیرید چرا نتوانیم اقدامات مسئولان وزارت نفت، جهاد کشاورزی و دیگر سازمانهای دخیل در این موضوع را زیر سوال ببریم؟

صالح‌پور گفت: تا زمان هست باید برای سال آینده برنامه ریزی کنیم تا در دوره چهارم شورای شهر اهواز اقدامات تاثیرگذاری از این نهاد ثبت شود.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم اهواز در راهپیمایی 22 بهمن امسال اشاره کرد و افزود: حضور مردم در راهپیمایی در گردوخاک شدیدی که در استان به وقوع پیوست، زمینه شرمندگی را برای کسانی که باید کار انجام می دادند و ندادند، فراهم کرد.

این عضو شورای شهر اهواز گفت: این اتفاقات حاصل کم توجهی و کم لطفی هایی است که در گذشته به مردم خوزستان شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه این جلسه، ناجی سواری، نائب رییس شورای اسلامی شهر اهواز در نطق پیش از دستور، به محرومیت یکی از مناطق شهری شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: منطقه 6 با مشکلات شهری بسیاری مواجه است که برخیها ضعف مدیریت شهرداری را در این منطقه علت این مشکلات مطرح می کنند. لازم است بدانید که حدود یک سال است فردی با تخصص مرتبط و تحصیلات بالا به عنوان شهردار منطقه 6 اهواز در حال فعالیت است که شکی در سلامت کاری این شخص نداریم.

وی ادامه داد: شهرداری این منطقه بنا به مشکلاتی، نتوانسته به نتیجه مطلوب در کار خود دست یابد که با بررسی موضوع متوجه شدیم یکی از مشکلات پیش روی فعالیت شهردار عدم تفویض اختیار لازم برای کار است. حتی یکی از معاونان این شهرداری که در این منطقه جابه‌جا شده به دستور شهردار مرکز بوده است.

سواری اظهار کرد: رسالت اصلی ما حمایت از افراد سالم و علمی در شهرداری است اما چرا این رسالت در منطقه 6 شهرداری محقق نمی شود؟ پروژه های عمرانی منطقه 6 شهرداری تکمیل نمی شوند و همیشه این منطقه ضعیف نگه داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه هوشنگ شیرمردی عضو شورای شهر اهواز از زمان باقیمانده از نطق قبلی استفاده کرد و به کم کاری برخی مجموعه های شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثی که در گذشته مورد بحث بوده، اکنون نیز با صراحت دوباره بر آن تأکید می کنم که برخی مجموعه ها حتی در حفاظت از اموال مردمی هم کم کاری کرده اند و موجب غارت این اموال شده اند و می بینیم که زمینهای اطراف شهر به صورت غیرمجاز تصرف می شوند.

وی اظهار کرد: لازم است در این زمینه اقدام اساسی در غیر اینصورت ناچار می شویم در نطق هفته آینده خود جزئیات مسایل پیش آمده را در این زمینه بازگو کنم.

به گزارش خبرنگار ایسنا محمدجواد رضوی، دیگر عضو شورای شهر در ادامه این نطق، به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: لازم است این سوال را هم از خود بپرسیم که ما در خصوص تعهداتی که بر عهده شهرداری گذاشته شده در زمینه مهار یا کاهش ریزگردها چه کرده ایم؟

وی ادامه داد: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که در اجرای طرح کمربند اهواز، توسعه فضای سبز یا حتی پاکسازی معابر و خیابانها و پاکسازی درختان و فضای سبز شهر از گردوخاک چه اقدامی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه این جلسه، مریم ابریشم کار، سخنگو و عضو شورای شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور از حضور مردم راهپمایی 22 بهمن علیرغم شدت گردوغبار در اهواز، تشکر کرد و گفت: برای حل این معضل باید راهبردی اساسی تعریف و به آن عمل کرد. انتقال آب از نقاط مختلف به بخش‌های خشک شده تالاب‌ها در استان یا استفاده از نوعی خاک پلیمری برای تثبیت شن‌ها و بیابان‌ها می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

وی عنوان کرد: همچنین باید هرچه سریعتر نسبت به تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌های خوزستان و حتی استان‌های درگیر با این پدیده اقدام شود.

این عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز گفت: این معاونت در شرایط گردوخاک باید به ارایه آموزش‌های شهروندی و نکات خود مراقبتی از روشهای مختلف نصب بنر، توزیع بروشور یا اعلام این نکات از طریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون مردم را آگاه کند.

ابریشم کار در ادامه بر لزوم توجه به کارگران خدمات شهری در شرایط بد جوی و گردوخاک در اهواز تأکید کرد و افزود: همه ما انتظار داریم پس از پدیده گردوخاک وقتی از منزل خارج می شویم شهرمان را پاکیزه ببینیم. با توجه به این‌که 90 درصد پاکیزگی شهر بر عهده این قشر کارگر است، باید توجه ویژه به آنها شود.

وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط جوی در استان حتی اگر لازم باشد، باید به ارتقای میزان حقوق و دستمزد این کارگران توجه شود.

سخنگوی شورای شهر اهواز در ادامه به برگزاری کنفرانس ملی توسعه کلانشهرها در اهواز اشاره کرد و گفت: بودجه قابل توجهی برای پژوهش‌های شهرداری در بودجه 93 در نظر گرفته شده و بنابراین انتظار می‌رود در برگزاری این گونه همایش‌ها و کنفرانس‌ها و بررسی مقاله‌های ارسالی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بهره برد. همچنین باید به بحث پژوهش و انجام تحقیقات کاربردی و دارای خروجی مناسب توجه لازم کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه جلسه عاشور سواری پور، عضو شواری شهر اهواز در پاسخ به نطق همکار خود ناجی سواری درباره شرایط منطقه 6 شهرداری نیز گفت: شکی در سلامت کاری و تحصیلات عالی شهردار منطقه 6 نیست ولی شهردار این منطقه روابط اجتماعی بالایی ندارد.

در این میان ناجی سواری نیز در پاسخ به این گفته، اظهار کرد: باید بررسی کنید و ببینید که شهردار منطقه 6 با دستور چه کسانی شهردار و چرا تضعیف شد؛ چون به خواسته های این افراد عمل نکرد.

در پایان جلسه نیز تذکر فرمانداری به لایحه شهرداری اهواز مبنی بر تعیین عوارض و دریافت آن از مراکز صنعتی بررسی شد.

نماینده شهرداری اهواز در این زمینه با بیان اینکه این لایحه در جهت افزایش عوارض یا دریافت مجدد آن از مراکز صنعتی داخل یا در محدوده شهر تنظیم نشده است، اظهارکرد: در این لایحه برای عوارض این مراکز، ضریب مناسبی تعریف شد تا با شفافیت بیشتر عوارض خود را پرداخت کنند. در واقع این امر، کار مراکز صنعتی را در پرداخت عوارض خود به شهرداری، تعدیل می کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ بخش‌ عمده‌ای از دستور کار جلسه این هفته شورای شهر اهواز به لوایحی اختصاص داشت که با موضوع مساعدت مالی به برخی افراد و مجموعه های نیازمند کمک مالی، به شورا ارایه شده بود که مورد بررسی قرار گرفت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد