سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



فایننشال تایمز:
روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد از تلاش‌های جدی عربستان سعودی برای راه‌اندازی یکی از بزرگترین برنامه‌های هسته‌ای در دهه‌ی آینده خبر داد.
به گزارش مشرق، فایننشال تایمز نوشت: نتایج تحقیقات جدید که مرکز بین‌المللی تحلیل امنیتی در دانشگاه کینگز کالج لندن آن را منتشر خواهد کرد نشان‌ می‌دهد عربستان سعودی قصد دارد تا اوایل دهه 2030 میلادی برای تولید 16 گیگاوات برق به سرعت به سوی احداث نیروگاه‌های هسته‌‎ای پیش رود.این مرکز از منابع آزاد در شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی داده‌های تحقیق خود را گردآوری کرده است.به نوشته فایننشال تایمز  اقدام عربستان سعودی برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای تعجب‌آور نیست، زیرا این کشور در حال حاضر 9 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند که سه میلیون آن در داخل مصرف می‌شود. این میزان بیشتر از سرانه مصرف نفت خام در دیگر کشورهای جهان است.  با توجه به رشد سالانه 2.1 درصدی جمعیت در عربستان و به تبع آن افزایش تقاضای داخلی، این نسبت مصرف فرآورده‌های نفتی در دراز مدت بر صادرات نفت این کشور در بازارهای جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر در این روند تغییری ایجاد نشود، تقاضای داخلی نفت خام در عربستان تا پایان دهه به 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
در این یادداشت آمده است، اگرچه عربستان سعودی آشکارا هرگونه تلاش برای دستیابی به توان تولید سلاح‌های هسته‌ای را تکذیب می‌کند، اما «شهرک انرژی‌های اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله» اعلام کرده است این کشور قصد دارد از همان ابتدا از داخل بر بخش زیادی از چرخه سوخت نظارت کند و تا بتواند در سال 2032 در تولید 65 درصد سوخت هسته‌ای خودکفا شود.  منبع: پرس تی وی

                                           امضای توافق همکاری چندجانبه میان ایران و عراق
دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق از امضای چند توافق و یادداشت تفاهم میان بغداد و تهران در زمینه های مختلف خبر داد.
به گزارش مشرق، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که با حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق و اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه چندین توافق نامه و یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف میان تهران و بغداد در زمینه های حمل و نقل و گردشگری، بازرگانی، صنایع و مسکن، نمایشگاه ها و در زمینه بیولوژیک، حفر معادن و دامپزشکی و دامپروری و نیز چندین یادداشت تفاهم در زمینه محیط زیست، گرد و غبار و نیز استانداردها و کنترل کیفیت به امضا رسید.
به نوشته پایگاه عراقی السومریه، براساس این بیانیه نخست وزیرعراق پیش نویس سومین نشست کمیته عالی میان ایران و عراق را امضا کرد و مراسم امضای توافقنامه های مشترک از سوی وزرا در پایان نشست گسترده کمیته مشترک عالی ایران و عراق برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران صبح روز دوشنبه درصدر هیاتی عالیرتبه برای سفری سه روزه وارد بغداد شد.

روزنامه سعودی الحیاة نوشت: منابع خبری تاکید کرده‌اند که دولت ترکیه در حمایت از "جبهه النصره"، مواضع ارتش سوریه را گلوله‌باران می‌کند و خاک این کشور به بازاری برای فروش سلاح به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه تبدیل شده است.
به گزارش مشرق، "محمدعلی ادیب اوغلو، نماینده پارلمان ترکیه اولین کسی بود که از حضور رسمی النصره و "الجبهه الاسلامیه" در نبردهای سال گذشته شهر کسب در غرب سوریه که "عملیات الانفال"  نامیده شد، سخن به میان آورد، اما دولت ترکیه این ادعاها را تکذیب کرد.
از سوی دیگر روزنامه "جمهوریت" ترکیه نیز، حمایت نظامی ترکیه از تروریست ها، از جمله فروش سلاح به شورشیان و گلوله باران توپخانه ای مواضع نیروهای سوری از سوی ارتش ترکیه را فاش کرد.
این مطالب در تحقیقات پرونده ترور دو نیروی امنیتی ترکیه فاش شده است؛ دو نیرویی که به دست عناصر داعش در استان "نیده" و در سال گذشته ترور شدند.
این پرونده همچنین فایل‌های ضبط شده صوتی را فاش کرده است که در آن فردی به نام "اورهان اورلی" تحت تعقیب نیروی امنیتی ترکیه بوده و همه تماس‌های او ضبط شده و از آنجا که او برادر "عادل اورلی" یکی از فرماندهان "جبهه ترکمن‌های سوریه" بوده و در عملیات "انفال" در کسب (سوریه) شرکت داشته، وظیفه‌اش اعلام مختصات مواضع ارتش سوریه برای هدف قرار دادن آنها از سوی ارتش ترکیه، بوده است.
براساس آنچه روزنامه جمهوریت فاش کرده است، در این پرونده فاش شده است که اورهان اولی منبع تماس "محمد توکتاش"عضو "حزب عدالت و توسعه"، (حزب حاکم ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان)، در استان هاتای بوده است تا او از موفقیت بمباران‌ها مطمئن شود.
تماس‌های اورلی همچنین شامل تماس با فرمانداری شهر یایلا ضاغ در مرز ترکیه نیز می‌شده که طی این تماس‌ها به تروریست‌ها اجازه داده می‌شده که به سادگی از مرز عبور کنند. او در این خصوص اذعان کرده است که من طبق دستورات داده شده عمل کرده‌ام. تماس‌های اورلی همچنین نشان داده است که او قراردادهای فروش سلاح از جمله قراردادی 4 میلیون دلاری داشته است.
تحقیقات در این خصوص همچنین فاش کرده است که ارتش ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن تعدادی از عناصر ارتش در آتشبار داعش، با دولت این کشور همکاری کرده است و این توافق مربوط به ماه گذشته (میلادی) است.منبع: العالم

سناریوهای متفاوت برای یک انتقام؛
واقعیت این است که داعش هرگز در "مقابله به مثل" و به تعبیر خودشان "پاسخ با آهن مذاب" کوتاهی نکرده است. در صورتی که اردن بخواهد به عملیات جدی و متمایز علیه داعش روی بیاورد، احتمالا داعش به خاک این کشور وارد شده و عملیات زمینی را به اردن تحمیل می کند.
از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش
گروه بین الملل مشرق -روزنامه الحیات را می توان مهم ترین روزنامه نزدیک به دربار آل سعود دانست. شاهزادگان آل سعود بعد از تجربه حضور آمریکا در عراق تصمیم گرفتند با مخارج سنگین، روزنامه های فرامنطقه ای و مؤثر عربی را بخرند و در این میان، الحیات، الشرق الاوسط و القدس العربی از الویت بالاتری برخوردار بودند. با این حال، شاید هیچ روزنامه ای به اندازه الحیات به صورت علنی به ریاض نزدیک نشد؛ تا جایی که امروز به صورت همزمان در ریاض و لندن چاپ می شود. (پیش از این تنها در لندن چاپ می شد)

اوائل هفته اخیر، دو تن از کارشناسان و روزنامه نگاران برجسته اهل حجاز در مقاله ای مشترک در مورد برنامه های اردن برای مقابله با داعش منتشر کردند. «جمال خاشفجی» یکی از مشهورترین روزنامه نگاران عربستانی است که سابقه همکاری با رسانه های مصر، افغانستان، الجزائر، کویت و سودان را نیز در کارنامه دارد و مدتی نیز سردبیری روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط را در کارنامه داشته است. او از سال 2004 مشاور رسانه ای «ترکی الفیصل» سفیر سابق آل سعود در لندن و سازمان ملل و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان می باشد. 

«سعود کابلی» نیز از استراتژیست ها و تحلیلگران برجسته عربستانی نزدیک به جناح مکی است که همزمان صاحب کرسی تدریس در دانشگاه ملی و دانشگاه آمریکایی قاهره است. این استاد دانشگاه به علت اقامت در مصر و تألیفات قابل اعتنا در حوزه کشورهای منطقه، یکی از بارزترین استراتژیست های اهل حجاز به حساب می آید.

از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش

از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش
این دو در یک یادداشت مشترک اعلام کرده اند خشم اردنی ها از قتل وحشیانه (آدم سوزی) خلبان اردنی به اندازه ای است که دولت این کشور «مجبور» است به داعش حمله ببرد. حمله ای که باید فراتر و متمایز از عملیات نیروهای ائتلاف باشد؛ اما از چهارچوب های مقرر و خطوط تحمیلی متحدان اصلی عمان فراتر نرود. 

ملک عبدالله (پادشاه اردن) به خوبی می داند که دولتش یکی از دولت های ناپایدار و در معرض سقوط در جریان بهار عربی بود و هنوز هم جریانات اسلامگرا یک تهدید اجتماعی جدی برای کشورش به حساب می آیند. او در مواجهه با بهار عربی تلاش کرد بیش از پیش به مطالبات عمومی ملتش نزدیک شود و در صورتی که در مواجهه با داعش – با توجه به این سطح مطالبات – از خود ضعف نشان دهد، ممکن است حکومتش دچار چالشی شود که به تغییرات ساختاری بینجامد.

از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش
از سوی دیگر اگر بخواهد با داعش بجنگد، باید اولاً عملیات مؤثری انجام دهد که بتواند ملت خود را قانع کند؛ ثانیاً این عملیات در سطحی فراتر و مؤثرتر از عملیات نیروهای ائتلاف باشد. به این ترتیب، عمان نمی تواند به عملیات هوایی بسنده کند؛ حتی اگر در این زمینه چند برابر نیروهای ائتلاف وارد عملیات شود. این مشکل زمانی تشدید می شود که بدانیم عملیات هوایی از نظر ملت اردن، یک عملیات شکست خورده است؛ زیرا «معاذ اکساسبة» یکی از قربانیان این نوع عملیات به حساب می آید.

 با این حساب، دولت اردن باید به گزینه های دیگری بیندیشد. اگر اردن به گزینه های عملیات های غیرمحسوس بیندیشد، باز هم نمی تواند از سطح عملیات نیروهای ائتلاف فراتر برود و تنها به آن ها بعد تازه ای بخشیده است. در صورتی که این نوع عملیات، باعث شکست جدی داعش و کوچک شدن قلمرو وی نشود، باز هم بعید است که عمان بتواند ادعا کند با داعش وارد جنگ مؤثر شده است. این مشکل زمانی حادتر می شود که به سختی بتوان تصور کرد داعش از ضربات مجدد به اردن و تشدید مناقشه با آن خودداری کند.

به این ترتیب، به نظر می رسد که اردن چاره ای جز آغاز عملیات زمینی نداشته باشد. در صورتی که اردن بخواهد به جنگ اطلاعاتی روی بیاورد، باز هم مشکلات جدی به قوت خود باقی است. اولا بعید به نظر می رسد که دستگاه اطلاعاتی اردن بتواند به راحتی به سطوح بالای داعش نفوذ کند و ضربات کاری به آن وارد کند؛ ثانیاً در صورتی که در این عملیات هم موفق باشد باز هم پیش بینی واکنش داعش مشکل است.

از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش
این تحلیلگران برجسته عربستانی در ادامه معتقدند اردن مجبور به عملیات زمینی است: «واقعیت این است که داعش هرگز در "مقابله به مثل" و به تعبیر خودشان "پاسخ با آهن مذاب" کوتاهی نکرده است. در صورتی که عمان بخواهد به عملیات جدی و متمایز علیه داعش روی بیاورد، احتمالا داعش به خاک این کشور وارد شده و عملیات زمینی را به عمان تحمیل می کند. بعید به نظر می رسد استراتژیست های اردنی منتظر پیشدستی داعش شوند و خودشان در نخستین گام، تلاش می کنند داعش را از مرزهای خود دور کنند؛ مشابه همان رفتاری که تهران در قبال داعش داشت و اجازه نداد داعش به مرزهای ایران نزدیک شود.»

با این حساب، اردن از چه گروه و کشوری برای ایجاد منطقه حائل بین خود و داعش استفاده خواهد کرد؟ «شاید عده ای از القاعده، ارتش آزاد سوریه و یا جبهه اسلامیه نام ببرند؛ اما بعید است این گروه ها بتوانند در برابر فشار دو سویه نظام حاکم (بشار اسد) و داعش مقاومت کنند. از سوی دیگر، حمایت علنی از القاعده و جبهه النصره می تواند فشار سیاسی مضاعفی را بر عمان وارد کند و مشخص نیست ملک عبدالله در برابر اوباما چه واکنشی خواهد داشت؟»

از آشتی با بشار اسد تا ترس از واکنش احتمالی داعش

گزینه دیگر، همکاری محسوس و مؤثر با ارتش دولتی و نظام مستقر در دمشق است: «این رویکرد هم می تواند خشم اسلامگرایان (اخوان المسلمین) را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، کشورهای عربی هم احتمالا واکنش منفی نشان خواهند داد، هر چند بغداد و احتمالا قاهره با عمان همدلی خواهند کرد. با تمام این تفاصیل، این گزینه از ریسک کم تری برخوردار است؛ زیرا بشار نمی تواند همپیمانانی در داخل اردن پیدا کند که به صورت جدی تهدیدی برای حاکمیت ملک عبدالله باشند. به این ترتیب، به نظر می رسد این گزینه، دیر یا زود به عنوان راهکار اصلی هیأت حاکمه دمشق و عمان در دستور کار قرار گیرد.»

در ادامه، استراتژیست های حجاز، گزینه نهایی خود را مطرح می کنند که بخش عمده مقاله به تشریح آن پرداخته است: «در استان الانبار عراق، آمریکا به سازماندهی، تسلیح و آموزش عشائر سنی عراق روی آورد که با واکنش منفی بغداد مواجه شد. با این حال، به نظر می رسد برای سوریه نیز چاره ای جز این گزینه وجود ندارد. یگانه راه حل حقیقی سوریه، تشکیل یک ارتش نیرومند و ملی سوری متشکل از اکثریت معتدل و میانه روی اهل تسنن است که آشکارا با افراطیون مرزبندی دارند و همزمان علیه حاکمیت خودکامه نیز می جنگند. این ارتش، می تواند به سرعت از سوی کشورهای عربی و جهانی نیز حمایت شود.»
در پایان این مقاله، نویسندگان معتقدند اردن باید آغازگر حضور نظامی خارجی در سوریه باشد: «آغاز عملیات زمینی، معایب و تهدیدات جدی را در پی دارد؛ اما خویشتنداری و پرهیز از این عملیات، تنها بحران سوریه و داعش را تشدید کرده و فردای سیاه تری برای منطقه رقم خواهد زد.»




وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا تأکید کرد که این تحریم‌ها در تضاد با قضاوت‌های صحیح است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو تصریح کرد که این تحریم‌ها نه تنها کمکی به حل بحران‌ شرق اوکراین نمی‌کند بلکه در تضاد با قضاوت‌های صحیح است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به تناسب و به اندازه کافی به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه پاسخ خواهد داد.وزارت خارجه روسیه در حالی بیانیه داده است که خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش گزارش کرد که اتحادیه اروپا لیست جدید تحریم علیه مقامات روسیه و جدایی طلبان شرق اوکراین را منتشر کرد.براساس این لیست، اتحادیه اروپا داراییهای ۱۹ فرد و ۹ شرکت را در ارتباط با درگیریهای شرق اوکراین توقیف و همچنین ممنوعیت مسافرتی علیه آنها اعمال کرده است.از مهمترین افرادی که در این لیست تحریم شده اند 2 نفر از معاونان وزیر دفاع روسیه هستند.این تحریمها در حالی اعمال می‌شود که از روز گذشته آتش بس میان اوکراین و جدایی‌طلبان با وساطت آلمان، روسیه، فرانسه و دولت اوکراین برقرار شده است.منبع: فارس




حضور نظامی مقاومت در منطقه‌ی درعا و القنیطره و ضربات سخت این گروه بر پیکره‌ی تروریسم در منطقه، آشفتگی بسیار زیادی را برای اسرائیل و سران رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. حال باید دید آیا رژیم صهیونیستی خطای راهبردی خود در حمله به سوریه را بار دیگر تکرار میکند یا خیر ؟
به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی با اتفاقات اخیر به شدت در افکار عمومی و مقاومت تضعیف و حتی برای اولین بار دچار انفعال نظامی گردید. پس از گذشت چند روز از حمله به کاروان فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله در منطقه‌ی القنیطره با همکاری گروه‌های تکفیری وابسته به غرب توسط رژیم صهیونیستی، پاسخ محکم حزب با معادله‌ی موشک در برابر موشک تغییر اساسی در راهبردهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد. البته در ابتدای پاسخ کوبنده‌ی حزب‌الله به رژیم صهیونیستی، گروه‌های نظامی مستقر این رژیم در نواحی هم‌مرز با لبنان اقدام به شلیک چندین خمپاره به سمت لبنان نمودند و سبب زخمی شدن یکی از نیروهای حافظ صلح بین‌المللی شدند. این اقدام نیز در راستای تبلیغات درونی گروه‌های اسرائیلی قابل ارزیابی و تفسیر است. و لذا هیچ فایده‌ای دیگر نداشته و ندارد. و برای اولین بار رژیم صهیونیستی با هزینه‌های بسیار سنگین نظامی قادر نبود پاسخی برابر به حزب‌الله دهد و به همین سبب اقدامات دیپلماتیک را به‌جای شروع مجدد جنگ در ایام کوتاه مانده به انتخابات کنیست در پیش گرفت.

اما واقعیت چه بود؟

یقیناً حزب‌الله لبنان با تقویت عنصر کارآمدی داخلی و قدرت بازدارندگی توانست ضمن افزایش توان دفاعی، رویکرد خود را از حالت تدافعی و بازدارندگی به سمت تهاجمی و آزادسازی قدس شریف و دیگر سرزمین اشغالی سوق دهد. افزایش تسلیحات، قدرت تخریب و افزایش دقت آتش و نقطه زنی توانایی‌هایی است که حزب‌الله در چند سال اخیر به ویژه پس از جنگ سی‌وسه روزه آن را بهبود بخشید. در کنار این موضوع تجربیات جدید حزب‌الله در منطقه‌ی شامات و مدیریت عملیات نظامی در این منطقه علیه گروه‌های تروریستی خود ثمره‌ای است که در میدان جنگ کسب و درنهایت عنصر نظامی حزب‌الله را تقویت نمود. از سویی باگذشت زمان شاهد آن هستیم اختلافات درونی ارتش اشغالگر قدس به حدی رسیده است که در برابر گروه‌های محصور در نوار غزه نیز شکست را می‌پذیرند و از معرکه نبرد به ذلت خارج می‌شوند. همه این مسائل گواه این مدعاست که دیگر اسرائیل آن ارتشی نیست که در برابر کل جهان اسلام بتواند ظرف شش روز پیروز شود و مسلمین را با ذلت از مناطق اشغالی بیرون کند. و بلعکس در معرض تهدید نابودی و نیستی قرارگرفته است.
اما آنچه باید دانست وقایع چند روز اخیر در منطقه‌ی القنیطره و درعا در سوریه است. حزب‌الله لبنان، تیپ‌های فاطمیون و دیگر گروه‌های مقاومت، ارتش و بسیج مردمی سوریه حمله‌ی فراگیر در مناطق مذکور انجام داده‌اند و سبب عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی از مناطق درعا گردیدند. هدف این عملیات را باید بازپس‌گیری تل حاره و کنترل راه امدادرسانی به گروهای تروریستی از مرزهای سرزمین‌های اشغالی دانست. تا جایی که در آخرین این امدادرسانی‌ها ۱۷۰۰ نفر از عناصر تکفیری جبهه النصره شاخه رسمی القاعده در سوریه توسط بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی رژیم صهیونیستی درمان گردیدند و به میدان مبارزه با مقاومت و ملت سوریه برگشتند. لذا از این لحاظ قطع این شریان امدادرسانی برای مهار مشکل امنیتی ریف و استان دمشق بسیار حائز اهمیت است و از سویی نقاط کور راداری در منطقه‌ی مجاور با رژیم صهیونیستی را برطرف می‌کند.
در همین راستا بعضی از تحلیل گران حرکت و آغاز عملیات توسط مقاومت را در آینده‌ی نزدیک با پاسخ رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌نمودند. اما برخلاف انتظار حرکت رژیم صهیونیستی و درخواست این رژیم در بازگشت نیروهای حافظ بین‌الملل مبنی بر استقرار مجدد در بلندی‌های جولان و مناطق حائل مرز سوریه و فلسطین این تحلیل‌ها را نقش بر آب کرد. واقعه‌ای که باید در تحلیل این بخش به آن اشاره نمود عدم قدرت رژیم صهیونیستی در ورود به معرکه سوریه و درگیری مستقیم با مقاومت در مناطق القنیطره و درعا است زیرا با این اقدام به مقاومت در حمله مستقیم به مناطق اشغالی به ویژه بلندی‌های جولان که چند وقتی است پروژه‌ی اکتشاف نفت اسرائیل در آن به بهره‌برداری مجدد رسید مشروعیت بین‌المللی داده و سبب می‌گردد اسرائیل نیستی خود را به عینیت تبدیل کند.
درنتیجه باید گفت نه تنها رژیم صهیونیستی مستقیم حاضر به حضور در مناطق القنیطره و درعا نیست بلکه به شدت از ترس حضور مقاومت تمام تلاشش را در حمایت‌ها از گروه‌های تکفیری چه در بحث اطلاعاتی و لجستیکی می‌نماید تا جنگ نیابتی را جایگزین جنگ مستقیم و نابودی خود نماید.

منبع: امت اسلامی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد